Történelemtanítás módszertana PANTHA RHEI. I. A történelemdidaktika új útjai I. A történelemdidaktika új útjai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Fontosabb fogalmak Képesség :
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Kompetencia alapú oktatás
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
FORRÁSKÖZPONTÚ TÖRTÉNELEM – TEVÉKENYSÉG KÖZPONTÚ TANÍTÁS (ELVEK ÉS MÓDSZEREK) Dr. Dárdai Ágnes, PhD
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás általános funkciói, módszerei
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Történelemtanítás módszertana
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A konstruktivista pedagógia alapjai
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
A pedagógus.
A szupervízió szakaszai (Louis van Kessel)
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái Történelem szak - Levelezők Dr. Dárdai Ágnes Pécsi Tudományegyetem
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Reflektív gondolkodás
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
MNÁMK Gimnázium Új kihívások az oktatásban Kompetenciák és munkaszervezés.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szocializáció folyamata
Tantervelmélet Kaposi József.
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Értékek.
Új tendenciák a történelem-tanításban
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
A szupervízió szakaszai (Louis van Kessel)
Előadás másolata:

Történelemtanítás módszertana PANTHA RHEI

I. A történelemdidaktika új útjai I. A történelemdidaktika új útjai

A történelemdidaktika mint önálló tudomány Sokáig csak mint iskolai oktatás diszciplinájaként értelmezték didaktika + történelem = történelem/szakdidaktika, Köztes szerep az általános didaktika és a szaktudomány között), amely a történelem recepciójával foglalkozik, az egyén és a közösség történelmi tudatának kontextusával, iskolán belül és kívül, Ma már olyan tudomány, amely a történelem recepciójával foglalkozik, az egyén és a közösség történelmi tudatának kontextusával, iskolán belül és kívül, a történelmi tudat, Központi fogalma; a történelmi tudat, a történeti tanulás tudománya (J. Rüsen), Történelemdidaktika = a történeti tanulás tudománya (J. Rüsen),

A narratív kompetencia A narratív kompetencia A narratív kompetencia annak a képességnek a birtoklását jelenti, hogy az ember a szerzett tapasztalatait értelmezni, rendezni tudja, a történelmi elbeszéléseket képes értelmezni és megérti, cselekedeteit vágyait a jöv ő re nézve pedig orientálni, Magába foglal: kognitivitást, érzelmi, esztétikai, emociális és normatív elemeket is, Kiegészül praktikus jelleg ű kompetenciákkal

A történeti tanulás szintjei 1. Tradicionális történeti tanulás = a történelmi tradíciók megismerése, 2. Példaszer ű történeti tanulás – jellemz ő esetek megismerése, 3. Kritikai történeti tanulás, 4. Genetikus történeti tanulás a múltnak és jelennek megért ő, értelmez ő oknyomozó megközelítése, mint id ő ben változó jelenséget képes felfogni, A történeti tanulás küls ő elemei (történeti kultúra iskola, vagy tömegkommunikáció) bels ő oldal = történelmi tudat,

A történelmi tanulás ideáltípusai Ismeretorientált, Tanárorientált, Irányított, Receptív és reproduktív, Kognitív Eszközjelleg ű, Képességorientált, Tanulóorientált, Önálló, Produktív, Emocionális, Proceduális/pragmati kus

Tanítási stratégia 1. Ismeretátadó történelemtanítási stratégia 2. Elbeszél ő (Narratív) történeemtanítási stratégia, 3.Munkáltató történelemtanítási stratégia, 4.Problémamegoldó történelemtanítási stratégia, 5. Cselekedtet ő történelemtanítási stratégia

Történelmi tudat és tudás A történelem nem = a múlttal, Történelem az, amit a mából annak tartunk, A történelmi tanulás azon képességek birtoklása,hogy „emlékezetképesek” legyünk, Múlt (re)konstrukció szakaszai: 1. A múltra történ ő fókuszálás = tényvadászat, 2. A történelmet rekonstruáljuk, ahogy ránk maradtak, 3. A történelmet a jelenre vonatkoztatjuk,

II. A történelem mint iskolai diszciplína II. A történelem mint iskolai diszciplína

A történelemtanítás funkciói 1. Kultúraközvetít ő (a történelem megismerése), 2. Értékközvetít ő (a történelem értelmezése), 3. Szocializációs, illetve perszonifikáció (orientáció a történelem segítségével),

Az iskolai történelemoktatás funkciói (Knausz) I. I. Eredményorientált funkció, I. Eredményorientált funkció, I.1. Identitás - Azonosság: I.1. Identitás - Azonosság:  Erik Erikson fejl ő déslélektani megközelítése,  Szociológia referenciacsoportok,  M anuel Castels i dentitás variációi :  legitimáló identitás,  Rezisztens identitás,  Projekt identitás Nemzeti – nemzetiségi – (nemzetépítés ez folyik) Európai Globális Közép-európai, kontroverzitás – célja nem az identitás szétzúzása hanem érzékeltetni, hogy ugyanannak van más olvasata is,

Az iskolai történelemoktatás funkciói 1. Eredményorientált funkció, 1. Eredményorientált funkció, I/2.Tanulság I/2.Tanulság Sztandardok megteremtése, Történelemi tudatosság, A jelen megértése, Törvényszer ű ségek világa, „Ablakolás”,

Az iskolai történelemoktatás funkciói I. Eredményorientált funkció, I. Eredményorientált funkció, I/3. Politikai emberi értékek I/3. Politikai emberi értékek Demokrácia, Emberi jogok, Tolerancia,

Az iskolai történelemoktatás funkciói II. II. Folyamatorientált funkció II. Folyamatorientált funkció Képességek Képességek Információfeldolgozás, Problémamegoldó gondolkodás, Képzeleter ő és empátia, Értékválasztása, A narratív kompetencia kialakítása,

A történelemtanítás elvárása a tanulókkal szemben 1. A jelen problémái hogyan keletkeztek, 2. A társadalmi problémának van-e el ő zménye, 3. Hogyan éreztek és gondolkodtak az emberek egykoron, 4. Ideológiakritikusan kell gondolkodniuk, 5. A történelmi változások lehetségesek

III. Az iskolai gyakorlat átalakulása III. Az iskolai gyakorlat átalakulása A valós és a kívánatos gyakorlat A valós és a kívánatos gyakorlat

Átalakuló oktatási gyakorlat I. Hagyományos isk. gyakorlat Az értelemképzésben nagyjából azonos jelentés megteremtését várja el (gyakran csak egy helyes választ tételez fel) A tudásszerzés befogadó jelleg ű, passzív, A tanítás-tanulási folyamat termékközpontú, nem veszi figyelembe az egyéni eltéréseket Kívánatos iskolai gyakorlat Az értelemképzésben az egyéni jelentések megterem- tését teszi lehet ő vé (nagyobb tere van a különböz ő válaszoknak) A tudásszerzés aktív-produktív folyamat A tanítás-tanulás folyamatközpontú, metakognitív, teret enged az egyéni utaknak.

Átalakuló oktatási gyakorlat II. A tudás elsajátító, reproduktív jelleg ű A tudástartalmakat viszonylag állandónak tekinti Kevés figyelmet fordít a szociális készségek fejlesztésére Tanár-diák közti kommunikációra épül A tudás reflektív jelleg ű, problémamegoldó A tudás tentatív Hangsúlyos szerepet kap az interperszonális intelligencia fejlesztése (kooperáció, empátia, tolerancia) Az inter- és introaktivitás széles skálájú (diák-diák, diák ismerethordozó, diák gondolatai, érzései, csoport – egyén, diák tanár)

Átalakuló oktatási gyakorlat III. A döntés a tanáré (tekintély) A díszciplinaritás szerepe meghatározó, „kis tudományokat” tanít A tanár alapvet ő en ismeretátadó, módszereiben az el ő adás, magyarázat, szemléltetés, megbeszélés, tanulói munkáltatásban a kisel ő adás, esetleg csoportmunka A döntés közös: tanáré, tanulóé A viabilitás szerepe megn ő A tanár tudásszervez ő, facilitátor módszereiben az egyéni és a páros munka, a kooperáció, a projekt és a multimédia használata szerepel.