Mozgásterápiás lehetőségek gyermekkorban Dr Zahuczky Katalin 2013 május
„Mozgás az élet” -lsd ált isk 1.osztály környezetismeret A növények, az állatok, az emberek élőlények. Az élőlények mozognak, táplálkoznak, lélegeznek és utódokat hoznak létre, vagyis szaporodnak.
A mindennapos testnevelés bevezetése Prevenció A mindennapos testnevelés bevezetése -a fiatal szervezet egészséges fejlődésének biztosítása -valamennyi szerv és szervrendszer optimális működéséhez -a környezeti stressz elviseléséhez -a szociális beilleszkedéshez, egészséges önbizalom kialakulásához A világ népességének csak 20%-a mozog eleget
A mozgás... A méhen belüli mozgások ---DMP, ment ret. Születés ---APGAR Újszülöttkori reflexek és elemi mozgásminták ---korai neurotherápia Csecsemőkori mozgásfejlődés ----mentális fejlődés
Mozgások-életkorok Csecsemőkor -éber állapotban folyamatos mozgás -szimmetrikus flexiós túlsúly -izomtónus fontossága
Mozgások-életkorok Óvodáskor -napi min 4 óra kötetlen mozgásra van szüksége,nagyrészt szabad levegőn -alapmozgások /futás, rúgás, ugrás,dobás/ megtanulása Mozgások-életkorok
Mozgások-életkorok Iskoláskor -finomabb mozgáskoordináció/ kerékpározás, korcsolyázás,rollerezés stb/, - írás -gyors növekedés hatásainak ellensúlyozása
Mozgások-életkorok Serdülőkor -állóképesség -kitartás/testi és szellemi/ - önfegyelem fejlesztése -egészséges felnőtt csonttömeg, izomzat megteremtése Mozgások-életkorok
Mozgások-életkorok Felnőttkor - az életkorral megjelenő degenerativ folyamatok mérséklése - a környezeti stresssz -az egyes fizikai munkák negativ hatásainak csökkentése - regeneráció - rehabilitáció Mozgások-életkorok
Inaktivitási syndroma -bőr -musculosceletalis /atrophia, contractura,PAO... -cardiovascularis -belső szervek/respiratórikus,gastrointestinalis,urológiai -idegrendszer KÁROSODÁS-impairment -tevékenység FOGYATÉKOSSÁG-disability -részvétel ROKKANTSÁG-handicap
Mit és hol mozogjon aki beteg? -minden edzésprogram alapja a relatív túlterhelés, fokozatosan adagolt formában, az elváltozásoknak megfelelő edzésterv alapján Célkitűzés -izomerő fokozása -állóképesség fejlesztése -az aerob kapacitás növelése - a mozgáspálya megtartása ill. növelése -a károsodott funkciók helyreállítása ill. pótlása
A mozgástréning programozása -Belgyógyászati vizsgálati eredmények értékelése -Statikai vizsgálat -Teljesítménydiagnosztika -kerékpár ergometria PWC170 1,5 watt/kg , terheléses hypertónia 180/100Hgmm -Cooper teszt EIB igazolására -PEF -15% - Légzésfunkció A mozgástréning programozása
Fizikoterápia Magába foglalja a természeti és a fizikai energákat használó kezeléseket -mozgásterápiák -gyógyviz/ balneoth/, viz hatása/ivókúrák,aerosol kezelések -elektroterápiák -gyógyföld kezelések/iszap-peloidok -masszázs -termoterápiák/krio,szauna, gőz.../ -klimaterápiák -barlangterápiák/spelaeoth/
Könnyített testnevelés / l. kat -a gyermek saját iskolai osztályában tornázhat -betegségétől függően felmentést kap egyes mozgásformák alól pl. hosszútávfutás asthmásoknál, súlyzós és fordított testhelyzettel járó gyakorlatok hypertóniásoknál, ugrások gerincbetegeknél stb
Gyógytestnevelés /ll. Kat Az a tudományág, amely a testnevelés módszereinek felhasználásával betegségek megelőzésére és gyógyítására alkalmas . Képzés-testnevelési egyetem II.a- iskolában is tornázhat II.b- iskolában nem tornázhat /pl. terheléses hypertoniában
Gyógytestnevelés -korosztályi csoportban -játokos formában .” Gyógytestnevelés -korosztályi csoportban -játokos formában -nem csak a testi funkciókat, hanem a társas be ill-visszailleszkedést is segíti -a csapatmunka serkentőleg hat a kitartásra, akaraterőre -játékszabályok betartása -fejlődik a figyelem, koordináció, gyorsaság, reagálási képesség -játék közben megjelenik a nevetés, mely csökkenti a szorongást....
Gyógyúszás -hidroterápia gyermekcsoportban -a viz mechanikai /hidrosztatikai és termikus hatását használja fel -csoportos formában -18 éves korig rendelhető
Gyógyúszás -a vénás visszafolyást, diurésist fokozza -a megnövekedett súrlódás fokozott izmmunkát igényel -az ízületek tehermentesített helyzetben vannak -az egész test részt vesz a mozgásban -az anyagcserét, a keringést fokozza -kilégzést segíti, belégzést nehezíti -a meleg lazító hatású,fájdalomérzet csökken -a szárazon elvégezhetetlen mozgások kivitelezhetőek lesznek -vegetatív áthangolás -gyógyvízből a bőrön át kémiai anyagok is abszorbeálódnak
Gyógyúszás ellenjavallatai -a bőr fertőzései -acut , lázas betegségek -cardiális dekompenzáció -epilepsia -testmagasság -életkor
Gyógytorna A mozgásgyakorlatok a funkcionális anatómiai ismereteken alapulnak,meghatározott therápiás cél eléréséhez -súlyosabb elváltozásokban -egyénileg vagy csoportos formában -gyógytornász irányításával-képzés eü. főiskolán -folyamatos orvosi ellenőrzéssel -alacsonyabb intenzitással és terheléssel
Katona -féle korai neuroterápia Neurohabilitáció Az újszülöttkori reflexek és elemi mozgásminták gyakoroltatásával stimulálja a sérült idegrendszert, s felhasználva a fiatal csecsemő agy plaszticitását a kóros reflexek és izomtónus kioltásával lehetővé teszi a reorganizációt és a norm mozgásfejlődés beindulását. Katona -féle korai neuroterápia
-kondukció -rávezetés a célra Konduktiv pedagógia Pető András módszere -kondukció -rávezetés a célra -mozgásanyaga a diszfunkció megszüntetését és az ortofunkció kialakítását célozza -permanens pedagógia ráhatást alkalmaz -napirend fontossága -nem különálló funkciókat fejleszt, hanem komplex strukturákat /pl.öltözés, étkezés,WC használat
Konduktiv pedagógia -test és környezet kapcsolata -alapja a tapasztalás,módszere a gyakorlás, a kognitív funkciók fejlesztése -intendálás-ritmusos, szöveges vezetés -speciális segédeszközök Konduktiv pedagógia
Dévény módszer DSGM -speciális manuális tecnika és gimnasztikai módszer -spec. izom-in ingerléssel direkt ingereket juttat az ideg-izom végkészűlékeken át az agyba
Dévény módszer -a funkcionális mozgást az izmok ellazulásán keresztül éri el -az izomműködés alapja a nyújtási reflek -helyreállítja az izomtónust,oldja a contrakturákat -elmélete szerint a periféria kezelése ugyanolyan fontos, mint az idegrendszer ingerlése
Tervezett senso-motoros fejlesztés TSMT - az Ayres -féle senzoros integrációs terápia dr.Lakatos Katalin által továbbfejlesztett változata/-a HRG szárazföldi változata -regressziós módszer, azaz olyan ingerek pótlására törekszik, melyek kimaradtak az adott gyermek korábbi életszakaszában -eszközigényes, fejlesztő pedagógia módszer
Tervezett senso-motoros fejlesztés -elsősorban szomatopedagógusok végzik -képzés gyógypedagógiai főiskolán -figyelem,testérzet, oldaliság, ritmusérzék fejlesztése egészséges és beteg gyermekeknél is
-hidro-rehabilitációs-gimnasztika HRG -hidro-rehabilitációs-gimnasztika -szensomotoros fejlesztés 32-34 C vizben, sok eszközzel/vizijárda, úszógumi, labdák, Szivacsok/ -szülővel
McKenzie módszer -Robert McKenzie új zélandi gerincterapeuta -mechanikai diagnózis és terápia „MDT” -önállóan végzett rendszeres gyakorlás -kiújuló fájdalmak megelőzése -ergonomiai tanácsok
Schroth terápia 3D scoliosis terápia -1900-as évek elején Katherina Schroth saját gerincferdülését és bordapúpját próbálta légzéssel és izomkontracióval kiegyenesíteni -lényege a gerinc maximális nyújtásával majd iráyitott 3D légzéssel a gerinc fiziológiás helyzetbe való visszaforgatása és aktiv izommunkával ennek a helyzetnek a megtartása
Állatasszisztált terápiák -élményterápiák - gyógypedagógiai módszer -szomatopedagógusok végzik -az ember „társas állat” - falkához tartozás -együttműködés állat és ember között - bizalom -felelősségvállalás, feladattudat -sikerélmény
Kutyaterápia -tárgyállandóság -verbális aktivitást, szemkontaktust fejleszt -érintés -önfeledt játék
Lovasterápiák 60-as években Svájcból indult A ló élő gyógyászati segédeszköz,mozog Formái: -hippoterápia--gyógytorna -gyógypedagógiai lovaglás és voltizsálás -ló asszisztált pszichoterápia -parasport
Táncterápiák -élményterápiákhoz tartozik -tánc és sport -zenére épülő testmozgás, dominál a ritmus -különösen hasznos lehet meglassult betegeknél -érzelmek,gondolatok -szocializáció-egymásra figyelés -kommunikáció fejlesztés -testséma zavarok oldása
Képességeinket Isten ajándékaként kaptuk Képességeinket Isten ajándékaként kaptuk.A mi ajándékunk Istennek az , ahogyan kamatoztatjuk képességeinket.