Az első pszichoterápiás interjú

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
Médiapedagógia.
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A Barátság.
Vérmérsékletem képekben
Mindenki Ságvári Bence másképp VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. Az internethasználat jellegzetességei, a kockázatok.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Társismeret.
Európai Betegjogi Karta. Európai Betegjogi „Karta” Célja: A betegek tizennégy jogának proklamációja, alapvető jogok gyakorlati megvalósíthatóságát szolgálják.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Kommunikációs stratégiák
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A képzőművészet-terápia
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
interperszonális személyiség-koncepciója
Harry Stack Sullivan.
Örkény István és a groteszk
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Családi vállalkozás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Egyéni döntések a szervezetben
A fejlesztő értékelés.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
A pánikbetegség kezelése
Sólyom Andrea PhD Hallgató
A szövegértés tanítása II.
TERVEZET.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Készítette: Serly Dániel
Tanuló szervezet.
A szomatikus marker feltevés
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Nevelés és nevelői attitűdök
Információ, adat, jel, kód
"Az Úr félelmében járva" Apcsel 9:31 Jon Palmer. Az Úr félelmében járva Az egyháznak tehát egész Júdeában, Galileában és Samáriában békessége volt: eközben.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Mindennapi veszteségeink
Mennyire tudsz relaxálni?. Az alábbi kérdések közül hányra tudsz igennel válaszolni? Előre szólok a tévézés és a semmittevés nem azonos a relaxációval.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Házi dolgozat szolgáltatásmarketing mystery shopping máv
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
GRAFO-LIFE hatékony segítség a mindennapokban. GRAFO-LIFE A hétköznapokban felmerülő stressz- és krízishelyzetek három csoportba vezethetőek vissza: 1.
DIAGNOSZTIKAI ALAPISMERETEK
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Desztináció-marketing
Készítette: Szabó Gizella Az álmok nyomában című cikkhez
Elmélet helyett gyakorlatban – mit tehetnek a gyógyszeripari vállalatok? A gyógyszerszedés folyamatának támogatása; a gyógyszerszedés hasznosságának elfogadtatása.
A képzőművészet-terápia
Kommunikáció típusai.
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

Az első pszichoterápiás interjú Hermann Argelander Az első pszichoterápiás interjú

Az első interjú aregelanderi koncepciója Az első interjú meghatározó eredménye az interjú során nyert információ feldolgozásából jön létre. Argelander szerint az információk három különböző forrásból származnak: 1) Objektív információk (személyi adatok, életrajzi tények, meghatározott viselkedésmódok és személyiségjegyek) 2) Szubjektív információk: Kizárólag az a jelentés döntő, amit a beteg annak tulajdonít, a pszichoterapeuta nem képes ezeket egyedül feltárni, kizárólag a beteggel közösen folytatott munka révén válnak ezek észlelhetővé. 3) Szcenikus, vagy szituatív információk: A szenikus információnál a szituáció élménye dominál, még akkor is, ha a páciens hallgat. Az adatokkal való kapcsolat másodlagos.

A szokatlan beszélgetéshelyzet Az első interjú előzménye az „előtér” (bejelentkezés, kapcsolatfelvétel stb.), melyből már sok következtetés levonható. Az objektív információkat a beteg maga közli, a szubjektív és a szcenikus v. szituatív információk viszont az ún. szokatlan beszélgetéshelyzetben bomlanak ki.

A szokatlan beszélgetéshelyzet Szubjektív jelentés (példa) „Ez pont olyan, mint mikor maga 12 éves volt”

A szokatlan beszélgetéshelyzet Szcenikus (szituatív) információk (példa): „Az embereknek nehéz magával?” Magának a helyzetnek van súlya, mivel a beszélgetésnek külön jelentést, ill. itt jelentésbeli bizonyosságot kölcsönzött.

A szokatlan beszélgetéshelyzet Tehát az első interjú során az objektív, szubjektív és szituatív információk összességéből integrált „személyiségképet” keresünk.

A beszélgetőpartnerek, motivációik és feladataik A motiváció tudatos, vagy nem tudatos. Az előbbi a beszélgetés során a közlésekből kiolvasható, az utóbbi azonban épp a fent említett szokatlan beszélgetéshelyzetben nyilvánul meg. A terápiában a motiváció felöleli mind a tudatos, mind a nem tudatos tényezőt, és a kettő együtt adhat világos képet arról, hogy jogos igény van-e a kezelésre. Nagyszámú interjújegyzőkönyv alapján Argelander kidolgozott egy tipizálást az interjú előterének anyagából definiált betegség és a tudatos és nem tudatos motiváció mentén. Azért jelentős ez, mert a tipizálás segítséget nyújt az első interjú lefolytatásához, útmutató a terapeuta számára a helyes viselkedésmód megragadásához. Az alábbi 4 típus a páciensek 30-50 %-át teszi ki, a többiek kevert típusba tartoznak, vagy Argelander által még nem ismert típust testesítenek meg.

Kliens típusok Előreküldött, vagy előretolt páciens -Nem saját kezdeményezésére jön, hanem egy másik személy (szülő, házastárs) nyomására. -A másik személy jobban érdekelt a kezelésben, mint maga a páciens. -100 megvizsgált esetből 5 ilyen pácienst talált Argelander, és meglepő módon 4 pszichoterápiás kezelésre alkalmasnak bizonyult (nagyobb volt a kezelésre való készenlét, mint vélte) -Helyes interjútechnika: először azt kell elérni, hogy a péciens feladja passzív szerepét és fogadja el saját aktív részét ebben a „társadalmi” betegségben.

Kliens típusok Követelőző páciens Gyakran több kezelés kísérlet áll a háta mögött, idő előtti telefonhívásokkal foglalkoztatja a terapeutát, amelyben kívánságait közli. Magas igények – kevés személyes befektetés. Beszélgetéshelyzetben kontrollálhatalanok, megbízhatatlanok, gyakran részvétet ébresztenek, ami megzavarja a helyes értékelésüket. Nincs igazi betegségbelátásuk. 100-ból 15 ilyen pácienst talált Argelander, legfőbb közös ismertetőjegyük a tapintatlanság volt.

Kliens típusok Igénytelen, vagy tehetetlen páciens Nincs problématudata gátlásairól, viselkedési sztereotípiáiról, életvezetési korlátairól. Színtelennek, merevnek, érdektelennek, unalmasnak hatnak. Saját lelki életük nagy megtagadói. Interjúhelyzetben védőbástyát vonnak maguk köré, képtelenek önálló kezdeményezésre. Már az első interjúban az ellenállás legyőzésére irányuló pszichoterápiás munkát igényel, azaz olyan típust testesít meg, amelynél az interjú folyamán a legnehezebb a diagnosztikus munka és a terápiás tevékenység különválasztása. 100-ból 10 ilyen beteget talált, 7 kezelésre alkalmasnak bizonyult.

Kliens típusok Felvilágosult páciensek Legtöbbször már maga kidolgozta és használja amegfelelő szókincset, ami irodalomból, foglalkozáásból, vagy korábbi kezelésekből származik. Tudását erős intellektuális igényéből hozza, de ezzel a differenciált intellektualitással ellentétben áll a satnya és nehezen megközelíthető érzelmi élet. Meggyőző, tudatos motivációja mögött az érzelmi életét szinte legyőzhetetlen korlátok védik. Legtöbbször maguk is sejtik ezt a fogyatékosságot, ezért minden komoly segítségért hálásak.

A beszélgetéshelyzet kialakítása A szokatlan beszélgetéshelyzet kialakítása technika kérdése, melyet befolyásol az elérendő cél. Az első interjúban olyan feltételeket igyekszünk teremteni, melyek között a páciens nemcsak megnyilatkozik, hanem megmutatja a személyiségzavart is, aminek ismeretére a továbblépéshez szükségünk van. A beszélgetéshelyzet bevezetése három szakaszban zajlik:

A beszélgetéshelyzet kialakítása 1. Az előmező technikája A terapeuta a felvilágosítás eszközeivel hat az általános elképzelésekre és elvárásokra. Átengedi abetegnek az aktivitást, olyan rugalmas, amennyire csak lehet. Argelander és mtsai a kezelhetetlenség elkerülésére „előinterjúztatást” vezettek be, hogy rövid orientációs beszélgetésben kiszűrjék azokat, akik hamis elképzelésekkel, reményekkel érkeznek.

A beszélgetéshelyzet kialakítása 2. A szituatív feltételek tervszerű előkészítése Szükséges idő zavartalan biztosítása (az első interjú ált. egy órán át tart) Belső készenlét, megfelelő koncentrációs állapot a terapeuta részéről A tér fontos szerepe: nem hathat sterilnek, nyugalmat és kellemességet kell sugallnia

A beszélgetéshelyzet kialakítása 3. A terapeuta meghatározott magatartása A terapeuta egyetlen célja, hogy a beteget megértse. Nem bírál, nem ítélkezik, hanem elfogad mindent, amit felajánalnak neki. Magatartását a nyugodt várakozás, odafordulás, szabadon lebegő figyelem és érdeklődés jellemzi.