Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben"— Előadás másolata:

1 Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Készítette: Nagy Ágnes Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Szakszolgálat és Pedagógiai Szakmai Szolgáltató Intézet

2 Forrás: Központi anyag, suliNova Kht.
Kovács Erika, szakmai vezető, suliNova Kht. Beszteri Éva, óvodavezető, Jászberény

3 A közoktatás átfogó célrendszere
Szakmai megújulás Új módszertani anyagok, országos mérőanyagok kipróbálása Szakmai párbeszéd Közelítés a XXI. századi közoktatás követelményeihez

4 Elvárások a pedagógusok felé
ismeretbe ágyazott képességfejlesztés ismeretátadás túlméretezett tananyag reális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan gyermekközpontú, differenciált módszertan passzív gyermeki magatartás tevékeny gyermeki magatartás

5 Programcsomag: komplex tan(fejlesztési)eszköz-rendszer
program-tanterv gyermeki eszközök pedagógusi eszközök értékelő eszközök modulok rendszere digitális eszközök Koncepció: kompetenciafejlesztés ismeretek, képességek, attitűdelemek rendszere Támogatórendszer: továbbképzés + mentorálás

6 A programcsomagok célrendszere
Az élethosszig tartó tanulás megalapozása A hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók esélyegyenlőségének biztosítása A személyre szabott fejlesztés biztosítása (tehetséggondozás, felzárkóztatás, kompenzálás)

7 Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Programcsomagok Anyanyelven folytatott kommunikáció Idegen nyelveken folytatott kommunikáció Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén 4. Digitális kompetencia 5. A tanulás (meg)tanulása 6. Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia 7. Vállalkozói kompetencia 8. Kulturális kifejezőkészség

8 A kompetenciafejlesztés

9 Az óvodai nevelés – mint kompetenciaterület

10 Helyzetelemzés OECD háttér tanulmány Törvényi változások
Tartalmi változások Szervezeti változások

11 Ellentmondások Hiányok
OANAP – nevelési, pedagógiai gyakorlat Helytelenül értelmezett „minőségbiztosítási hullám” Óvodahasználói elvárások – óvodai „szolgáltatások” Óvodai kimenet célok – iskolai (bemeneti) elvárások Hiányok Óvoda-iskola átmenet Inkluzív pedagógia, integráció, differenciálás Játék, erkölcsi, érzelmi nevelés

12 A programcsomag célkitűzése
A magyar óvodák JÓ GYAKORLATÁNAK MEGŐRZÉSE mellett, az óvodapedagógiában fellelhető hiányok, ellentmondások feloldása a programcsomag ajánlásaival.

13 Az óvodai programcsomag fejlesztése
Szakmai koncepció I. PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ: Óvoda – iskola átmenet II. PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ: Inkluzív pedagógia III. PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ: Játék, erkölcsi és érzelmi nevelés Komplex fejlesztési tervek

14 Az óvodai programcsomag 1.
Elméleti anyag: szakmai koncepció pedagógiai koncepció Kompetenciaalapú óvodai programcsomag Komplex fejlesztési tématervek Kiegészítő kiadványok

15 Az óvodai programcsomag 2.
I. Elméleti anyag II. Komplex fejlesztési tématervek A négy őselem - levegő, tűz, víz, föld – köré épülve dolgozza fel az alábbi nevelési területeket: Külső világ tevékeny megismerése élő és élettelen környezet matematikai tartalmú tapasztalatok Vizuális nevelés Irodalom – anyanyelv III. Kiegészítő kiadványok

16 Az óvodai programcsomag 2.
I. Elméleti anyag II. Komplex fejlesztési tématervek III. Kiegészítő kiadványok: Zenevarázs Bábjáték Játszunk? Természetesen! Néphagyomány Kiegészítő segédlet Játék bábokkal Varázseszközök az óvodában Kóstolgató Játék – tánc - élet

17 Az óvodai programcsomag jellemzői
A nevelési területek kidolgozottsága követi az óvodai nevelés hagyományait, azaz: gyermekcentrikus, játékközpontú, komplex tervezésű, felhasználóbarát jellegű, tudatos képességfejlesztést biztosító, cselekvésbe ágyazott tanulási technikákat alkalmazó.

18 Eszközigény Nem igényel kész és előrevásárolt, drága eszközöket.
Szükséges: gyűjtőmunka (iskolára való felkészítés) szülők bevonása óvodapedagógusi ötletesség felnőtt – gyermek közös alkotása

19 „Nagy politikusság a gyermeknevelés
„Nagy politikusság a gyermeknevelés. Állandó egyeztetése a kívánalmaknak, a szükségleteknek és a lehetőségeknek.” (Szabó Lőrinc) Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben"

Hasonló előadás


Google Hirdetések