Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
2017.04.20. Hajdú-Bihar Megyei kereskedelmi és Iparkamara
A komplex vizsgáztatás jogszabályi háttere a vizsgabizottságok feladatai kötelessége és jogai a vizsgákon Hajdú-Bihar Megyei kereskedelmi és Iparkamara
2
A gazdasági kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
Bizalom – az államtól Lehetőség – a szakképesítések tartalmának, vizsgáinak közvetlen befolyásolására Felelősség – közvetlen részvétel az irányításban A felelősségben a vizsgabizottság is osztozik: Az államot - A kamarát - A szakmát képviselik. A vizsgáztatók fokozott felelősségi köre: Az előírások betartatása, A vizsgarendszer működésével, az írásbeli, szóbeli feladatokkal összefüggő visszajelzések adása, Szakmailag és szakképesítés szintnek megfelelő gyakorlati feladatok elfogadása
3
A gazdasági kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
Kimenet szabályozás - egyetlen mérési pont A vizsgabizottság NEM kegyelmi bizottság! A „jószívű” elnök, a felkészületlen elnök káros tevékenységének eredménye: papír (megfelelő) tudás/kompetencia nélkül Nem a vizsgán eltöltött időért, hanem az ott végzett tevékenységért, a kiadott bizonyítványok tartalmáért vállalt felelősségért jár a díjazás!!!!dmény: papír (megfelelő) tudás/kompetencia nélkül
4
A gazdasági kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
Ki miben érdekelt? Vizsgaszervező: költséghatékony, zavartalan lebonyolítás, lehetőleg bukások nélkül Vizsgázó: sikeresen levizsgázzon a lehető legkevesebb „macerával” Megbízó: a szakmai felkészültségnek a lehető legszélesebb körű, jogszerű mérése A vizsgaelnök feladata, hogy a vizsga magas szakmai színvonala felett őrködjön, valamint fokozottan ügyeljen a jogszerűségre. JOGSZERŰSÉG SZAKMAISÁG
5
A korszerűsített szakképzési rendszer jellemzői
Az állam által elismert szakképesítések az OKJ-ban találhatók OKJ-s szakképesítést lehet szerezni iskolai rendszerben - szakképző intézményben (felnőttoktatás is) Iskolai rendszeren kívül - felnőttképzés keretében Az OKJ-s képzés iskolarendszerben SZAKKÉPZÉSI KERETTANTERV, a felnőttképzésben MINŐSÍTETT KÉPZÉSI PROGRAM szerint történik. Szakmai vizsga: szakmai elméleti és gyakorlati képzés során átadott és megtanult, a szakmai és vizsgakövetelményben előírt szakmai követelményeknek mérése egységes eljárás keretében
6
KOMPLEX SZAKMAI VIZSGA SZABÁLYOZÁSA
3szintű szabályozás: a szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény, a 315/2013 (VII. 28.) Kormányrendelet, a 150/2012. (VII. 6.) Korm. rendelettel kiadott OKJ-ban szereplő szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményei
7
Vizsgaszervezők Alanyi jogon – szakképző iskola
- tanulói jogviszony alapján (iskolai rendszerű oktatás) - felnőttképzési szerződés alapján (felnőttképzés) Szerzett jogon (kizárólag felnőttképzés) Kormányhivatali eljárásban vizsgaszervezési engedéllyel rendelkező intézmény Szaktárca által jogszabályban kijelölt intézmény Állami szakképzési és felnőttképzési szerv (valamennyi szakk.) Állami felnőttképzési intézmény (uniós forrás)
8
A komplex szakmai vizsga
Lebonyolítás: Szvk és szakmai vizsgaszabályzat rendelkezései szerint valamennyi követelményt teljesíteni kell. A komplex szakmai vizsga állami vizsga, Magyarország területén szervezhető, szakmai vizsgabizottság előtt lehet csak letenni. Javítóvizsgán nyújtott teljesítmény alapján rész-szakképesítést igazoló bizonyítvány kiállítása. Kiskorú személy kizárólag iskolai rendszerű szakképzés keretében tehet vizsgát kivéve, ha a szakképesítés kizárólag felnőttképzésben szerezhető meg.
9
Modulzáró vizsga Az iskolarendszeren kívüli szakképzésben a képzési programban meghatározott, képzési szakaszt lezáró vizsga. Felnőttképzésben kötelező, a vizsgára bocsátás feltétele, de nem számít bele a vizsgába (ha az szvk másképp nem rendelkezik) Szvk szerint (ha van az szv-ban ilyen rendelkezés) összevontan szervezhető Igazolása: Letölthető „formanyomtatvány” ( Új szabály: teljes (egész) képzés esetén – képző intézmény szervezi Minden egyéb eset (Részletekből álló képzés): NSZFH szervezi
10
Szakmai vizsgabizottság
Minden esetben 4 tagból áll (elnök és 3 tag; a 3 tag közül az egyik a képző intézmény képviselője és legalább egy fő szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkezik) A vizsgabizottság munkájában, csak az vehet részt, aki a szakmai elméleti tantárgyak oktatásához vagy a gyakorlati képzés ellátásához előírt szakképesítéssel rendelkezik.
11
Szakmai vizsgabizottság
Vizsgabizottsági elnökre/tagra vonatkozó megbízás, csak vizsgabizottsági elnöki/tagi névjegyzéken szereplő személynek adható. A vizsgabizottsági névjegyzéket a szakképzési feladatot ellátó hatóság vezeti (Pest Megyei Kormányhivatal) /483/2016. (XII.28) Kormányrendelet/ A szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter a szakképzési feladatot ellátó hatóság (PMKH) útján bízza meg. Névjegyzékre felvétel: Elnöknél szaktárca (kamara), tagnál szaktárcán keresztül (kamara, szakmai szerv.)
12
Pest Megyei Kormányhivatal
A szakképzési feladatot ellátó hatóság A PMKH vizsgáztatással összefüggő főbb feladatai: Összeállítja, gondozza a szakképzési névjegyzéket Megbízza a szakmai vizsga elnökét és a vizsgabizottság tagjait Ellátja a törzslapnyilvántartással kapcsolatos feladatokat
13
Szakmai vizsga A rendelet az OKJ-ban szereplő szakképesítések (rész- és ráépülés is) megszerzésére és a modulzáró vizsgáira, és azokon kötelezettséggel bírókra terjed ki A vizsga nyelve magyar, kivétel az idegen nyelvű képzés, a két tanítási nyelvű és a nemzetiségi iskolában folyó képzés Az iskolarendszerű szakképzésben a vizsga időpontja: február-március, május-június, október-november. Az iskolarendszeren kívüli képzés vizsganapjait a szakképesítésért felelős miniszter határozza meg
14
Felmentések Felmentés esetei SNI (gyakorlati tevékenység alól NEM)
Vizsgaszabályzat szerint (szvk szerint) SNI keretszabályok a szakképzési törvényben rögzítve (eltérő vizsgatevékenység, vizsgaidő) A vizsgaszabályzatban csak kiegészítések (pl. gyakorlati idő max. 130%, jeltolmács)
15
Felmentések kérelem útján
Általános szabály, hogy a komplex vizsga letétele alól felmentés nem adható, kivéve, ha az SZVK másként rendelkezik. Tanulmányi versenyen, diákolimpián elért eredmény alapján – kérelem a vizsga első vizsgatevékenységének megkezdéséig Egyéb (SNI) kérelem beadása a jelentkezéskor – tanuló értesítése legkésőbb 3 nappal a vizsga első vizsgatevékenységének megkezdéséig
16
Jelentkezés szakmai vizsgára
Iskolarendszeren belül tanév rendje rendelet szerint: Február-március: december 01. Május-június: február 15. Október-november: augusztus utolsó munkanapja Iskolarendszeren kívül: vizsga első vizsgatevékenységét megelőzően 35 naptári nappal – a fenti időszakokon kívül is Írásos jelentkezési lap (állami szakképzési és felnőttképzési szerv honlapján megtalálható) + személyigazolvány/útlevél/vezetői engedély és lakcímkártya bemutatása
17
Vizsgacsoportok kialakítása
A vizsgacsoportokat a vizsgaszervező alakítja ki szakképesítésenként, rész-szakképesítésenként, ráépülésenként, és jelenti be a vizsgát (csoportlétszám max. 34 fő, összevont vizsga esetén max. 25 fő). Kapcsolódó szakképesítések vagy azonos szakgimnáziumi ágazatba tartozó szakképesítések: összevont vizsga (max. 3 vizsgacsoport, max. 25 fő, egy vizsgabizottság, azonos időpont, azonos helyszín, de külön dokumentáció)
18
Vizsga bejelentése a PMKH-hoz
Iskolarendszerben: Febr.-márc., máj.-jún. vizsgaidőszak jelentkezési határidő után + 15 napig; Okt.-november vizsgaidőszak jelentkezési határidő után + 5 napig Iskolarendszeren kívül: a vizsga első vizsgatevékenységét megelőzően 40 naptári nappal A létszámadatok a vizsga első vizsgatevékenységének időpontját megelőző 15. napig egy alkalommal módosíthatók.
19
Közvetlen javaslattétel a vizsgabizottság elnökére és tagjaira
a vizsga első vizsgatevékenységét megelőző 25. napig lehetőség a gazdasági kamarának vizsgaelnök/tag személyének javaslatára PMKH az iskolai rendszerű szakképzésben a vizsgaidőszak 1. napja, az iskolarendszeren kívüli szakképzésben a vizsga első vizsgatevékenységének időpontja előtt legalább 10 nappal az elektronikus felületen keresztül értesíti a vizsgaszervezőt a vizsgaelnök és a vizsgabizottság tagjainak megbízásáról.
20
Összeférhetetlenség A vizsgaszervező alkalmazottja nem lehet vizsgaelnök abban az intézményben, amellyel közalkalmazotti jogviszonyban, munkaviszonyban vagy megbízási jogviszonyban áll. Nem lehet vizsgaelnök vagy – a képző intézmény által delegált vizsgabizottsági tag kivételével – a vizsgabizottság tagja az, aki a vizsgacsoportban szereplő vizsgázó oktatásában vagy a vizsgára történő felkészítésében közvetlenül részt vett. Nem lehet vizsgaelnök vagy a vizsgabizottság tagja az, aki a vizsgázónak a Ptk. szerinti hozzátartozója.
21
Szakmai vizsga A vizsgaszervező a vizsga megkezdése előtt legalább 7 nappal tájékoztatja a vizsgaelnököt és a bizottság tagjait a vizsgatevékenységek jellegéről, időpontjáról, helyszínéről és további tudnivalókról. Megküldi a lebonyolítási rend javaslatot és a jóváhagyásra javasolt gyakorlati feladatlapokat.
22
Lebonyolítási rend A vizsgajegyzőkönyv melléklete. Tartalma:
csoportbontásra vonatkozó információk, vizsgaprogram, bizottsági tagok között kialakított munkamegosztás, ellenőrzési felelősség, a technikai feltételek folyamatos biztosításáért felelős személy és a gyakorlati vizsgatevékenységnél közreműködő felügyelő tanár részvételére vonatkozó szabályok, valamint helyi sajátosságok
23
Vizsgaprogram Tartalmazza: az egyes vizsgafeladatok megnevezését,
azok sorrendjét, az egyes vizsgafeladatok adott vizsgacsoport általi végrehajtásának várható időtartamát, párhuzamos vizsgáztatás esetén az osztott vizsgacsoportok vizsgafeladatainak sorrendjét, időtartamát, az osztott vizsgacsoportok beosztását,
24
Vizsgaszervező vizsga lebonyolításával kapcsolatos feladatai
A képviseletét ellátó személy, jegyző, felügyelő és technikai feltételeket biztosító, az írásbeli javítást végző személy és a gyakorlati tevékenységnél közreműködő felügyelő tanár írásos kijelölése; A lebonyolítási rendre vonatkozó javaslat elkészítése és jóváhagyatása az elnökkel, Gondoskodás a vizsga helyszínének előkészítéséről, személyi és tárgyi feltételeinek a vizsga során történő folyamatos biztosításáról, Feladatlapok őrzése
25
Vizsgaszervező vizsga lebonyolításával kapcsolatos feladatai
Kijelölt képviselője útján a vizsga lebonyolítása jogszerűségének figyelemmel kísérése, Jogellenes működés esetén – az elnökön keresztül - a vizsgabizottság figyelmének felhívása a jogszerű működés feltételeinek biztosítására, megtartására, Eredménytelenség esetén a jogellenes működés haladéktalan jelzése a vizsgabizottság megbízója felé. A vizsgaeredmény kihirdetésének előkészítése, a vizsga iratainak szabályszerű kiállítása és továbbítása
26
Vizsgaelnök feladatai
Felelős a vizsga zavartalan, szakszerű és jogszerű lebonyolításáért; Jóváhagyja a gyakorlati feladatokat és a lebonyolítási rendet; Irányítja a vizsgabizottság munkáját; Ellenőrzi a vizsga előkészítését; Ellenőrzi a vizsga dokumentumait; Összehívja és vezeti a vizsgabizottság értekezleteit, jóváhagyja a vizsgajegyzőkönyvet; Vizsgázókat tájékoztatja a vizsga előtt a vizsgázókat érintő döntésekről; Részt vesz a vizsgáztatásban; Felügyeli a vizsga jegyzőjének munkáját és hitelesíti a vizsga dokumentumait;
27
Vizsgaelnök feladatai
Részt vesz a vizsgáztatásban; Felügyeli a vizsga jegyzőjének munkáját és hitelesíti a vizsga dokumentumait; Kezdeményezheti az írásbeli, az interaktív vagy a központi gyakorlati vizsgatevékenység javasolt értékelésének megváltoztatását, ha téves javítást vagy ki nem javított hibát talált; Felfüggeszti a vizsgát –a vizsgabizottsági döntés alapján-, ha a jogszerű feltételek nem biztosítottak; Lezárja a vizsgát és értékeli azt. Titoktartási kötelezettsége van
28
Vizsgabizottsági tag feladatai
Részt vesz a vizsga szakmai, tárgyi és személyi feltételeinek, az egészséges és biztonságos vizsgakörülmények meglétének ellenőrzésében; Közreműködik a vizsga jogszabályban előírt dokumentumai meglétének, megfelelőségének ellenőrzésében; Meggyőződik- a vizsgaelnökkel együtt - a gyakorlati feladatok ellátására kijelölt helyszín, valamint a szükséges személyi és tárgyi feltételek megfelelőségéről. Közreműködik a vizsga megkezdésére való jogosultság feltételeinek – a vizsgázó jelentkezési iratai alapján – történő ellenőrzésében A lebonyolítási rendben rögzítetteknek megfelelően részt vesz a vizsgáztatásban
29
Vizsgabizottsági tag feladatai
Részt vesz a vizsgabizottsági értekezletek döntéshozatalában, Gondoskodik – a vizsgaelnökkel együttműködve – az elkészült gyakorlati vizsgamunkák értékeléséről, Részt vesz a részeredmények kialakításában és a vizsgaeredmények véglegesítésében, Aláírja a vizsgajegyzőkönyvet és az elektronikus rendszerből kinyomtatott törzslapot, A képző intézményt képviselő tag a vizsgabizottság egyetértésével elsősorban a szóbeli vizsgatevékenység esetén lát el vizsgáztatási feladatokat, Titoktartási kötelezettsége van
30
A vizsgáztatók kulcskompetenciái
Tudatában van annak, hogy a megbízás alapján az állam képviseletét látja el: öltözetével, viselkedésével, felkészültségével, hozzáállásával ezt sugározza (de nem ő a főszereplő). Szükség esetén megelőzi a problémák kialakulását, megoldást kezdeményez. Döntési helyzetekben szigorúan a jogszabályok mentén, a helyzetet minden oldalról megvizsgálva pártatlanul ítél, mer dönteni. Segíti a vizsgáztatás rendszerének zavartalan működését oly módon is, hogy pl. elvállal kis létszámú vizsgákat, illetve javító, pótlóvizsgákat is.
31
Szakmai vizsga Az írásbeli, interaktív és a központi gyakorlati vizsgatevékenység során a képző intézmény képviselője nem felügyelheti a vizsgázókat. A gyakorlati vagy a szóbeli vizsgatevékenység lebonyolítása párhuzamosan is folyhat, ha ez a lebonyolítási rendben rögzítésre került és a vizsgahelyszíneken legalább 2-2 vizsgabizottsági tag jelen van. A vizsga jegyzője dokumentálási feladatokat lát el. Képviselheti (írásos felhatalmazás esetén) a vizsgaszervezőt.
32
Szakmai vizsga A vizsgaszervező képviselője figyelemmel kíséri a vizsga lebonyolításának jogszerűségét, annak ellenére, hogy nem tagja a vizsgabizottságnak A vizsgázó az egyes vizsgafeladatokban elért teljesítménye alapján egyetlen összesített osztályzatot kap. Az osztályzatok: 1-5. A vizsga végeredményét az egyes súlyozással figyelembe vett vizsgafeladati kerekített érdemjegyek összege adja meg
33
Szakmai vizsga A szóbeli vizsgán a vizsgázó egy alkalommal póttételt húzhat. Sikertelen a vizsga, ha bármely vizsgafeladat eredménye elégtelen. Sikertelen vizsga pótlásakor az elégtelenre értékelt vizsgafeladatot kell megismételni. Aki először nem jelent meg, vagy szabálytalanság miatt eltiltották a vizsgától, annak a teljes vizsgát meg kell ismételnie.
34
Szakmai vizsga A vizsgát az első vizsgatevékenység napját követő 30 napon belül be kell fejezni, kivéve, ha az SZVK másként rendelkezik. A vizsga időtartama nem haladhatja meg naponta a 8 órát. A gyakorlati vizsgatevékenység tartható 7-19 óra között, a többi vizsgatevékenyég 8-18 óra között.
35
Gyakorlati vizsgatevékenység
Gyakorlati feladatok: Jóváhagyás a „kamarai” taggal egyetértésben A tényleges munkakörülményeket realizáló feladatok legyenek (nem a vizsgaszervező eszközei döntik el), A rész-szakképesítés (ha van) mérésére is alkalmas legyen (értékelési útmutató) Az elnök/tag változtathat a feladaton. (figyelemmel az szvk eszközjegyzékében felsorolt berendezésekre), Vizsgaremek, illetve szakdolgozat esetén is egyértelmű, rögzített értékelési szempontok legyenek
36
Gyakorlati vizsgatevékenység
A vizsgahelyszínen szükséges az eszközparkot ellenőrizni,a használt berendezés veszélytelen, biztonságos működéséről meggyőződni (szükség esetén gépkönyv, karbantartási napló stb.) a megfelelőséget írásban rögzíteni. Nem megfelelőség esetén FELFÜGGESZTÉS a feltételek biztosításáig (1 nappal a vizsga meghosszabbítható).
37
Szakmai vizsga ellenőrzése
Országos szakképzési névjegyzékben szereplő, vizsgaellenőri felkészítésen részt vett szakértők A megbízó legalább 3 nappal előbb értesíti a vizsgaszervezőt a tervezett ellenőrzésről. Az ellenőr a vizsgát nem zavarhatja. Szakmai ellenőrzés – szaktárca A vizsgaszervező, a vizsgabizottság és a vizsgabizottság munkáját segítő szakértő tevékenységének, valamint A vizsgaszervező által biztosított tárgyi feltételek minőségének, megfelelőségének vizsgálata
38
Szakmai vizsga ellenőrzése
Hatósági Ellenőrzés – Kormányhivatal Hivatalból (4 évente) vagy ha szabálytalanságról szerez tudomást A szakképesítésért felelős miniszter kezdeményezésére Vizsgaszervezéssel összefüggő kötelezettség teljesítésének, bejelentett adatoknak a vizsgálata ld. még 111/2010. (IV. 9.) Korm. rendelet 6. §
39
Vizsgabizottsági értekezlet összehívása
Az első vizsgatevékenység megkezdése előtt (felmentések, lebonyolítási rend); Vizsgatevékenység befejezését követően (értékelés); Vizsgát befolyásoló zavaró körülmény miatt; Bármely más szükséges okból. Nyílt szavazás, egyszerű szótöbbség. Szavazategyenlőség esetén a vizsgaelnök szavazata dönt. Vizsgaelnök – óvás - a határozat végrehajtásának felfüggesztése - óvás megküldése a PMKH-nak, amely azt 3 munkanapon belül elbírálja. Az óvás elbírálásáig a vizsgázó bizonyítványát nem lehet kiállítani.
40
Szakmai vizsgák lebonyolításának szabályai
A jóváhagyott lebonyolítási rend alapján kell a vizsgát megvalósítani. Írásbeli, interaktív és a központi gyakorlati vizsgatevékenységek ideje alatt a vizsgatermekben és a folyosókon állandó felügyeletről kell gondoskodni. A vizsgázó a feladatai megoldásához tanácsot, segítséget nem kérhet és nem kaphat.
41
Szakmai vizsgák lebonyolításának szabályai
Szabálytalanság esetén a vizsgabizottság kivizsgálja az esetet és dönt a vizsga folytathatóságáról, ezt külön jegyzőkönyvben kell rögzíteni. A gyakorlati vizsgatevékenység előtt a vizsgázót a tevékenység rendjéről és egyéb tudnivalókról tájékoztatni kell. Az előrehozott gyakorlati vizsgatevékenység dokumentálását a képző intézmény által kijelölt oktató végzi.
42
Szakmai vizsgák lebonyolításának szabályai
A vizsgabizottság a vizsgázó személyazonosságát valamennyi vizsgatevékenység megkezdésekor ellenőrzi. Szóbeli vizsgatevékenység során az önálló ismertetés csak akkor szakítható meg, ha a vizsgázó súlyosan téved vagy a kifejtésben elakad. SNI-s vizsgázó esetén a szóbeli vizsgatevékenység kiváltható írásbeli vagy központi gyakorlati vizsgatevékenységgel. A vizsgázó egyszer póttételt húzhat.
43
Javító-, és pótlóvizsgák
Javító vizsga: sikertelen teljesítést, eltiltást vagy igazolatlan hiányzást követően - Sikertelenség esetén szakmai a vizsgát követő legalább 1 évig az eredeti követelmények szerint lehet vizsgázni. Javító vizsgát a sikertelen feladatból, vizsgarészből kell tenni (kivéve eltiltás vagy igazolatlan hiányzás) Pótlóvizsga: fel nem róható okból el sem kezdett, vagy nem befejezett vizsga – a nem teljesített vizsgafeladatból kell tenni. A vizsgaszervezőnek gondoskodnia kell a vizsgát követő vizsgaidőszak végéig újabb vizsgalehetőségről
44
Megszerezhető szakképesítések
A szakmai vizsgákon megszerezhető, állam által elismert szakképesítéseket a 150/2012. (VII. 6.) Kormányrendelettel kiadott OKJ tartalmazza. Változások 2016-ban: /2016. (II. 25.) Korm. rendelet /2016. (VIII. 2.) Korm. rendelet
45
Moduláris vizsgáztatás & komplex vizsgáztatás
ÁTMENETI IDŐSZAK (moduláris és komplex) az iskolarendszerben. Kizárólag komplex vizsgák a felnőttképzésben. Más jogszabály – más díjazás
46
Moduláris vizsgáztatás & komplex vizsgáztatás eltérései
Komplex: A vizsga ideje (általános szabályként) 3 napra rövidült. A vizsgabizottság minden esetben 4 tagú. A vizsgabizottság elnökének és minden tagjának megbízását elektronikus úton küldi meg a PMKH. A vizsgabizottságnak nem tagja a vizsgaszervező.
47
Moduláris vizsgáztatás & komplex vizsgáztatás eltérései
A vizsgaszervező felelős a vizsga jogszerű lebonyolításáért. Vizsgaszervező képviselője a vizsgán lehet a vizsgabizottság képzőt képviselő tagja, a jegyző vagy más, írásban felhatalmazott személy. A vizsgabizottság vizsgáztat (nincsen kérdező tanár). A gyakorlati vizsgafeladatokat a vizsgabizottság értékeli.
48
Moduláris vizsgáztatás & komplex vizsgáztatás eltérései
Az írásbeli dolgozatokat a vizsgabizottság munkáját segítő szakértő javítja, értékeli és tesz javaslatot az eredményre. A törzslap kitöltése elektronikusan történik. Változtak a vizsgaszervezési határidők. Megváltozott a vizsgabizottság díjazásának módja. Százalékos értékelés helyett érdemjegyekkel történik az értékelés.
49
Moduláris vizsgáztatás & komplex vizsgáztatás eltérései
Szabálytalanság esetén felhatalmazások a vizsgabizottság megbízója felé történő jelentésre A vizsga elnöke és tagjai a megbízójuk felé kötelesek elektronikus úton megküldeni jelentésüket A jogszabály nevesíti az összevont vizsga fogalmát Vizsgalétszám maximum 34 fő, összevontnál maximum 25 fő
50
Dokumentálás Egyetlen jegyzőkönyv, amely időrendben tartalmazza az eseményeket, továbbá kötelező mellékletek: Lebonyolítási rend (egyszerű vizsgaprogram, sajátos szabályok) Vizsgaösszesítő ív Vizsgafeltételek meglétének aláírt igazolása Elektronikus törzslap és „hagyományos” bizonyítvány Elektronikus bizottsági jelentés (a gyak. feladat nem kell)
51
Dokumentálás Elektronikus törzslap
A vizsga előtt előkészítés az elektronikus felületen Eredmények folyamatos rögzítése vizsgázónként A vizsgát követően 2 példányban ki kell nyomtatni és aláírásokkal hitelesíteni, majd PMKH-nak küldeni (20 nap) Törzslap kivonat: az elektronikus rendszerből (v. szervező) Bizonyítvány másodlat: az elektronikus rendszerből (PMKH)
52
Dokumentálás EUROPASS bizonyítvány-kiegészítő (NSZFH – v. szervező)
A szakmai vizsga megkezdését megelőzően: Gyakorlati tételek elfogadása írásban A lebonyolítási rend (benne a vizsgaprogram) elfogadása írásban Felmentés esetén írásbeli állásfoglalás, értesítés
53
Dokumentálás A szakmai vizsga során: Írásbeli tétel bontási jegyzőkönyv A kijavított írásbeli feladatok felülvizsgálata (szignó) A GYAKORLATI VIZSGAHELYSZÍN MEGFELELŐSÉGÉ-NEK ÍRÁSOS DOKUMENTÁLÁSA !!!!!!! (a vizsgaszervezők már tudják) A vizsgajegyzőkönyv vezetése (nyitás, közbenső események, zárás) Munkavédelmi oktatás igazolása Osztályozó ívek, értékelő lapok vezetése
54
Dokumentálás A szakmai vizsga végén, befejezése után:
Törzslap kitöltése (felmentés, ill. SNI intézkedés feltüntetése), megfelelő záradékkal ellátása Bizonyítvány kitöltése, vizsgaelnök általi aláírása Bizonyítvány átvételi lap aláíratása EUROPASS bizonyítvány kiegészítő tájékoztatás (csak vizsgaszervező) Elnöki jelentés készítése (csak vizsgaelnök) Dokumentum javítás: Vizsgajegyzőkönyv, osztályozóív a vizsgaelnök aláírásával hitelesíteni Bizonyítvány, törzslap – NEM LEHET
55
Vizsgabizottság tagjainak elektronikus úton történő megbízása
A szakképzési feladatot ellátó hatóság a kamara/egyéb szervezet javaslata alapján elektronikus úton bízza meg: a vizsgaelnököt és a vizsgabizottság tagjait, ha a megjelölt személy az érintett szakképesítés tekintetében szerepel az országos szakképzési névjegyzék részét képező vizsgaelnöki, ill. vizsgabizottsági tagi névjegyzéken.
56
Elektronikus jelentések
A vizsga lezárását követően a vizsgaelnök és a vizsgabizottság tagjai külön-külön elkészítik: a) a vizsga előkészítésével, lebonyolításával b) a vizsgáztatás feltételeivel c) a vizsgázók felkészültségével d) a vizsgafelmentéssel kapcsolatos döntéssel e) a szakmai és vizsgakövetelményben leírtak teljesülésével, valamint f) a jogszabályi rendelkezések betartásával kapcsolatos észrevételeket, javaslatokat tartalmazó elektronikus jelentésüket, amelyet a vizsga befejezését követő egy héten belül rögzítenek az elektronikus felületen.
57
Elektronikus jelentések
A vizsgabejelentésből származó adatok automatikusan átemelésre kerülnek, így az elnöki/tagi jelentés kitöltésekor a vizsga adatait nem szükséges (és nem is lehet) megadni, megváltoztatni (kivéve a létszámot, amely változó adat).
58
Vizsgabizottság díjazása
ALAPDÍJ mértéke: a vizsga évének első munkanapján érvényes minimálbér 9,5%-a. (2017: ,- Ft) VÁLTOZÓ DÍJ mértéke: Kategória Elnök Tag és Jegyző I. 3,9% 2,9% II. 3,4% 2,5% III.2,9% 2,1% IV.2,4% 1,7%
59
Vizsgabizottság díjazása
I. kategória: ha az egy vizsgázóra jutó vizsgaidő nyolc óra vagy ennél több, II. kategória: ha az egy vizsgázóra jutó vizsgaidő öt óra vagy ennél több, de a nyolc órát nem éri el, III. kategória: ha az egy vizsgázóra jutó vizsgaidő kettő és fél óra vagy ennél több, de az öt órát nem éri el, IV. kategória: ha az egy vizsgázóra jutó vizsgaidő kevesebb, mint kettő és fél óra.
60
Felügyelő tanár díjazása a minimálbérhez viszonyítva
Írásbeli, interaktív, közp. gyak vizsgatevékenység esetén: 1,6% Gyakorlati vizsgatevékenység esetén: 2,1% Összevont vizsga esetében: - az alapdíj meghatározása szempontjából egyetlen vizsgának kell tekinteni, - a változó díjat a vizsgáztatott szakképesítésnek megfelelő kategória szerint kell megállapítani
61
Jogszabályi háttér A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény. A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi CLV. törvény. A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény. A felnőttképzésről szóló évi LXXVII. törvény;
62
Jogszabályi háttér Országos Képzési Jegyzék (OKJ) 150/2012. (VII. 6.) Kormányrendelet Követelménymodul rendelet 217/2012. (VIII. 9.) Kormányrendelet Az iskolai rendszerű szakképzések kerettantervei 14/2013. (IV.5.) NGM rendelet Szakmai és vizsgakövetelmény rendeletek (BM, EMMI, HM, NFM, NGM, VM) A komplex szakmai vizsgáztatás szabályairól szóló 315/2013. (VIII. 28.) Kormányrendelet
63
Szakmai és vizsgakövetelmény rendeletek
BM – 20/2013. (V. 28.) BM rendelet [módosította a 36/2016. (VIII. 30.) BM] EMMI – 27/2016. (IX. 16.) EMMI rendelet [hatályon kívül 37/2013. (V. 28.) EMMI] FM – 56/2016. (VIII.19.) FM rendelet [hatályon kívül 41/2013. (V. 28.) VM] HM – 19/2012. (VII. 18.) HM rendelet NFM – 35/2016. (VIII. 31.) NFM rendelet [hatályon kívül 12/2013. (III. 29.) NFM] NGM – 27/2012. (VIII. 27.) NGM rendelet [módosította a 29/2016. (VIII. 26.) NGM]
64
Jogszabályi háttér Moduláris vizsgáztatás:
20/2007. (V.21.) SZMM rendelet a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről 20/2008. (XII.17.) SZMM rendelet a szakmai vizsgadíj és a vizsgáztatási díjak kereteiről
65
Köszönöm a figyelmet! Mészárosné Szabó Anna szakképzési osztályvezető
Stratégiai koordinátor BMKIK 30/
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.