A közösségek szerepe életünkben - a megtartó erő..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Munkanélküli fiatalok: egy hátrahagyott generáció
A gyermekvédelmi rendszer működése és hiányosságai
Délutáni foglalkozások a könyvtárban Lehetséges formák, alkalmazható módszerek.
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Mentálhigiéné, kiemeltképp a depresszió
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Nizák Péter Az intézményi fejlesztés kérdése a civil szektorban Budapest, november 29. Táncsics Alapítvány, Friedrich Ebert Stiftung.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Szociális munka az onkológiában
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Önkéntes munka az Ózdi Művelődési Intézmények Városi Könyvtárban
Családi vállalkozás.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
. Egy nemzeti képesítési keretrendszer lehetséges előnyei Vitaindító [ Derényi András ]
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Közösség és mentálhigiéné – Eszmecsere a közösségi lelki egészségfejlesztésről Török Péter 2013.március 26.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Életmód – Harmónia - Egészségtanoda „Nem azért felejtünk el játszani, mert megöregszünk, hanem attól öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani!” (G.B.Isnaw)
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Határon átnyúló civil együttműködések Kulcsár Mária, Fórum Információs Központ, Somorja.
A lelki egészség védelme az iskolában
1 A krízislélektan oktatásának jelentősége a tűzoltóképzésben Szarvas, április 28. Tusori Szabolcs tű. hadnagy.
A kriminálpszichológia
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Elgondolások az aktív időskor programjára,
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Barcsák Marianna - KPSZTI
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Személyes életvitel.
A szocializáció folyamata
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
5. Tétel – A Life Long Learning
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A konfliktusok hátterében fennálló családi problémák
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A közösségek szerepe életünkben - a megtartó erő.

A közösségek fontossága Közösségek, különösen a kisközösségek szerepének megnövekedése A közösségek életminőség javító szerepe napjainkban Közösségek spontán és/vagy irányított szervezése

Változások a közösségszerveződésben A hagyományos közösségek átalakulása, diszfunkciója A hagyományos családmodell átalakulása A családnak, mint érzelmi háttérnek meggyengülése

Az oktatási rendszer tehetetlensége Az oktatási rendszer fiaskói A gyermek-,és ifjúságnevelő intézmények válsága A hagyományos oktatás ellehetetlenülése A primer szocializáció hiányai és az oktatási rendszer ellenállása ennek kezelésére A megfelelő mennyiségű/ minőségű kommunikáció hiánya Bennszülöttek és bevándorlók: vita a generációk között

Fiatalok hiányos primer szocializációja és a következmények A korai szocializáció deficitjei Motiválatlan, szorongó személyiségek A felelősségvállalás és az elkötelezettség tökéletlensége Elmosódott vagy hiányzó jövőkép Bizonytalan értéktudat, iniciatívahiányos szindróma

Korosztályi változások Egzisztencia válságok Villámgyorsan változó érvényesülési stratégiák Láthatatlanná váló idős korosztály Elmagányosodás, szorongás, személyes krízisek

Újfajta közösségek égető szükségessége A közösségek, mint a mindenkori társadalmi rend letéteményesei a demokrácia gyakorlásának színterei az aktív civil élet alternatívái a legfontosabb közvetítő egység egyén és társadalom között

A közösségek újjászülető funkciói A kisközösségek a pozitív érzelmi viszonyulásoknak, mint a társadalmi tevékenység megteremtésének alapjai A diszkomfortos, talajtalan személyiség alkalmassá tétele a társadalmi fejlesztésre Helyi identitás, értéktudat erősítése Személyes kapcsolatok rangjának visszaadása

Az intézmények szerepe a közösségszerveződésben A különféle oktatási/kulturális intézmények minden eddiginél nagyobb felelőssége Csökkenthetik az értékválságot Az új médiumok kommunikációs offenzívájával szemben visszaállíthatják a személyes kapcsolatok rangját, igényét. Stabil jövőkép kialakulásához segíthetnek hozzá. A személyek mentálhigiénés szükségleteit elégíthetik ki. Ehhez az intézmények hatékony, folyamatos, magas szintű háttérmunkájára, és – nem kampány jellegű! - együttműködésére van szükség.

„… szívós, folyamatos, és ami talán a legnehezebb: háttérben maradni tudó, a közösség támogatandó szükségleteit biztosító munkára van szükség, hogy a szakadozó közösségi hálóból ismét erős, megtartó szövet váljék.” /M. Sherman/

A könyvtár reszocializációs funkciói A közösségalakítás egyik legfontosabb intézménye a könyvtár A könyvtár reszocializációs funkciója Könyvtár és mentálhigiéné A biblioterápia mint óriási lehetőség a közösségformálásra, a személyiség támogatására

Az igény leképezése a felsőoktatásban és a továbbképzésben Ennek az egyre növekvő társadalmi igénynek meg kell jelennie a könyvtárosok felsőoktatási képzésében A dolgozó könyvtárosok részére megfelelő stratégiákat elsajátíttató továbbképzéseket volna jó bevezetni Segítségként szervezett szupervíziókat kellene biztosítani Önvédelmi, burnout-ot megelőző módszerek

Könyvtáros és/vagy terapeuta A mentálhigiénés segítségnyújtástól való szorongás feloldása elsőrendű feladat. A közösségalakításhoz főként 1.szociálpszichológiai, illetve 2.személyiséglélektani ismeretek szükségesek

Asszertív kommunikáció tanulása/tanílása Az asszertív kommunikáció tanulása/tanítása mint új lehetőség Az aktív figyelem fejlesztése

A szakemberek védelme/ önvédelme. Új stratégiák Csoportok, szupervíziók a szakemberek részére is Konzultációs lehetőség terapeutákkal A „közel engedni, de kívül maradni” rogersi törvénye

Konklúziók Hatalmas igények, elvárások a könyvtárakkal szemben A többletfeladatokhoz újfajta attitűdök, együttműködés, hosszú távú tervezés szükséges A pszichológiai módszerek, stratégiák elsajátíttatása a megnövekedett mennyiségű mentálhigiénés, illetve a csoportokkal, kisközösségekkel végzett szocializáció korrekciós munkához. A könyvtár lehet a lelki egészség egyik legfontosabb fóruma.

…amikor egy sima víztükörbe megfelelő erővel egy akármilyen kis kavicsot dobunk, először csak egy kis helyet látunk a víz felszínén, ahol az megtört; utána viszont egyre nagyobb körök jelennek meg, és ha jó volt a hajítás, az egész tó felszíne mozgásba jöhet…. Jó hajítást kívánok a könyvtárosoknak!

Köszönöm a figyelmet!