A megismerési módszerek alapozása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A környezetszennyezés forrásai
Advertisements

Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Előzmények  Tervezés  Szakemberek alkalmazása (testnevelő tanár, edző, rekreációs szakember, OKJ-s végzettségű segítő..stb)  Hivatalos meghirdetés.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
Fiatalság kezében a jövő!
Térképezési ismeretek
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Matematika és módszertana
Olvasunk és cselekszünk egészségünk megvédéséért: Egészséges életmódra nevelés a könyvtári foglalkozások keretében című program kipróbálásának tapasztalatai.
Makettek, modellek a földrajztanításban
1872 : 1. nemzeti park megalakítása Yellowstone
A FÖLD egyetlen ökológiai rendszer
6. osztály Mgr. Gyurász Szilvia Balassi Bálint MTNYAI Ipolynyék
Napocska Napköziotthon
INTERDISZCIPLINÁRIS OKTATÁS A DIGITALIZÁLT TÉRKÉP SEGÍTSÉGÉVEL
Természetismeret 5. földrajzi rész - az előző évben tanultuk
Szövegértés-szövegalkotás „B” Természetismeret
Kocsis Gáborné Lamberti Judit környezetismeret 4. osztály
TELEPÜLÉSI KÖRNYEZETVÉDELMI
Kémiai anyagok felhasználása az iparban Comenius-project.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Természeti erőforrások védelme
Készítette: Dalkó Soma 7.a
KÖRNYEZETVÉDELEM A HULLADÉK.
KÖRNYEZETVÉDELEM VÍZVÉDELEM.
TERVEZET.
Ökoiskolák szakmai tanácskozása, Miskolc, A Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium ökoiskolai programja Készítette: dr.Velkey László.
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
ERDEI ISKOLÁK. Az erdei iskola meghatározása (Pedagógiai Lexikon, 1997) "A századforduló táján kibontakozó szabadlevegõs iskola egyik típusa. Az egészséges.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Zsolt Námesztovszki, Hungarian Language Teacher Training Faculty, Subotica, University of Novi Sad, Subotica, Strosmayer 11., Márta Takács Budapest.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
A szövegértési feladatok összeállítása
Körlánc Egyesület.
Környezet- és egészségvédelem a mindennapjainkban
Név: Feszt Bernadett Téma: A négy évszak
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Környezettan Előadás Ajánlott irodalom:
Szén-dioxid Nyomozók. energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
Tudományos irányítók: Végzős hallgató:
Környezetvédelem.
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Iskolakert.
Iskolakert.
Hajdúszoboszló.      Tanulói létszám: 320 fő  ebből SNI-s: 29 fő.
A TERMÉSZET ÉS A TÁRSADALOM KÖLCSÖNHATÁSAI
A természet, mely körülvesz és kiszolgál bennünket, melyben élünk, és amit védeni, az utókornak megőrizni kötelességünk. A programsorozatra szeretettel.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Az idő Folyamatosan változik. Fő jellemzői: Napsugárzás,
Környezetvédelem: olyan tevékenységek és intézkedések összessége, amelynek célja a környezet veszélyeztetésének, károsításának, szennyezésének megelőzése,
Sárszentmiklósi Általános Iskola Nagylóki Tagiskolája Nagylók Kossuth utca 3. Ökoiskola január december 31. Bakonyi Árpádné.
Ökológia. Az élőlények környezete 1.lecke Az ökológiai rendszerek (Egyed feletti szerveződési szintek)
Az állatok tanításának módszertana. Az állatok tanításának algoritmusa 1.Az állat neve – Magyar tudományos név – Szinoním nevek – Latin név (érdekességnek)
Növények tanításának módszertana. A növények tanításának algoritmusa 1. 1.Név – Magyar tudományos – Magyar szinonim nevek – Latin név (ha érdekes) Pl.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Koronás Park.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A pályázat címe: Erdély aranykora, Bethlen nyomában nyomában
Ország neve név Tanár Osztály.
Iskolánk rövid, környezeti nevelési programjának bemutatása
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
A VÍZ, MINT ÖKOLÓGIAI TÉNYEZŐ
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Üdv, tanulók! Tanár neve.
Készítette: Dóka István
Előadás másolata:

Természetismeret műveltségterületen belül a biológia-földrajzi témakörök szerveződése és tartalma

A megismerési módszerek alapozása

1. osztály A közvetlen környezet megfigyelése, A tapasztalatok kifejezése szóban, rajzzal

2. osztály A megfigyelt tulajdonságok összehasonlítása, Csoportosítások, rendezések, Egyszerű mérések alkalmi és szabvány egységekkel, adatok lejegyzése rajzzal és írásban tanítói segítséggel,

3. osztály A megismerési módszerek segítségével elemi természettudományos ismeretek szerzése, Mérések, mérés-sorozatok végzése, A tapasztalatok megjelenítése egyszerű ábrával, Vizsgálatok, kísérletek, oksági összefüggések keresése, Könyvek használata (enciklopédia, képes határozók)

4. osztály Tájékozódás, helymeghatározás, Mérések, a mértékegységek használata, Megfigyelés, leírás, a tapasztalatok megfogalmazása, lejegyzése, rendezése, elemzése, Az egyéni ismeretszerzés megalapozása, búvárkodás a könyvtárban, Önálló beszámolók, összefüggő feleletek

Az élettelen természet alapismeretei

1. osztály Tárgyak, anyagok érzékelhető tulajdonságai, Az időjárás megfigyelése, adatok rögzítése rajzzal, Év-évszak, nap-napszak, A víz megjelenési formái

2. osztály Tárgyak, anyagok mérhető tulajdonságai, becslés- mérés-összehasonlítás, Anyagok csoportosítása, Élelmiszerek, A környezetet szennyező-, és a szervezetre veszélyes anyagok

3. osztály A föld, a víz, a levegő érzékelhető tulajdonságai, Halmazállapot-változások megfigyelése, Egyszerű fizikai, kémiai kölcsönhatások megfigyelése, Kölcsönhatások a földrajzi környezetben, Az égés, éghető és éghetetlen anyagok, Az időjárás tényezői, adatok lejegyzése grafikonos ábrával

4. osztály Környezetünk tisztasága, szennyezettsége, lakóhelyünk megfigyelése, A környezetszennyezés hatása az élőlényekre, A megelőzés, védekezés lehetőségei, Környezetvédelem, szelektív hulladékgyűjtés

Az élő természet alapismeretei

1. osztály Az élő és élettelen közötti különbség, A közvetlen környezetben előforduló gyakori növények és állatok megfigyelése, A fa és a bokor részei, Állatok és kicsinyeik, Az állatmesék és valóság

2. osztály Élőlények-életjelenségek, Növények megfigyelése: lágyszárúak, fás szárúak, cserjék, bokrok, lombhullató és örökzöld fák, Termesztett növények és felhasználásuk, növényi táplálékaink, Az állatok viselkedésének megfigyelése; csoportosításuk: emlősök, madarak, Természetvédő és károsító tevékenységek elkülönítése

3. osztály A növények és az állatok életfeltételei; kapcsolatuk, egymásra utaltságuk, A növényi élet szakaszai, változásai az egyes évszakokban, Az állatok életmódbeli különbsége: táplálkozásuk, alkalmazkodásuk a környezetükhöz; Az ember szerepe a környezetében élő élőlények életfeltételeinek alakításában, Az állatok gondozása: vadvédelem, madáretetés, háziállatok gondozása

4. osztály A környezetünkben megfigyelhető élőhelyek jellemzői: Az erdő, mező és vízpart élővilágának megfigyelése, összehasonlítása, Néhány jellegzetes madár, emlős, rovar, (bogár) jellemző jegyeinek megfigyelése, leírása, összehasonlítása, Kultúrnövények megfigyelése, termesztésük, felhasználásuk, Az állatok táplálékláncba sorolása, Az ember hatása az élőhelyekre, a természet védelmének fontossága, Természetvédelmi területek, védett természeti értékek

Testünk és életműködéseink

1. osztály Testünk főbb részei, Szervezetünk ritmusai, Érzékszervek, érzékletek Életjelenségeink, Egészség és betegség, balesetmegelőzés, segítségkérés balesetkor, Az évszaknak és időjárásnak megfelelő öltözködés

2. osztály Mérések az emberi testen, Szervezetünk mérhető tulajdonságai: szívverés, légzésszám, pulzus, testhőmérséklet, A helyes fog-, és testápolás, az orvos gyógyító munkája, A környezet szervezetünkre gyakorolt leggyakoribb hatásai: napsugárzás, hő, zaj, szennyezett levegő, élősködők, televízió

3. osztály Az egészséges táplálkozás, A gondos testápolás, tisztálkodási szokások (száj, haj, köröm), A betegségek tünetei (rossz közérzet, láz, fájdalom, hasmenés, hányás), a védőoltások fontossága, A beteglátogatás, betegápolás szabályai, A kuruzslás veszélyei

4. osztály Az emberi élet szakaszai, A különböző korú emberek szervezetének, életműködésének összehasonlítása, Helyes és helytelen szokásaink, Az egészséget károsító szokások kialakulása, veszélyei, felkészülés az elutasításukra, A reklámok hatása az életmódunkra

Tájékozódási alapismeretek, közlekedés, a lakóhely ismerete

1. osztály  Saját testünkhöz viszonyított irányok (előtte, mögötte, mellette, fölötte, alatta, jobbra, balra), Az iskolánk neve, pontos címe, legfontosabb helyiségei, azok rendeltetése, Az iskola közvetlen környezete: közterek, intézmények, épületek, jellegzetességek, A tanuló lakóhelyének pontos címe, A gyalogos közlekedés szabályai, a közlekedési lámpa, és a rendőr karjelzései

2. osztály A lakóhely és az iskola környékének természetföldrajzi jellemzői (felszíni formái, vizei), nevezetességei (épületek, közterületek, üzletek), A közlekedés szabályai városi környezetben, magatartásformák a biztonságos közlekedésben, A gyermekekkel történő balesetek okai, megelőzésük, A településhez fűződő hagyományok, mesék, mondák, történetek, A település utcái, házai egykor és most, lakóinak élete régen és ma, Érdekességek a település életéből

3. osztály A lakóhely felszíni formáinak, vizeinek felismerése, jellemzői, A felszíni forma és az időjárási tényezők kölcsönhatása, Egyszerű alaprajzok, útvonalrajzok készítése, leolvasása, arányos kicsinyítés, nagyítás, A valóság ábrázolása a térkép jeleivel, A négy fő világtáj, az iránytű használata, A lakóhely jellemző közlekedési eszközei, A helyi és távolsági tömegközlekedés eszközei, Helyes és helytelen utazási szokásaink, A gyerekek, mint a balesetek okozói, balesetmegelőzés, Élet a fővárosban és az ország más vidékein

4. osztály A domborzat és a vízrajz ábrázolása a térképen, Különböző domborzatú tájak, legnagyobb folyóink, tavaink felismerése Magyarország domborzati és vízrajzi térképén, A lakóhely a térképen, Tájaink képekben, Tájékozódási gyakorlatok a szabadban és a tanteremben, Alaprajzok készítése, leolvasása, Magyarország nagy tájainak felismerése képek, leírások alapján, Tájegységek, vizek és a főváros, A kerékpáros közlekedés szabályai és veszélyei, balesetek elkerülése, Kerékpáros útvonalak megtervezése, Hazánk természeti szépségei, kulturális emlékei, értékei képekben, Településtípusok (város, falu, tanya)

Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola

1. osztály Tanulmányi séták az iskola környékén, Tanulmányi kirándulás az iskola településén és annak környékén

2. osztály Tanulmányi séták az iskola településén, Tanulmányi kirándulás vagy többnapos erdei iskola szervezése egy erdős helyhez

3. osztály Tanulmányi kirándulások az iskola településének környékén, Történelmi emlékhely felkeresése, Erdei iskola szervezése erdő, mező vagy vízpart mellé

4. osztály  A közeli nagyvárosban körséta keretében nevezetes emlékhelyek, intézmények, közterek, parkok felkeresése, Erdei iskola szervezése hazánk valamelyik nagy tájegységére.