Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„HELYI VERSENYKÉPESSÉG-FEJLESZTÉSI KUTATÁSI PROGRAM”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„HELYI VERSENYKÉPESSÉG-FEJLESZTÉSI KUTATÁSI PROGRAM”"— Előadás másolata:

1 „HELYI VERSENYKÉPESSÉG-FEJLESZTÉSI KUTATÁSI PROGRAM”
KÖFOP VEKOP „HELYI VERSENYKÉPESSÉG-FEJLESZTÉSI KUTATÁSI PROGRAM”

2 KUTATÁSI CÉLTERÜLETEK
Kutatási célterület 1 A helyi közszolgáltatási minőségfejlesztése Kutatási célterület 2 A helyi közszolgáltatások feladatellátás-szervezési megoldásai Kutatási célterület 3 A helyi közszolgáltatások költségvetése és gazdálkodása Kutatási célterület 4 Az önkormányzati humán kompetenciák és képességek Kutatási célterület 5 Helyi gazdaságfejlesztési lehetőségek Versenyképesség

3 Fogalmak kapcsolódása
Közszolgáltatás Olyan gazdasági természetű szolgáltatások, közjavak létrejöttét eredményező gazdasági tevékenységek, amelyek polgárokat vagy a társadalom egészének érdekét szolgálja nem minősülnek az állam egyoldalú közhatalmi aktusának a szolgáltatás ellátásához szükséges finanszírozás általában nem teljesen a szolgáltatást igénybe vevők befizetéseiből valósul meg állami beavatkozás nélkül a piac nem vagy minőség, biztonság, megfizethetőség, egyenlő bánásmód, egyetemes hozzáférés tekintetében csak eltérő feltételek mellett állítaná elő a nemzeti jogban rögzített hatáskörmegosztástól függően nemzeti, regionális vagy helyi szinten közszolgáltatási kötelezettségként definiálnak Helyi közszolgáltatás A helyi közszolgáltatás olyan közszolgáltatás, amelyek jellemzően valamely önkormányzati hatáskörbe tartozó közfeladat, helyi közügy ellátását szolgálják.

4 VIZSGÁLT KÖZSZOLGÁLTATÁSOK I
Gyermekjóléti, gyermekvédelmi alapellátás feladatai Család- és gyermekjóléti szolgálat Család- és gyermekjóléti központ Bölcsőde Családi napközi Gyermekek átmeneti otthona Családok átmeneti otthona Gyermekétkeztetés Szociális ellátás feladatai Szociális étkeztetés Házi segítségnyújtás Idősek nappali ellátása Fogyatékosok nappali intézménye Demens személyek nappali ellátása Idősek otthona Hajléktalanok átmeneti szállása Köznevelési feladatok Óvodai nevelés Nemzetiségi óvodai nevelés A többi gyermekkel együtt nevelhető, oktatható saját nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése Az egészségügyi alapellátás feladatai Háziorvosi ellátás Házi gyermekorvosi ellátás Védőnői ellátás

5 VIZSGÁLT KÖZSZOLGÁLTATÁSOK II
Kulturális ellátás feladatai Közbiztonság és védelemi feladatok Településüzemeltetés Zöldfelület gazdálkodás Ivóvízzel, szennyvízzel és csapadékvízzel kapcsolatos közszolgáltatások Közvilágítás biztosítása Helyi közutak fenntartása Hulladékkezeléssel kapcsolatos szolgáltatások

6 Közszolgáltatási specialisták Közvéleménykutató szakemberek
BEMUTATKOZÁS A kutatási célterületeken több, mint 50 kutató dolgozik. Akadémiai kutatók Kutatás vezetők Közszolgáltatási specialisták Közvéleménykutató szakemberek Szakértői cégek

7 MIBŐL DOLGOZUNK? Reprezentatív lakossági kérdőív
Reprezentatív önkormányzati kérdőív Reprezentatív vállalkozói kérdőív Önkormányzati mélyinterjú Regionális tematikus műhelymunka 1000 fő 4000 fő 2500 fő Személyes és fókuszcsoportos interjúk Központi szakrendszerek Dokumentum- elemzés 50 db 2 x 7 db

8 MIÉRT FONTOS A HELYI KÖZSZOLGÁLTATÁSOK MINŐSÉGE ÉS HOGYAN JUTUNK EL A LEGJOBB MINŐSÉGHEZ?
Az állampolgárok életminősége szempontjából elsősorban a helyi közszolgáltatások színvonala (minősége, mennyisége, hozzáférhetősége) a legfontosabb a mindennapokban. Elvárások tisztázása Minimum feltételek biztosítása Jobb minőségre ösztönzés Rendszeres felülvizsgálat

9 Változó ügyfélelvárások, egy példa
WI-FI E-jegy Légkondi A szolgáltatásokkal, így a közszolgáltatásokkal kapcsolatos ügyfélelvárások folyamatosan növekednek. Erre egy jó példa a vasúttal történő utazás. Míg 25 éve annyi volt az utas elvárása, hogy eljusson A-ból B-be, addig ma már számos többletszolgáltatást várnak el az utasok az alapcsomag részeként. Ez a jelenség észlelhető a helyi közszolgáltatásoknál is. 1991 2016 Mobilapplikáció 25 év

10 Ügyféligények - versenyképesség
„Hol van több zöldterület?” „Elérhető a gyerekorvos?” „Milyen gyakran jár a busz?” Ma már van igénye arra a lakosoknak, hogy a lakóhelyüket az elérhető helyi közszolgáltatások alapján válasszanak lakókörnyéket. Ezt ma már egyes internetes szolgáltatások is elősegítik. A településeknek ma már a közszolgáltatások terén versenyezniük kell a lakosok megtartásáért, és ebben a helyi közszolgáltatások minőségének jelentős szerepe van. „Van-e angol oktatás az óvodában?”

11 MIVEL TUDUNK SEGÍTENI? MINŐSÉGFEJLESZTÉS
Elvárások tisztázása Ajánlásokat fogalmazunk meg Feltételek biztosítása Szakmai észrevételeket teszünk Ösztönzők alkalmazása Finanszírozást vizsgálunk Minőségfejlesztési módszereket javaslunk

12 Ajánlások a minőségi szintekről
A közszolgáltatás definíciója Elvárások Erőforrások Szakmai észrevételek

13 Ajánlások – követelmények - Példák
Szint/ sorszám Elvárás, vagy követelmény Az elvárás, vagy követelmény teljesülését igazoló mutató vagy ellenőrzési módszer definíciója Gyermekétkeztetés A szünidei gyermekétkeztetéshez kapcsolódóan a települési önkormányzat szabadidős programokat köteles biztosítani a gyermekek számára a nyári szünet időtartama alatt. Az önkormányzat 50 fő gyermekenként minimum 1 fő programszervező animátort, és 1 fő nevelőt, gyermekfelügyelőt köteles biztosítani. Mutató: Szabadidős programok száma Szabadidős programokon résztvevők száma, aránya a település lakosságához viszonyítva. A szünidei gyermekétkeztetés keretében minden fő lakosságszám feletti, a gyermek lakóhelye szerinti települési önkormányzat a déli meleg főétkezés helyben történő elfogyasztásának megszervezéséről köteles gondoskodni. Ha az 1000 fő lakosságszám alatti településen a déli meleg főétkezés helyben történő elfogyasztásra nincs lehetőség, a szünidei gyermekétkeztetés az étel gyermek számára történő kiszállításával is biztosítandó. Szünidei gyermekétkeztetés megszervezésének módja Igénybevétel módja Igénybevevők száma, aránya a településen élő gyermekekhez viszonyítva

14 MIVEL TUDUNK SEGÍTENI? TERÜLETI SZEMPONTOK VIZSGÁLATA
A helyi közszolgáltatások feladatellátás-szervezés megoldásai A helyi közszolgáltatásokat érintő átalakítások hatáselemzése A helyi közszolgáltatások optimális körének, szerkezetének feltárása településtípusonként Térinformatikai modell felállítása Feladatellátási követelmények elemzése Optimális szolgáltatás-csomagok meghatározása

15 A területi optimalizálás három fő gyakorlati módja
Az ellátási kötelezettség területi szintjének változtatása az egyes közszolgáltatások kapcsán az ellátás megfelelő térségi szintjének keresése Pl. Háziorvosi és házi gyermekorvosi ellátás: jelenleg csak járóbeteg szakellátásban elérhető – egyszerű szűrővizsgálatok elvégzése Két, vagy több közszolgáltatás ellátásának összehangolása, integrálása két, vagy több közszolgáltatás ellátásának összehangolása Pl. Óvodai nevelés: logopédia és a gyógytestnevelés ellátása az óvodában alkalmazott logopédus és gyógytestnevelő (mozgásfejlesztő) szakember foglalkoztatásával Az ellátási körzetek felülvizsgálata Pl. Család és gyermekjóléti szolgálat: a hátrányos helyzetű családok egyenlőtlen területi eloszlását figyelembe vevő finanszírozás

16 Finanszírozás fedezi a szolgáltatások elvárt színvonalához tartozó működési költségeket; fedezi az infrastruktúra (ingatlanok és más tárgyi eszközök) rendeltetésszerű használat melletti pótlását; saját bevételek bevonására ösztönöz; költséghatékonyságra ösztönöz. Optimális finanszírozási modell +Költségek Üzemeltetés Karbantartás Felújítás, pótlás Beruházás -Bevételek (+Ésszerű nyereség) =Ellentételezés

17 MIVEL TUDUNK SEGÍTENI? FINANSZÍROZÁS VIZSGÁLATA
- Erőforrás igény megállapítása szolgáltatási szintenként - Alternatív finanszírozási megoldás vizsgálata - Finanszírozási modell készítése - Eljárásrendi vizsgálat alapján javaslattétel továbbfejlesztésre - Fajlagos költségnormákra javaslattétel - Javasolt költségszerkezet illeszkedésének vizsgálata - Javaslat megfogalmazása új finanszírozási rendszerre - Finanszírozási javaslatok hatásvizsgálata a gazdálkodásra - Finanszírozási javaslatok hatásvizsgálata a minőségre

18 ELKÉSZÜLT eredményTERMÉKek
Előzetes ajánlás a helyi közszolgáltatások szolgáltatási szintjeire vonatkozóan Utólagos hatáselemzés Előzetes ajánlás a helyi közszolgáltatások térségi optimalizációjára Előzetes javaslat a felülvizsgált normatívákra Tudatos település útmutató - előzetes Gazdaság-ösztönzési útmutató - előzetes Előzetes ajánlás a helyi erőforrás-térkép elkészítéséhez Előzetes mintaprojekt tervek Minőségfejlesztés a gyermekek szünidei felügyelete közszolgáltatásban A finanszírozási javaslatok bevezethetőségének tesztelése az önkormányzatokkal A helyi erőforrás-felhasználást optimalizáló modelljavaslatok adaptálhatóságának vizsgálata Kutatási felmérési adattábla

19 TOVÁBBIAKBAN MEGVALÓSÍTANDÓ eredménytermékek
Ajánlás a helyi közszolgáltatások szolgáltatási szintjeire vonatkozóan Ajánlás a helyi közszolgáltatások térségi optimalizációjára Javaslat a felülvizsgált normatívákra Tudatos település útmutató Gazdaság-ösztönzési útmutató Útmutató a helyi erőforrás-térkép elkészítéséhez A végrehajtott mintaprojektek eredményeit bemutató összefoglalók Összefoglaló Kutatási Jelentések - célterületenként Összefoglaló Kormányjelentés

20 KÖSZÖNjük A FIGYELMET!

21 TOVÁBBI AJÁNLÁS (kezdemények)
Minőségi ösztönzők beépítése a finanszírozásba: pl.: praxisközösség fenntartásának ösztönzése, óvodai kiemelt szolgáltatások finanszírozása. Jogszabályok finomhangolása: pl.: a családsegítő központ létszámelvárás és a finanszírozási kalkuláció illeszkedésének biztosítása.

22 TOVÁBBI AJÁNLÁS (kezdemények)
Szakemberek biztosítása: a CSOK szabályainak könnyítése a kiemelt szakmák és kihívásokkal küzdő települések esetében Munkáskezek biztosítása: „kivezető program” bevezetése a hajléktalanellátásban a zöldfelület gazdálkodás munkaerőigényére alapozva.

23 A helyi közszolgáltatásokkal kapcsolatos lakossági elégedettség és annak változása 2012-2015

24 A közszolgáltatásokkal kapcsolatos elégedettség – vállalkozások (1-5)

25 A közszolgáltatások költséghatékonyságának értékelése - vállalkozások
Önkormányzati költséghatékonyság a különböző méretű vállalkozások szerint

26 A közszolgáltatások biztosításának együttműködési formái


Letölteni ppt "„HELYI VERSENYKÉPESSÉG-FEJLESZTÉSI KUTATÁSI PROGRAM”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések