AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szövegkohézió grammatikai és jelentésbeli egységei
Advertisements

Az információ alaptulajdonságai 1.Mérhető 2.Tudásunkra hat Értelmességi alapfeltétel értelmes >< igaz állítás.
A gyermekek nyelvelsajátítása
A mondat szintagmatikus szerkezete
INFORMÁCIÓKERESÉS JELENTÉSREPREZENTÁCIÓ ALAPJÁN
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A mondat.
Szemiot i ka.
Alárendelő és mellérendelő viszonyok a nyelvben
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Kommunikációs stratégiák
A FEJLŐDÉSI DISZFÁZIA ÉS KÖVETKEZMÉNYEI ISKOLÁSKORBAN
Williams szindróma (WS) diagnosztizálási lehetősége egyszerű kétfülű érthetőség- vizsgálattal Vicsi Klára Beszédakusztikai Laboratórium BME Távközlési.
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
Szófajok rendszere.
…mű lehet: nyomtatott (névjegykártya, prospektus, levélpapír, boríték, jegyzetpapír, plakát) elektronikus (prezentáció, hírlevél, weboldal, multimédia,
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Tanuláselméleti megközelítés
A szöveg a kommunikáció eszköze.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Beszédfelismerés és beszédszintézis Spektrális módszerek a beszédfeldolgozásban Takács György 3. előadás Beszedfelism és szint
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A szövegszerkesztés alapjai
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Bilateralis opercularis szindróma gyermekkorban
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
A nyelv problémája természetes, és mesterséges nyelvek.
Kuti Zsuzsa szakmai vezető.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A dysarthria megjelenési formái a spontán beszédben
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Zavarok a nyelvelsajátításban, nyelvfejlődésben
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
Hogyan tanítsuk meg a számítógépet magyarul? Számítógép és nyelv Varasdi Károly MTA Nyelvtudományi Intézet
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
A skizofrénia.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
Játékház Képes olvasókönyv I.
A nyelv, mint jelrendszer
A szövegértési feladatok összeállítása
Egy szövegszerkesztő legegyszerűbb szolgáltatásai
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
Klasszikus héber nyelv 4.: Szintaxis
Nicsak, ki beszél – már a számítógépek is... Szita István Eötvös Collegium.
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Szóelemek, morfémák 10..
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Dunaújvárosi Tagintézménye
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
A szintagmák (szószerkezetek).
Bevezetés a nyelvtudományba 9. A NYELV ÉS AZ AGY
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
Bevezetés a nyelvtudományba 3. Nyelvi szintek
A nyelv mint jelrendszer
Azt mondom, amit tudok bizonytalan vagyok nem tudom, nem fogom nem tudom, elkerülöm.
18. óra A Word-ről tanultuk….
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A nyelv és beszéd fejlődése
Előadás másolata:

AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA

A) A BESZÉDPRODUKCIÓ VALAMELYIK SZINTJÉNEK SÉRÜLÉSE ALAPJÁN: Expresszív (motoros) afáziák 1. Dinamikus afázia: tünetei: - a beszédértés és az utánmondás általában ép - a készen kapott egységeket használja - a gondolatait nem tudja összefüggő szöveggé rendezni - névszócentrikus - nem használ viszonyító elemeket a sérült terület: - Broca-területhez kapcsolódó elülső beszédzónák - a szemantikai felírás károsodott (téma-réma sérülés)

segítség: képsor alapján fel tudja építeni a szöveget, de önmaga nem képes megszervezni a mondatait; inaktív beszéd; beszédprodukcióból csak azokat tudja alkalmazni, amit már hallott.

2. Agrammatizmusok tünetei: - főleg névszókat használ - a nyelvtani viszonyító elemek hiányoznak - távirati stílus a sérült területek: - szintagmatikus rendszer károsodása - mélystruktúra és a transzformáció zavara, de ép a paradigma rendszer

3. Efferens afázia tünetei: - felbomlik a morfológiai szerkezet - a beteg nem tud értelmesen beszélni, szavak helyett artikulátlan hangokat, szótagokat, indulatszavakat mond (bal agyfélteke) - hanglejtése és beszédritmusa ép (jobb agyfélteke) a sérült területek: - a Broca-terület és a mélykéreg károsodása - (mindig a domináns agyfélteke sérült, a leggyakoribb, más afáziákhoz gyakran kapcsolódik)

4. Afferens (vezetéses afázia) tünetei: - a beteg utánmondásra és önálló beszédre is képtelen - enyhébb esetben a mondatszerkezet és a szintagmák épek, de a szavak hangalakja, a toldalékolás torzul vagy felbomlik - a beteg tudatában van hibáinak, szótalálással próbálkozik a sérült terület(ek): - elsősorban a fonematikus szint zavara - általában több tényező komplex zavara, így: beszédhallás ellenőrzése, belső beszéd → hátsó agyi területek verbális emlékezet

5. Szemantikus (amnesztikus) afázia (a) Megnevezési zavar tünetei: - nem tud hozzáférni a hosszútávú memória készletéhez, - a beszéd folyékony, de körülményes (pl. sok a körülírás, a parafrázis, a szünet) - a beteg keresi a szavakat - kiesnek a névszók, de sok az ige - a morfémák gyakran torzak, értelmetlenek - a sérült területek: - a morféma szelekció zavara - a szó teljes kategóriarendszere elvesztette felépítését (b) Logikai, grammatikai szerkezetek szétesése - nem tud önállóan produkálni és utánmondani bonyolult logikai, grammatikai viszonyokat a sérült területek: a viszonykommunikációs szint károsodott

B) A BESZÉDÉRTÉS VALAMELY SZINTJÉNEK KÁROSODÁSA ALAPJÁN Receptív (szenzoros) afáziák 1. Szósüketség tünetei: - nem képes azonosítani a beszédhangokat (a hallás ép) - nem képes összefüggő beszéd megértésére a sérült terület(ek): - a fonematikus dekódolás zavara, mechanikus ismétlés, nem kreatív

2. Szemantikus afázia tünetei: - a fonémákat helyesen különbözteti meg, de a szemantikus viszonyító elemeket nem érti - a szavak jelentése beszűkül, súlyosabb esetekben elidegenedik a valódi jelentéstől sérült területek: - a szemantikai szint károsodása, fokozatos leépülés

A BESZÉDSZERVEZŐDÉS SZINTJEI: A. PARADIGMA RENDSZER 1.FONEMATIKUS SZINT (zöngés-zöngétlen, p-t; g-k) 2.LEXIKAI (MORFOLÓGIAI SZERVEZŐDÉS) (osztályozzuk a hallott hangsort értelem szerint) 3. SZEMANTIKUS SZERVEZŐDÉS (kontextusbeli jelentést kapja a szó, alanyi-tárgyas ragozás, birtokos szerkezet) B. SZINTAGMATIKUS SZERVEZŐDÉS (viszonykommunikáció)

A BESZÉDPRODUKCIÓ SZERVEZŐDÉSE az ÉN gondolatom → szemantikai felírás → mélystruktúra → transzformáció → felszíni szerkezet → az ÉN produkcióm

A BESZÉDÉRTÉS A TE produkciód → felszíni szerkezet → mélyszerkezet → szemantikai felírás → az ÉN gondolatom

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!