Gyermekjóléti Szolgálat konferenciája Vác, Ónodi Szabó Katalin

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A pszichiátriai beteg vizsgálata
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A nevelési tanácsadók diagnosztikus szakmai munkája
Gyermekvédelmi alapellátás
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
Közösségi Szolgáltató Csoport
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A jó anamnézis fél diagnózis
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az agresszió és a problémás viselkedés előre jelezhetősége a koragyermekkor alapján Herczog Mária Budapest, november 11.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
„Ha rákiabálunk egy élőlényre, megöljük benne a lelket. A botok és a kövek a csontjainkat törik össze, míg a a szavak a szívünket. Robert Fulghum Robert.
Gyermekkori depresszió
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
1)A szakszerű egészségügyi ellátás biztosításához jutás szükségességének felismerése – Mikor, milyen esetekben hívjunk orvost? 2)A beteg gyermek ellátásával.
AKUT BETEGSÉGEK ELLÁTÁSA
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
AZ ORVOSHOZ FORDULÁS FOLYAMATA
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Csomós-Kovács Ágnes pszichológus (MÁON Református Diakóniai Központ)
Demenciával küzdő idősek segítése a szociális alapellátásban Dr. Szabó Lajos 2010.
Dr. Kelényi Zoltán ügyvéd Urbán Éva klinikai szakpszichológus
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
NEVELÉSI TANÁCSADÓ munkatársai.
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.
Integráló iskolák a közoktatásban
Gyermekvédelem kontra családvédelem
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Az antiszociális viselkedés és a magatartászavar gyerekekben és fiatalokban: felismerés, intervenció és kezelés NICE Clinical Guidline 158 guidance.nice.org.uk/cg158.
Az OGYEI kiemelt programjai
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Korai fejlesztés fontossága
Speciális gyermekvédelem
Szociális háló Készült a suliNova Kht. megbízásából.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
Személyiségfejlődési zavarok
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Prof. dr. Szabó Lajos klin. szakpszichológus ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Kórházi szociális munkás együttműködése a szociális ellátó rendszerrel Készítette: Atkári Gizella szociális munkás 2014.
Gyermek- és ifjúsági addiktológia a napi gyakorlatban, a fejlesztés lehetséges útjai Arany Zoltán SZKTT ESZI Dr. Farkasinszky Terézia Ifjúsági Drogcentrum.
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Mozgásszervi rehabilitáció
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Ágazatközi együttműködés
Műtét előtt- műtét után
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A gyermekjóléti alapellátások együttműködési lehetőségei 2018
Kísérő intézkedések részprogram statisztikai összegzése Az adatszolgáltatás alapján történő szakmai összegzés és visszajelzés HAJLÉKTALANOKÉRT KÖZALAPÍTVÁNY.
Előadás másolata:

Gyermekellátás a váci Pszichiátriai, Addiktológiai, Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Gondozóban Gyermekjóléti Szolgálat konferenciája Vác, 2015.04.14. Ónodi Szabó Katalin klinikai gyermekszakpszichológus

(Kaleidoszkóp, Ilyés Márta)

A szakrendelő feladata A jelentkező gyermekek, serdülők (0/ 2-3 évtől 18 éves korig) pszichiátriai, pszichológiai kivizsgálása, ellátása Az ehhez kapcsolódó konzultációs, tanácsadási tevékenység Az ellátási területet az ÁNTSZ által kijelölt Egy gyermekpszichiáter és egy gyermekpszichológus látja el Enyhe óvodai szorongástól a pszichotikus reakciókig

Az ellátás folyamata Terápia Telefonos bejelentkezés EI = 2. szűrés AN Vizsgálat Tanácsadás Szülőkonz. Átirányítás Kiegészítő V Csak szakvélemény Gondozottak ellátása Krízisellátás Kontroll gyógyszer

Telefonos bejelentkezés Szűrés sürgős beavatkozás szükségességének megítélése szuicid veszélyeztetettség abúzus akcidentális- és fejlődési krízisek a tünet súlyossága, összetettsége, mióta van jelen? miért éppen most? (szenvedésnyomás) önkéntes vs. küldött családi- és szociális rizikófaktorok Telefonos bejelentkezés Első interjú szülővel

Átirányítás más intézménybe Evészavar Gyermekjóléti Szolgálat / Családsegítő hatáskörébe tartozik Lakóhelyhez közelebb van más ellátás Akut szuicid krízis, kezdődő pszichotikus állapot 18. életévét majdnem betöltötte

Napi dilemma A jelentkező aktuális szenvedésnyomása Ellátási kapacitás

Első interjú a szülővel Szűrés Jelen panasz Fókuszkeresés (a gyermek mint tünethordozó/ a szülő/ a család) Tünetek feltárása Megalapozza a diagnózist, a terápiás indikálást, a terápiás kapcsolatot A szülői interpretáció szerepe A szülői edukáció jelentősége Mit tud a gyermek arról, hogy a szülő segítséget kér? gyermek, szülő, család, oktatási i.

Biográfiai heteroanamnézis vs. Orvosi anamnézis = személyes történet Az adott élettörténeti események mit jelentettek a szülők, a gyermek, a család számára Mit emel ki? Hogyan mondja el? Hogyan hat ez a vv-re? „Felvételi adatlap” Pre-, peri- és posztnatális események Családi vonatkozások (szülők együtt/külön, testvérek, munka, óvoda/iskola, lakás, stb…) Családi- és szociális rizikófaktorok Első életév kiemelt szerepe (pszichomotoros fejlődés, elsődleges kapcsolat minősége) Problémaspecifikus kérdések- pl. autizmus spektrum zavar, ADHD, szeparációs szorongás

EI + AN lezárása Hipotézisalkotás Organikus vs. pszichés probléma pl. autisztikus tünetek és szülői (pár)kapcsolati problémák pl. ADHD és szétesett viselkedés = a környezeti hatások felerősítik az éppen zajló belső konfliktusokat A vizsgálati folyamat előkészítése a szülővel (a szülői edukáció folytatódhat)

Speciális szempontok a gyermekellátásban – az életkori meghatározottság Korlátozott belátóképesség Fokozott érzelmi- és dependenciaigény A cselekvéses kifejezésmód elsődlegessége Az erős konfrontáció kerülése A relatív én-gyengeség figyelembe vétele Az ÖNKÉNTESSÉG kérdése – nem mindig ő szenved, nem én-idegen a tünete

Speciális szempontok a gyermekellátásban – az életkori meghatározottság Én-központúság Erős fantáziatevékenység (pl. az 5 éves „Évi” fantáziálása kitalált barátairól – egyben differenciáldiagnosztikai kérdés) Introspekciós készség? – Az externalizáció a szorongás elleni védekezés Érzelmi igénybevehetőség? (pl.”Nóri” extrém szorongása – 3hónap a kisujjal jelzéstől a szabad játékválasztásig) Verbalitás helyett cselekvés (pl. EI szavak nélkül Botonddal) Itt és Most - a múlt eseményei nincsenek előtérben

Vizsgálati folyamat Megfigyelés szabad Ált. 3 alk. játékhelyzetben + kiegészítő V Projektív tesztek, Kérdőívek (Ön, Sz, T) Célirányos kieg. ADHD, Aut., IQ Biztonság →terápia

Projektív tesztek

Kérdőívek

Kiegészítő vizsgálatok

Kiegészítő vizsgálatok

Differenciáldiagnosztika Folyamatdiagnosztika (pl. a 9 éves Kristóf kötődési zavar és ADHD-val kombinált magatartászavar) Aktuális Diff.gd. és (terápiás) kérdések ADHD Tourette ADHD Magatartászavar Autizmus spektrum z Kötődési zavar

Az ellátási folyamat további elemei Megbeszélés Szerződéskötés szülővel, gyermekkel Titoktartás kérdése TERÁPIA TANÁCSADÁS – szülő, serdülő KONZULTÁCIÓ BELSŐ és KÜLSŐ SZAKEMBERREL SEGÍTSÉGKERESÉS A SZÜLŐ(K)NEK LEZÁRÁS UTÁNKÖVETÉS KONTROLL KRÍZISELLÁTÁS

Gondozás és egyéb Pl. autizmus spektrum zavar, ADHD (gyógyszeres kezelés), értelmileg akadályozottak Gyakoriság – havonta, 3 havonta, félévente Más intézmény látja el: IQ, képességprofil (√ WISC IV.) Részképességzavar vizsgálata Beszédértés, beszédészlelés, fonémadiszkrimináció vizsgálata Fejlesztés: szenzomotoros fejlesztés, autizmus spektrumzavar pedagógiai terápiája

. Köszönöm a figyelmet! .

Umberto Eco: Nyitott mű „Egy műalkotás, - ez a befejezett, tökéletesen kalibrált szervezetének tökéletességébe zárt forma ﴾….﴿ nyitott: ezernyi – megismételhetetlen egyediségét érintetlenül hagyó, ám egymástól eltérő – értelmezés lehetősége. Ekkor minden használat interpretáció is, kivitelezés is, mivel a mű minden használatban eredeti, új perspektíva szerint kel életre.”