Dr. Lévayné Dr. Fazekas Judit.  Bevezető gondolatok LSZ célja, intézményi változásai  Vátozások az EU jogrendszerében  Jogi aktusok csoportosítása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Bayer Judit Zsigmond Király Főiskola Szabályozott szabadság – 303 paragrafus a médiáról. MUOSZ február 10.
Advertisements

Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
A Lisszaboni Szerződés nemzeti parlamenteket érintő rendelkezései Sinka László OGY KH EU Budapest, February 10 & 11, 2009.
Az Európai Konvent működése Bakos Gábor BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar.
Közigazgatási alapismeretek
Az európai fogyasztóvédelmi magánjog fejlődési tendenciái Dr. Hajnal Zsolt FOME elnök/ DE-ÁJK egyetemi tanársegéd május 31.
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
A jogalkotás megváltozott rendje
Az Európai Unió és Magyarország
Az Európai Unió döntéshozatali mechanizmusa és jogrendszere
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
Az Európai Unió intézményrendszere
Európai Uniós ismeretek Mintafeladatok. Válassza ki a helyes megoldást! 1.Mikor írták alá a Római Szerződéseket? a)1948 b)1957 c)1967 d)1978 Megoldás:
Az EU struktúrája Ihász Ferenc PhD.. Az Európai Unió sajátos és összetett jogalkotási, közösségi döntéshozatali rendszerének három legfontosabb intézménye:
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Az Európai Unió szervezete, működése és jogrendszere
KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA
Az Európai Unió és a sport, közvetlen brüsszeli pályázati lehetőségek
EU IV.. Európa Parlament – Strassbourg Titkársága - Luxemburg - tagországok állampolgárai választják a tagjait (Magyarország 23 fő) - elfogadja a költségvetést.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Európai Parlament kontra az Európai Közösségek Tanácsa és az Európai Közösségek Bizottsága C-181/91. és C-248/91.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
1 Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
AZ EURÓPAI UNIÓ INTÉZMÉNY RENDSZERE ÉS MAGYARORSZÁG
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Az Európai Unió szervezete, működése és jogrendszere
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA
EU ismeretek AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA.
Az Európai Unió költségvetési eljárása
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Közigazgatási Jog 4. Európai közigazgatás, 3. előadás szeptember Az EU központi szerveinek általános jellemzői Nincs önálló (saját) EU intézményrendszer.
Az Európai Unió intézményrendszere
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 1. előadás szeptember 14. Témakörök: Az EU kialakulásának és fejlődésének főbb közjogi elemei Az EU központi.
Az európai integráció létrejötte Schuman-terv Európai Szén- és Acélközösség Hatálya Intézményei Az Európai Védelmi Közösség és bukása.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Külkereskedelem és EU jog Dr. Marosi Zoltán Rein és Társai Freshfields Bruckhaus Deringer Iroda október 18.
Közösségi jog. A közösségi jog forrásai:  Az Európai Unió Hivatalos Lapja (HL) „L”-sorozat („Legislatio”), „C”-sorozat („Communicatio”) „HLS” (kiegészítés.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió intézményrendszere.
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az EU felépítése és alapelvei
Az európai integráció története
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Az Európai Unió intézményrendszere I.
Az európai integráció elmélyítése: szerződések
Az EU intézményrendszere
Az EU intézményrendszere
Az Európai Tanács; az Európai Unió Tanácsa
A szabadságon, a biztonságon és a jog érvényesülésén alapuló térség
Az EU intézményrendszere
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
A jogforrási rendszer II.
A jogalkotási és döntéshozatali folyamat az Unióban
Az Európai Unió intézményrendszere és döntéshozatala
Lisszaboni Szerződés tükrében
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA Általános közigazgatási ismeretek
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Az Európai Unió alapjogvédelmi rendszere –
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
Előadás másolata:

Dr. Lévayné Dr. Fazekas Judit

 Bevezető gondolatok LSZ célja, intézményi változásai  Vátozások az EU jogrendszerében  Jogi aktusok csoportosítása ◦ Jogi aktusok típusai ◦ A volt II és III. pillér sajátosságai ◦ Új jogforrási hierarchia?  Jogalkotási eljárások ◦ Rendes és különleges jogalkotási eljárás ◦ Egyéb kötelező jogi aktusok elfogadása

 2001 Laekeni Nyilatkozat: Demokratikusab, hatékonyabb, átláthatóbb Unió  Hatékonyabb döntéshozatal, korszerű intézményrendszer  A LSZ Európai Unióról szóló szerződést és az Európai Közösséget létrehozó szerződést módosítva, az utóbbit átnevezve az Európai Unió működéséről szóló szerződésre.Európai Unióról szóló szerződéstEurópai Közösséget létrehozó szerződést  A szerződés kinyilvánított célja, hogy „lezárják az Amszterdami szerződéssel és a Nizzai szerződéssel megkezdett folyamatot, amely arra irányul, hogy megerősítse az Unió hatékonyságát és demokratikus legitimitását, valamint javítsa egységes nemzetközi fellépését”. EP és nemzeti parlamentek szerepének növeléseAmszterdami szerződésselNizzai szerződéssel  új jogi keretet és eszközöket hoz létre, hogy az Unió meg tudjon felelni a jövő kihívásainak

 Legfontosabb változtatások  Intézményi változások  Erősebb demokratikus kontroll (Európai Parlament, nemzeti parlamentek megnövekedett szerepe EUSz. 12. cikk, 1., és 2. jk.)  Új jogalkotási eljárások (minősített többség, rendes jogalkotási eljárás, mint főszabály)  Alapjogi terület – a Charta kötelező ereje, az Emberi Jogok Európai Egyezményéhez történő csatlakozás lehetősége EUSz. 6. cikk  A pillérrendszer megszűnik  Az Unió átveszi a Közösségek helyét minden területen Európai Unió jogi személy  Kilépés lehetősége  Hatáskörök egyértelmű meghatározása

 Európai Tanács ( cikk):  Az Unió formális szervévé válik, a LSZ definiálja szerepét  Elnökét 2 és fél évre választják, a megbízatás megújítható - az Unió új arca (az Elnökséget adó országok rotációja ettől függetlenül megmarad) első elnök Herman van ROMPUY  Miniszterek Tanácsa ( cikk):  Legfontosabb módosulás (2014-től lesz érvényben): Minősített többség = KETTŐS TÖBBSÉG a döntéshozatalban: a TAGÁLLAMOK ( 55%) + a NÉPESSÉG TÖBBSÉGE (65%)  Kötelező Trió elnökség - 18 hónapos időtartamra - egyeztetett elnökségi programmal  Új tanácsi formáció (szétválik az ÁKÜT – külön általános ügyek tanácsa és külön külügyi tanács) 10 tanácsi formáció

 1. A 345 szavazatból legalább 255 szavazat szükséges (max.29, min. 3 SZAVAZAT, HU 12  2. Legalább a tagállamok felének (kivételesen a tagállamok min. 2/3-ának) a támogatása szükséges.  3. A leadott szavazatoknak az Unió lakosságának legalább 62%-t kell képviselnie („népességi szűrő”).  A minősített többségi szavazás új rendszere nov. 1-től – a „kettős többség” bevezetése:  1. A minősített többséghez legalább 55 %-ának – és legalább tizenöt tag által leadott – szavazata szükséges (minden tagállamnak 1 szavazata van: a tagállamok egyenlőségének elve).  2. A leadott szavazatoknak az Unió népességének legalább 65 %-át kell képviselnie („népességi szűrő”).  3. A blokkoló kisebbségnek legalább a Tanácsnak a részt vevő tagállamok népességének több mint 35 %-át képviselő tagjaiból és még egy tagból kell állnia, min 4 tagállam  Átmeneti idő: nov. 1-je és márc. 31-e között a TÁ kérhetik régi minősített többségi szavazási rendszert alkalmazását ápr. 1-je után kizárólag az új szavazati rendszer érvényesül.

 Bizottság ( cikk)  A jelenlegi „egy tagállam – egy biztos” elvet felváltja a biztosi posztok tagállamok közötti rotációja  a tagállamok 2/3-a ad biztost – ez a jelenlegi létszám mellett 18 főt jelentene  2014-től lép életbe  Külügyi és biztonságpolitikai főképviselő (246. cikk, új intézmény)  A koherens európai külpolitika megteremtéséért felel nemzetközi színtéren  A Bizottság alelnöke és az újonnan létrejövő külügyi tanács elnöke - jelenleg Baroness C. Ashton

 Európai Parlament ( cikk)  Képviselők létszámát 750-ben maximálja, egy tagállamnak minimum 6, maximum 96 képviselője lehet  Szerepe az alábbi területeken erősödik a.jogalkotás (az együttdöntési eljárás kiterjesztése – rendes jogalkotási eljárás) b.nemzetközi megállapodások megkötése (jóváhagyása szükséges a rendes jogalkotási eljárás körén belüli területeken) c.költségvetés (közös döntés a pénzügyi keret és a kiadások tekintetében)

 Uniós jogalkotási aktusok tervezeteit megkapják az EP-vel egyidőben  Ex ante vizsgálat a szubszidiaritás és arányosság tekintetében – ind. vélemény, 8 hét  JHA politika végrehajtását értékelő elj-okban részt vesznek  EP és nemzeti parlamentek parlamentközi együttműködése  Részvétel Szerződések felülvizsgálati eljárásaiban

 Európai Unió Bírósága  Törvényszék,  Közszolgálati törvényszék, speciális törvényszékek  Hatáskörének kiterjesztése a bel- és igazságügyi együttműködés területén ◦ Az EiT és az EU ügynöksége k aktusainak felülvizsgálata ◦ 7 tagú Véleményező bizottság – bírák megválasztása során

 EU kizárólagos hatásköre EUMSz. 3 cikk - vámunió - belső piaci versenyszabályok - monetáris politika az Eurózóna tagállamainak -tengeri biológiai erőforrások - közös kereskedelempolitika - nemzetközi szerződések megkötése ha azt uniós jogalkotási aktus írja elő, az EU hatásköreinek belső gyakorlásához szükséges

 Osztott hatáskör EUMSz. 4. cikk - belső piac, - szociálpolitika egyes vonatkozásai, - gazdi, társi, területi kohézió, - mg és halászat, kivéve tengerbiológiai erőf., - környezetvédelem, - fogyasztóvédelem, - közlekedés, transzeurópai hálózatok, - energiaügy, - bel-és igazságügy, - közegészségügy, - kutatás és fejlesztés de! nem akadályozhatja a tagállamok saját hatáskörét

 Kiegészítő hatáskör EUMSz. 6. cikk - emberi egészség védelme, - ipar, - kultúra, - idegenforgalom, - oktatás, szakképzés, sport, ifjúság, - polgári védelem, - Igazgatási együttműködés Összehangolt politikák EUMSz. 5 cikk -gazdaságpolitika(külön rendelkezések Eurózónában) - fogla l koztatáspolitika - szociálpolitika

Bizottság ( TÁ-k min. ¼-e ): uniós jogi aktus tervezete ↓  COREPER (a tagállamok brüsszeli állandó képviselőinek bizottsága – Állandó Képviselők Bizottsága) ↓  Munkacsoportok ↓  COREPER I. ↓  COREPER II. ↓  Tanács: döntés  Egyre fontosabb szerep jut a Tanács soros elnökségét betöltő tagállamnak az egyeztetések során.

 EUMSZ 288. cikk ◦ Rendelet – az elérendő ált. hatály, teljes egészében kötelező, közvetlenül alkalmazandó ◦ Irányelv - célokat illetően minden tagállamra kötelező, de a forma és eszköz megválasztása a nemzeti hatóság joga ◦ Határozat – a határozat teljes egészében kötelező, címzett és sui generis határozatok ◦ Ajánlás és vélemény NEM kötelezőek  A korábbi harmadik pillér jogi aktusai megszűnnek => átmeneti intézkedések 36.jk. 10.pont. --- régiekre öt év átmeneti idő  KKBP ◦ Kormányközi jellege továbbra is megmarad ◦ Jogi aktusok: egységesen határozat

 Jogalkotási aktusok EUMSz cikk ◦ Rendes vagy különleges jogalkotási eljárás keretében fogadják el ◦ Formális fogalom  Felhatalmazás alapján hozott jogi aktusok EUMSz. 290.cikk ◦ Jogalkotási aktusok egyes nem alapvető rendelkezéseit kiegészítik, illetve módosítják ◦ A címben meg kell jelölni ◦ A Bizottság felhatalmazást kap ◦ Meg kell határozni a felhatalmazás  Céljait  Tartalmát  Alkalmazási körét  Időtartamát  Felhatalmazás gyakorlásának feltételeit

 Végrehajtási aktusok EUMSz cikk ◦ Elsősorban a tagállamok hozzák a végrehajtási intézkedéseket ◦ Ha azonban valamely kötelező erejű uniós jogi aktus végrehajtásának egységes feltételek szerint kell történnie, akkor a Bizottság, kivételes esetben Tanács kap végrehajtási hatásköröket. ◦ Címben meg kell jelölni ◦ A tagállami ellenőrzés mechanizmusait RJE keretében elfogadott rendelet szabályozza ◦ Ügynökségek jogi aktusai?  Egyéb ◦ KKBP aktusai ◦ Intézményközi megállapodások ◦ Nemzetközi szerződések…

 Rendes jogalkotási eljárás ◦ A korábbi együttdöntési eljárás kis formai változtatással ◦ 40 új területre vezették be- a volt III. pillér területén is ◦ Kompromisszumok:  Megszűnt a Bizottság jogszabály kezdeményezési „monopóliuma” Bizottság, Parlament, tagállamok ¼-e, EKB, EU Bíróság, EBB  Lehetőség, hogy a jogalkotási eljárást négy hónapra felfüggesszék és hogy az Európai Tanács elő terjesszék - - Vészfékmechanizmus

 Vészfékmechanizmus  Lényege: EIT elé kell terjeszteni az irányelv tervezetet, ha az vmely tagállam büntetőigazságügyi rendszerének alapjait érintené - Jogkövetkezménye: a rendes jogalkotási eljárást FELFÜGGESZTI EIT eljárása: 4 hónap Konszenzus esetén visszaküldi a Tanácsba a tervezetet és a rendes jogalkotási eljárást folytatva elfogadják az irányelvet Disszenzus esetén legalább 9 tagállam megerősített együttműködést kezdeményezhet

Háromolvasatos” eljárás. 1.A Biz. javaslatot terjeszt az EP é s a Tan á cs el é. Első olvasat 2. Az EP első olvasatban elfogadja az á ll á spontj á t, amelyet tov á bb í t a Tan á csnak. 3. Tan á cs: - ha egyetért az EP álláspontjával => elfogadott aktus. - nem ért egyet az EP álláspontjával => elfogadja a saját álláspontját, amelyet közöl az EP-vel.

Második olvasat 4. Az EP a Tanács első olvasatban elfogadott álláspontjával (a közléstől számított) 3 (+1) hónapon belül: - ha egyetért/nem foglal állást => elfogadott aktus. - tagjainak többségével elutasítja => el nem fogadás. - tagjainak többségével módosításokat javasol => a módosított szöveget továbbítja a Tanácsnak és a Biz-nak. (A Biz. véleményt nyilvánít a módosításokról.) 5. Ha a Tanács (az EP módosításainak kézhezvételétől számított) 3 (+1) hónapon belül minősített többséggel: - minden módosítással egyetért => elfogadott aktus. - nem fogad el minden módosítást => az EP elnöke és a Tanács elnöke 6 (+2) héten belül összehívja az egyeztetőbizottságot. (A Tanács csak egyhangúlag dönthet azokról a módosításokról, amelyeket

6. Egyeztetés - Az egyeztetőbizottság összetétele: Tanács, EP azonos számban, a Biz. részvétele (közvetítő szerep) - Ha 6 (+2) héten belül nem hagy jóvá közös szövegtervezetet => el nem fogadás. Harmadik olvasat 7. Az egyeztetőbizottság által jóváhagyott közös szövegtervezetet ha 6 (+2) héten belül az EP a leadott szavazatok többségével + a Tanács minősített többséggel elfogadja => elfogadott. 8. Ha az EP és a Tanács nem fogadja el => el nem fogadás, jegelik a tervezetet

 Különleges jogalkotási eljárás ◦ Minden olyan jogalkotási eljárás, ahol az EP nem társ jogalkotó vagy a Tanácsban nem QMV  Fajtái: - A Tanács önállóan: - Konzultáció az EP-vel - Az EP egyetértése  Az EP önállóan (a Tanács egyetértésével)  Költségvetési eljárás (EP+Tanács)  Intézményközi megállapodás alapján Példák - megerősített együttműködés EUMSz.329. cikk Bizottság javaslata + Tanács QMV +EP jóváhagyás - Nemzetközi szerződések elfogadása - u.a. - családjogi jogharmonizáció EUMSz. 81. cikk (3) Bizottság javasol +Tanács egyhangú szavazás +EP jóváhagyás - Európai Ügyész –EUMSz. 86. cikk egyhangúsággal – az Unió pénzügyi érdekeit sértő bcs-ek üldözésére EP előzetes egyetértése + Tanács egyhangú szavazata - EP saját működési szabályairól önállóan

 Felhatalmazás alapján hozott jogi aktusok kapcsán szükséges a felhatalmazás feltételeinek kidolgozása ◦ Visszavonhatóság ◦ Elfogadás megakadályozásának lehetősége  Végrehajtási jogi aktusok kapcsán komitológia reformja várható  A Szerződésben előír egyéb kötelező jellegű nem jogalkotási aktus elfogadása igen eltérő szabályok

 A változtatások pozitívumai - pillérek szerinti külön jogforrások eltünnek - markánsabb jogforrási hierarchia - jogi aktusok átláthatósága javul - döntéshozatali eljárások egyszerűsödnek  Valóban egyszerűbb jogforrási rendszer, jogalkotási rend? - komplexitás