ÁllamReform Operatív Program november

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lebovits Ágnes, Morvai Edit, Rádai Péter 2006 ProjektekésProjektfolyamatok TKA PBT-Projekt: Projektek és projektfolyamatok PROJEKTALAPÚ OKTATÁS Tempus.
Advertisements

Csoportok (teamek) a projektben. A projekt végrehajtására alakult csoport (team) azokból a szakemberekből áll, akik a projektben a munkát végzik. Ennek.
Házi dolgozat Csibésztábor, Csibésztanya – feketén - fehéren
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A stratégiai tervezés módszertana
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Projektmenedzsment szeminárium 1 Projektkészítő szeminárium Pályázati technikák gyakorlati alkalmazása.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Az ötlettől a projekttervig
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A projektmenedzsment fogalma
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szervezeti formák.
A projektmenedzsment funkciói és területei
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Pályázat és projekt menedzsment
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Divizionális (divíziós) szervezet
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Készítette: Bertalan Adrienn Csurgó Krisztina Vincze Bernadett Erika
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Partnerség és együttműködés Érdekcsoport-elemzés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az elemzés és tervezés módszertana
Funkciói, feladatai és területei
A projekt szervezeti formái
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
A projekt szervezeti formái

Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
TÁMOP /1-2F Projektmenedzsment eszközök  Projektirányítás számítógéppel I/13. évfolyam Egyszerű szerkesztési lehetőségek – mezők, határidők,
A cél-meghatározási, projektdefiniálási fázis Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
PROJEKTMENEDZSMENT Szabó Mária
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Tervezési folyamat.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
TÁMOP /2-2F FVM Dunántúli Agrár-szakképző Központ
Önértékelési projektterv
Az ötlettől a projekttervig
Introduction to Közgazdasági Politechnikum Hogyan pályázunk mi?
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

ÁllamReform Operatív Program 2009. november 25-26. Ahol az ismeretből tudás születik Projektmenedzsment ÁllamReform Operatív Program 2009. november 25-26.

A tervezés fontossága A projektterv-készítés a projekt legmunkaigényesebb fázisa! A projektterv 80%-ban járul hozzá a projekt sikeréhez! 2009.11.25-26.

Tiszta projektmenedzsment ahol tipikusan projektekben gondolkodnak pl. építőipar, szoftverfejlesztés 2009.11.25-26.

A projektmenedzsment mint törzsegység a projektek eseti jelleggel és nem rendszeresen fordulnak elő 2009.11.25-26.

Mátrix-projektmenedzsment rendszeres projektek lineáris vállalatnál mátrix szervezeteknél 2009.11.25-26.

Típus Előnyök Hátrányok tiszta projekt-menedzsment világos és egyértelmű felelősség kompetencia merev szervezeti forma magas általános költségek nehézkes a csak korlátozott időre szükséges szakértők beillesztése projekt-menedzsment mint törzsegység a projektteam beillesztése a szervezetbe különösebb nehézség nélkül lehetséges az emberi erőforrások rugalmas kezelése hiányzó utasítási jogkörök a projekt vezetője mentesül a teljes felelősség alól mátrix-projektmenedzsment a projektben dolgozók rugalmas alkalmazhatósága a projektvezető szakmai felelőssége nehézkes a hatáskörök elhatárolása gyakoribb konfliktusok 2009.11.25-26.

A csapatösszeállítás eszközei korábbi projektek tapasztalatai (projektdokumentáció!) tudásmátrix rendelkezésre állás mátrix projektvezetői készségek vizsgálata projekt szervezeti ábra 2009.11.25-26.

Tudás-mátrix soroljuk fel a szervezet szempontjából fontos tudás-területeket töltsük ki a projekttagokkal a táblázatot (legjobb négyszemközt vagy önbevallással) 0: nincs ilyen tudás, 1: alap-, 2: közép-, 3: felsőfokú ismeret tartsuk karban az adatokat évente legalább egyszer 2009.11.25-26.

Rendelkezésre állás mátrix egyezzünk meg a tervezett kezdő és befejezési időpontban heti szinten hány órát érünk rá? (táblázat) csinálhatunk ábrákat az adatokból az időközben történő változásokat frissítsük (kockázatcsökkentés) 2009.11.25-26.

Teammunka során felmerülő problémák nem megfelelő csoportösszetétel a teamnek olyan feladatot kell megoldani, amit nem így kéne végezni a team csak korábbról ismert problémákat (és megoldásokat) vizsgál a team vezetőjében dominál az érvényesülési szándék a team megreked valamelyik fázisban összekeveredik a problémamegoldás két nagyon fontos szakasza: ötletgyűjtő („ötletelő”) ötleteket kiértékelő és kimunkáló (megvalósító) 2009.11.25-26.

Projektirányítás 2009.11.25-26.

Projektzáró értékelés Elértük e a célt ? Hogyan értük el ? Milyen problémák adódtak a házon belüli együttműködés során ? Milyen problémák adódtak a külső partnerekkel történt együttműködés során ? Hol voltak az erősségeink ? Hol voltak a gyengéink ? Mi az amit mindenki tanult a projektből ? Mit kellene a jövőben másként csinálni ? Konstruktív kritikák és dicséretek 2009.11.25-26.

2009.11.25-26.

2009.11.25-26.

közvetlenül megelőző tevékenység jel tevékenység időtartam (hónap) közvetlenül megelőző tevékenység A tervezés 8 B kisebb alkotóelemek legyártása 4 C bal parti pillér építése és szerelése 3 D jobb parti pillér építése és szerelése 5 E bal oldali vízben álló oszlop építése 6 F jobb oldali vízben álló oszlop építése G bal parti pillért és bal oldali oszlopot összekötő hídelem legyártása és szerelése B,C,E H jobb parti pillért és jobb oldali oszlopot összekötő hídelem legyártása és szerelése B,D,F I a két, vízben álló oszlopot összekötő középső hídelem legyártása J a két, vízben álló oszlopot összekötő középső hídelem beúsztatása és szerelése 1 E,F,I K technológiai szünet a középső hídelem szerelése után 2009.11.25-26.

2009.11.25-26.

2009.11.25-26.

tevékenység legkorábbi kezdési időpontja (FAZij), időtartam (Dij) tevékenység legkorábbi kezdési időpontja (FAZij), tevékenység legkésőbbi kezdési időpontja (SAZij), tevékenység legkorábbi befejezési időpontja (FEZij), tevékenység legkésőbbi befejezési időpontja (SEZij), esemény legkorábbi bekövetkezésének időpontja (FZi), esemény legkésőbbi bekövetkezésének időpontja (SZi), rendelkezésre álló tartalékidő (GPij), rendelkezésre álló szabad tartalékidő (FPij). TEVÉKENYSÉG DIJ FAZ FEZ SAZ SEZ GPIJ FPIJ A=<1,2> 8 B=<2,3> 4 12 9 13 1 C=<2,6> 3 11 14 D=<2,7> 5 E=<2,4> 6 F=<2,5> 10 2 G=<6,10> 20 H=<7,10> 19 I=<3,8> 17 18 J=<8,9> K=<9,10> 2009.11.25-26.

Tartalékidők Teljes tartalék idő Az az időtartam/érték mely a tevékenység megkezdésének esetleges elhúzódásával a legkedvezőbb esetben még rendelkezésünkre áll. Szabad tartalék idő Az az időmennyiség melynek értékével i-j tevékenység kezdete eltolható anélkül, hogy a rákövetkező (jk) tevékenység legközelebbi kezdési idejét befolyásolná. Csak olyan eseményeknél van ahol csomópont van. Feltételes tartalék idő A teljes és a szabad különbözete. Ha elhasználtunk belőle már nem áll rendelkezésünkre. Független tartalék idő Az az időmennyiség aminek értékével egy adott i-j tevékenység a legkésőbbi időpontban fejeződik be, és még rendelkezésre áll addig az időpontig amíg a következő tevékenység a legkorábbi időpontban kezdődik el. 2009.11.25-26.

Erőforrás-allokáció 2009.11.25-26.

MPM hálóterv 2009.11.25-26.

PERT-módszer Az egyes szakaszokat valószínűségi változónak tekintjük Minden időtartamra három becslést készítünk: Optimista becslés Pesszimista becslés Realista becslés Nagyobb számítási igényű módszer, de közelebb áll a valósághoz, mint a CPM. 2009.11.25-26.

PERT-módszer 2009.11.25-26.

Gantt-diagram 2009.11.25-26.

Tevékenységek mátrixa Sor-szám Tevékenység Idő Felelős Megvalósítás (hónapok) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 1. Team létrehozása X. Y. 2. Projekt előkészítése Z. F. 3. 4. Beruházás 5. 6. 7. Folyamatos kommunikáció a partnerek között 8 Projekt folyamatos nyomon követése .9 Projekt pénzügyi monitoringja .10. 11. Záró beszámoló készítése Ahol az ismeretből tudás születik 2009.11.25-26.

Ahol az ismeretből tudás születik Projektszervezet a projekttagok közvetlenül a projekthez rendelődnek a projektvezető teljes körű döntési jogkörrel és felelősséggel rendelkezik az idő-költség-erőforrás keretről a projekttagok egyedül a projektvezetőnek számolnak be Hatékony projektszervezet Projekttag hűséges a projekthez Hatékony kommunikáció A projekttagok a projekt végeztével nem tudnak hova visszamenni, új projektet kell keresniük pazarló erőforrás-használat Ahol az ismeretből tudás születik 2009.11.25-26.

Funkcionális szervezet feladatokkal jellege alapján szerveződő szervezeti csoportok projekttevékenységek a funkcionális csoportokon belül projektvezető: ‘project expediter’ hatáskör kommunikációt vezeti, irányítja döntésekre érdemben nincs hatással feladatok kiosztása és ellenőrzése, feladatok állapotának adminisztrálása > egyeztetés a csoportvezetőkkel Szakembereket könnyebb kezelni Projekttagoknak egy főnökük van, a funkcionális vezető Hatékonyabb kommunikáció ugyanazon terület specialistái között Projektvezetőnek kicsi a hatalma Nehézkes kommunikáció a különböző szakmai területek között Ahol az ismeretből tudás születik 2009.11.25-26.

Ahol az ismeretből tudás születik Mátrix szervezet 3 típus (feladatmegosztás alapján) Gyenge mátrix (szakmai vezető erős hatalma) projektvezető: 'Project coordinator' hatáskör kommunikációt irányítja jogosultsága van kisebb döntéseket meghozni általában egy magasabb szinten lévő vezetőnek számol be Kiegyensúlyozott mátrix (közösen hozott döntések) Erős mátrix (projektvezető a döntéshozó) a munkatársak munkáját elsősorban a projektben végzett munka alapján ítélik meg Jó erőforrás kihasználás Jó koordináció Projekttagoknak a projekt végeztével van hova visszamenniük Több adminisztráció Egy projekttagnak 2 főnöke van: a projektvezető és a szakmai vezető Szakmai vezetőnek mások a fontosságai mint a projektvezetőnek Konfliktusveszély Ahol az ismeretből tudás születik 2009.11.25-26.

Csoportos és egyéni döntés viszonya: a csoportos döntés megfelelőbb a nem rutin jellegű (ún. bizonytalan) döntési problémák megoldása során ha a döntés elfogadtatása fontos és a szervezeti morál lényeges hatótényező, akkor előnyösebb a csoportos döntés a választás kimeneteléért nem célszerű a csoportot felelősnek tartani a célok és preferenciák meghatározásakor ill. az alternatívák értékelésekor előnyösebb a csoportmunka A csoportmunka hatékonyságát befolyásoló feltételek: megfelelő csoportösszetétel megfelelő csapatlétszám és struktúra csoport vezetőjének kiválasztása megfelelő magatartási norma kialakítása csoportkohézió kialakítása informális, kreatív csoport atmoszféra stabil külső és belső státuszrendszer (egyenlő hozzájárulás, véleményaggregálás) 2009.11.25-26.

Projekt szervezet kiépítése a csapat összeállítása a gyakorlatban milyen egyéni kompetenciákkal kell rendelkezniük a projekttagoknak? csapatszerepek a projektben a személyiség szerepe Belbin-teszt > csapatszerepek MBTI > konfliktus-kezelés Ahol az ismeretből tudás születik 2009.11.25-26.

Stratégiai tervezés Küldetés (mission) Értékek (values) Sikeres stratégia piacorientált dinamikus (rugalmas) jövőorientált (hosszú távú nyereség) Küldetés (mission) Amiért létezünk Értékek (values) Amik fontosak számunkra Jövőkép (vision) Amiévé válni szeretnénk Stratégiai tervezés Stratégiai lebontása Operatív Program Alapelvek Célkitűzések / részcélok Éves munkaterv Célindikátorok rendszere / Intézkedések Havi, heti, napi feladatok Átfogó stratégiai célok - hosszútávú - középtávú - rövidtávú Fejlesztési program / tevékenységek Ellenőrzési terv Felelősségek Prioritások Projektjavaslatok Mérföldkövek Végrehajtási akcióterv Szcenáriótervek Határidők Forráslehetőségek Ahol az ismeretből tudás születik 2009.11.25-26.

Ahol az ismeretből tudás születik Stratégia lebontása I. Cél Sikerkritérium Indikátor Kiemelt középtávú cél Részcél Az óvoda- iskola egészségügy színvonalának további fejlesztése, az egészséges életmódra nevelés Egészségnevelés feltételeinek biztosítása; testedzés, táplálkozás, életmód. Az egészségnevelési program szakszerű elkészítése és megvalósítása a pedagógiai program részeként A sportcsoportok résztvevőinek száma; Egészségnevelési felvilágosító programok száma; A drog prevenciós programok száma; Az „egészség mutatók” javulása Ahol az ismeretből tudás születik 2009.11.25-26.

Stratégia lebontása II. A projekt címe: A projekt céljai: Projekttevékenységek: A projekt eredménye és hatásai: A megvalósításért felelős szervezetek: A megvalósításban érintett szervezetek: Becsült költség: Potenciális források: Ütemezés: Ahol az ismeretből tudás születik 2009.11.25-26.

Szervezeti kérdések a projektmenedzsmentben Projektmenedzsment és delegálás Vezetés projekt környezetben Vezetői stílusok gyakorlása A delegálás gyakorlata Motiváció és projektmenedzsment A motivációs elmélete Motivációs gyakorlat Integrált vezetői modell az ösztönzésre Szervezeti tanulás a projektmenedzsment során Egyéni és szervezeti tanulás Szervezeti tanulás jelentősége projekteknél Tapasztalatcsere projekten belül és projektek között Konfliktusok és problémák megoldása a projekt során A konfliktusok megelőzése: projektkommunikáció A konfliktusok hatékony menedzselése: visszajelzés modell  Eredményes tárgyalások és megbeszélések vezetése: pozíció helyett érdek  Probléma megoldás a projektszervezetben: asszertivitás Szakértők bevonása a projektbe, ill. a problémamegoldás folyamatába Minden projekt változ(tat)ás; a projektmenedzsment és változásmenedzsment összefüggései A változások típusai Ismerje fel és kövesse nyomon a változásokat! Melyek a változásmenedzsment fő területei és funkciói? A változásmenedzsment folyamata Ahol az ismeretből tudás születik 2009.11.25-26.

A sikeres projekt kritériumai felkészült, jól összeállított, fix csapat, struktúra reális és kőbe vésett cél, időtartam, megszorítások (KEMÉNY célok) alapos magas és alacsony szintű tervezés megfelelő dokumentáció, könnyen visszakereshető módon tárolva vezetői támogatás kreativitás és jókora adag fegyelem... Kreativitás vs. Fegyelem… Ez a művészet! 2009.11.25-26.

Gyógyszer kifejlesztése Ezek projektek: Gyógyszer kifejlesztése Autókereskedőnél értékesítési csapat létrehozása Egy új magazin, vagy régi magazin új arculatának bevezetése Bankrablás megtervezése, szervezése, végrehajtása Kiállítás, konferencia megszervezése Ezek NEM projektek: A magazin következő havi számának összeállítása Egy autó eladása Készpénzfelvétel Kiállítás egy napjának eseményei 2009.11.25-26.

A KEMÉNY célok jellemzői : Konkrét, meghatározott Elérhető, megegyezésen alapul Mérhető Életszerű, realisztikus Nyílt: időhöz kötött 2009.11.25-26.