HOZZÁTARTOZÓ ÉS SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK ELFOGADÁS/EGYÜTTMŰKÖDÉS
KAPCSOLATRENDSZER Szociális intézmény Kliens MunkatársakHozzátartozó kliensek szakemberek hozzátartozók + = Jól működő rendszer Kliensek életvezetési és létértelmezési problémákkal küzdhet befogadó készség és képesség a segítségre és lelkigondozásra Munkatársak hitvalló keresztyénként nyújtsanak segítséget felmérni, hogy a kliens keresztyén-e, gyülekezethez tartozik-e felmérni, hogy a kliens hitéleti alkalmakon kíván-e részt venni (áhítat, közös éneklés, csoportos beszélgetés) kliens és a hozzátartozó közvetlen együttműködésre való ösztönözése Istenhez való közeledésüket, lelki megerősödésüket segíteni (hitelesség!) információ az istentiszteleti rendekről, alkalmakról Hozzátartozók kettős státusz: intézményen kívüli – lelkisége intézményen belül is hat személyiség, lelkiség teljes spektruma befogadó készség a segítségre és lelkigondozásra Tevékenységek meghatározása, tevékenységek kijelölik a határokat és kompetenciákat szakmai gondozási terv - pszichés-lelki vezetési terv - esetfeldolgozás, referálás 2. - ügyintézés - öngondoskodás - döntéshozatal az ellátásban való részvételről 3. - kliens vagy saját érdekében való cselekvés 4. - lelkigondozás - „újratervezés” - családgondozás 5. - kapcsolatok rendezése 6. - lelkigondozás? - kliens ellátásába való bevonás MEGOLDÁS 2
LELKISÉG-SZAKMAISÁG kliens esetleges hivatalos, lelki/pszichés rendszeres szakmai, lelki hozzátartozó munkatárs magánjellegű intézmény A munkatárs személye: „ …akikről jó bizonyságot tesznek, akik telve vannak lélekkel és bölcsességgel… (Ap. Csel. 6.3). „… tiszteletre méltók legyenek,…akikben megvan a hit tiszta lelkiismerettel” (1. Tim. 3,8-9). Hitelesség példaértékű és meggyőző lehet. A vezető és munkatárs lelkisége meghatározó a kapcsolatrendszerben. Intézményben a közösség együttesen alkosson egy „produktumot”. A lelkiség és a szakmaiság dinamikus egyensúlya intézményi szinten. Munkaerőpiac kis szeletéből van lehetőség a munkatársak kiválasztására. Hozzátartozó bevonása a segítő folyamatba 3
EGYÜTTMŰKÖDÉS Teljes mértékben együttműködik Nem igazán érdeklődő, de nem ellenálló, passzív hozzáállás, konfliktuskerülés Hajlandóságot mutat, de valamely okból nem működik együtt Abszolút ellenáll, fenyegető magatartás EGYÜTTMŰKÖDÉS Érdeklődő, de távolságtartó, nehezen küzd meg az új helyzettel, új „normákkal”, szabályokkal, de szeretne változtatni Szakmai, lelki segítségnyújtás Együttműködik-e a hozzátartozó? IGEN NEM Hatékony együttműködés folytatása Folyamatos tájékoztatás, bátorítás Kell-e változtatni? A kliens javát mi szolgálja jobban? Passzív hozzátartozói hozzáállás vs. új konfliktusok Ok feltárása, közös problémamegoldás felajánlása Kire kell fókuszálni? Szakemberek bevonása 4
KOMMUNIKÁCIÓ „TANÁR ÚR” Túl magabiztos „Én jobban tudom” Számonkérő „PARTIARC” Laza Mozgékony Nyitott Domináns Szakmaiatlan Felszínes „PARAPEDÁL” Visszahúzódó Feszült Zárt testbeszéd Határozatlan Önbizalomhiány Alapos Felkészült Távol a kapcsolattól „SOPÁNKA” Sajnálatot ébreszt Feszélyezett Takarja a szemét Aggódó Magas státusz Alacsony státusz Kapcsolat-orientáltFeladat-orientált Együttműködő Érdeklődő Nyitott testbeszéd Tárgyi- és viszonyszintű kommunikáció Az együttműködés általában akkor képzelhető el, ha a státusz és a kapcsolati szint nem tér ki a szélsőséges helyzetekbe. Ne reagáljunk vissza azonos módon! Kerüljük az ellenkező pozícióba csúszás veszélyét! Ne győzelemre törekedjünk, hanem megegyezésre! Dramatrix Kft térningjelentése alapján. 5 tárgyi szint viszonyszint
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! GÁLNÉ ÁCS MÁRIA INTÉZMÉNYVEZETŐ