Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaValéria Lídia Sipos Megváltozta több, mint 8 éve
2
AZ OMMF MUNKAÜGYI ELLENŐRZÉSÉNEK GYAKORLATA ELŐADÁSVÁZLAT a Fa-, Bútoripari Erdészeti Ágazati Párbeszéd Bizottság munkajogi képzéséhez Előadó:Dr. Végh Lajos OMMF Munkaügyi Főosztály vezető-főtanácsos vezető-főtanácsos Szántód, 2008. szeptember 25.
3
OMMF A F OGLALKOZTATÁS BIZTONSÁGÁÉRT A cél tartalma: Egészséges, higiénés környezet és emberbarát munkahelyek kialakítása, Ergonomikus, biztonságos eszközök, gépek, minőségi egyéni védőeszközök, megelőzés munkavállalók törvényes foglalkoztatásának, a foglalkoztatási kultúra emelésének, ezáltal a munkavállalók garanciális jogai érvényesülésének elősegítése a munkavállalók garanciális jogai érvényesülésének elősegítése
4
KIT ÉRINT A MUNKA VILÁGA Minden cselekvőképes magyar állampolgár Munkavállaló Munkáltató Az Európai Unió állampolgára és más külföldi állampolgár, ha rendelkezik a szükséges engedélyekkel
5
A HATÓSÁGI ELLENŐRZÉS A HATÓSÁGI ELLENŐRZÉS JOGI HÁTTERE 295/2006. (XII. 23.) Korm. Rendelet országos hatáskör, regionális illetékesség 2004. évi CXL. törvény (Ket.) általános eljárási szabályok 1996.évi LXXV. törvény (Met.) speciális eljárási szabályok 1992. évi XXII. törvény (Mt.) +(Kjt. Ktv. Stb.) anyagi jogi szabályok 1993. évi XCIII. törvény (Mvt.) A foglalkoztatás politika és a törvényi szabályozás célja a jogellenes foglalkoztatás, illetve munkavállalás visszaszorítása, a munkavállalók és érdekképviseleti szerveik jogvédelme
6
A HATÓSÁGI ELLENŐRZÉS ALANYAI ALANYOK MUNKÁLTATÓKMUNKAVÁLLALÓK AZ ÖNFOGLALKOZTATÓK NEM !
7
A MUNKAÜGYI ELLENŐRZÉS ALANYA A MUNKAÜGYI ELLENŐRZÉS ALANYA FOGLALKOZTATÓK: természetes és jogi személy, az egyéni vállalkozó, jogi személynek nem minősülő gazdasági társaság, munkaerő-kölcsönzés esetén a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő *fiatal és külföldi munkavállaló FOGLALKOZTATÓ: aki természetes személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony, vállalkozási szerződés*, megbízási szerződés* keretében foglalkoztat
8
MUNKAÜGYI ELJÁRÁS INDÍTÁSA Elsődlegesen hivatalból : Panasz, közérdekű bejelentés esetén is Panasz, közérdekű bejelentés esetén is ügyfél = a munkáltató Másodlagosan Kérelemre: egyenlő bánásmód megsértése, egyenlő bánásmód megsértése, a kollektív szerződésben megállapított bér összegére vonatkozó szabályok megsértése, a kollektív szerződésben megállapított bér összegére vonatkozó szabályok megsértése, a szakszervezeti jogokat érintő munkáltatói jogsértések, a szakszervezeti jogokat érintő munkáltatói jogsértések, az európai üzemi tanács létrehozásával kapcsolatos munkáltatói jogsértések [Met. 3. § (2) bek.]. az európai üzemi tanács létrehozásával kapcsolatos munkáltatói jogsértések [Met. 3. § (2) bek.]. ügyfél = a kérelmező és a munkáltató ügyfél = a kérelmező és a munkáltató
9
A MUNKAÜGYI FELÜGYELŐ JOGAI AZ ELLENŐRZÉS SORÁN előzetes értesítés nélkül lefolytatni az ellenőrzést, belépni az ellenőrzése alá tartozó valamennyi munkahelyre, akadályoztatása esetén a rendőrség igénybevételére, a szükséges munkaügyi nyilvántartások megtekintésére, azokról másolat készítésére, az ellenőrzéssel összefüggésben hang-és képfelvétel készítésére, a munkahelyen tartózkodóktól felvilágosítás kérésére, személyi azonosságuk igazoltatással történő megállapítására, a munkavállalók TAJ számának használatára.
10
A MUNKAÜGYI ELLENŐRZÉS KITERJED A foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésének (munkaszerződés, bejelentés) A munkáltató nyilvántartási kötelezettségének Az egyenlő bánásmód követelménye teljesülésének A nők, a fiatalkorúak és a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásával kapcsolatos jogszabályok alkalmazásának A munkaidőre, a pihenőidőre, a rendkívüli munkavégzésre valamint a szabadságra vonatkozó, rendelkezések betartásának A jogszabályban, kollektív szerződésben megállapított munkabér mértékére, valamint a munkabér védelmére vonatkozó rendelkezések betartásának
11
A MUNKAÜGYI ELLENŐRZÉS KITERJED A jogviszony megszűnésével összefüggő igazolások kiállításának és kiadásának, a munkaviszony megszűnéséhez kapcsolódó elszámolás megtörténtének A külföldiek magyarországi foglalkoztatásának A munkanélküli ellátások melletti foglalkoztatás feltételeinek A munkaerő-kölcsönzésre vonatkozó szabályok betartásának A szakszervezetek szervezésével, azok tisztségviselőire vonatkozó szabályok betartásának, valamint az általuk kifogásolt intézkedésekkel összefüggő munkáltatói kötelességek végrehajtásának ellenőrzésére.
12
ÜGYFÉLJOGOK A MUNKAÜGYI ELLENŐRZÉSBEN Kérheti, hogy a felügyelő igazolja magát Jogi képviselőt vehet igénybe Anyanyelvét használhatja Jegyzőkönyvre észrevételeket tehet, kérheti annak rögzítését Kifogásolhatja az ellenőrzés módját Jelen lehet a tanúk meghallgatásán Nyilatkozattételi joga van, amit meg is tagadhat Helyszíni jegyzőkönyvből másolatot kérhet Bizonyítási indítványt tehet Bevont munkaügyi iratokról másolatot kérhet Jogorvoslati jog illeti meg Az adatvédelmi törvény alapján megillető jogokat gyakorolhatja
13
A MUNKAÜGYI FELÜGYELŐ JOGOSÍTVÁNYAI Figyelemfelhívás a jogszabályok betartására Szabálytalanság megszüntetésére kötelezés További foglalkoztatás megtiltása, tevékenység felfüggesztése Külföldi munkavállalási engedély nélküli foglalkoztatása esetén a Munkaerőpiaci Alapba történő befizetésre kötelezés Munkanélküli ellátás szüneteltetésének, megszűntetésének kezdeményezése Javaslat munkaügyi bírság kiszabására Szabálysértési eljárás lefolytatása Eljárási bírság kiszabása Eljárási bírság kiszabása
14
A LEGFŐBB JOGSÉRTÉS A FEKETEFOGLALKOZTATÁS Megvalósulási formái: a munkaszerződés vagy bejelentés nélküli munka, a munkaszerződés vagy bejelentés nélküli munka, a színlelt szerződéssel történő foglalkoztatás, a színlelt szerződéssel történő foglalkoztatás, külföldiek engedély nélküli foglalkoztatása, külföldiek engedély nélküli foglalkoztatása, az alkalmi munkavállalói könyv kiváltásának hiánya, bejegyzés hiánya, nincs a helyszínen, az alkalmi munkavállalói könyv kiváltásának hiánya, bejegyzés hiánya, nincs a helyszínen, Jogellenes munkaerő-kölcsönzés, Jogellenes munkaerő-kölcsönzés, Teljes munkaidős foglalkoztatás részmunkaidősként történő bejelentése Teljes munkaidős foglalkoztatás részmunkaidősként történő bejelentése
15
16.009 11.335 19.586 12.480
16
103.130 68.530 184.000 107.363
17
2008. 01. 01 – 2008. 08. 31ig: 13 044 2008. 01. 01 – 2008. 08. 31ig: 13 044
18
2.080 2.120 3.993 3.202 16.590 9.936 1.182 1.840 1.527 6.839 2.411 4.769
19
GYAKORI JOGSÉRTÉSEK ÉS OKAIK Bonyolult alvállalkozói láncolatok. Fővállalkozói felelősség felvállalása még nem minden esetben jellemző. Fantomcégek – fiktív szerződések. Munkaidő-pihenőidő szabályainak megsértése (szabadság kiadásával kapcsolatos visszaélések). Munkaidő-nyilvántartás hiánya, kettős nyilvántartás. Munkabér védelmével kapcsolatos szabályok megsértése.
20
32.467 40.521 7.447 11.021 1.305 4.200 6.890 14.109 7.699 1.241 775 9.261
21
JOGI KÖRNYEZET VÁLTOZÁSA A PREVENCIÓ ÉRDEKÉBEN Bírságkiszabás lehetősége már 1 fő esetén is Bírságtétel emelkedés, kategóriák bevezetése (felső határ: 20 millió Ft) Munkavállaló eltiltása feketemunka esetén is Fővállalkozói felelősség bevezetése Hatósági nyilvántartás (kizárás közbeszerzésből, állami támogatásból) Jogszabály- módosítás (AM könyv, külföldi, Áht. Kbt. Met.)
22
MEGVÁLTOZOTT ELLENŐRZÉSI MÓDSZEREK A felügyelők ismételten visszatérnek a munkahelyre. Általános munkarendtől eltérő időben, hétvégén és éjszaka is folytatnak ellenőrzéseket. Következetes utóellenőrzések történnek az intézkedések végrehajtása és az ismételt előfordulás visszaszorítása érdekében. Technikai háttér fejlesztése Képzés szerepének fokozása, OKJ-s alapokon
23
EGYSÉGESÍTÉS A JOGSÉRTÉSEK MEGÍTÉLÉSÉBEN A munkaügyi bírság új szabályrendszere differenciáltabb Érvényesül a fokozatosság, és az arányosság elve A bírságösszeg a több, mint 20 főt foglalkoztató munkáltató esetében, több munkavállalót érintő, több jogsértés megállapításakor, ismételt elkövetés esetén akár 20.000.000 Ft is lehet!
24
A MUNKAÜGYI BÍRSÁGOT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK A 30.00.-Ft-tól 20.000.000.-Ft-ig terjedő bírságtételek több feltétel értékelése mellett kerülnek kiszabásra.. – a foglalkoztató személye (szervezet, egyéni vállalkozás / természetes személy) – a foglalkoztatottak száma (húsz alatt/fölött) – az érintett munkavállalók száma (egy/több) – a jogsértések száma (egy/több) – a jogsértés típusa (súlyosság) – elkövetés előfordulása (egyszeri/ismételt)
25
A MUNKAÜGYI BÍRSÁG Az OMMF-nek nem a szankcionálás, hanem a jogsértéstől való visszatartás, a foglalkoztatás biztonságának elősegítése a célja! A bírság tehát nem cél, hanem eszköz a jogkövető magatartás kikényszerítésében. A foglalkoztatási szabályok első és enyhe megsértése esetén leggyakrabban figyelemfelhívás intézkedést alkalmazunk.
27
Munkaügyi bírságok ágazatonkénti alakulása 2007. és 2008. I. félévében Feldolgozóipar; 411.875.000 429.865.000 Kereskedelem; 142.410.000 212.550.000 Szálláshely, vendéglátás; 162.045.000 169.025.000 Egyéb ágazat; 322.665.000 287.265.000 Építőipar; 1.978.605.000 1.393.600.000 Személy- és vagyonvédelem; 306.790.000 454.000.000 Mezőgazdaság; 186.550.000 249.230.000
28
HATÓSÁGI NYILVÁNTARTÁS (WWW.OMMF.GOV.HU) A munkaügyi jogsértést elkövető munkáltatók nyilvánosságra hozatalával nőtt a hatóság felelőssége! Támogatás nyújtásához, pályázaton –közbeszerzésben- való részvételhez rendezett munkaügyi kapcsolatrendszer szükséges, melynek más szervek előtti igazolása céljából az OMMF hatósági nyilvántartást vezet. A nyilvántartás öt évig tartalmazza: A foglalkoztató nevét és adatait (adószám), A jogsértést megállapító határozat számát, keltét, A jogsértés megjelölését, jogerő időpontját, A jogkövetkezmény megnevezését, mértékét.
29
Az eddig nyilvántartásba vett munkáltatók száma 2006. 09. 23-tól, 2008. 06. 30.-ig: 33.257 db Ebből: Közbeszerzési eljárásból kizárt munkáltatók; 22.085 db Lekérdezések száma 2008. 06. 30.-ig: 5.334.824 db HATÓSÁGI NYILVÁNTARTÁS
30
OMMF ELLENŐRZÉSEI Súlyos jogsértések feltárására összpontosulnak mind munkaügyi, mind munkavédelmi területen. Ellenőrzések többsége azon ágazatokban, ahol a korábbi tapasztalatok alapján legnagyobb számban jelent meg a feketemunka és súlyos veszélyeztetés. Munkaügyi és munkavédelmi követelmények betartását komplexen vizsgáljuk.
31
E NÉLKÜL NINCS SZIGORHUMÁNUMBIZALOM
32
Az OMMF célja, hogy felügyelői, a vonatkozó jogszabályi keretek között, a munkaügy és a munkavédelem területén, olyan eljárásokat folytassanak le, amikben a humánum és szigor, úgy legyen jelen, hogy az a hatósággal szembeni bizalom erősítését, valamint a foglalkoztatókkal és foglalkoztatottakkal szemben a törvények betartatását, vagyis a munkavállalók biztonságát, garanciális jogaik érvényesülését segítse elő!
33
???KONZULTÁCIÓ
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.