Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kezdő informatika tanár

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kezdő informatika tanár"— Előadás másolata:

1 Kezdő informatika tanár

2 Tervezés, értékelés Túltervezés (Géza)
Alul tervezés (tartalék feladatok) (bemutató) Tanmenet, tananyagterv, tanterv Minden kezdőnek javaslom: Napi felkészülés Heti felkészülés Évi felkészülés Jegyek Az egyik legjobb barátom órát tervezett az egyetem befejezése után, az első igazi óráját, megkérdeztem mit akar elmondani, ma is emlegeti, hogy azt mondtam neki, az egész félévre elég az az anyag , amit a következő órára tervezett. Bemutató órát tartottam matematikából, benn volt 30 matematika tanár, a vezető szakfelügyelőm, megterveztem az órát, de az osztály jó passzban volt. Végeztünk és még 15 perc volt az órából, hamar leizzadtam, mit fogok csinálni a hátralévő idő alatt. Eltelt valahogy az idő a számonkéréssel. Tartalék feladatokat készíteni kell. Készülj az órára és akkor fogsz jó órát tartani amikor nem készülsz. Osztályzás nem kiemelt iskolákban sok kis jegy, nem lehet jeggyel tiszteletet kiharcolni, nem az értékelés a fontos, hanem a tanítás. Osztályt nem érdemes vádolni Mindig a legnagyobb problémát az osztályzás jelenti, sok kis jegyet érdemesebb adni mint egy nagyot.

3 Ha megnézik az órámat Nem illik dolgozatot íratni. Nem célszerű végig előadást tartani. A gyerekeket is szerepeltetnem kell. Illik felkészülni, óravázlatot adni a látogatóknak. Egy óra értéke nem sok, abból nem lehet megállapítani, hogy valaki alkalmas-e a tanári pályára avagy nem. Én tragédiának éltem meg ha valamit nem tudtam, belezavarodtam egy levezetésbe, vagy nem tudtam megoldani egy példát, vagy rosszul mondtam egy anyagrészt. Lassan megtanultam, hogy nem tragikus, a következő órán helyrehozhatok mindent, nem is olyan fontos nekik, mint nekem volt. Ha belátom, hogy híbáztam és én is elnéző vagyok ha ők hibáznak, akkor nem gond. Folyamatosan nem ellenőriz Nem értékel, nem dicsér Vetélkedik a tanulóval A kezdő tanárnak könnyű, hiszen korban közelebb van a diákhoz, könnyebben tudnak azonosulni vele, könnyebben válasszák példaképnek. A csinos matematika és informatika tanárnőknek mindig mondtam, használják ki ezt az előnyüket, egy ennyire fiúiskolában. A kezdő tanárnak ugyanakkor nehéz, minden új. nincsenek kialakult sablonjai, megismerni az adminisztrációs szokásokat, képezni kell magát szakmailag a tantárgyában , a pedagógiában, a nevelésben, ugyanakkor ott van a saját életének millió feladata, személyiségének fejlődése, párválasztás, család, baráti kör, egyéb érdeklődésének megfelelő elfoglaltságok. Érdemes előre készülni rá, mert különben a nagyon sok feladat alatt összeroppan, jó ha van készen néhány jól kidolgozott óravázlat, amit ha megszorultam elővehetek. Mindig a legnagyobb problémát az osztályzás jelenti, sok kis jegyet érdemesebb adni mint egy nagyot.

4 Tanáregyéniség Tanár egyéniségek (Manyi)
Kialakítani a saját típust(Jancsi) Módszerek tanulása Jó tanári közösség (Ildikó) Jó iskola választás (Kvassay) Csoportos-egyéni felelősség Emberek vagyunk, változó hangulatokkal, érzelmekkel Néha jó, ha nem reagálunk dolgokra A tanulók szintén emberek A nehéz helyzetekben az én közlés módszere segít Hátrányok (Feledékenység, Lassúság) Manyi nagyon olvasott, művelt diák volt, szerettem, ő is értékelt, mint tanár, mégsem tudtam kettesnél jobbat adni matematikából, átkerült a kolleganőmhöz rögtön négyes, ötöseket szerzett, amit nagy örömmel mesélt, azt is elmondta, hogy jobban érti a magyarázatait. Mert a kolleganőm mindent leír és leírat, személyiségében sok hasonlóság van köztünk, de az ő tanítási módszere bizonyos tanulóknak jobban megfelelt, később ezt tudatosan ki is használtuk. Sokszor volt, hogy magán tanár sokkal nagyobb sikereket ér el mint mi. Nem egyformán felelünk meg tanárként minden tanulónak, ne ítéljünk túl korán. Becsöngettek, megyek órára, ez még az első 4 évben történt, meglepődök milyen csend van, nem szűrődik ki zaj, talán nem itt van órám, vagy már bent vagyok, belépek és az egyik diák kint ül a helyemen, leülök a helyére, és hallgatom ahogy nevemben tartja az órát, fergeteges óra volt, az összes sutaságom, ügyetlenkedésem, szóhasználatom elhangzott, nagyokat nevettünk, és megismertem magam, ahogy ők látnak. Sokszor csináltam, hogy az osztályt vádoltam valamiért, ennek általában semmi haszna nem volt. Két dologra jöttem rá, egyrészt akkor tettem ha én voltam a hunyó, és rejtett bűntudatom volt, másrészt ha nem tudtam az okokat és lusta voltam végig gondolni. Általában valami sikertelenség érzés miatt történt. Én meleg front érzékeny vagyok. Egy idő után észrevettem, hogy ilyenkor kevésbé vagyok rugalmas és konfliktus tűrő. Első osztályom elsős osztálykirándulásakor Laci nagyon részeg lett, hányni kezdett, el kellett tüntetni, elkezdtem felmosni, gyorsan el kezdtek segíteni, attól kezdve megnyertem őket. Negyedikesekként hosszú haj volt a divat, a kollégák mindig szidtak csak az én tanulóim voltak hosszú hajúak. Mérges voltam fel mentem az osztályba és elkiabáltam magam „menjetek le a fodrászhoz”, és lementek és rövid hajjal jöttek vissza, megkérdeztem érettségi után miért tették meg, azt mondták először kiabáltam velük, és látták, hogy ki vagyok borulva. A diákok érző embert, hiteles személyiséget, partnert keresnek a tanárban. Vállalja a tanár a saját személyiségét. Viktornak azt mondtam, ülj le ez nem jó. „Ez hülye” mondta hangosan, mindenki hallotta, nem tudtam, hogy reagáljak-e, és ha igen hogyan, nem reagáltam. Az óra végén bocsánatot kért, megnyertem vele. Néha szerencsés nem reagálnunk a dolgokra. Több osztály találkozó kellett, hogy megtudjam milyen is vagyok mint tanár, mik a hibáim, és mik az erényeim. 4

5 Adminisztráció Jegyek, osztályzatok Óra beírása Késők, hiányzások
Tervezések Beszámolók Nekem mindig volt fűzetem amibe a jegyeket írtam. Sokszor volt problémám abból, hogy a naplóba a jegyek és az órák nem voltak beírva. Persze még én voltam felháborodva mikor szóvá tették, mikor igh lettem akkor értettem meg az adminisztráció fontosságát. Az informatikából sokszor nehéz jegyeket adni, mégis többet kell adni, mert az iskola vezetés, a szülő és a tanulónak is jó a visszajelzés, még ha hibás is.

6 Beszéd Halkan beszél Egy tanulóval beszél Eldarálja az anyagot, hadar
Hosszú előadást tart Tanár kiemelt szerepe

7 Hibák Túl gyorsan halad és kifogy az anyagból
Csak néhány embernek beszél az első padokból Kérdez és a válaszra nem reagál Nem értékel szóban Sértő dolgokat mond Nem veszi figyelembe a hallgatóságot Túlságosan figyelembe veszi a hallgatóságot Aki gyors megmondja a választ Magyarázat közben beszélnek

8 Osztályfőnök Szeretnék lenni, akkor mikor?
Jó és rossz osztályfőnök (6 osztály) Pista Összesen 6 osztályom volt, nagyon sok kellemes és kellemetlen emlékkel, igazából ez az igazi tanári munka. Szörnyű sok munka, sok konfliktussal, sok csalódással, és nagyon sok örömmel. Korán kell elkezdeni egy osztályt, 9. est érdemes elvállalni minél hamarabb. Soha nem felejtem el az első nehéz osztályomat, bementem és nem tudtam csendet csinálni, örült zaj volt, és senkit nem érdekelt mit magyarázok, 47-es osztály létszám volt 3. osztályban (11. osztálynak felel meg) vettem át őket, és elektrotechnikára tanítottam, azaz szerettem volna tanítani őket. Ha nincs mellette a saját osztályom, akiket matekra tanítottam és csak másodikosok voltak, - és már félévet elsőben is tanítottam őket-, akkor elmenekültem volna. Kezdő tanár jobb ha alacsonyabb korcsoporttal kezdi, lehetőleg egyszerre kezdjék, tehát 9. –es vagy kisebb. 8

9 Pólya György: Tanárok tízparancsolata
Érdekeljen a szaktárgyad. Ismerd a szaktárgyadat. Tudnod kell a tanulás útjairól azt, hogy a legjobb az az út, amelyet magad fedezel fel. Próbálj olvasni a diákok arcáról: mit várnak, mi nehéz nekik? Képzeld magad a helyükbe! Ne pusztán tárgyi tudást adj tanítványaidnak, hanem fejlesszed gondolkodási készségüket is, szoktassad megfelelő értelmi magatartásra, rendszeres munkára őket. Tanítsd meg őket a találgatásra. Tanítsd meg őket a bizonyításra. Keresd aktuális problémákban azt, ami az elkövetkező problémák megoldására hasznos lehet – igyekezz feltárni a konkrét helyzet mögött rejlő általános megoldástípust. Ne áruld el egy csapásra minden titkodat – hadd találgassanak, a diákok találjanak ki annyit belőle, amennyit csak képesek. Ne tömjed az anyagot tanítványaidba, hanem ösztönözzed őket értelmes tanulásra.

10 Jó tudni 10 perc egy órából már érdemes volt bemenni
Ha 3 tanulót meg tudsz fogni egy osztályból akkor már eredményes vagy, 15 hiszen legalább 10-en tanítjátok az osztályt Akire nem voltam hatással, megállapodni egy minimumba Villanypásztorként viselkedni Nem reagálni ha elbukik, nem az én problémám

11 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Kezdő informatika tanár"

Hasonló előadás


Google Hirdetések