Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN"— Előadás másolata:

1 A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN
TÖRTÉNELEM A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN

2 Történelemtanítás - módszerek
Miért kell ezzel foglalkozni? Katona András: „a különböző reformpedagógiai és alternatív iskoláknak nincsenek érzékelhető jelei a tantárgypedagógiák, közte a történelem módszertanának megújulásában.” (Új Pedagóiai Szemle 1997//6)

3 Történelemtanítás - módszerek
Miért kell ezzel foglalkozni? Jakab György: - hatalmas mennyiségű tényanyag + képességfejlesztés + óraszámok? - „a tantárgy létéért vívott küzdelemben elmaradt a módszertani és szemléleti reform” (Új Pedagógiai Szemle, 2000/6,7-8)

4 Hogyan lehet történelmet tanítani?
A reform és alternatív pedagógiák által kínál lehetőségek → módszertani repertoár szélesítése Hatékonyság növelése

5 Történelem a kozmikus oktatás része
Montessori iskola Történelem a kozmikus oktatás része Gyakorlatból indul ki Földrajzi ismeretek oktatása Az élet kialakulása és fejlődése Korok órája Élet idővonala Történelmi időszalag

6

7 Montessori iskola A tanár feladata: Figyelemfelkeltés A diák feladata:
Önálló munka (saját időszalag) Önálló kutatás

8 Waldorf iskola A történelem tanítását megelőzi a szülőhely múltjának megismerése: honismeret Epochális rendszer: intenzívebb Idősebb korban: önálló munka, kiselőadások Tantárgyak közötti együttműködés → hatékonyság

9 Waldorf iskola életrajzok, kortársi beszámolók, a korhoz kapcsolódó irodalmi művek olvasása → irodalom történelmi témájú énekek adott kor nyelve és írása történelmi színdarabok ábrázoló tevékenységek (rajz, festés) testnevelés és euritmia

10 Scuola di Barbiana Történelem-földrajz-valóság együtt kezelték
Sajátos történelemszemlélet: jelenkor eseményeitől haladt visszafelé Térképek készítése (földrajz), ahol a nyelvi, gazdasági és politikai jelleg-zetességeket ábrázolták)

11 Mi a közös a módszerekben?
Építenek a tantárgyak közötti együttműködésre Ok-okozati összefüggések hangsúlyozása Diákok bevonása: önálló kutatómunka Történelem és jelenkor közötti kapcsolat fontossága

12 Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN"

Hasonló előadás


Google Hirdetések