Állami szabályozás és önszabályozás a médiában Médiaszabályozás 2015.feburár 19. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Etikai Kódex.
Dr. Bayer Judit Zsigmond Király Főiskola Szabályozott szabadság – 303 paragrafus a médiáról. MUOSZ február 10.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Interaktív Multimédia Gyurik Pál Veszprémi Egyetem Alkalmazott Gazdaságtan Tanszék Egyetem TV.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Az Európai Unió és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok 2010.július 30. Eger Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztály.
NAMS szakértői kerekasztal november 28. IJC Tóth András: Versenyjog – médiaszabályozás - NAMS.
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Munkavédelmi előírások rendszere
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
Az elektronikus aláírás állami elismerése
Adatvédelmi fogalmak.
Államszervezet és közigazgatás
Munkajogi alapismeretek
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Mire kell figyelni a reklámokban a gyermekek védelmében?
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot érintő vállalati önszabályozás perspektívái Verseny és Szabályozás MTA KRTK Közgazdaság-tudományi.
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Menedék - Migránsokat Segítő Egyesület
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Készített: Schneider Gábor GM/N/ Április 1.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
A jog, a környezet- és a természetvédelmi jog Előadó: dr. Németh Csaba.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Szakmai gyakorlatom bemutatása
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
A médiapiac szabályozásának változó eszközei Polyák Gábor
Az adatvédelem szabályozása
A médiakoncentráció korlátozása Médiaszabályozás március 26. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
A reklámtörvény és a hatályos adatkezelési szabályok III. Mfor Marketing Konferencia április 22.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
Az off-label gyógyszerhasználat és az orvosi felelősség
4. Az Alkotmány.
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

Állami szabályozás és önszabályozás a médiában Médiaszabályozás 2015.feburár 19. Készítette: Dr. Pintér Szilvia

Állami szabályozás és önszabályozás a médiában 1/1. Az állami szabályozás modelljei, az állam mint közvetlen médiapiaci szereplő:  A demokráciák, a jogállam viszonya a nyomtatott médiumok esetében világos, a nyílt beavatkozástól ( pl: cenzúra) való tartózkodás a megkérdőjelezhetetlen alap.  A távíró és a távbeszélő hálózatok fejlődése megkülönböztetett figyelmet kap már a XIX. század közepétől.  Az Amerikai Egyesült Államokban mind a távírászat, mind a távbeszélő szolgáltatás magánvállalkozás alapján fejlődött ki.  Európában és a világ többi részén a két távközlési infrastruktúra a XX. század végéig állami kézben maradt.

Állami szabályozás és önszabályozás a médiában 1/2.  Az Amerikai Egyesült Államok esetében az addig beavatkozástól tartózkodó liberális állam a rádió, mint új médium belépésekor szükségét érezte, hogy a korábbiaknál sokkal markánsabb szerepet vállaljon, s megkíséreljen a jogállamiság keretei között is egyfajta médiapolitikát kialakítani.  A rádiózás, majd később a televíziózás fejlődése az USA-ban szintén a magángazdaság keretei között indult meg, 1927-től kezdve már szigorú állami felügyelet mellett folyt.  A piacra való belépést innentől az állami szabályozó hatóság engedélyezte.

Állami szabályozás önszabályozás a médiában 1/3.  Amerikai Egyesült Államok 1927-ben elfogadott egy törvényi szabályt a Radio Act-t, amely kimondta, hogy a rádió piacra való belépés nem alanyi jog, hanem állami engedélyhez kötött, s az engedélyek kiadását végző, erre a célra létrehozott állami szabályozó hatóság a közérdek szolgálatát tekinti majd mércének a frekvenciák kiosztásakor. Ugyanezt az elvet követte később a televíziózás engedélyezése is.  Európában az országok túlnyomó többsége a rádió, majd a II. világháborút követően, követve a rádiózás mintáját, a televízió állami monopóliuma mellett döntött. / Politikai jellegű döntés volt.

Állami szabályozás és önszabályozás a médiában 2/1. Az önszabályozás és társszabályozás rendszeréről:  A szakmai önszabályozás világszerte elterjedt gyakorlat a médiában.  A hír –és információs tevékenységet végző újságírók a munkáltatóval kötött általános munkaszerződés kötelmein túl különböző szakmai kódexek, magatartási irányelvek rendelkezéseinek betartását is vállalják.  A szakmai önszabályozás tipikus formájának tekinthetőek az újságírók szakmai szervezetei által elfogadott etikai kódexek.  Európában a 90’-es évek elején meghaladta a 30-at a nemzeti újságírói etikai kódexek száma.

Állami szabályozás és önszabályozás a médiában 2/2.  A kódexekben leggyakrabban előforduló alapelvek: 1.Az információ legyen igaz, 2.Tilos bármilyen-nemek, etnikumok stb. szerinti- diszkrimináció, 3.Az információk megszerzésében tisztességes eszközöket szabad csak alkalmazni, 4.Tiszteletben kell tartani mind az információt nyújtók, mind az újságírók integritását, személyiségi jogait, 5.Érvényt kell szerezni a vélemény-nyilvánítás és a kommentár szabadságának.

Állami szabályos és önszabályozás a médiában 2/3.  Az önszabályozásnak állami elismerésének jogszabályi alapja is van.  Az Európai közösségnek az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások, különösen az elektronikus kereskedelem egyes jogi kérdéseiről szóló 2000/31/EK irányelve szerint: Tagállamok és a Tanács mozdítsák a szolgáltatók szövetségei és a felhasználók szervezetei által kialakított közösségi szintű magatartási kódexek bevezetését.  A fenti irányelvet hazánkban a évi CVIII. törvény ültette át a magyar jogrendszerbe: az állam elismeri a szolgáltatói és fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek információs társadalommal kapcsolatos önszabályozó tevékenységét.

Állami szabályos és önszabályozás a médiában 2/4.  Az állam függetlenségük tiszteletben tartásával, támogatja a szolgáltatói és fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek arra irányuló tevékenységét, hogy 1.Magatartási (etikai) szabályokat elektronikus úton,, magyar nyelven és az Európai unió tagállamaiban lakóhellyel, illetve székhellyel rendelkező igénybe vevők és más érdekeltek számára az Európai Unió hivatalos nyelvein is hozzáférhetővé tegyék, 2.Alternatív vitarendezési eljárásokat működtessenek elektronikus úton, 3.Az érdekeltek számára tájékoztatást adjanak a magatartási ( etikai) szabályaikról, azok alkalmazásának tapasztalatairól, az elektronikus kereskedelemre gyakorolt hatásairól.

Állami szabályozás és önszabályozás a médiában 2/5.  A társszabályozás vagy együtt-szabályozás ( co-regulation) fogalmát nem könnyű meghatározni, hisz tartalmazza egyrészt az önszabályozás, másrészt az állami hatósági szabályozás elemeit is.  Az Egyesült Királyság új kommunikációs törvénye ( Communications Act of 2003) rendelkezései szerint a társszabáyozás folyamatában a közhatalmi szabályozó ( regular) feladatokat tűzhet ki, vagy éppen támogathatja a szankciók alkalmazását.  A társszabályozás sem marad meg nemzetállami keretek között ( Európai Bizottság /Fehér Könyv/2001): Reprezentativitás, és elszámoltathatóság valamint az európai versennyel való összeegyeztethetőség követelménye.

Állami szabályozás és önszabályozás a médiában 3. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!