A befogadó iskola szerepe a gyermekvédelemben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
Palánczné Németh Zsuzsanna igazgató Újbudai Speciális Szakiskola
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
„Ezt egy életen át kell játszani”
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
PARTNERSÉGBEN AZ OKTATÁSSAL….  40 fő főállású pedagógus  Nagyrábén 19+6 fő  Bihartordán 12+3 fő  Tanulói létszámok 2007/2008 tanév: Nagyrábé iskola:
Iskolánkról.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
A gyakorlatvezető mentor
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
HEFOP/2005/2.1.5 ˝HALMOZOTTAN HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TANULÓK INTEGRÁLT NEVELÉSE˝ ˝KARÖLTVE˝ TANULÓBARÁT ISKOLAI EGYÜTTMŰKÖDÉS KIALAKÍTÁSA ZALA MEGYÉBEN.
Integráció és inklúzió
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskola bemutatkozik Gyöngyös
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Jó gyakorlatok a közoktatás területén
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az intézmény alapadatai fenntartó: Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, 1051 Budapest, Nádor u.32. működtető: Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata,1145.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Esély, Lehetőség, Tehetség, ELTE Iskola felújítás az Eötvös Loránd Tudományegyetemen az Európai Unió támogatásával.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Előadás másolata:

A befogadó iskola szerepe a gyermekvédelemben Készítette: Dr.Naár Zoltánné Egri Arany János Általános Iskola, Szakiskola,Speciális Szakiskola és Kollégium Eger, 2015. május 19.

Vázlat Az iskola bemutatása Az intézmény Pedagógiai programjának tükrében a gyermekvédelmi feladatok ellátása Az iskola ellátott feladatai a gyermekvédelemben a statisztikai adatok szerint A befogadás nehézségei

Az intézmény bemutatása Tárgyi feltételek Eger északi részén, a Ráchegyen 1966 az Egri Gyermekváros belső iskolája, 1994 önálló iskola, megyei fenntartás 2005 Egri TISZK Kht. tagja 2011 szeptember kollégium 2013 szeptemberétől a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ az iskola fenntartója

Az iskola alaptevékenysége 1.Általános iskolai nevelés-oktatás: nappali rendszerű iskolai oktatás alsó tagozat, felső tagozat Felnőttoktatás, levelező tagozat sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelése-oktatása (mozgásszervi fogyatékos, érzékszervi fogyatékos, értelmi fogyatékos, beszédfogyatékos, autizmus spektrumzavar, egyéb pszichés fejlődés zavarral küzdők) nemzetiségi nevelés-oktatás (magyar nyelvű roma/cigány nemzetiségi nevelés-oktatás)

2.Speciális szakiskolai nevelés-oktatás: nappali rendszerű iskolai oktatás: 9/E, 9-10. évfolyamon Kerti munkás OKJ 2162201 –mezőgazdasági szakmacsoport Textiltermék-összeállító OKJ 215402 könnyűipari szakmacsoport 3. Kollégium 36 fő számára ad otthont a hétköznapokban

Egyéb oktatást kiegészítő tevékenység az átmeneti vagy tartós gondozásba vett gyermekek oktatása a roma kisebbségi oktatás, integrációs felkészítés, a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok ellátása, az iskolai könyvtári feladatok ellátását, a napközi otthonos ellátást.

Objektív feltételek - Pályázati tevékenység A tárgyi feltételek megteremtése: Taneszközök biztosítása: Meixner-tankönyvek, enyhe értelmi fogyatékosok számára készült tankönyvek, speciális feladatlapok ÉMOP 4.1.4. Középiskolai kollégium építése (36 fő), az iskolaépület részleges felújítására, kiegészítő létesítmények (sportpálya, játszóudvar, parkoló) építésére, valamint IKT kiépítése, akadálymentesítés (2011)

Az iskola pályázati tevékenysége PHARE Munkaerő-piaci Alaphoz szakképzés fejlesztésére benyújtott 2005-től pályázatok Útravaló pályázat 2005-től Út a középiskolába, Út a szakmához HEFOP 3.3.2-05/1 Kompetencia alapú tanítási-tanulási programok EKF TIOP pályázatok 2007, 2008, 2013 Heves Megyei Közalapítványhoz benyújtott pályázatok 2007, 2008,2009,2010 Környezetvédelmi pályázat benyújtásában való részvétel MOL-hoz, 2008 TÁMOP 5.5.6. A fogyasztóvédelem társadalmasítása tudatos fogyasztói magatartás kialakításával Ökoiskola cím 2007-től, Örökös Ökoiskola 2013-tól TÁMOP 3.2.4 A-11/1 „Tudásdepó-Expressz” Eszterházy Károly Főiskola Comenius – Tempus Alapítvány támogatásával TÁMOP- 3.1.4.B Köznevelés az iskolában TÁMOP 3.1.4.C Innovatív iskolák fejlesztése Élet Úton Program Út a szakmaválasztáshoz TÁMOP 2.2.7.A

Szubjektív feltételek Személyi feltételek biztosítása: 31 fő közalkalmazott Innovatív tantestület (24 fő): Sulinet Digitális Tudásbázis keretrendszerének, adatbázisának kezelése Jogok az iskolában Differenciált oktatás Szociális, életviteli és környezeti kompetencia Nem szakrendszerű oktatás Kooperatív tanulás továbbképzés HEFOP 3.3.2. Mentorpedagógusok képzése tanfolyam Projektmenedzsment lépésről lépésre Meixner Ildikó által kidolgozott dyslexia prevenciós és reedukációs tanfolyam, A matematika tanulási zavarai - Logopédia Kiadó Felnőttképzés módszertana - Bihari Szabadművelődési és Népművelő Egyetem Cigány művészeti ismeretek megismerése MA -képzések Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolán, 2 fő jelenleg is tanul Mesterpedagógus- 4 fő Nevelő-oktató munkát segítő 7 fő.

Szubjektív feltételek A pedagógusok módszertani kultúrája: egyéni megsegítéssel komplex személyiségfejlesztést végeznek, a tanulók igényeinek megfelelő tanítási módszereket alkalmaznak: Meixner-módszer, zenezörej, kooperatív tanulástechnika tervezéskor figyelembe veszik a sajátos nevelési igényű tanulók szükségleteit, a tanulók haladási ütemének megfelelően tervezik a munkát, az egy osztályban tanító nevelők folyamatos interakcióban vannak egymással, a tanítási folyamatban megjelenik a fejlesztő értékelés és együttműködnek a szülőkkel, nevelőkkel.

A 2014-2015-ös tanévben tanulói létszám alakulása általános iskola 153 fő speciális szakiskola 34 fő felnőttoktatás, levelező 26 fő összesen: 213 fő

Szociokulturális háttér, szülői környezet Nehéz körülmények között élő, hátrányokkal küzdő szülők A szülők kb. 80 %-a munkanélküli Hátrányos helyzetű Halmozottan hátrányos helyzetű Tartós vagy átmeneti gondozásba vett iskolai tanulók

Külső partnereink Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Az Együtt Egymásért Alapítvány Szalai Környezetvédő és Ifjúsági Egyesület Eger Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Gyermekjóléti Szolgálat és a Családsegítő Intézet Egri Városi Cigány Kisebbségi Önkormányzata A Heves Megyei Gyógypedagógiai Szakszolgálat Eszterházy Károly Főiskola Egri TISZK Kht. Védőnői hálózat Városi Rendőrkapitányság RÉV Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara

" Amíg az ember önzetlenül ad, addig a legnagyobb kincsek vannak a birtokában: tudás és szeretet! " ( Pedagógiai program)

2.A Pedagógiai program tükrében a gyermekvédelmi feladatok Értékeink: - Gyermekközpontúság, - TOLERANCIA, - Másság elfogadása és a - GYERMEKSZERETET

Iskolánk céljai Hátrányos helyzetű tanulás- és magatartászavaros gyermekek oktatása, nevelése. Társadalomba való beilleszkedésre nevelés Személyiség formálása Továbbtanulásra való felkészítés. A cigány kisebbségi oktatás megvalósítása. Kompetencia alapú oktatás megszervezése Azon hátrányok csökkentése, amelyek gyermekeink szociális, kulturális környezetéből vagy eltérő ütemű fejlődéséből adódik.

Feladatok Az óvodából érkező gyermekek átvezetése az iskolai életbe Iskolai fegyelem, figyelem és kötelességérzet kialakítása. A tanulók részképesség-zavaraiból adódó hiányosságainak kompenzálása A szocializációs feladatok megvalósítása: személyi higiéné mentálhigiénés nevelés, önálló életvitelre nevelés A gyerekek személyiségének elfogadása, megsegítése, terápiája átnevelése: Olyan belső környezet megteremtése, ahol a családi hátrányokat kompenzálva tudjuk oldani a szorongást és a tanulót befogadó képessé tesszük a tananyag elsajátítására. Alapvető feladat a felzárkóztatás, az esélyegyenlőség növelése, a tehetséggondozás

Speciális szakiskola Célok: Munka szeretetére nevelés Önálló életvitel megalapozására nevelés Társadalomba való beilleszkedés Rész-szakképesítés megszerzése az új OKJ szerint     Feladat: A kitartó munka vállalására nevelés A társadalmi szerepekre, a magánélet szerepeire felkészítés A tanulók felkészítése a munkába állásra Az egész életen át tartó tanulásra való felkészülés

Személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok Célunk: a tanulóink a különböző szintű adottságaikkal, az eltérő mértékű fejlődésükkel, az iskolai és iskolán kívüli tanulásukkal, egyéb (érdeklődési körüket érintő) tevékenységükkel, szervezett ismeretközvetítéssel, spontán tapasztalataikkal összhangban minél teljesebben bontakoztathassák ki személyiségüket.

Tanítási-tanulási folyamat Színes, sokoldalú tanulásban, játékban, munkában, Fejlessze  - a tanulók önismeretét, - együttműködési készségüket, Járuljon hozzá - életmódjuk, - motívumaik, - szokásaik, - az értékekkel történő azonosulásuk fokozatos kialakításához.

Közösségfejlesztés területei Tanórák Szaktárgyi – kompetenciaalapú oktatás osztályfőnöki   Tanórán kívüli foglalkozások sportkör napközi szakkör könyvtár Diákok által szervezett, tanórán kívüli foglalkozások DÖK- vetélkedők, karácsony, farsang , Arany János-napok Szabadidős tevékenységek tanulmányi kirándulás városi rendezvények

3. Statisztikai adatok elemzése Befogadó Otthon- Eger Családok Átmeneti Otthona Lakásotthon: Egerbakta Egercsehi Hevesaranyos Kerecsend Lőrinci Pétervására Verpelét Mónosbéli Gyermekotthon

Nehézségek Későn, hosszú ideig történik a gyermek sorsáról a döntés Beilleszkedés- sérült lélek Magatartás Bizonytalanság Szökés, körözés Vidéki tanulóknál kísérő hiánya Tankönyvek Agresszió Kiszolgáltatottság A gyermek-és ifjúságvédelmi felelős hiánya

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! „…nem a gyerekben van a hiba, hanem a környezetében vannak akadályok.” (Csányi Yvonne) Köszönöm a megtisztelő figyelmet! naar.tunde@freemail.hu