A kapcsolati hálók szerepe a tudásháló építésében Kis Márta Heller Farkas Főiskola A konnektivizmus a tudásszervezés új paradigmája MAFIOK XXXIII. országos és nemzetközi konferenciája augusztus
A tanulók új nemzedéke Digitális technológiák mindenütt. Az infokommunikációs technológiákat (IKT) a legfiatalabbak gyakran használják → befolyásolja tanulási szükségleteiket, igényeiket és elvárásaikat. Készségeket és ismereteket kell tanulniuk; önmaguk fejlesztésére, társadalmi beilleszkedésük, illetve jövőbeni foglalkozásuk érdekében. IKT használata iskolán kívüli tanulás céljából. Felnőtt a tanulók egy „új nemzedéke”, illetve megjelentek új tanulási módok.
„Tudásháló” Csomópontok: a legkisebb, értelemmel bíró egységek (fogalmak, mondatok) Élek: asszociatív kapcsolatok Tanulás Új csomópontok kapcsolódása a hálózathoz Meglévő tudásanyaghoz csatlakozva (asszociatív tanulás) Ismétlés révén (meglévő tudáshoz csak lazán, vagy egyáltalán nem kapcsolódó pontok) Meglévő élek újjászervezése
Oktatási paradigmák Behaviorizmus Megfigyelő Feladatorientált tanulás, frontális oktatás Kognitívizmus Strukturáló, modellező Érvelés, világos célkitűzés, probléma megoldás Konstruktivizmus Tanulóközpontú, csoporttevékenységek Dialógus, nyitott kimenetelű feladatok Konnektivizmus Hálózatalapú Fogalomtérképek, integratív összegző tanulmányok
Oktatási technikák rendszerezése Joseph D Novak és Alberto J. Canas (2006) nyomán Kulcsár Zsolt (2009)
Konnektivizmus – A hálózat alapú tanulás „Azáltal, hogy elolvasom az adott cikket, leírást, még nem fogok érteni a kívánt területhez. Az elmélyüléshez tudásszervezésre van szükség: vissza kell osztanom azt, amit erről gondolok, tartalmat kell formálnom, hogy a fejemben összeálljon a kép.” (Kulcsár Zs.) A tudásalapú munkavégzésnek az alapja: 1. Olvass! 2. Alkoss (írj)! 3. Oszd meg!
Konnektivizmus „A tanuló jelentősen javíthatja tanulása hatásfokát, ha részt vesz egy, a témával foglalkozó hálózatban, virtuális közösségben.„ ( Bessenyei I )
Együttműködés eszközei Közösségi hálózatok Facebook, MySpace, Linek In, IWIW Flickr YouTube Blogok, Twitter Wikipédia Podcastok
Web 2.0 Gayla S. Keesee, 2007
Web 1.0 –2% szerkeszti –98% használja Web 2.0 –98% szerkeszti –2% használja
Online kurzus a konnektivizmusról a Manitoba Egyetemen
Konnektivizmussal foglalkozó magyar oldalak
Apa, hogy tudtak az emberek egymásnak t írni mielőtt lett volna internet?
Születési évInternettel való találkozásuk időpontja Veteránok Életük második felében Bébi-bumm nemzedék életév között X. generáció Kamaszként / tinédzserként Y. generáció Gyermekkorban Z. generáció1996-Nem éltek internet nélküli világban
A technika nem minden… „A tanulás minősége nem a technikától, nem a hordozó eszköztől függ, hanem a tananyagba beépített oktatási stratégiától.” ( Clark, 1983 ) … illetve a jól kiválasztott tanulási stratégiától.
Köszönöm a figyelmet!