 A társadalmi kiscsoport főbb jellemzői a következők:  1. a csoport két vagy több személyből áll,  2. a tagok egy vagy több közös tulajdonsággal rendelkeznek,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
Csoport munka.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Önismeret Horváth Renáta.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A KISCSOPORT. Megközelítések: Cooley: primerszekunder ( az empirikus valóságban(társadalmi munkamegosztás létező, konkrét alakzat)következménye) Simmel:
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Önkéntes munka az Ózdi Művelődési Intézmények Városi Könyvtárban
Családi vállalkozás.
12. Kulturális önszerveződés, önkéntesség
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
Egyéni döntések a szervezetben
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
A kulturális intelligencia
Csoport, szervezet, hálózatok
Az iskolai csoportok sajátosságai
Fogd A Kezem Alapítvány
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
A pszichikumról általában
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Autonómia és felelősségvállalás
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Út a sikeres tanuláshoz
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
HOZZÁTARTOZÓ ÉS SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK ELFOGADÁS/EGYÜTTMŰKÖDÉS.
Vezetői hatékonyság, vezetési stílus
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Az Újbuda 60+ Program rendszerének legfontosabb elemei
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Tagszervezeti munka erősítése
Előadás másolata:

 A társadalmi kiscsoport főbb jellemzői a következők:  1. a csoport két vagy több személyből áll,  2. a tagok egy vagy több közös tulajdonsággal rendelkeznek,  3. akik önmagukat minden más csoporttól megkülönböztető önálló egységként kezelik,  4. a tagokban bizonyos célok és érdekek közös megvalósításának tudata él,  5. a tagok kapcsolatban állnak egymással,  6. a célok megvalósítására együttesen törekednek,  7. az együttműködés során szabályok alakulnak ki a csoportban, amelyek minden egyes tagra és a csoportra vonatkozóan is meghatározzák a kötelezettségeket, jogokat, cselekvési formákat.

 A tudatos közösségépítés során többnyire a következő szakaszokon át vezet az út: álközösség, káosz, kiüresedés, igazi közösség. Ezen szakaszok nem statikusak, egymástól szigorúan elkülönülők, hanem egymásba hajlók, bizonyos mértékig egyszerre vannak jelen az együttlét ideje során. Bár a végső cél az igazi közösség kialakítása, ez a szakasz sem egy statikus állapot, nem lehet mumifikálni, mint egyetlen élő szervezetet sem, mert ezen állapot fenntartása "karbantartást", gondoskodást igényel.

 udvariaskodás  felszínes beszélgetés  konfliktusok (el)kerülése  színlelés  szerepjátszás  általánosítások  elvont és/vagy semmitmondó kijelentések  az egyéni különbözőségek figyelmen kívül hagyása 

 kiütköznek a különbözőségek  próbálkozások történnek ezek eltörlésére  jóindulatú, ám téves irányú erőfeszítések más(ok) megjavítására, meggyógyítására és/vagy megtérítésére  hangos, nem kreatív, nem eredményes  alcsoportok formálódnak  "csináljuk úgy, ahogyan én mondom"-jellegű szervezkedési próbálkozások  a csoport ellenáll a vezetésnek  más(ok)ra való összpontosítás - "te,ők"-re mutató kijelentések elhangzása

 elmélkedőbb, egyben a legkényesebb, legkritikusabb szakasz  az egyének sebezhetősége, nyíltsága  a kommunikációs gátaktól való kiüresedés ideje  én-kijelentések megtétele  sok csend, kockázatvállalás, mély odafigyelés  sok kis "halál" - elengedés, feladás  kiüresedés nélkül nincs hely a szellemnek

 A saját magunkkal és a másokkal szemben táplált illetve a másoktól felénk jövő elvárásoktól, előképzetektől, előítéletektől  ideológiáktól, teológiáktól és kész megoldásoktól  megjavítási, meggyógyítási, megtérítési, tanácsadási indíttatásoktól  ellenőrzési hajlamtól  fájdalomtól, bánattól  személyes történetektől

 gyöngéd csend  béke  elfogadás  dinamikus vezetés - mindenki vezető  termelékenység  fájdalom és öröm  tapintható közösségi szellem  játékosság  kegyelemteljes küzdelem  konszenzusos döntések konszenzusos döntések

 egy olyan, két vagy több fős csoport, melynek tagjai, függetlenül (szociális, hitbéli, képzettségbeli, etnikai, gazdasági, politikai, stb.) hátterük sokféleségétől, elfogadták és áthidalták különbözőségeiket, ezáltal lehetőségük nyílik őszinte és hatékony kommunikációra és arra, hogy együtt dolgozzanak olyan célokért, melyeket mindnyájuk közös hasznára érhetnek el."

 Kör, társas kör  A hasonló érdeklődésű, foglalkozású, társadalmi helyzetű emberek önkéntesen alakult szabadidő s közösségei, amelyek közös szórakozásra, művelődésre szerveződnek. Elsősorban az együttlét motiválja a tagságot, amely kiegészülhet valamilyen konkrét érdeklődési körrel, amely mentén a programot szervezik. Összejöveteleiket szervezhetik rendszeresen, meghatározott napokon, de a társas körre jellemző lehet az alkalmi, ám szervezett találkozás, az eseményeken való megjelenés.

 Közös jellemzőjük, meghatározó elemük az egyének, a helyi közösségek tagjainak aktív részvétele a rendezvényen (játszóház, kirándulás, ünnep, utcabál), gyakran a tervezésben és a megvalósításban is (falunap, népünnepély). Általában nagyobb tömeget mozgósítanak, a helyi társadalom jelentős ünnepi és szórakozási alkalmai

 2 vagy több személy  Kvázi-csoport:  1. a tagok (egy vagy több) közös tulajdonsága  2. egység érzése (a tagok önmagukat megkülönböztetett egységként szemlélik)  3. közös célok és érdekek  Funkcionáló csoport:  4. interakció, kölcsönös viszony, kölcsönhatás.  5. a tagok céljai egymást kölcsönösen feltételezik; együttes tevékenység a cél érdekében  Szervezett csoport:  6. normarendszer  7. szabályok

 1. Alakulás (forming) – ismerkedési fázis (egymás és a csoport előtt álló feladatok megismerése)  2. Viharzás (storming) – képességek és ambíciók „kipuhatolása”; az egyéni különbségek felszínre kerülnek, a státuszokért és szerepekért folyó versengés jellemzi  3. Normázás (norming) – építkezés, egységes, kohezív csoport kialakítása (közös normák, attitődök és szerep meghatározások kialakulása, elfogadása; a konfliktusok megoldódnak)  4. Működés (performing) – kialakul a személyes kapcsolatok és a feladatmegosztás szilárd mintája (a valódi teljesítmény szakasza, de vissza lehet innen is lépni pl. új tag esetén)

Személyi feltételek: az animálásra, a csoport vezetésére felkért vagy megbízott személy  - rendelkezik az adott területre vonatkozó kompetenciával  - alkalmas a közösség vezetésére, animálására a művelődő közösséggel kapcsolatot tartó közművelődési szakember  - ismeri a művelődő közösségekre vonatkozó jogszabályi előírásokat, szakmai eljárásokat Tárgyi feltételek:  helyiség, amely alkalmas az adott típusú közösség tevékenységének végzésére felszerelések, eszközök, amelyekkel a művelődő közösségek jellegének megfelelő munkavégzés feltételei biztosíthatók

 Minél többen vegyenek részt szűkebb-tágabb közösségük életének alakításában. Aki kertészkedni tud, tegyen a környezeti kultúráért, aki írni tud vagy ért a számítógépekhez, a helyi információáramlást segítse elő, aki szervezni tud, ezt a képességét kamatoztassa a közösség érdekében. A high tech-hez értő fiatal segítse a hasonló érdeklődésű idősebbeket, a low-tech-hez értő idősebb tanítsa a kézművesség iránt érdeklődő fiatalabbakat. Az intergenerációs és interkulturális párbeszéd, a közös cselekvés erősíti a közösségeket. Ha az egyének érzik, hogy fontosak, hogy hasznosak, hogy szükség van rájuk, akkor nő önbecsülésük, javul a testi és lelki egészségük, egész életminőségük.

Köszönöm a figyelmet! Baloghné Bacsa Ibolya művelődésszervező