Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Globalizáció (és multikulturalizmus)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Globalizáció (és multikulturalizmus)"— Előadás másolata:

1 Globalizáció (és multikulturalizmus)
Bevezető: A globális rendszer és kihívásai

2 Az előadók Dr. Marosán Bence Péter: tantárgyfelelős Marosán György – főiskolai tanár (1946) Fizikus, a filozófiai tudományok kandidátusa Elérhetősége: (Oktatási segédanyagok, és cikkek, illetve tanulmányok

3 Marosán György Your Political Compass
Economic Left/Right: -2.88  Social Libertarian/Authoritarian: -3.33

4 A művész intése „Napjainkban, sokkal inkább, mit bármely korábbi történelmi korban, érezzünk, hogy az emberiség keresztúthoz érkezett. Az egyik út a végső elkeseredésbe és az abszolút reménytelenségbe vezet. A másik a tökéletes pusztuláshoz. Csak imádkozni tudunk, hogy elegendő bölcsességünk lesz, hogy jól választhassunk a kettő között.” Woody Allen

5 Galaxis-utikalauz stopposoknak
- Földlakók, figyelem! így szólt egy hang. A hangminőség csodálatos volt. Csodálatosan tökéletes kvadrofónia, oly alacsony torzítással,hogy a legerősebb ember is sírva fakad. - Itt Prostatikus Vogon Jeltz beszél, a Galaktikus Hiperűr Tervezési Tanácstól - folytatta a hang. - Amint azt nyilván önök is tudják, a Galaxis külső területeinek fejlesztését célzó tervek megkövetelik, hogy hiperűr-bekötő-utat építsünk az önök Naprendszerén keresztül. Sajnálatos módon az önök bolygója egyike azoknak, melyek szanálásra kerülnek. A folyamat két földi percnél valamivel kevesebbet vesz igénybe. Köszönöm a figyelmüket. - A hangosító-berendezés kikapcsolt. Döbbent, értetlen rettegés szállta meg a Föld figyelő népét. Az iszonyat végiggördült az összeverődött csoportokon, mintha mágnest mozgatnának az asztalra szórt acélsörét alatt. Ismét kitört a pánik, a menekülési kényszer, de nem volt hová menekülni. Ennek láttán a Vogonok ismét bekapcsolták a hangosító berendezést. - Semmi értelme meglepődést tettetni. Valamennyi tervrajz és megsemmisítési utasítás ötven földi év óta megtekinthető a helyi tervezőhivatalban az Alfa Centaurin, úgyhogy bőven volt rá idejük. hogy hivatalos panaszt jelentsenek be. Semmi értelme, hogy ilyen későn kezdjék a felhajtást. - Mit akarnak azzal mondani, hogy sose voltak az Alfa Centaurin? Az isten szerelmére, emberiség, hiszen csak négy fényévre van! Sajnálom, de ha magukat ennyire sem érdeklik a helyi ügyek, az igazán a maguk baja! - Megsemmisítő sugárzást bekapcsolni!

6 D. Brooks: A társas lény Minden reggel a diákok összegyűltek a tormateremben és rigmusokat kántáltak. A végén a tornatanár belekezdett ugyanabba a mondókába: Miért vagy itt? – harsogta a tanár. Hogy művelt legyek! - üvöltötték a diákok teli torokból. Hogyan leszel az? Keményen dolgozom! Mi a dolgod? Hogy keményen dolgozzam! Mi kell ehhez? Önfegyelem! Mi a célod? Hogy egyetemre menjek! Miért? Hogy irányítsam a saját sorsomat! Hogyan éred el a célod? Megdolgozom érte! Miért kell megdolgozni? Mert mindenért meg kell dolgozni!

7 A „globalizáció” tantárgy tematikája
A termelési folyamat és a termék-világ evolúciója, A globalizációs folyamat mozgatói, szakaszai és összetevői A gazdaság globalizációja (+ a technológiai fejlődés – internet és kereskedelem – szerepe a globalizációban), A társadalom és a környezet globalizációja, A 70-es évek rejtett fordulópontja és kihívása: a sikerkeresők/kudarckerülők szétválása, az egyenlőtlenség növekedése, életmód és adósságválság a lecsúszóknál… A globalizáció új szakasza (a Baldwin modell) és a globális társadalom születése, A politika globalizációja (a régi és az új világrend..)n A globalizáció hatása az üzleti és a társadalmi szervezetekre (globális kormányzás) Társadalmi sikerstratégiák a globalizáció korában (miért lettek sikeresek egyes ázsiai és európai államok?) Az antropocén korszak beköszönte és a fenntarthatóság korlátjai

8 Tematika – levelezősök
Február Bevezető és a 20. század meghatározó trendjei Európa az élre tör és jövőt mutat mindenkinek, Március – 12.10 A 20. századi változások háttere, a fejlődés meghatározó trendjei, és az adaptáció nehézségei, A filozófia, a művészetek és a tudomány a 20. században (a moderntől a posztmodernig) Március – 12.10 A növekedés korlátai és a fenntarthatóság kényszere és esélyei a 21. században A 21. század lehetséges forgatókönyvei – a közösségek válsága és újraszerveződése

9 Teljesítmény-értékelés
A kötelező irodalom: A honlapon a „Globalizáció és multikulturalizmus” fólia-sor és az előadások részletesebb fóliái. (A fóliasorozat február közepéig fel lesznek töltve). Ajánlott irodalom: A honlapon, az Oktatási segédanyagok között: „A 20. és 21. század történelme” és a Civilizációk és világvallások” fóliái Marosán György. (2006): „Hogyan készül a történelem?” Money-Plan kft. A honlapon a további olvasására ajánlott fóliák, valamint blog.marosan.com-on feldolgozásra ajánlott cikkek, illetve egyéb pl. TED prezentációk, A félév vizsgával zárul. A vizsgajegy két részből áll: írásos házi-dolgozat, valamint ZH jellegű elővizsga és/vagy írásbeli vizsga. Ha valaki a 12 előadásból legalább 8-on részt vesz és a félév során megfelelően megírja ZH-t, akkor az félév végén beadott házi-dolgozata alapján megajánlott jegyet kaphat. A megajánlott jegyhez 2019 május 4-ig be kell érkezni az írásos dolgozatnak. Ha órai részvétele nem elegendő, és/vagy ZH nem írta meg elfogadhatóan, akkor vizsgáznia is kell.

10 A házi dolgozat(ok) témái és feldolgozása
A tantárgy valójában két tantárgyból áll és két előadás-sorozatot foglal magában: a globalizáció és a multikulturalizmus. Ez azt jelenti: két dolgozatot kell írni és két jegyet fognak kapni. A házi dolgozatok témája: a kijelölt információs anyag, alapján elemzést kell készíteni. A témákat a hallgatók maguk is javasolhatják, de egyeztetni kell. Amikor témát választanak arra figyeljenek: a világban előbukkanó un. precedens nélküli állapotot kell azonosítani és a lezajlott és várhatóan bekövetkező folyamatokat kell elemezni. Tényekre támaszkodjanak, de megfogalmazhatnak – akár éles – véleményt is. A házi dolgozat 2600 szó méretű kell legyen és a beadási határidő: 2019 május 4. A dolgozat legyen távolságtartó, objektív, lehetőleg sokoldalúan elemző. Nagyjából március végére el kell dönteni a témát, amiről a hallgató írni akar. Megajánlott jegy: beadási határidő – 2019 május 4.

11 1. lehetőség: Egy „ténymorzsa” elemzése
Az interneten vagy a nyomtatott sajtóban felbukkan egy hír, egy megerősített tény, egy esemény, amely a tantárgyak egyikével illetve másikával kapcsolatos. Fel kell kutatni az előzményeket , a kapcsolódó eseményeket és a következményeket, majd leírni mi is történt, Meg lehet nézni a kiváltott reakciókat: kik miért és hogyan értékelték? Mennyiben váratlan, mennyiben szokatlan ami történt? Meg lehet nézni, mi lehet ennek a hatása hazánkra, Ha eddig szokatlan volt, ezután várható-e, hogy az lesz az „új normalitás”? Hogyan hat ez Európára, Közép-Európára, és Magyarországra? Pl: „Tűzvészek, áradások és éhínség - ezzel a címmel közöl pesszimista forgatókönyvet a Bloomberg a világon 2019-ben várható eseményekről. Az összeállítást úgy készítették, hogy végignézték az elmúlt 50 év különböző társadalmi válságjelenségeit a világ különböző régióiban, és megvizsgálták, hova vezetne, ha ezeknek legalább egy része egyidejűleg következne be. Az eredmény az lett, hogy megvan az esélye egy szinte az egész világot fenyegető agrárkatasztrófának, amely a Föld nagy részén éhínségekhez, és a rossz sorsuk elől menekülő emberek gigantikus kivándorlási-bevándorlási hullámához vezethet”.

12 Az esetfeldolgozás szempontjai
A kapott eseményt kell elemezni abból a szemszögből, vajon mennyire jellemző az a 21. századra. Növekszik a jelentősége vagy csökkenni fog? Lehetséges, hogy valaki maga választ az internetről az elmúlt 2 évben felbukkant eseményt, hírt, információt, amelyet a hallgató a 21. század története szempontjából meghatározónak gondol. Mi az esemény lényege? Meg kell mutatnia, és érvelni kell, miért éppen ezt gondolja meghatározónak, Van-e az így kirajzolódó képnek üzenet az egész világ, és/vagy Európa számára? Van-e az így kirajzolódó képnek üzenet Kelet-Európa és ezen belül a mai magyar társadalom számára?   Milyen tényezők befolyásolják a lefutását, mi az ami erősíti, és mi az ami gyengíti a hatását? Milyen ellentétes vélemények fogalmazódnak meg az eseménnyel kapcsolatban, a mai magyar, és/vagy globális társadalomban?

13 2. lehetőség: Elemezhető TED-ek
Az elmúlt években egész sor TED prezentáció jelent meg az interneten. Ezek érdekes és tudományosan megalapozott prezentációk különböző - a tantárgyakkal kapcsolatos – témákban. Érdekes elemzés tárgya lehet, egymás mellé tenni két prezentációt, és feldolgozni az adott tantárgy szemszögéből. Most megemlítek néhányat, amelyek egy részét a félév során bemutatom. Niall Ferguson: A jólét… Jonathan Haidt: Religion, evolution… Devdutt Pattaniak:A két civilizáció Allain de Botton: Atheism 2.0. Tim Harford : Hans Rosling: vallások és demográfia Geoffrey West: Városok, cégek meglepő matematikája David Coleman: Együttérzés Clay Shirky: Hogyan ír a közösségi média történelmet.. Eric X. Li: a két rendszer... Paddy Ashdown: Jonathan Haidt: Moral root… Howard Rheingold: The new power of .. Yochai Benker. Open source economics Clay Shirky: How the Internet

14 A TED feldolgozás szempontjai
Miről szól a prezentáció? – 2 oldalon összefoglalni mik a legfontosabb állítások Ha megtekintett másik TED-et, abban milyen más nézőpont fogalmazódott meg? Mi a prezentáció legfontosabb üzenete? Mi ennek a jelentősége a 20. és a 21. század történelme szempontjából? Van-e üzenete a mai Magyarország számára? Milyen ellentétes vélemények fogalmazódnak meg a prezentációban felvetődő kérdésekkel kapcsolatban? Mit mondanak a tudományos kutatások és milyen konkrét tények támasztják alá vagy cáfolják a mondottakat? Mi a személyes véleménye?

15 3. lehetőség: A lehetséges filmek
Bazi nagy francia lagzi – francia Eichmann Show Musztang (török) Hotel Ruanda. (USA) Aki szelet vet (USA) A nemzet színe-java. (USA) Z, avagy egy politikai gyilkosság anatómiája (Francia- görög?) Eper és vér (USA) Az Én 20. századom (M) A háborúnak vége (F) Márvány ember (L) Tarkovszkij: A tükör Ítélet Nürnbergben (A) Luther (N) Makk Károly: Szerelem, Hamisító (N vagy A) Hamu és gyémánt (L) A tanú (magyar) Berlusconi film Ámen (A helytartó - Hochut darab) Mefisztó (Szabó István) Egy nap (magyar) Ütközések (USA) Hullám (N) Ajami (Izraeli film) – Lövés, utána csend (Bader-Meinhoff csoport (N) Michael Collins (USA) Az összeesküvés (Wansee-i Konferencia (USA) Megfoghatatlan? (Il Dívó) Andreotti film (O) Bukás (N) Hideg napok (M) Az elnök emberei (USA) (Watergate ügy) A kelet, az kelet. (A) Milk (Homoszexuális politikusról -USA) Vera Drake Angol film Bábel. (USA) Más ember élete (német film) Jó éjszakát, jó szerencsét. (USA) No (chilei: az 1988-as referendumról) Éjszakai vonat Lisszabonba (??) Ítélet Magyarországon (Film a romagyilkosságokról – Hajdú Eszter Szüfrazsettek A Forradalom útja (USA)

16 A film feldolgozás szempontjai:
Miről szól a film? Mi a kapcsolata a választott témával (Vallások, vagy Politikai eszmetörténet) Mi a film üzenete? Mi ennek a jelentősége a 20. és a 21. század történelme szempontjából? Van-e üzenete a mai Magyarország szempontjából? Milyen ellentétes vélemények fejeződnek ki a filmben? Milyen ellentétes vélemények fogalmazódnak meg a témával kapcsolatban a mai magyar, és/vagy globális társadalomban? Kiválasztható egyik vagy másik szereplő viselkedése vagy életútja, és az is bemutatható és elemezhető. Milyen más filmekkel, irodalmi alkotásokkal vethető össze? Mi a film kapcsolata a valósággal: alapvetően megváltoztatja a valóságot, vagy lényegében jól tükrözi?

17 A 4. lehetőség: Nyitottak vagyunk az egyéni ötletekre. (Pl: Szép új világ – értékelése a 21. század szemszögéből) Amihez ragaszkodunk: értékelhető teljesítményt kell nyújtani, valamilyen kapcsolatban kell lennie a tantárggyal, alapvetően racionálisan érvelőnek kell lenni. Ötleteket várunk március közepéig.

18 Feldolgozásra ajánlott témák
Demográfia, születésszám (Lásd: TED – Hans Rosling), Mikor és miért figyelt fel a politika a migráció problémájára, A család jövője, a gender-probléma, A robotok és a mesterséges intelligencia (AI) hatásai és nem-várt következményei), A gig-economy és a sharing economy születése és hatása, A globalizáció előnyei és hátrányai (és nem-várt következményei), A növekedés és a fenntarthatóság szorításában A szociális média hatása: előnyök és hátrányok Az egyenlőtlenség trendje (a Piketty-görbe és a Milanovics „elefánt-görbe”) A boldogság stratégiái a 21. században: az önkéntes egyszerűség (voluntarily simplicity) és a globális hedonizmus trendje Az egymás után következő generációk: baby boom, X, Y, Z, stb.

19 Gapminder teszt 2017 1. In all low-income countries across the world today, how many girls finish primary school? A: 20 percent B: 40 percent C: 60 percent 2. Where does the majority of the world population live? A: Low-income countries B: Middle-income countries C: High-income countries 3. In the last 20 years, the proportion of the world population living in extreme poverty has . . . A: almost doubled B: remained more or less the same C: almost halved 4. What is the life expectancy of the world today? A: 50 years B: 60 years C: 70 years

20 Gapminder teszt 2017 5. There are 2 billion children in the world today, aged 0 to 15 years old. How many children will there be in the year 2100, according to the United Nations? A: 4 billion B: 3 billion C: 2 billion 6. The UN predicts that by 2100 the world population will have increased by another 4 billion people. What is the main reason? A: There will be more children (age below 15) B: There will be more adults (age 15 to 74) C: There will be more very old people (age 75 and older) 7. How did the number of deaths per year from natural disasters change over the last hundred years? A: More than doubled B: Remained about the same C: Decreased to less than half 8. There are roughly 7 billion people in the world today. Which map shows best where they live? (Each figure represents 1 billion people.)

21 Gapminder teszt 2017 9. How many of the world’s 1-year-old children today have been vaccinated against some disease? A: 20 percent B: 50 percent C: 80 percent 10. Worldwide, 30-year-old men have spent 10 years in school, on average. How many years have women of the same age spent in school? A: 9 years B: 6 years C: 3 years 11. In 1996, tigers, giant pandas, and black rhinos were all listed as endangered. How many of these three species are more critically endangered today? A: Two of them B: One of them C: None of them 12. How many people in the world have some access to electricity? 13. Global climate experts believe that, over the next 100 years, the average temperature will . . . A: get warmer B: remain the same C: get colder

22 A globalizáció tantárgy tematikája
1. Bevezetés és alapfogalmak A nemzetközi gazdaság kialakulása 2. Európa felemelkedése, kulturális és intézményi alapok 3. A 20. század legfontosabb fejlődési tendenciái 4. A globalizáció folyamata, összetevői és fő irányai 5. A globalizáció új szakasza (a Baldwin modell) 6. A 21. századi üzleti ökoszisztéma születése 7. Az internet forradalma és a társadalom főbb területeinek mindenoldalú összefonódása. 8. A fenntarthatóság korlátjai és a növekedés határai. („The limits to growth”) 9. A globális társadalom és az egységes emberiség születésének ígérete és kérdőjelei 10. A „hosszú” 21. század perspektívája. 11. Összefoglaló

23 A történelem hullámai ? Népesség termelés 1000 1500 2000 2007 1973
1929 1875 1815 1650 1300 Kérdés: meghozta-e 2010 a trendválást? 1000 1500 2000

24 Az emberiség életgörbéje

25 Az emberiség életgörbéje
Az életgörbe a mindennapi tapasztalatok alapján szemléli és magyarázza a sokféle gazdasági és társadalmi rendszer fejlődését. A görbe inflexiós pontjai válságokat jelölnek. Az elmúlt öt évszázad fejlődését a gyorsuló növekedés jellemezte. A 20. század végén a növekedés lelassul és az érett állapotba simul bele. Napjaink gazdasági, társadalmi és kulturális jelenségei az átmenet válságai.

26 GDP/fő 24.000 Nyugat Európa 20.000 16.000 Kelet Európa 12.000 Ázsia
8.000 Afrika 4.000 2.000 Időszámítás kezdete 500 1000 1500 1750 1900 2000

27

28

29 A Kondratyev hullámok

30 Dow-Jones története

31 A Dow-Jones index összetevői
D-J 1900 (12 cég) D-J 1950 (15 cég) D-J 1990 (20 cég) D-J 2010 (30 cég) America Cotton Oil AT & T, AT & T, AmExp AT& T, Alcoa American Sugar American Tobacco ExxonMobil AmExpress, BankAm Citigroup Citigroup, Boeing, Caterpillar Chicago Gas Chevron General Motors Chevron, CiscoSysy Destilling & Cattle Feeding DuPont Goodyear Disney,DuPont General Electric Honeywell, Boeing ExxonMobil, Laclade Gas Ford IBM GenElec, HewletPac National Lead McDonalds, Coca Cola HomeDepot North American Utility Merck Intel, IBM, CocaCola Tennessee Coal & Iron 3 M, JPMorgChas US Leather SearsRoebuck Eastmen Kodac JohnsJohns US Rubber Union Carbide KftFood, McDonalds ProcterGamble Sears-Roebuck Merck, Microsoft UnitedTechnologies Pfizer, ProctGambl Alcoa (1959) WaltDisney 3M, TravelersCos UnitedTech, Version DuPont, United Tech WalMart, Walt-Disney

32 A 20 század jóléti trendje

33 Trend of the income between 1913-1978

34

35 A 20. század egyenlőtlenségi trendje

36 Income inequality in Europe and the United States, 1900 to 2010
Income inequality in Europe and the United States, 1900 to 2010.The share of total income accruing to top decile income holders was higher in Europe than in the United States from 1900 to 1910; it was substantially higher in the United States than in Europe from 2000 to The series report decennial averages (1900 = 1900 to 1909, etc.) constructed using income tax returns and national accounts. See (24), chapter 9, Fig Series available online at piketty.pse.ens.fr/capital21c. Published by AAAS

37

38 B. Minanovics „elefánt-görbéje a 20. század végétől

39 A 20. század boldogság-trendjei

40 A 20. század trendje a globális „közlegelő” határai
A Föld egésze, mint egy globális „közlegelő” írható le. A lezajló folyamatok is lényegében annak felelnek meg.

41 A föld ökológiai lábnyoma (1960-2050)

42 A tudomány üzenete kissé bonyolultabb módon
.                                                                                                                                                                   A tudomány üzenete kissé bonyolultabb módon

43 A világ sorsát meghatározó négy alapvető tényező
1. „Anyatermészet”: a éghajlat változás, a biodiverzitás csökkenése, a népességnövekedés meghatározott országokban) – túl a billenési ponton 2. A Moor-törvény: a számítógépek alkatrészei méretének folyamatos csökkenése, teljesítményének folyamatos növekedése, értelmes robotok, és a Internet of Things általánossá válása. A világ túl a billenési ponton 3. Globalizáció: a komplexitás növekedésének, és a szorosan csatoltság erősödésének folytatódása. A szorosan csatoltság és a komplexitás túllépett a billenési ponton 4. A társadalmak és a közösségek sokfélesége és a diverzitásának mértéke elért egy billenési pontot


Letölteni ppt "Globalizáció (és multikulturalizmus)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések