Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Új típusú, személyközpontú szaktanácsadás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Új típusú, személyközpontú szaktanácsadás"— Előadás másolata:

1 Új típusú, személyközpontú szaktanácsadás
Készítette: Grolyóné Szabó Éva az OFI nyilvános anyagainak, valamint Dr. Pompor Zoltán előadásanyagának felhasználásával KPSZTI, november 4.

2 Miről szól az előadás? Az OFI szaktanácsadáshoz köthető szerepe
Jogi szabályozás A pedagógiai-szakmai szolgáltatás Új típusú, személyközpontú szaktanácsadás KPSZTI – szaktanácsadói, tantárgygondozói rendszer Hangsúlyok pedagógus kompetenciák a szaktanácsadói, tanfelügyeleti és minősítési rendszer kapcsolata

3 Az OFI szaktanácsadáshoz köthető szerepe
48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokról, a szolgáltatásokat ellátó intézményekről, a közreműködés feltételeiről A pedagógiai-szakmai szolgáltatások országosan egységes pedagógiai szakmai irányítását - az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet pedagógiai szakmai támogatásával,… - a miniszter látja el az OFI a pedagógiai intézetek éves munkatervét ellenőrzi a szaktanácsadói életpálya-modell szakmai kritériumrendszerének kidolgozásában részt vesz. A szaktanácsadói rendszer működését január 1-től pedagógiai intézetek/kabinetek biztosítják

4 A pedagógiai-szakmai szolgáltató rendszer struktúrája, működése

5 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 19.§
A pedagógiai-szakmai szolgáltatás a) a pedagógiai értékelés, b) a szaktanácsadás, tantárgygondozás, c) a pedagógiai tájékoztatás, d) a tanügy-igazgatási szolgáltatás, e) a pedagógusok képzésének, továbbképzésének és önképzésének segítése, szervezése, f) a tanulmányi, sport- és tehetséggondozó versenyek szervezése, összehangolása, g) tanulótájékoztató, -tanácsadó szolgálat

6 A szaktanácsadás, tantárgygondozás tevékenység jogi szabályozása
A 48/2012. (XII.) EMMI rendelete A pedagógiai- szakmai szolgáltatást, a szakmai szolgáltatást nyújtó pedagógiai intézet látja el. Szaktanácsadói tevékenységet az láthat el, aki pedagógiai intézetben pedagógiai szakértő vagy pedagógiai előadó munkakörben alkalmazásban áll, vagy aki erre megbízást kapott, és szerepel a szaktanácsadói névjegyzékben. Az OFI vezeti a január 1-től a szaktanácsadói névjegyzéket, a 48/ EMMI rendeletben foglaltak szerint.

7 OFI – Pedagógusképzés támogatása
48/2012. (XII.) EMMI rendelete A TÁMOP /12 elnevezésű kiemelt projekt megvalósítási időszakában az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet közreműködhet a szaktanácsadás, tantárgygondozás, valamint a pedagógusok képzésének, továbbképzésének és önképzésének segítse pedagógiai-szakmai szolgáltatások ellátásában.”

8 Szaktanácsadói szakterületek
Tantárgygondozó szaktanácsadói szakterületek a) Óvodapedagógusi, b) Tanítói, c) Magyar nyelv és irodalom, d) Idegen nyelv (a nyelv megjelölésével), e) Matematika, f) Történelem társadalmi és állampolgári ismeretek, Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek, Hon- és népismeret, g) Erkölcstan, Etika, Filozófia, h) Biológia, Egészségtan, Természetismeret, i) Fizika, Természetismeret, j) Kémia, Természetismeret, k) Földrajz, Természetismeret, l) Művészetek, m) Informatika, n) Technika, Életvitel és gyakorlat, o) Testnevelés és sport, p) Alapfokú művészetoktatási, r) Szakképzési (a szakmacsoport megnevezésével), s) Kollégiumi, t) Iskolai könyvtári Szaktanácsadói szakterületek a) Tantárgygondozói szakterületek b) Nemzetiségi szakterület (a nyelv megjelölésével), c) Intézményfejlesztési szakterület, d) Kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterület, e) Konfliktuskezelési szakterület, f) Halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterület, g) Pedagógiai mérés-értékelési szakterület. 48/2012-es EMMI rendelet

9 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet A szaktanácsadói tevékenység ellátása - 26. §
A szaktanácsadás, tantárgygondozás célja: a pedagógusok munkájának fejlesztő célú támogatása, pedagógiai szakmódszertani fejlesztő beavatkozások tervezése, szervezése, végrehajtásuk monitorozása, a pedagógusok munkájának a szakterületükkel, munkakörükkel összefüggő szakmódszertani segítése, a pedagógus munkájával összefüggő szaktanácsadói tevékenységek összegzése, nyilvántartása, az intézményvezető pedagógiai munkájának a támogatása, felkérésre szakmai konzultáció szervezése, a szaktanácsadó tevékenységhez kapcsolódó, az adott tantárgy, szakterület köznevelési feladataihoz kapcsolódó tudományos információ gyűjtése, feldolgozása és közvetítése a nevelési-oktatási intézmény és a pedagógusok részére, részvétel a tanulmányi és tehetséggondozó versenyek szervezésében.

10 Az új típusú szaktanácsadás, tantárgygondozás célja
A szaktanácsadás, tantárgygondozás célja A pedagógus mesterségbeli tudás fejlesztésének folyamatos szakmai támogatása. A pedagógus munka hatékonyságának és minőségének javítása A pedagógus szakmai előmenetelének támogatása

11 Új típusú szaktanácsadás alapelvei
Folyamatosság Személyre szabottság Egyenrangúság A tanácsadás csak akkor sikeres, ha az alapja a Bizalom.

12 Új típusú, személyközpontú szaktanácsadás
Fejlesztő célú Szükségletalapú Egyéni Támogató Szaktanácsadás feladata, hogy a pedagógust támogassa folyamatos szakmai fejlődésében, a szakmai életpályán való sikeres előrehaladásában.

13 A szaktanácsadói képzésekről
A képzés időtartama 60 óra akkreditált képzés 40 óra kontakt (5 képzési nap), 20 óra gyakorlat - szaktanácsadói próbalátogatás egy köznevelési intézményben OFI-s adat szerint júniusig óvoda szakterületen 315 szaktanácsadó jelölt képzése történt, azóta ez a szám már nőtt.

14 Egy szaktanácsadói látogatás órákban
2 óra Felkészülés Szaktanácsadói látogatás menete Találkozás a vezetővel, vezetői megbeszélés Tevékenységlátogatás előtti megbeszélés a pedagógussal Tevékenységlátogatás Tevékenység megbeszélése Pedagógus szakmai fejlődési tervének (PSZFT) elkészítése A helyszíni látogatás lezárása (szaktanácsadó, óvodavezető, pedagógus) 6 óra Helyszíni munka 2 óra Utómunka

15 KPSZTI – szaktanácsadói, tantárgygondozói rendszer
Szaktanácsadói képzés szervezése a KPSZT-ben az OFI irányításával (június – október óvodai, tanítói és reál, humán, művész csoportok indítása) Szaktanácsadók folyamatos regisztrálása a KPSZTI honlapján, akik elvégezték a szaktanácsadói képzést és jelentkeztek a Szaktanácsadói Névjegyzékre Szaktanácsadói, tantárgygondozói rendszer folyamatos kialakítása, működtetése Intézmények jelentkeztetése, akik szaktanácsadást igényelnek

16 Szaktanácsadás igénybevétele
Nem kötelező jellegű, jelenleg nincs jogszabály, ami előírja, hogy a pedagógusnak igénybe kell venni ezt a pedagógiai szakmai szolgáltatást. Azonban a szaktanácsadás segíthet intézmény számára: Minősítésre való felkészítés Szakmai okok miatt Egyéb pedagógus számára: Szakmai fejlődési terv elkészítése Pedagógus kompetenciák értelmezése - portfólió készítés Szakmódszertan segítés

17 Szaktanácsadás biztosítása
2014. december 31-ig a TÁMOP kiemelt projekt keretében – szaktanácsadók bevonásával 2015. január 1-jétől mesterpedagógus fokozatban lévő pedagógusokkal Szaktanácsadói képzés elvégzése és Próbaminősítés A pedagógiai intézetek és a projekt közös szervezésében Ped. I. és Ped. II. fokozatú pedagógus is lehet szaktanácsadó dec. 31-ig.

18 Szaktanácsadóvá válás feltételei
az Nkt. 3. mellékletében meghatározott feltételeknek megfelel, pedagógus–szakvizsgával rendelkezik, köznevelési intézményben pedagógus-munkakörben legalább tízéves szakmai gyakorlatot szerzett, és elvégezte az OFI által alapított, a szaktanácsadásban résztvevő személy szakterületéhez illeszkedő tantárgygondozói továbbképzést, vagy a továbbképzésben oktatóként részt vett. vagy az adott szakterület nemzetközileg vagy országosan elismert képviselője: szakmai önéletrajzzal, két szakmai ajánlással, publikációs jegyzékkel tudja azt igazolni.

19 Képezzük a katolikus óvodai szaktanácsadókat

20 Javasolt a nevelőtestületen belül a témák átbeszélése, értelmezése
Hangsúlyok Javasolt a nevelőtestületen belül a témák átbeszélése, értelmezése Pedagóguskompetenciák A szaktanácsadói, tanfelügyeleti és minősítési rendszer kapcsolata

21 Pedagóguskompetenciák A 326/2013. (VIII. 30. ) Kormányrendelet 8
Pedagóguskompetenciák A 326/2013. (VIII. 30.) Kormányrendelet 8. § (3)bekezdés 1. szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás, 2. pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók, 3. a tanulás támogatása, 4. a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség, 5. a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység, 6. pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése, 7. kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás, valamint 8. elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért.

22 - a pedagógusok fejlesztő célú támogatása
Szaktanácsadói, tantárgygondozói rendszer Tanfelügyelet (pedagógiai-szakmai ellenőrzés) A pedagógus életpályához kapcsolódó pedagógus minősítési rendszer Jogszabály - Nkt. 61. § (4) - 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelete - Nkt.78.§ (1)f. pont,86-87.§. - 20/2012 (VII.31.)EMMI rendelet - Nkt § - 326/2013. Korm. rendelet Cél - a pedagógusok fejlesztő célú támogatása - az új Nat-ban és a keret-tantervekben meghatározott nevelési célok, fejlesztési területek és ismeretek elsajátításának és alkalmazásának támogatása - pedagógusok - intézményvezetők - intézmények általános pedagógiai szempontok szerint történő fejlesztő értékelése A pedagógusok munkájának komplex értékelése annak érdekében, hogy a pedagógusok az előmeneteli rendszer megfelelő fokozataiba kerüljenek Módszer - szakos óra és foglalkozás- látogatás - óraelemzés, megbeszélés a pedagógussal - munkaközösségi megbeszélés - dokumentumelemzés - jó gyakorlatok ismertetése - a mesterségbeli tudás fejlesz- tésére vonatkozó javaslatok megfogalmazása - óra- és foglalkozáslátogatás, - interjú - pedagógiai dokumentumok vizsgálata - intézményi önértékelés - a pedagógus által készített portfólió értékelése - a portfólió „védése” - az intézményvezető összegző véleményének elemzése - óra- és foglalkozás-megfigyelések - Dokumentumelemzés - A tanfelügyelet során készült jegyzőkönyvek elemzése -intézményi önértékelés (ennek része a munkaközösség-vezetők, diákok, szülők véleménye) vizsgálata

23 - látogatási jegyzőkönyv
Szaktanácsadói, tantárgygondozói rendszer Tanfelügyelet (pedagógiai-szakmai ellenőrzés) A pedagógus életpályához kapcsolódó pedagógus minősítési rendszer Gyakoriság évente egy látogatás legalább ötévente kötelező: a gyakornokok minősítő vizsgája (2-4 év) és az első minősítés (6-9 év) - nem kötelező: A Mesterpedagógus és Kutatótanár fokozathoz szükséges minősítés Irányítás Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) szakmai irányítása alapján a pedagógiai intézetek végzik. Az Oktatási Hivatal szervezi a kormányhivatal közreműködésével. (Megállapodás alapján más) A minősítéseket a kormányhivatalok szervezik az Oktatási Hivatal szakmai irányításával. Ki végzi A pedagógiai-szakmai szolgáltatást szervező intézménnyel alkalmazásban, szerződésben álló szaktanácsadók, tantárgygondozók. Köznevelési szakértők, akik a pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) és pedagógusminősítés szakterületen szerepelnek az országos szakértői névjegyzékben. - köznevelési szakértő (szakos!) - intézményvezető - a pedagógusképző intézmény felkészített oktatója Záró dokumentumok - látogatási jegyzőkönyv A szakértői csoport intézkedésre nem jogosult, megállapításait, javaslatát jegyzőkönyvben rögzíti. A minősítő bizottság döntését jegyzőkönyvben rögzíti.

24 Szaktanácsadói, tantárgygondozói rendszer Tanfelügyelet
(pedagógiai-szakmai ellenőrzés) A pedagógus életpályához kapcsolódó pedagógus minősítési rendszer Záró dokumentumot kapja pedagógus OFI intézményvezető fenntartó a tanfelügyelet elrendelője OH kormányhivatal Következmény A szaktanácsadók intézkedésre nem jogosultak, hiszen feladatuk fejlesztő-támogató jellegű. - A szaktanácsadó közreműködésével elkészülő egyéni/intézményi fejlesztési javaslat szerinti tevékenységek. A szakértői csoport intézkedésre nem jogosult. A jegyzőkönyv bekerül a pedagógus portfóliójába - A pedagógus magasabb fokozatba kerül vagy - marad az adott fokozatban, - munkaviszonya megszűnik

25 Néhány fontos elérhetőség, e-mail cím
Szaktanácsadói látogatások igénylése: KPSZTI-ben szaktanácsadói segítség kérése – űrlap kitöltése Szaktanácsadói névjegyzék:

26 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "Új típusú, személyközpontú szaktanácsadás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések