Lengyelország közigazgatási rendszerének történeti fejlődése Varga Viktória.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Advertisements

MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
A regionális szintek hierarchikus rendszere
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Településmarketing Marketing a területfejlesztésben!?
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
MTA Regionális Kutatások Központja A kooperáció intézményesítésének kérdései a városi térségekben Az MRTT VI. Vándorgyűlése Gödöllő, december 11–12.
Kelet- és közép-európai tudománytörténeti vázlat Horváth Gyula _______________________________ Magyar Regionális Tudományi Társaság 11. vándorgyűlése Győr,
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
TELEPÜLÉSTAN 5. Településrendszer, régió. MI A RÉGIÓ? Vonzáskörzet (régió)
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
Nyugat-dunántúli Régió
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A járási rendszer megújítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
Régió, megye, járás (kistérség): múlt- jelen- jövő Pálné Kovács Ilona MTA KRTK, Regionális Kutatások Intézete Pécs,
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Területközi együttműködés: Ukrajna – Magyarország Dr. Panov Alen, PhD, a történelemtudományok kandidátusa Ukrajna Nyíregyházi Konzulja VÁZLAT 1. Ukrajna.
Pályázatírás módszertana
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Ember és környezetének viszonya
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
AZ ÉSZAK - ALFÖLDI RÉGIÓRÓL Gadus István Társelnök Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Csehország területi beosztásának rendszere Készítette: Jablonszky Ábel Földrajz BSc
Lengyelország közigazgatási rendszerének történeti fejlődése.
Szlovákia Regionális különbségei
Bulgária az EU csatlakozás küszöbén Készítette: Miklovicz Katalin.
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök alapszak (BSc) 2014/2015,
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
Népesedési folyamatok I. rész Az Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer alapvető feladata a területi politika,
KISTÉRSÉG ÉS REGIONALITÁS A KÖZMŰVELŐDÉSI GYAKORLATBAN Pap István Megyei Művelődési Központ, Békéscsaba.
A járási rendszer megújítása
A felvilágosult abszolutizmus
Közép-Európa társadalom-földrajzi vonásai
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nagyvárosok, mint az európai térszerkezet kitüntetett pontjai
Népesedési folyamatok I. rész
Európai Uniós ismeretek
A térbeli szintek hierarchikus rendszere
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Lengyelország története
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Magyarország regionális politikájának története
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Előadás másolata:

Lengyelország közigazgatási rendszerének történeti fejlődése Varga Viktória

Vázlat Közigazgatás szerepe (3-4.) Történeti áttekintés a Második Világháborúig (5-10.) Szocializmus évtizedei (11-16.) Rendszerváltás után (16-17.) Lengyelország az Európai Unióban- az új közigazgatás problémái (18-21.) Bibliográfia (22-23.)

Közigazgatás meghatározza állam – társadalom kapcsolatát központi, regionális és a helyi hatalom mértékét, ill. az állampolgárok részvétét az irányításában egyes emberek és a közösség, különböző intézmények érintkezésének térbeli kereteit társadalom alapvető szükségletei- gazdaságirányítás

Közigazgatási alapegységek kialakítása Emberi tényező (min.-max. népességszám) Területi tényező (ország mérete, közlekedési hálózata stb.) Szervezeti tényező (hatékony irányítás és információ áramlás biztosítása) Térség története, kulturális és etnikai kapcsolatok, társadalmi-gazdasági fejlettségi szint, politikai döntések

965: a feudális Lengyel Királyság létrejötte 13.sz-tól folyamatos probléma a Németek keleti irányú terjeszkedése (Pomeránia, Szilézia leszakadása) valamint a Német Lovagrend (hűbérese volt, majd Poroszország révén függetlenítette magát) A keleti veszteségeket, Ny-i terjeszkedéssel pótolja 1386: perszonálunió Litvániával, majd 1568-ban a lublini unióval egyesülnek A 16.sz-tól az Orosz cári birodalom után Európa II. legnagyobb területű országa

Európa a XIII.sz. közepén (Cartographia, 25. o.)

Jagellók- kora Az ország régiói nem rendelkeztek önállósággal Az uralkodók egységes államot hoztak létre Erős centralizáció ment végbe vajdaságok „landok” (ziemie) Kerületek (pawiat)

Európa a vesztfáliai béke idején (Cartographia, 50. o.)

Minden oldalról nagyhatalmak vették körbe (18.sz.)  terjeszkedés csak a másik rovására  Lengyelország hármas felosztása (1772,1793,1795) Napóleoni-háb. Idején: Varsói Nagyhercegség(1807)- francia közigazgatási modellt alkalmazták 1815 után létrejött Lengyel Királyság: 8 tartományra lett felosztva, melyet 1837-től a guberniumi rendszer váltott fel A porosz területeken: tartományokat és kerületeket hoztak létre Az osztrák területeken: kerületeket, kerületektől független városokat, uradalmakat és faluközösségeket alakítottak ki

Európa a XVIII. században (Cartographia, 57. o.)

Európa az Első Világháború után (Cartographia, 79. o.) A felosztás előttihez képest jóval kisebb területű állam jött létre (főleg keleti területeket kapott) Ekkor 17 vajdaságból állt

Európa a Második Világháború után (Cartographia, 88. o.)

1945 után SZU érdekszférája lakosságcsere, új birtokrendszer cél a központi hatalom megszilárdítása 1952: Közigazgatási reform → hármas szintű közigazgatási rendszert hoztak létre

1952:közigazgatási reform 17 vajdaság + 5 vajdasági jogú város 390 járás (powiat) 5560 Város és község (gromada)

központi hatalom megerősödése falu-város közötti egyenlőtlenségek megszüntetése szocialista célok megvalósítása volt a legfontosabb, és ezen átalításoktól várták a regionális problémák megoldását. A helyi vezetőktől várták el a felsőbb utasítás végrehajtását és a helyi érdekek védelmét, így paradox módon decentralizálódott a közigazgatás  II. közigazgatási reform (1972)

1972, 1975: 2 szintű közigazgatás kialakítása (Gierik nevéhez fűződik) 49 vajdaság (kb.mint egy magyar megye) Járások megszüntetése 2360 Helyi települési önkormányzati szint (gmina) járások megszüntetésével meggyengültek a tradicionális helyi központok és kapcsolatok ez a beosztás nem alkalmas területfejlesztéshez és területrendezéshez ezért tervezési célból kialakítottak 8 makrorégiót (az új vajdaságok határait tiszteletben tartva) DE! a történelmileg kialakult határokat figyelmen kívül hagyták  társadalmi –gazdasági hátrány

A vajdaságok feletti makrorégiók (Potrykowski,1987) Reform előnye: 1.csökkent a hatóságok és az állampolgárok közötti távolság 2.az új vajdasági székhelyek a gazdasági-társadalmi fejlődés új központjai

Rendszerváltás utáni közigazgatási rendszer reform gondolata 1981-ig nyúlik vissza: 1.a 49 vajdaság túlzottan szétaprózódott, nem európai méretű régió 2.országon belül sem tudja ellátni funkcióját 3.a közigazgatás sem működik optimálisan a kétszintű rendszerben rendszerváltás utáni cél, hogy a gazdasági átalakulással párhuzamosan közigazgatási reform megtörténjen

1990: első lépcső 1998: második lépcső (1999. jan.1 „hatodik felosztás”) helyi önkormányzatok rendszerének bevezetése háromszintű közigazgatási rendszer  járások visszaállítása (csökkent a központi kormányzat jelenléte a szubnacionális szinten) 49-ről 16-ra csökkentették a vajdaságok számát (megalapozva az önálló területfejlesztési politika formális feltételeit) megpróbálták a területi és a demográfiai különbségeket kiküszöbölni decentralizáció

Lengyelország az Európai Unióban A rendszerváltozás utáni reform az unióban már létező alapelvekre épült: 1.szubszidiaritás 2.hatékonyság 3.transzparencia (átláthatóság) 4.nyitottság eszmeileg igazodik az unióhoz DE! felépítésében, a NUTS- rendszerhez nem

vajdaság Járások és járási jogú városok vajdaságok átlagos népesség száma 2,4 millió fő (mely a magyar NUTS 2 szint átlagánál 1 millióval, az uniós átlagnál pedig 600 ezerrel több) Vajdasági szinten sikeres volt a gazdasági egyenlőtlenség leküzdése (pl. a legszegényebb vajdaságok 1998 előtt az országos GDP átlag 55-59%-át érték el, 1999-re már a 70%-ot is elérték = NUTS 2 ≠ NUTS 3 NUTS 4

Járások alig tudják betölteni funkciójukat A járások népességszáma csak töredéke az uniós NUTS 3 szint átlagának (alig duplája a magyar statisztikai kistérségeknek, mely már a NUTS 4-es kategória) A közigazgatási reform bevezetését követően számos eredményt sikerült elérni, de még sok megoldandó feladat van…

Megoldandó kérdések pénzügyi decentralizáció hiánya önkormányzati finanszírozási reform szükségessége kistelepülési önkormányzatok működésének problémái az önkormányzati tisztviselők iránti bizalom csökkenése a közigazgatás társadalmi megítélésének problémája korrupciómentes közigazgatás

Bibliográfia Folyóiratok: Bencze Katalin dr. (2002): A visegrádi országok közigazgatási együttműködésének keretében megrendezett államtitkári találkozóról – Belügyminisztérium, EU Integrációs hivatal ( Drajkó Péter (2004): A lengyel közigazgatási reform, a vajdaságok rendszere – In.: Comitatus: önkormányzati szemle (14. évf.) 1- 2.sz. pp (comitatus.hu) Koproncay Károly (2000): Lengyelország története – In.: Valóság (43.évf.) 7.sz. pp Portykowski, Marak (1987)(fordította Orosz Éva): A lengyel közigazgatási reform és következményei – In.: Tér és társadalom (1 évf.) 3.sz. 91 p. Rosciszewski, Marcin (1999): Határváltozások Közép- Európában: Lengyelország a nyugati bővítés keleti határán – In.: Európai szemmel sz. pp

Schmidt Andrea (2005): Lengyelország hatodik felosztása: az új régiók kialakításának tapasztalatai az ezredfordulón – In.: Kutatási füzetek XIII. – Pécsi Tudományegyetem (publikon.hu) A lengyel közigazgatási reform, a vajdaságok rendszere – In.: Comitatus: önkormányzati szemle (17. évf.) 10.sz. pp (comitatus.hu) Könyvek: Szokolaj Katalin (2006): Lengyelország történelme – Balassi Könyvkiadó, Budapest, 331 p. Topolsky, Jerzi (1989): Lengyelország történelme – Gondolat Könyvkiadó, Budapest, 417 p. Térképek: Dr. Papp- Váry Árpád (2005) szerk: Középiskolai történelmi atlasz – Grafika Press Nyomdaipari Rt, Budapest, 25 p., 50 p., 57p., 79p., 88.p.