Mozgásterápiás lehetőségek gyermekkorban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Iváncsik Réka gyógypedagógus lovasterapeuta
Advertisements

A gyermekgyógyászat jellemzői Demográfiai mutatók
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Az iskolai szociálismunka
A mozgás jelentősége daganatos betegségekben
Mozgásterápiás eljárások
Mikor beszélünk koraszülésről?
Utánpótlás erőnléti edző feladatai:
Aerobic (Testnevelés)
Gyetván Erzsébet Parádfürdő
Sportolás hatása szervezetünkre
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Összetett diagnosztikus és terápiás modell a Gézengúz Alapítvány betegellátási rendszerében.
Egészséges táplálkozás
Nappali ellátás célkitűzése: Mozgássérült emberek számára, komplex rehabilitációra irányuló szolgáltatások nyújtása, mely a társadalmi és munkaerő-piaci.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Szegedi Mihály gyógytornász
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Gyógyturizmus alapfogalmai
Diplegia Az alsó végtagok spasticus (feszes) vagy hypotonias (renyhe) bénulását soroljuk ide: érintett lehet mind a négy végtag, de az alsó végtagok érintettsége.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Down dada babamasszázs oktató élményei saját babájával Baráthné Nagy Edina 2010 V. Tudományos Továbbképző Konferencia Csecsemőmasszázs Oktatók Számára.
Mindennapi testmozgás és egészség
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
A Kovács-módszer alapismeretei
A testnevelési tanterv.
Mozgás, pihenés, egészség
Korai hidroterápia a családban
Speciális tanulási nehézségek
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Gyógytorna Spondylitis Ankylopoeticaban
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Konszenzus a korai agysérülés kezelésére
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
A mozgás élettani hatásai
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Tervezett szenzomotoros tréning TSMT
Szegedi Mihály gyógytornász
Rehabilitációs módszerek
Sclerodermás és SLE-s Betegek Mozgásszervek kezelésének lehetőségei
Az egészséges életmód és a stressz
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Korai fejlesztés fontossága
A mozgás szükséglete.
Mozgás szükséglete.
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
EDZÉSTERVEZÉS.
Modern edzésmódszerek
Gyógytornász szerepe a demens betegek mozgásterápiájában
Korai fejlesztés a gyermekneurológus szemszögéből Készítette: Dr. Darvas Éva március 24.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből Rozner Gábor.
Gerincvelősérültek rehabilitációja Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet, Budapest október 5. Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet, Budapest 2015.
Polytraumatizáltak rehabilitációja
Testnevelés tantágypedagógia 10. A mozgásfejlődés.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Mozgásszervi rehabilitáció
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Egészséges élet – egy életen át II.
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

Mozgásterápiás lehetőségek gyermekkorban Dr Zahuczky Katalin 2013 május

„Mozgás az élet” -lsd ált isk 1.osztály környezetismeret A növények, az állatok, az emberek élőlények. Az élőlények mozognak, táplálkoznak, lélegeznek és utódokat hoznak létre, vagyis szaporodnak.

A mindennapos testnevelés bevezetése Prevenció A mindennapos testnevelés bevezetése -a fiatal szervezet egészséges fejlődésének biztosítása -valamennyi szerv és szervrendszer optimális működéséhez -a környezeti stressz elviseléséhez -a szociális beilleszkedéshez, egészséges önbizalom kialakulásához A világ népességének csak 20%-a mozog eleget

A mozgás... A méhen belüli mozgások ---DMP, ment ret. Születés ---APGAR Újszülöttkori reflexek és elemi mozgásminták ---korai neurotherápia Csecsemőkori mozgásfejlődés ----mentális fejlődés

Mozgások-életkorok Csecsemőkor -éber állapotban folyamatos mozgás -szimmetrikus flexiós túlsúly -izomtónus fontossága

Mozgások-életkorok Óvodáskor -napi min 4 óra kötetlen mozgásra van szüksége,nagyrészt szabad levegőn -alapmozgások /futás, rúgás, ugrás,dobás/ megtanulása Mozgások-életkorok

Mozgások-életkorok Iskoláskor -finomabb mozgáskoordináció/ kerékpározás, korcsolyázás,rollerezés stb/, - írás -gyors növekedés hatásainak ellensúlyozása

Mozgások-életkorok Serdülőkor -állóképesség -kitartás/testi és szellemi/ - önfegyelem fejlesztése -egészséges felnőtt csonttömeg, izomzat megteremtése Mozgások-életkorok

Mozgások-életkorok Felnőttkor - az életkorral megjelenő degenerativ folyamatok mérséklése - a környezeti stresssz -az egyes fizikai munkák negativ hatásainak csökkentése - regeneráció - rehabilitáció Mozgások-életkorok

Inaktivitási syndroma -bőr -musculosceletalis /atrophia, contractura,PAO... -cardiovascularis -belső szervek/respiratórikus,gastrointestinalis,urológiai -idegrendszer KÁROSODÁS-impairment -tevékenység FOGYATÉKOSSÁG-disability -részvétel ROKKANTSÁG-handicap

Mit és hol mozogjon aki beteg? -minden edzésprogram alapja a relatív túlterhelés, fokozatosan adagolt formában, az elváltozásoknak megfelelő edzésterv alapján Célkitűzés -izomerő fokozása -állóképesség fejlesztése -az aerob kapacitás növelése - a mozgáspálya megtartása ill. növelése -a károsodott funkciók helyreállítása ill. pótlása

A mozgástréning programozása -Belgyógyászati vizsgálati eredmények értékelése -Statikai vizsgálat -Teljesítménydiagnosztika -kerékpár ergometria PWC170 1,5 watt/kg , terheléses hypertónia 180/100Hgmm -Cooper teszt EIB igazolására -PEF -15% - Légzésfunkció A mozgástréning programozása

Fizikoterápia Magába foglalja a természeti és a fizikai energákat használó kezeléseket -mozgásterápiák -gyógyviz/ balneoth/, viz hatása/ivókúrák,aerosol kezelések -elektroterápiák -gyógyföld kezelések/iszap-peloidok -masszázs -termoterápiák/krio,szauna, gőz.../ -klimaterápiák -barlangterápiák/spelaeoth/

Könnyített testnevelés / l. kat -a gyermek saját iskolai osztályában tornázhat -betegségétől függően felmentést kap egyes mozgásformák alól pl. hosszútávfutás asthmásoknál, súlyzós és fordított testhelyzettel járó gyakorlatok hypertóniásoknál, ugrások gerincbetegeknél stb

Gyógytestnevelés /ll. Kat Az a tudományág, amely a testnevelés módszereinek felhasználásával betegségek megelőzésére és gyógyítására alkalmas . Képzés-testnevelési egyetem II.a- iskolában is tornázhat II.b- iskolában nem tornázhat /pl. terheléses hypertoniában

Gyógytestnevelés -korosztályi csoportban -játokos formában .” Gyógytestnevelés -korosztályi csoportban -játokos formában -nem csak a testi funkciókat, hanem a társas be ill-visszailleszkedést is segíti -a csapatmunka serkentőleg hat a kitartásra, akaraterőre -játékszabályok betartása -fejlődik a figyelem, koordináció, gyorsaság, reagálási képesség -játék közben megjelenik a nevetés, mely csökkenti a szorongást....

Gyógyúszás -hidroterápia gyermekcsoportban -a viz mechanikai /hidrosztatikai és termikus hatását használja fel -csoportos formában -18 éves korig rendelhető

Gyógyúszás -a vénás visszafolyást, diurésist fokozza -a megnövekedett súrlódás fokozott izmmunkát igényel -az ízületek tehermentesített helyzetben vannak -az egész test részt vesz a mozgásban -az anyagcserét, a keringést fokozza -kilégzést segíti, belégzést nehezíti -a meleg lazító hatású,fájdalomérzet csökken -a szárazon elvégezhetetlen mozgások kivitelezhetőek lesznek -vegetatív áthangolás -gyógyvízből a bőrön át kémiai anyagok is abszorbeálódnak

Gyógyúszás ellenjavallatai -a bőr fertőzései -acut , lázas betegségek -cardiális dekompenzáció -epilepsia -testmagasság -életkor

Gyógytorna A mozgásgyakorlatok a funkcionális anatómiai ismereteken alapulnak,meghatározott therápiás cél eléréséhez -súlyosabb elváltozásokban -egyénileg vagy csoportos formában -gyógytornász irányításával-képzés eü. főiskolán -folyamatos orvosi ellenőrzéssel -alacsonyabb intenzitással és terheléssel

Katona -féle korai neuroterápia Neurohabilitáció Az újszülöttkori reflexek és elemi mozgásminták gyakoroltatásával stimulálja a sérült idegrendszert, s felhasználva a fiatal csecsemő agy plaszticitását a kóros reflexek és izomtónus kioltásával lehetővé teszi a reorganizációt és a norm mozgásfejlődés beindulását. Katona -féle korai neuroterápia

-kondukció -rávezetés a célra Konduktiv pedagógia Pető András módszere -kondukció -rávezetés a célra -mozgásanyaga a diszfunkció megszüntetését és az ortofunkció kialakítását célozza -permanens pedagógia ráhatást alkalmaz -napirend fontossága -nem különálló funkciókat fejleszt, hanem komplex strukturákat /pl.öltözés, étkezés,WC használat

Konduktiv pedagógia -test és környezet kapcsolata -alapja a tapasztalás,módszere a gyakorlás, a kognitív funkciók fejlesztése -intendálás-ritmusos, szöveges vezetés -speciális segédeszközök Konduktiv pedagógia

Dévény módszer DSGM -speciális manuális tecnika és gimnasztikai módszer -spec. izom-in ingerléssel direkt ingereket juttat az ideg-izom végkészűlékeken át az agyba

Dévény módszer -a funkcionális mozgást az izmok ellazulásán keresztül éri el -az izomműködés alapja a nyújtási reflek -helyreállítja az izomtónust,oldja a contrakturákat -elmélete szerint a periféria kezelése ugyanolyan fontos, mint az idegrendszer ingerlése

Tervezett senso-motoros fejlesztés TSMT - az Ayres -féle senzoros integrációs terápia dr.Lakatos Katalin által továbbfejlesztett változata/-a HRG szárazföldi változata -regressziós módszer, azaz olyan ingerek pótlására törekszik, melyek kimaradtak az adott gyermek korábbi életszakaszában -eszközigényes, fejlesztő pedagógia módszer

Tervezett senso-motoros fejlesztés -elsősorban szomatopedagógusok végzik -képzés gyógypedagógiai főiskolán -figyelem,testérzet, oldaliság, ritmusérzék fejlesztése egészséges és beteg gyermekeknél is

-hidro-rehabilitációs-gimnasztika HRG -hidro-rehabilitációs-gimnasztika -szensomotoros fejlesztés 32-34 C vizben, sok eszközzel/vizijárda, úszógumi, labdák, Szivacsok/ -szülővel

McKenzie módszer -Robert McKenzie új zélandi gerincterapeuta -mechanikai diagnózis és terápia „MDT” -önállóan végzett rendszeres gyakorlás -kiújuló fájdalmak megelőzése -ergonomiai tanácsok

Schroth terápia 3D scoliosis terápia -1900-as évek elején Katherina Schroth saját gerincferdülését és bordapúpját próbálta légzéssel és izomkontracióval kiegyenesíteni -lényege a gerinc maximális nyújtásával majd iráyitott 3D légzéssel a gerinc fiziológiás helyzetbe való visszaforgatása és aktiv izommunkával ennek a helyzetnek a megtartása

Állatasszisztált terápiák -élményterápiák - gyógypedagógiai módszer -szomatopedagógusok végzik -az ember „társas állat” - falkához tartozás -együttműködés állat és ember között - bizalom -felelősségvállalás, feladattudat -sikerélmény

Kutyaterápia -tárgyállandóság -verbális aktivitást, szemkontaktust fejleszt -érintés -önfeledt játék

Lovasterápiák 60-as években Svájcból indult A ló élő gyógyászati segédeszköz,mozog Formái: -hippoterápia--gyógytorna -gyógypedagógiai lovaglás és voltizsálás -ló asszisztált pszichoterápia -parasport

Táncterápiák -élményterápiákhoz tartozik -tánc és sport -zenére épülő testmozgás, dominál a ritmus -különösen hasznos lehet meglassult betegeknél -érzelmek,gondolatok -szocializáció-egymásra figyelés -kommunikáció fejlesztés -testséma zavarok oldása

Képességeinket Isten ajándékaként kaptuk Képességeinket Isten ajándékaként kaptuk.A mi ajándékunk Istennek az , ahogyan kamatoztatjuk képességeinket.