SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
A TERVEZÉS A tervezés komponensei A tervezésnek négy alapvető lépése van: Az alapvető célok megállapítása. (A cég általános céljait specifikus célokra kell lefordítani.) (Pl. A gépkocsi márkakereskedők általános célja, hogy autókat adjanak el profit termelése mellett. Ezt úgy lehet lefordítani specifikus célra, hogy 25000 autót akarunk eladni darabonként 140 ezer forintos haszonnal!) A politikák meghatározása. (A politika a cél elérése közben megfigyelhető viselkedés általános irányvonala.) Az erőforrások megszervezésének és felhasználásának biztosítása. (Ez pl. az emberi erőforrások esetében egy hatékony szervezeti struktúra létrehozását jelenti.) A terv elfogadtatása és azoknak a jóváhagyásoknak a megszerzése, amelyek a terv megvalósításához kellenek. (V+V: verifikálás + validálás) (MSZ EN ISO 9001:2009 7.3. fejezet szerint!)
A TERVEZÉS Az egész cég számára kidolgozott terv megtervezése két elkülöníthető fázisból áll: Stratégiai tervezés - meghatározza a célokat, a jövőbeni lehetőségeket, a pillanatnyi erős és gyenge pontokat a szervezeten belül és meghatározza a kívánt akciókat. Taktikai tervezés - azt mondja el, hogy a kitűzött célok elérése érdekében miket kell tenni, kitűzi a célpontokat és ellenőrzi az egyes akciókat. A tervezés lényegében annak meghatározása, hogy milyen megoldás szolgál a célok elérésére. (A kérdés: Mihez képest?)
Stratégiai tervezés Területei: a szervezet hosszú távú céljainak tisztázása, a belső és külső környezet folytonos vizsgálata, stratégiai tervek kidolgozása annak biztosítására, hogy a szervezet elgondolásai megfeleljenek annak a környezetnek, amelyben működik.
A szervezetek környezete A környezetnek két, egymással átfedő csoportja különíthető el. MAKRO (általános) környezet a potenciálisan ható elemeket tartalmazza MIKRO (specifikus) környezet a szervezetre ténylegesen ható környezeti elemeket foglalja magába: pl. vevők, szállítók, versenytársak, szakszervezetek, Kormányzat, stb. A gazdasági szervezet specifikus környezete az általa választott működési területtől függ.
A szervezetek környezete, és vizsgálata A vállalati környezet vizsgálati módszerei: makrokörnyezet – STEEP mikrokörnyezet - SWOT (GYELV) Az analízis célja, hogy a vállalatok befolyásoló tényezőkről átfogó képet nyújtson, és ezzel segítse a vállalati folyamatok tervezését.
STEEP analízis Social-társadalmi környezet, A STEEP analízis az alábbi szavakból összeállt mozaikszó: Social-társadalmi környezet, Technological - technológia környezet, Economic - gazdasági környezet, Ecological - természeti környezet, Political - politikai és jogi környezet. A STEEP analízist a makrokörnyezet elemzéséhez használják. Az analízis célja, hogy a vállalatok befolyásoló tényezőkről átfogó képet nyújtson, és ezzel segítse a vállalati folyamatok tervezését.
PEST -STEEP Political - politikai és jogi környezet (adópolitika, külkereskedelem szabályozása, környezetvédelem, a Kormány stabilitása, az alkalmazottakkal kapcsolatos törvények, stb.) Economic - gazdasági környezet (kölcsönkamatok, importok és exportok értéke, fizetési egyenlegek, bankkölcsönök, új tőke kibocsátása, részvények árfolyama, árváltozások, stb.) Social-társadalmi környezet (életszínvonal, munkaidő, munkakörülmények, szociális segélyek, stb.) Technological - technológia környezet (eljárások, anyagok, találmányok, innovációk, stb.). A környezetnek a fenti négy csoport szerinti értékelését nevezzük PEST analízisnek (Political, Economical, Social, Technical). Napjainkban (GREEN paradigma megerősödésével) kibővült a környezetvizsgálat az alábbival: Ecological - természeti környezet (víz, föld, levegő, zaj-, rezgés, hulladék)
SWOT -GYELV A külső környezet nyújtotta Lehetőségek (kínálata) (A fejlődés potenciális területei. Pl. új piacok, új terméklehetőségek.) Fenyegetések (Azok a rizikók, amivel a szervezetnek szembe kell néznie. Pl. a kamat emelkedése, munkaerőelvándorlás, új versenytársak megjelenése. a belső környezet Erősségeink (Azok a területek, ahol magas fokú kompetenciával rendelkezünk. Pl. elkötelezett munkaerő, rugalmas szervezeti struktúra.) gyengeségeink (Azok a területek, ahol megvannak a korlátaink. Pl. gyenge vezetés, rossz ipari kapcsolatok.) (az erőforrások, a szervezeti struktúra, stb.) Ezt az elemzési típust hívjuk SWOT analízisnek (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats).
PÉLDÁK http://www.szbki-badacsony.hu/files/files/A%20Zalai%20borvid%C3%A9k%20borturisztikai%20koncepci%C3%B3ja.pdf
Taktikai tervezés TERÜLETEI: Annak részletes meghatározása, hogy a választott stratégiák megvalósításához mit kell tenni, és hogyan (milyen erőforrások és tevékenységek kellenek hozzá), mik a prioritások mik a határidők? A terv megvalósításának hatékonyságát mérő kritériumok megválasztása, meghatározása; Annak tisztázása (mindenki számára) milyen akciók kellenek és mikorra?
Taktikai tervezés SZINTJEI: PROJEKT-, OPERATÍV - TERÜLETEI: Annak részletes meghatározása, hogy a választott stratégiák megvalósításához Milyen megoldást kell létrehozni (termékközpontú megközelítés!) Mit kell tenni, és hogyan - milyen erőforrások és tevékenységek kellenek hozzá - (folyamatközpontú megközelítés!), mik a prioritások mik a határidők? A terv megvalósításának hatékonyságát mérő kritériumok megválasztása, meghatározása; Annak tisztázása (mindenki számára) milyen akciók kellenek és mikorra?