TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné VEZETŐPEDAGÓGUSOK TAPASZTALATAI A GYAKORLATI KÉPZÉSSEL KAPCSOLATBAN
TAPASZTALATOK ÖSSZEGYŰJTÉSE Cél: feltárni azokat a javítandó képzési elemeket, amelyek a felsőoktatási intézmények különböző tanárszakjain folynak, mind a diszciplináris mind a pedagógiai-pszichológiai és szakmetodikai területen Ennek eszköze: azoknak a tapasztalatoknak az összegyűjtése és rendszerezett leírása, amelyek a hallgatókat gyakorlati képzésen fogadó iskolák szakmai munkaközösségei állítanak össze.
1. MEGVITATÁSRA JAVASLOM 1. A hallgatók szaktudományos felkészültsége: - hiányzó szakmai területek, amelyeket a hallgatók - egyáltalán nem tanulnak a képzés során, - az iskolai tananyagban elvártnál sokkal kevésbé tudnak - az iskolai megközelítéstől teljesen eltérő szemlélettel tanulnak - a szaktudományos gyakorlati tudás mértéke: - kísérletes tárgyaknál a kísérletezési, szemléltetési, demonstrációs tudás; - számolási gyakorlati képesség (matematika, fizika, kémia stb); - kreatív alkotóképesség (művészeti tárgyaknál) - a tananyaghoz kapcsolódó elemzési képesség (pl. források kezelése, szövegek, adatok, kutatási eredmények elemzése)
2. MEGVITATÁSRA JAVASLOM 2. Pedagógiai felkészültség (a pedagógiai-pszichológia, metodikai felkészültség együtt) - a pedagógiai tervezésben való jártasság - a gyerekekkel és a tanárkollégákkal való együttműködés és kommunikáció - a pedagógiai értékelés tervezése és kommunikációja - reflektív habitus, fejlődőképesség, pedagógiai tudatosság - kreativitás (tervezésben, kivitelezésben) - a tanári tevékenységekkel kapcsolatos attitűd (mennyire szorgalmas, pontos, lelkiismeretes vagy épp hanyag)
3. JAVASLATOK MEGFOGALMAZÁSA - képzési tartalmakra a diszciplínák és a tanári felkészítésben részt vevők számára; - a képzőhely és az iskola közötti együttműködésre: - szakmai konzultációk jellege, gyakorisága, - visszajelzések, közös reflexió a folyamatok végén, - adminisztratív tevékenységek és információáramlás - a mentorok, vezetőtanárok kiválasztása (szempontjai) és a hallgatókhoz rendelése (érdemes-e a hallgató és a mentor „összeillését” külön is megvizsgálni)
3. JAVASLATOK MEGFOGALMAZÁSA (EMLÉKEZTETŐ) 1.A személyiségfejlesztés (hallgató) és szakmai személyiség alakítása szempontjából melyek azok a szempontok, amelyek prioritást kapnak az Ön munkájában? 2.A gyakorlati képzés szempontjából melyik az az öt szempont, amit mint gyakorlatvezető fontosnak tart? 3.Javaslat a pedagógusképzés jövőbeni gyakorlatainak tartalmára 4.Javaslat a gyakorlatok dokumentumaira 5.Javaslat a pedagógusképzés jövőbeni gyakorlatainak szervezésére
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!