Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői"— Előadás másolata:

1 A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői
2016.

2 Eljutási körülmények Elérési, megközelítési körülmények
A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői Eljutási körülmények Elérési, megközelítési körülmények a helyváltoztatás körülményei a rá- és elhordó közlekedésben megállóhelyek, végállomások megközelíthetősége Várakozási körülmények rendelkezésre álló hely várakozóhely kiépítettsége, komfortfokozata igénybevehető szolgáltatások utastájékoztatás a megállóhelyen, végállomáson Felszállási körülmények Leszállási körülmények ua., mint a felszállási időnél, mivel az időfelhasználást kiváltó tényezők a kényelemmel is összefüggnek

3 ülőhely-állóhely arány zsúfoltság horizontális gyorsulás
A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői Utazási körülmények ülőhely-állóhely arány zsúfoltság horizontális gyorsulás vertikális gyorsulás hőmérséklet zajszint szellőzés intenzitása óránkénti levegőcsere mértéke egyedi szellőzés ülőhelyenként megvilágítás erőssége egyedi világítás ülőhelyenként ülőhelyek méretei ülésmagasság - ülés szélessége - ülés mélység üléstávolság ülőhelyek formája, anyaga utastájékoztatás az utazás alatt utazás alatt igénybevehető szolgáltatások

4 Átszállási körülmények utastájékoztatás
A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői Átszállási körülmények utastájékoztatás átszállásnál kapcsolódó megállóhelyek elhelyezése egyebekben ugyanaz mint a felszállási körülmények Megállóhelyek, autóbuszállomások kialakítása megálló neve közlekedési rendről szóló információk időjárás elleni védelem szolgáltatási komplexum nagy forgalmú állomásokon átszállásnál a kapcsolódó megállóhelyek elhelyezése

5 A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői
Jármű ajánlott lépcsőmagasság mm, a lépcsőmélység 320 mm az ajtóknak úgy kell nyílniuk, hogy a nyitott állapotban a fel- és leszálló utasok felé az ajtók belső oldala legyen az ablakok párásodásának csökkentése jobb kilátás -> nagyobb ablakok -> hővisszaverő üvegezés nyílászárók tömítése az utastér kialakítása feleljen meg a forgalmi igényeknek kapaszkodók, korlátok a megfelelő számban a megfelelő helyen legyenek ruhaakasztók száma távolsági, nemzetközi és különjáratban csak ülő utas legyen az ülések elhelyezése, állíthatóság, párnázottság, kartámasz az üléshuzat tartós, lég- és páraáteresztőképessége megfelelő legyen

6 Az ülések célszerű méretei Az ülések ajánlott távolsága
A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői - Az ülésekre jellemző méretek: 580 430 105° Az ülések célszerű méretei Az ülések ajánlott távolsága

7 A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői
A fűtésnek és szellőzésnek a jármű minden részében biztosítani kell a megfelelő hőmérsékletet és levegőcserét A jármű szellőzése kis sebesség (15 km/h) esetén is érje el az óránkénti 12-szeres huzatmentes teljes levegőcserét Fűtőberendezés Világítás. A megvilágítás erőssége min. 75 lux, az ajtónyílások, lépcsők és környezetük megvilágítása az ajtónyitással egyidőben automatikus A járműtől a környezetet érő zajhatás dB, a belső zaj a járműben dB A jármű rezgése ne legyen kényelmetlen érzést okozó, a rugózásból adódó járműlengések az utasnak ne legyenek kényelmetlenek.

8 Ajánlott lépcsőkialakítás
A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői Ajánlott lépcsőkialakítás

9 Eltérő jellegű forgalomhoz tartozó utastér kialakítások
A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői Eltérő jellegű forgalomhoz tartozó utastér kialakítások

10 A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői
Utastér elrendezési változatok

11 A tömegközlekedés prioritása
A tömegközlekedés arányának a kívánt szinten tartása olyan intézkedéseket igényel, amelyek révén az emberek a közlekedési módok között úgy választanak, hogy a választás eredményeképpen a kívánt arányok jönnek létre. A prioritás megteremtése érdekében két irányból lehet intézkedéseket hozni, az intézkedések így az alábbi két csoportba oszthatók: a tömegközlekedés javítását, a tömegközlekedés igénybevételét elősegítő (ún. „húzó” intézkedések) a személygépkocsi forgalom visszaszorítását, a személygépkocsi használati feltételeinek kedvezőtlenebbé tételét szolgáló, (ún. „visszatartó”) intézkedések.

12 A tömegközlekedés szolgáltatási színvonalát javító, „húzó” intézkedések
A hálózat fejlesztése A menetrend fejlesztése A tömegközlekedési útvonalak forgalomtechnikai fejlesztése A forgalomirányítás fejlesztése Korszerű járművek A megállóhelyek fejlesztése Az utastájékoztatás fejlesztése A személyzet munkavégzésének és magatartásának javítása A menet- és bérletjegyrendszer fejlesztése Tömegközlekedési marketing Finanszírozás Akciók

13 A tömegközlekedés prioritása
A tömegközlekedés szolgáltatási színvonalát javító, „húzó” intézkedések A hálózat fejlesztése Hálózatsűrűség növelése Új megállóhelyek létesítése Megállóhelyek áthelyezése, megszűntetése Hosszabb viszonylatok létrehozása Vonalvezetés megváltoztatása Áttekinthetőség javítása Viszonylatok számozási rendszerének racionalizálása Diákjáratok létesítése A menetrend fejlesztése Üzemidő növelése Járatsűrűség növelése Kibocsátott férőhely-kapacitás növelése (zsúfoltság csökkentése)

14 Tömegközlekedési útvonalak forgalomtechnikai fejlesztése
A tömegközlekedés prioritása ütemes menetrend bevezetése közlekedési időpontok módosítása átszállási kapcsolatok javítása menetrendi sebesség növelése menetidők felülvizsgálata gyorsjáratok létesítése Tömegközlekedési útvonalak forgalomtechnikai fejlesztése útburkolat minőségi javítása kapacitás növelése útparaméterek (szélesség, ívek stb.) tömegközlekedésnek megfelelő kialakítása buszöblök felülvizsgálata, átépítése negatív buszöböl létesítése a tömegközlekedési járművek haladását elősegítő forgalomszabályozás kialakítása buszsávok létesítése buszzsilip kialakítása tömegközlekedési járművek által vezérelt jelzőlámparendszerek alkalmazása

15 Buszöböl és negatív buszöböl
Az autóbuszöböl hátránya, hogy sok esetben a parkoló autók elfoglalják a megállóhely egy részét, ami megnehezíti a beállást. Ugyanakkor nagy forgalom esetén az autóbusz forgalomba történő visszasorolása is nehézkes. Újszerű megállóhelytípus az ún. negatív buszöböl, melynél a megállóhelyre érkező autóbusz akadályozza az útvonalon közlekedő többi járművet. Előnye, hogy a parkoló járművek nem akadályozzák a megállóhelyre való beállást, s a forgalomba történő visszasorolás is egyszerű.

16 A tömegközlekedés prioritása
BUS Buszsáv A buszsáv a tömegközlekedési járművek folyópályán történő előnyben részesítését segíti elő. A buszsávon, mint egy saját úton tud haladni a tömegközlekedési jármű, megelőzve a többi járművet, pl.: torlódás esetén. A buszsáv hátránya, hogy a jobbra kanyarodó járművek ráhajtanak, így akadályozzák a tömegközlekedési járművek haladását. Buszzsilip A buszzsilip a csomóponti előnyben részesítés egy lehetséges példája. Segítségével a tömegközlekedési jármű a többi járművet mintegy „megelőzve” tud besorolni a jelzőlámpához. Így biztosítható, hogy a tömegközlekedési jármű behozhassa a megállóhelyen „szerzett” lemaradását. M Buszsávok Németországban Stuttgartban és környékén összesen 11, 5 km buszsáv található, ebből 9, 9 km Stuttgart városban. A leghosszabb egybefüggő buszsáv is csak 600 méter hosszú, ami közel 2 perces időnyereséget eredményez, de a többi, csomópontoknál elhelyezett buszsáv is hasonlóan eredményesen működik.

17 Példa buszsáv, ill. buszzsilip alkalmazására
A tömegközlekedés prioritása Példa buszsáv, ill. buszzsilip alkalmazására

18 A korszerű forgalomirányító rendszer elvi sémája
A tömegközlekedés prioritása Forgalomirányítás fejlesztése Kommunikációs kapcsolat fejlesztése a forgalomirányító szolgálati helyek és járművek között A forgalomirányító helyek számának növelése Automatikus járműazonosító és forgalom-megfigyelő berendezések alkalmazása A korszerű forgalomirányító rendszer elvi sémája

19 Járművek A tömegközlekedés prioritása korszerűbb járművek alkalmazása
járművek tisztaságának javítása A tömegközlekedésben használt járművekkel szemben támasztott követelmények Menettulajdonság Teljesítmény dotáció Teljesítménydotáció alatt a jármű egységnyi tömegére jutó motorteljesítményt értjük [Le/t; kW/t]. A teljesítménydotáció határozza meg a jármű gyorsítóképességét. A városi forgalomban a maximális sebesség alacsony mivolta miatt a menetidő csökkentésének egyik lehetséges módja nagy gyorsítóképességgel rendelkező járművek alkalmazása. Biztonsági berendezések A tömegközlekedési járműveken egy időben sokan tartózkodnak, ezért fokozottan ügyelni kell a biztonságra. Ehhez szükséges, pl.: a kipörgésgátló, amely jeges, síkos úton megakadályozza a kerekek kipörgését. Nagyon fontos még a megfelelő motor- illetve üzemi fék alkalmazása. Lengések, rezgések Az utazás, utasok kényelmét, illetve egészségét szolgálja a megfelelően kialakított rugózás, lengéscsillapító rendszer. Egy megfelelően rugózott járműben az utazás nem olyan fárasztó. Nem szabad megfeledkezni a járművezetőről sem, aki teljes munkaidejét a járművön tölti. Manőverező képesség A városi forgalom sok esetben szűk utcákon zajlik, ahol a közlekedést a szabálytalanul parkoló járművek tovább nehezíthetik. Ezért fontos, hogy jól manőverezhető járműveket alkalmazzunk, ezek jellemzője többek között a kicsi fordulókör sugár.

20 A tömegközlekedés prioritása
Belső kialakítás Lépcsők A lépcsők jelentik a legnagyobb akadályt a mozgásukban korlátozott utasok számára. Célszerű ún. lépcső nélküli (padlómagasság) járműveket alkalmazni. Ha erre nincs mód, akkor lépcsőknek jól láthatóaknak kell lenniük, valamint kellően szélesnek (pl.: gyerekkocsi szállítás), illetve csúszásmentesnek. Ezenkívül a fel- és leszállást elősegítendő célszerű viszonylag alacsony lépcsőket alkalmazni (<20 cm). Ülőhelyek száma Az optimális ülőhelyszámot alapvetően két tényező határozza meg. Egyfelől célunk, hogy minél nagyobb befogadóképességű járműveket alkalmazzunk, ez az ülőhelyek számának csökkenését eredményezi, másrészt biztosítani szeretnénk egy kényelmes utazást, ami pedig sok ülőhelyet igényel. Megfelelőnek tekinthető, ha a férőhelyek közel harmada, fele ülőhely. Ülőhelyek elhelyezése Az ülőhelyek elhelyezésekor nemcsak az ülő, hanem az álló utasok igényeit is figyelembe kell venni. Az ülő utasok biztonsága szempontjából célszerű az ülőhelyeket a menetirányba, vagy a menetiránynak háttal elhelyezni. Az oldalsó elhelyezés nem célszerű. Ezenkívül kellő helyet kell biztosítani két ülés között a lábak, és esetleg csomagok részére. Továbbá ügyelni kell arra is, hogy az ajtók közelében kellő hely maradjon a leszálló utasok részére. Ülések Olyan, és akkora üléseket kell alkalmazni, hogy egy felnőtt utas elférjen rajta. Az ülés kényelmes legyen, védje az utast gyorsításkor, és lassításkor. További szempont, hogy egyszerűen, gyorsan lehessen tisztítani az üléseket. Kapaszkodók elhelyezése, száma Annyi, és olyan kapaszkodót kell elhelyezni, hogy a járműben haladó, vagy álló utas megfelelően, biztonságosan kapaszkodni tudjon. A kapaszkodókat úgy kell elhelyezni, hogy (különösen az ajtóknál) kis gyerekek, mozgásukban korlátozottak is könnyen elérhessék, és használhassák.

21 A tömegközlekedés prioritása
Ajtók Az ajtókat megfelelő számban és szélességben kell elhelyezni. Városi forgalomban leggyakoribb a 3 ajtós (4 ajtós csuklós) járművek, de nem kizárható 2 ajtó alkalmazása sem. Az ajtók célszerűen egy és fél utas szélesek, így az utasok mint két fogaskerék fogai jobbról-balról-jobbról-… haladnak át az ajtón. Az ennél keskenyebb ajtó nehezíti az utascserét, a szélesebb pedig nem jelent további előnyt. Gondolni kell még a gyerekkocsival, illetve nagy csomaggal közlekedőkre is az ajtók kialakításakor. A kapaszkodóknál említett módon az ajtóknál is kell elhelyezni kapaszkodókat, amelyek megkönnyítik a le- és felszállást. Belső tér A belső teret úgy kell kialakítani, hogy az kellemesen hasson az utasokra, illetve könnyen lehessen tisztítani. Konstrukció Padló magasság Az utascsere meggyorsítása valamint a könnyebb fel- illetve leszállás érdekében célszerű minél alacsonyabb padlószintű járműveket alkalmazni. Kilátás Az ablakokat úgy kell elhelyezni, hogy mind az ülő, mind az álló utasok ki tudjanak tekinteni. Ha az utasok nem tudnak kinézni a járműből, az negatívan hat közérzetükre. Zaj A jármű hajtásláncát olyan hangszigeteléssel kell ellátni, hogy a zaj ne legyen zavaró az utasok számára Szellőzés, fűtés A szellőző, fűtőrendszernek mindenkor, minden időjárás mellett kellemes klímát kell biztosítania a járművön belül. A szellőzést úgy kell megoldani, hogy az huzatmentes legyen, de óránként legalább 12-szeres légcserét biztosítson. Világítás A járműben kellő világítást kell elhelyezni, ami nem zavarhatja a járművezetőt. Az ajtókat, és a lépcsőket a fokozott balesetveszély miatt külön is ki kell világítani.

22 Megállóhelyek fejlesztése
A tömegközlekedés prioritása Utastájékoztatás Statikus információk A járművön mind kívül, mind belül el kell helyezni viszonylat- és útirányjelző táblákat, amelyek segítségével az utasok egyértelműen azonosítani tudják a járművet, és annak útirányát. A járművön belül célszerű feltüntetni a viszonylat útvonalát, és az érintett megállóhelyeket, valamint az ott rendelkezésre álló átszállási lehetőségeket. Dinamikus információk A korszerű utastájékoztatás része a hagyományos megoldásokon kívül elektronikus kijelzők alkalmazása, amelyek a jármű helyzetének megfelelően mindig dinamikus, aktuális tájékoztatást adnak. Megállóhely információk A dinamikus információk egyik csoportja a következő megállóhelyről informálja az utasokat. Átszállási információk Fontos információ (elsősorban a helyismerettel nem rendelkezők részére) a soron következő megállóhelyen rendelkezésre álló átszállási kapcsolatok ismerete. Megállóhelyek fejlesztése megállóhelyeken várakozófülke létesítése esztétikai állapot javítása tisztaság növelése járdamagasság növelése

23 Utastájékoztatás fejlesztése
A tömegközlekedés prioritása Kassel kocka alkalmazása: Utastájékoztatás fejlesztése megállóhelyeken elhelyezett tájékoztatás fejlesztése a járműveken elhelyezett feliratok, tájékoztatások fejlesztése menetrendi kiadványok, röplapok bővítése, fejlesztése

24 Személyzet munkavégzésének és magatartásának javítása
A tömegközlekedés prioritása Személyzet munkavégzésének és magatartásának javítása A személyzet oktatása Megjelenés, formaruha fejlesztése Kitűző viselésének elrendelése A személyzet ellenőrzésének javítása Menet- és bérletjegyrendszer fejlesztése Menetjegyválaszték növelése Különböző kedvezményes menetjegyek bevezetése Jegyvásárlási lehetőségek bővítése Jegyárusító automaták rendszeresítése Jegyellenőrzés rendszerének fejlesztése Tömegközlekedési marketing A tömegközlekedést népszerűsítő akciók beindítása Lakossági fórumok tartása Panaszok, bejelentések, javaslatok kezelése, megválaszolása

25 Finanszírozás Akciók A tömegközlekedés prioritása
alacsony viteldíjak alkalmazása a tömegközlekedés szubvencionálása keresztfinanszírozás Akciók iskolabusz „buli” busz

26 A gépjárműhasználatot fékező intézkedések
A tömegközlekedés prioritása A gépjárműhasználatot fékező intézkedések Úthálózati beavatkozások behajtási korlátozás, tilalom nehezített behajtás egyirányúsítás a központ érintését lehetővé tevő hurok-útvonalak Forgalomtechnikai eszközök sebességkorlátozás forgalomcsillapítás elsőbbség szabályozás megállási, várakozási korlátozás Parkolás parkolók megfelelő elhelyezése parkolási rendszerek, parkolási díjak

27 Útdíj A tömegközlekedés prioritása különféle díjszedési rendszerek
keresztfinanszírozás

28 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői"

Hasonló előadás


Google Hirdetések