Schmidt Jenő TÖOSZ elnök

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési.
Advertisements

ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
A járási rendszer megújítása
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Közigazgatási alapismeretek
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Sok kicsi sokra megy? avagy, Települési önkormányzatok vagy járási tanácsok? A regionális tudomány társadalmasítása PÉCS, május 4. Dr. Zongor Gábor.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Az önkormányzati finanszírozási rendszer A XX. ORSZÁGOS JEGYZŐ-KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA Keszthely Szeptember 27. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
Önkormányzati rendszer átalakítása
Önkormányzatok az alapfokú oktatás átalakulása után XXI. Országos Jegyző-közigazgatási Konferencia Keszthely Szeptember 19. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
Közigazgatási alapismeretek
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Dr. Lamperth Mónika Budapest október 18.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Zala megyei önkormányzati fórum A TÖOSZ programjai és aktuális önkormányzati ügyek Dr. Zongor Gábor főtitkár Január 26. Zalaszentgrót.
A járási rendszer megújítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
CÉL BÁRKI, BÁRHONNAN RÉSZESE LEHESSEN A HAZAI KÖNYVTÁRI RENDSZER SZOLGÁLTATÁSAINAK KSZR = AZ ODR KIEGÉSZÍTÉSE, AMELY BIZTOSÍTJA AZ ORSZÁGOS SZOLGÁLTATÁSOK.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Szektorok közötti együttműködések
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Az önkormányzatiság európai jó gyakorlata VIII. Országos Kistérségi Konferencia Miskolc-Lillafüred, november 24. Dr. Zongor Gábor TÖOSZ főtitkár.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Az önkormányzatok érdekképviselete
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
ÁLLAM ÉS ÖNKORMÁNYZATOK
A területi államigazgatás átalakítása
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Az önkormányzati érdekképviselet Magyarországon. I. A keletkezés 1989 –
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Az Ország Közepe kistérség szociális ellátó rendszerének korszerűsítése a szolgáltatások és a humán erőforrások fejlesztésével, az intézményi együttműködések.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
2009. április 7.. I. A jegyzői tisztség kialakulása és fejlődése a tanácsrendszer létrejöttéig 1. A jegyzői tisztség a kezdetektől 1871-ig 2. A jegyző.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
A magyarországi K+F politika
A polgármesterség változásai Veresegyház október 15. Dr
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 5.
A helyettes szülői ellátás működése
Európai Uniós ismeretek
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Előadás másolata:

Schmidt Jenő TÖOSZ elnök A 25 éves önkormányzati rendszer helyzete 2015-ben XXIII. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia Keszthely 2015. Szeptember 16. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök

I. A magyar helyzet 1990 - 2012 2

A magyar önkormányzatiság jellemzői 1990 Az önkormányzatok, mint önálló hatalmi ág – természetjogi megközelítés Szervezeti, gazdasági autonómiák A demokrácia kis körei Minden település önálló önkormányzat Liberális önkormányzati szabályozás A megye szerepének visszaszorítása Differenciálatlan hatáskör telepítés

A magyar önkormányzatiság belső ellentmondásai -1990 - 2010 Dél európai szétaprózódott struktúra Észak európai széles felelősségi rendszer Differenciálatlan feladat/hatáskör telepítés Sajátos finanszírozási rendszer Gazdasági függetlenség hiánya Pót megoldások – ÖNHIKI, 6/3 Átalakítás elkerülhetetlensége

Településkategóriák és népesség struktúrája

Az átalakítás előtti helyzet Az önkormányzati feladatok ellátásának minőségében jelentős különbségek és feszültségek alakultak ki. Az önkormányzatok finanszírozása egyre inkább kiszámíthatatlanná és lehetetlenné vált. Az önkormányzatok túlnyomó többsége mindennapos túlélési gyakorlatot hajtott végre. Az önkormányzatok felélték vagyonuk nagy részét, növekedett a működési célú, görgetett hitelek aránya.(kötvény-kibocsátási hullám) Hiányzott a stabilitás és a stratégiai gondolkodás a rendszerből.

Eredmények A települések saját sorsuk irányítását a kezükbe vették, kialakult a helyi demokrácia A lakossági közszolgáltatások biztosítása többnyire önkormányzati fenntartásban volt biztosított Növekedett a települési identitás és lokalitás A közösségi szervezetek, a civil szféra kialakult Az öntevékenység és az innováció erősödött Biztosítottá váltak az alapvető települési infrastruktúrák Az együttműködés szükségességének felismerése

Hiányosságok Az önkormányzati közszolgáltatások minősége nem volt igazságos A rendszer finanszírozhatatlan és fenntarthatatlan Gyenge a ténylegesen önkéntes alapú társulás A nagyobb lakosságszámú önkormányzatok szigetszerű működése Az ország ketté szakadása – gazdagok és szegények/szegényedők A jövő bizonytalan, kiszámíthatatlan

II. Az átalakítás és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény (Mötv.) következményei

Az önkormányzati rendszer struktúrája típus szerint - 2014 1 főváros 23 kerület (~1%) 23 megyei jogú város (~1%) 152 járásszékhely város (5%) 170 város (4%) 104 nagyközség (4%) 2705 község (85%) 3178 település + 19 megye

Az új típusú állami szerepvállalás Főbb változtatások - 1 Az új típusú állami szerepvállalás Feladatok – hatáskörök újra osztása – növekvő állami szerepvállalás a közszolgáltatás biztosításában Közoktatás államosítása (Klebelsberg Intézményfenntartó Központ) – 3 ezer lakos alatti településen az állam a fenntartó és a működtető - 3 ezer lakos feletti településen az állam a fenntartó és az önkormányzat a működtető Egészségügy részleges államosítása - Önkormányzati kórházak államosítása, a gazdasági társasági forma megszűntetése - Járó-beteg ellátó intézmények vegyes fenntartásúak Egészségügyi alapellátás és az orvosi ügyelet önkormányzati feladat maradt

Főbb változtatások - 2 Állami igazgatás járási hivatalba szervezése - A jegyzői hatósági ügyek kis része került a járási hivatalokhoz Kistelepülési hivatalok megszűntetése (2000 fő alatt) - Az önkormányzati hivatalok továbbra is ellátnak államigazgatási hatósági ügyeket - A kiemelt elsőfokú építésügyi hatáskör címzettje a járásszékhely város jegyzője Új szereposztás: – polgármester – alpolgármester – jegyző Feladatfinanszírozás és forrásmegosztás finomítása Erős állami felügyelet – 2012-től Hitelfelvétel korlátozása – 2012-től, további szigorítás 2013-tól Önkormányzati adósságkonszolidáció 2012-2013.

Polgármesteri és közös önkormányzati hivatalok száma és aránya - 2013 A 3153 vidéki település 41%-ában van hivatali székhely 522 polgármesteri hivatal jött létre (a települések 17%-a) Pest megyei települések 65%-ban működik önálló hivatal. 40%-ában: Csongrád, Hajdú-Bihar és Jász- Nagykun –Szolnok megyékben Legkevesebb ph: Vas=3, Baranya=4, Zala=7 748 közös önkormányzati hivatal működik (a települések 24%-a) A legtöbb települést – 13 – magába foglaló az Őriszentpéteri Közös Hivatal 12 település: Rédicsi, Kovácshidai, Nagyharsányi, Jánosházai Átlag 3,5 település alkot egy közös hivatalt Legnagyobb átlagos település szám: Baranya megye: 5,2 és Zala: 5, Vas: 4,9, Veszprém: 4,3 és Somogy: 4,1. Átlagos település szám alatt: 14 megye (9 megyében 2,2 – 2,5 közötti az együttműködő települések száma.) 528 településen megszűnt a hivatali székhely

Új szemlélet és megközelítés – Mötv. 6. § A helyi önkormányzat feladatai ellátása során: a) támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, együttműködik e közösségekkel, biztosítja a helyi közügyekben való széles körű állampolgári részvételt; b) erősíti a település önfenntartó képességét, feltárja lehetőségeit és hasznosítja saját erőforrásait; c) egyes közszolgáltatások igénybevételét - törvény felhatalmazása alapján - rendeletében feltételekhez kötheti.

Az önkormányzatok államháztartáson belüli súlyának nagysága a modern piacgazdaságokban meglehetősen változatos képet mutat és kifejezi az adott országban a decentralizáció fokát. Ezzel a fiskális móddal mérlegelni kell az adott feladatok telepítésével együtt járó előnyöket, illetve mérlegelni szükséges az esetleges hátrányokat. Gondolom minden így történt!!! OECD gyakorlatában a következő indikátorokat alkalmazzák: 1. a helyi szint kiadásainak a kormányzati szektor összes kiadásához viszonyított aránya feladatcentralizáció ( vízszintes tengely ) 2. a helyi szint saját bevételeinek a kormányzati szektor összes bevételéhez viszonyított aránya jövedelemcentralizáció ( függőleges tengely )

III. Főbb kérdések 2015

Megoldásra váró kérdések – 1. Hivatali létszám és szakmai feltételek elégtelensége Közszolgálatban dolgozók bérének rendezése Polgármesteri szerep és javadalmazás átfogó rendezése Képzés és továbbképzés gyakorlatorientált rendszere

Megoldásra váró kérdések – 2. Valóságos működési hiány nélküli gazdálkodás ( 50-es paramétersor) Közszolgáltatások árazása – bench mark Önkormányzati mozgástér bővítése Állami és önkormányzati feladatelhatárolás pontos rögzítése Szolidaritás: nagyok – kicsik között Folyamatos visszamérés és szabályozás

Önkormányzati lehetőségek Szubszidiaritás valósággá tétele Járáson belüli mikrotérségek szervezése Együttműködés, partnerség, társulás Új típusú önkormányzati hivatal és szerepek Partnerség erősítése az állam és önkormányzatok, valamint önkormányzatok között Tudásbővítés, tapasztalatcsere Összefogás!

Önkormányzati rendszerünk megújítása csupán 4 éve kezdődött el Önkormányzati rendszerünk megújítása csupán 4 éve kezdődött el. Ez egy folyamat amiben csak a változás az állandó !!!!! A következő években nagyobb hangsúlyt kell fektetni arra, hogy feladatrendszer a finanszírozási rendszer a szervezetrendszer és a szabályozási rendszer együtt mozogjon.

Schmidt Jenő TÖOSZ elnök Köszönöm a figyelmet! Schmidt Jenő TÖOSZ elnök toosz@toosz.hu www.toosz.hu