SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Értékel- várá- saik azono- sítása Vevők kijelö- lése Termék szolg. meghat. Kinek?Mit? Hogyan? BELSŐ TÉNYEZŐK.
Advertisements

I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Projektciklus- menedzsment (PCM)
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
Üzleti terv.
A tervezés mint menedzsment funkció
A stratégiai tervezés módszertana
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
NCA - Önkéntes projektek tervezése és megvalósítása
Vállalatfinanszírozás
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A vállalkozások környezete
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A külső környezet elemzése
Minőségirányítás a felsőoktatásban
(1) A marketingkörnyezet
Stratégiai tervezés.
Településmarketing Értékaudit.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A stratégiai tervezés eszközei: STAKEHOLDER-elemzés
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Kérdések a második zh-hoz
Szolgáltatásfejlesztés Az értékesítési és marketing osztály feladata Új szolgáltatások kifejlesztése a hagyományos és a versenypiaci tevékenységhez.
Termelésmenedzsment Production Management
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
A PROJEKTCIKLUS-MENEDZSMENT ALAPJAI
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A marketingkörnyezet elemzése
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A stratégiai tervezés folyamata
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 SWOT- analízis a programkidolgozásban Öcsi Béla témavezető Nemzetközi Bankárképző Központ.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Az információrendszerek kialakulása
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
SZERVEZETTAN (7. hét) A szervezetek környezete. STEEP és
A MARKETING FOLYAMATA.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Szolnoki Szabolcs, projektmenedzser, SMART Pont Hálózat vezető
TERVEZÉS CÉLMEGHATÁROZÁS KÖRNYEZETELEMZÉSEK
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A külső környezet elemzése
CÉLMEGHATÁROZÁS KÖRNYEZETELEMZÉSEK IDŐTERVEZÉS
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
Üzleti terv.
SEEM alapok.
Üzleti terv.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.

A TERVEZÉS A tervezés komponensei A tervezésnek négy alapvető lépése van: Az alapvető célok megállapítása. (A cég általános céljait specifikus célokra kell lefordítani.) (Pl. A gépkocsi márkakereskedők általános célja, hogy autókat adjanak el profit termelése mellett. Ezt úgy lehet lefordítani specifikus célra, hogy 25000 autót akarunk eladni darabonként 140 ezer forintos haszonnal!) A politikák meghatározása. (A politika a cél elérése közben megfigyelhető viselkedés általános irányvonala.) Az erőforrások megszervezésének és felhasználásának biztosítása. (Ez pl. az emberi erőforrások esetében egy hatékony szervezeti struktúra létrehozását jelenti.) A terv elfogadtatása és azoknak a jóváhagyásoknak a megszerzése, amelyek a terv megvalósításához kellenek. (V+V: verifikálás + validálás) (MSZ EN ISO 9001:2009 7.3. fejezet szerint!)

A TERVEZÉS Az egész cég számára kidolgozott terv megtervezése két elkülöníthető fázisból áll: Stratégiai tervezés - meghatározza a célokat, a jövőbeni lehetőségeket, a pillanatnyi erős és gyenge pontokat a szervezeten belül és meghatározza a kívánt akciókat. Taktikai tervezés - azt mondja el, hogy a kitűzött célok elérése érdekében miket kell tenni, kitűzi a célpontokat és ellenőrzi az egyes akciókat. A tervezés lényegében annak meghatározása, hogy milyen megoldás szolgál a célok elérésére. (A kérdés: Mihez képest?)

Stratégiai tervezés Területei: a szervezet hosszú távú céljainak tisztázása, a belső és külső környezet folytonos vizsgálata, stratégiai tervek kidolgozása annak biztosítására, hogy a szervezet elgondolásai megfeleljenek annak a környezetnek, amelyben működik.

A szervezetek környezete A környezetnek két, egymással átfedő csoportja különíthető el. MAKRO (általános) környezet a potenciálisan ható elemeket tartalmazza MIKRO (specifikus) környezet a szervezetre ténylegesen ható környezeti elemeket foglalja magába: pl. vevők, szállítók, versenytársak, szakszervezetek, Kormányzat, stb. A gazdasági szervezet specifikus környezete az általa választott működési területtől függ.

A szervezetek környezete, és vizsgálata A vállalati környezet vizsgálati módszerei: makrokörnyezet – STEEP mikrokörnyezet - SWOT (GYELV) Az analízis célja, hogy a vállalatok befolyásoló tényezőkről átfogó képet nyújtson, és ezzel segítse a vállalati folyamatok tervezését.

STEEP analízis Social-társadalmi környezet, A STEEP analízis az alábbi szavakból összeállt mozaikszó: Social-társadalmi környezet, Technological - technológia környezet, Economic - gazdasági környezet, Ecological - természeti környezet, Political - politikai és jogi környezet. A STEEP analízist a makrokörnyezet elemzéséhez használják. Az analízis célja, hogy a vállalatok befolyásoló tényezőkről átfogó képet nyújtson, és ezzel segítse a vállalati folyamatok tervezését.

PEST -STEEP Political - politikai és jogi környezet (adópolitika, külkereskedelem szabályozása, környezetvédelem, a Kormány stabilitása, az alkalmazottakkal kapcsolatos törvények, stb.) Economic - gazdasági környezet (kölcsönkamatok, importok és exportok értéke, fizetési egyenlegek, bankkölcsönök, új tőke kibocsátása, részvények árfolyama, árváltozások, stb.) Social-társadalmi környezet (életszínvonal, munkaidő, munkakörülmények, szociális segélyek, stb.) Technological - technológia környezet (eljárások, anyagok, találmányok, innovációk, stb.). A környezetnek a fenti négy csoport szerinti értékelését nevezzük PEST analízisnek (Political, Economical, Social, Technical). Napjainkban (GREEN paradigma megerősödésével) kibővült a környezetvizsgálat az alábbival: Ecological - természeti környezet (víz, föld, levegő, zaj-, rezgés, hulladék)

SWOT -GYELV A külső környezet nyújtotta Lehetőségek (kínálata) (A fejlődés potenciális területei. Pl. új piacok, új terméklehetőségek.) Fenyegetések (Azok a rizikók, amivel a szervezetnek szembe kell néznie. Pl. a kamat emelkedése, munkaerőelvándorlás, új versenytársak megjelenése. a belső környezet Erősségeink (Azok a területek, ahol magas fokú kompetenciával rendelkezünk. Pl. elkötelezett munkaerő, rugalmas szervezeti struktúra.) gyengeségeink (Azok a területek, ahol megvannak a korlátaink. Pl. gyenge vezetés, rossz ipari kapcsolatok.) (az erőforrások, a szervezeti struktúra, stb.) Ezt az elemzési típust hívjuk SWOT analízisnek (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats).

PÉLDÁK http://www.szbki-badacsony.hu/files/files/A%20Zalai%20borvid%C3%A9k%20borturisztikai%20koncepci%C3%B3ja.pdf

Taktikai tervezés TERÜLETEI: Annak részletes meghatározása, hogy a választott stratégiák megvalósításához mit kell tenni, és hogyan (milyen erőforrások és tevékenységek kellenek hozzá), mik a prioritások mik a határidők? A terv megvalósításának hatékonyságát mérő kritériumok megválasztása, meghatározása; Annak tisztázása (mindenki számára) milyen akciók kellenek és mikorra?

Taktikai tervezés SZINTJEI: PROJEKT-, OPERATÍV - TERÜLETEI: Annak részletes meghatározása, hogy a választott stratégiák megvalósításához Milyen megoldást kell létrehozni (termékközpontú megközelítés!) Mit kell tenni, és hogyan - milyen erőforrások és tevékenységek kellenek hozzá - (folyamatközpontú megközelítés!), mik a prioritások mik a határidők? A terv megvalósításának hatékonyságát mérő kritériumok megválasztása, meghatározása; Annak tisztázása (mindenki számára) milyen akciók kellenek és mikorra?