Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaSzebasztián Dobos Megváltozta több, mint 10 éve
1
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens nahalkai@gmail.com
2
PISA 2006. Természettudomány – OECD országok Alsó 5% teteje Alsó 10% teteje Alsó 25% teteje Az egész minta A felső 25% alja A felső 10% alja A felső 5% alja FinnországMagyarországMexikó 6. 8. 13. 15. 18.
3
Az integrált oktatás természetes volta A szegregáció, a szelekció csökkenti a társadalmi integrációt. A szegregáció negatív nevelési hatásai. A szegregáció minden csoportra negatívan hat, még a szűkebben értelmezett eredményességre is. A szegregációt a rendszerükből száműző iskolarendszerek a sikeresek.
4
Kétféle integráció van Az iskola szegregált. Heterogén csoportokat hoztak létre, de a szelekciós folyamatok továbbra is hatnak (rideg integráció). Az iskola megszüntette a szegregációt (inklúzió) –Együttnevelés van, nincsenek homogén csoportok –A pedagógiai működés egésze a szelektív hatások kiküszöbölését szolgálja
5
Inklúzió Átalakuló pedagógia A hátrányos helyzet fogalmának újraértelmezése –A hátrányos helyzet viszonyfogalom –Szükséges hozzá az az objektív hatásrendszer, amely megteremti a HH alapját. –De szükséges hozzá a körülményeknek az a rendszere, amely az objektív hatások érvényesülését lehetővé teszi. Ez az iskola (ne szépítgessük a dolgot). Csak egy-két példa –A HH tanuló tudása szegényesebb az átlagnál –A HH tanuló nem birtokol olyan készségeket, képességeket, amilyeneket a jobb helyzetben lévők. –A HH tanuló ingerszegény környezetben nő fel. –A HH tanuló korlátozott nyelvi kóddal rendelkezik.
6
Az integráció pedagógiája = jó pedagógia Gyermekközpontú, Az életben valóban használható tudást ad (ezt mondják sokan kompetenciaközpontúságnak), Módszertanilag megújult (gazdag módszertan) A gyermekek tevékenységére, problémamegoldásaira és önállóságára épül, Reflektív, nem mutogat kívülre, nem hibáztatja a szülőket, nem a család és különösen nem a gyermek felelősségévé teszi a tanulást. Differenciáló pedagógia (mindenkit a saját lehetőségeinek, igényeinek megfelelően optimális fejlesztésben részesít).
7
Egy interjúból Az volt jó, amikor még volt egy évfolyamon két párhuzamos osztályunk. Akkor csináltunk egy jó és egy gyenge csoportot. Aztán egy kicsit rosszabb lett a helyzet, mert csökkent a faluban a gyermeklétszám, s már csak egy osztályt tudtunk indítani. De az önkormányzat biztosította, hogy több tantárgyban is lehessen csoportbontás, így még legalább részben meg tudtuk valósítani, hogy a jó és a gyenge tanulók külön csoportokban legyenek. Ma az első osztályunkban már csak 17 tanuló van. Szó sem lehet csoportbontásról. Minden elveszett, így már alig lehet tanítani.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.