Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Dr. Szabó Antal
2
Követelmények A gyakorlati jegy megszerzésének alapja:
Egy differenciáláson alapuló foglalkozás megfigyelése, leírása és a vonatkozó szakirodalommal való összehasonlító elemzése Terjedelem: kb. 6-7 gépelt oldal Határidő: április 30. Elektronikusan elküldeni!
3
Célkitűzések Szemléletformálás
Korszerű oktatáselméleti műveltségbővítés A hatékony tanulásszervezés kialakítása A hátránycsökkentés igényének megerősítése
4
„Mindenki egyenlő, de nem egyforma.” Patricia Broadfoot
Kiindulás Minden gyereknek joga van a neki megfelelő nevelésre és oktatásra. Milyen legyen a kötelező iskolai tanítás alapvető viszonya a tanulásra kötelezetthez? Gyerek viszonyát - a kötelezőség Iskola viszonyát - a gyerek jogai oldaláról nézzük.
5
Elemzés Diagnózis: 1. A gyerekek különbözőek (részben születésüknél, részben szocializációs folyamataiknál fogva). 2. Az oktatásból való profitálásuk egyenlőtlen, ha az oktatás nem alkalmazkodik. Következtetés: Tessék alkalmazkodni.
6
Alkalmazkodás Az iskolai intézményrendszer („Minden gyereket a neki megfelelő iskolába”) Intézményen belüli differenciálás (Osztályokba sorolás, komprehenzív iskolák) Osztályon/csoporton belüli differenciálás
7
Fogalmi tisztázás Egységesség Pluralizmus Szelektivitás Alternativitás
Szegregáció Adaptivitás Differenciálás
8
Egységesség A közoktatásban érintettek deklaráltan egyforma lehetőségekkel rendelkeznek mind az iskolarendszer, mind az iskolában a tanulók osztályokba sorolása, mind a napi gyakorlat szintjén.
9
Pluralizmus A többféleség természetesnek tartása mind a szabályozás, mind az iskolarendszer, mind az iskolában az osztályokba sorolás, mind a pedagógiai folyamat szintjén, tudomásul véve az érintettek (gyerekek, szülők, pedagógusok) eltérő igényeit.
10
Szelektivitás „kiválogatódás, kiválogatás” felvételi vizsgák
„szülőket célzó” pedagógiai programok a tanulók osztályokba sorolása
11
Alternativitás Olyan helyzet, amelyben nem csupán egyetlen lehetőség van adva számunkra, hanem a választás szabadsága is.
12
Szegregáció Valamilyen szempontból elkülönített tanulók nevelése.
lehet nyílt és látens pozitív és negatív
13
Adaptivitás Az egyéni sajátosságokra tekintettel levő differenciálás (differenciált fejlesztés és/vagy öndifferenciálás megfelelő körülményeinek a biztosítása) és az egyéni sajátosságok ismeretében megvalósuló egységes oktatás. a tanulás tartós és adaptív változás adaptív oktatási stratégia (a tanulókhoz való pedagógiai alkalmazkodás a fejlesztés érdekében)
14
Differenciálás - lat. „különbségtevés”
A gyerekek, ifjak egyéni sajátosságaira tekintettel levő fejlesztés lehetőségeinek és feltételeinek biztosítása az oktatás által.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.