Az iskolai tanítás és tanulás pszichológiája Kötelező irodalom

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Komplex Instrukciós Program
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Tanulásszervezés 3. Bemutató
Motiváció.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Motivációs kérdezés technikája
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A pedagógus és diák szerep értelmezési lehetőségei
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
MOTIVÁCIÓ.
NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Vezetés – Vezetési Stílusok
A tanácsadó és a mentor szerepe
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
A motiváció.
Motiváltság elérésében
Tanuló szervezet.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
A pedagógus.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Speciális gyermekvédelem
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Érzelmi intelligencia
Út a sikeres tanuláshoz
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Neveléslélektan Debrecen
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
A pszichológiai mérés alapjai
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

Az iskolai tanítás és tanulás pszichológiája Kötelező irodalom Tóth László (2007): Pszichológia a tanításban, Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen Gordon Dryden-Jeanette Vos (2007): A tanulás forradalma, Bagolyvár Könyvkiadó, Bp. Baló András (2007): A tanulás fejlesztésének tanulása, Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen Deli Éva-Buda Mariann (2007): Tanulástanítás, Dinasztia Tankönyvkiadó, Bp.

Az iskolai tanítás és tanulás pszichológiája Főbb témák A tanulás motiválása Szociális befolyásolás A pedagógus hatékonysága Fegyelmezés és irányítás Sikerre való programozás Prezentáció Tanulási stílus Egyéni munkastílus Intelligencia modellek a tanulásban Felzárkóztató programok

A tanulás motiválása A motiváció összetettsége: A tanulási feladat természete A tanulók egyéni jellemzői Az osztálylégkör A pedagógus személyisége és hozzáállása

A tanulás motiválása A tanulási feladat természete Kötelező anyag, ami nem érdekli a tanulót. Egyénileg elsajátítandó anyag. Cél a számonkérésre való felkészülés. Érdekes anyag unalmasan előadva. Saját választású tananyag, ami érdekli. Csoportmunkával elsajátítható anyag. Közvetlen tapasztalatszerzés Unalmas anyag érdekesen előadva.

A tanulás motiválása A tanulók egyéni jellemzői Képességek Családi háttér Önértékelés Igényszint Társas kapcsolatok

A tanulás motiválása Az osztálylégkör Az osztálylégkör kiegyensúlyozott. A hangsúly az egyén fejlesztésén van. Aki megakad, vagy valamit rosszul csinál, segítséget kap. Az osztálylégkör feszült. A hangsúly a versenyzésen és a nyílt színi összehasonlításon van. Az elakadókat megbüntetik, megszégyenítik.

A tanulás motiválása A pedagógus személyisége Magával ragadó, szimpatikus, megértő. Felelősséget érez mindenért, ami az osztályban történik. Előre tervez, körültekintően szervez, irányítása mellett gördülékenyen mennek a dolgok. Az általa tanított tárgyat és magát a tanítást nem szereti, kimért, kicsinyes, bosszúálló. Tanulási problémák esetén az okot a képességhiányban keresi. Szinte semmit nem tervez meg előre, a tevékenységek szervezetlenek, ötletszerű váltások.

A tanulás motiválása Behaviorista nézőpont S – R formulájú tanulás Klasszikus és operáns kondicionálás Szociális tanuláselmélet

A tanulás motiválása Behaviorista nézőpont Operáns kondicionálás: Az élőlény a megerősített cselekvést hajlamos megismételni. A helyes válasz megerősítése motiválja a tanulót. A jutalom ígérete motiváló hatású.

A tanulás motiválása Behaviorista nézőpont Szociális tanuláselmélet – utánzás szerepe: Tisztelet a tárgyat tanító iránt. A jó jegyből a testvérnek előnye származik. Osztálytárs modellálása vélt elismerés reményében.

A tanulás motiválása Kognitív nézőpont Az emberi viselkedést az befolyásolja, ahogyan észlelik a dolgokat. Vonzások és taszítások érik a tanulót, melynek eredménye a kiegyensúlyozatlanság. Az egyén arra motivált, hogy megszüntesse a kiegyensúlyozatlanságot.

A tanulás motiválása Kognitív nézőpont Bruner: maguk jöjjenek rá valamire a tanári kérdés alapján észleli a hiányt, és azt igyekszik pótolni. Piaget: akkomodáció – asszimiláció - egyensúly vágy a világról alkotott kép kiegyensúlyozottsága, szervezettsége egyensúly: új tapasztalat sémába asszimilálása Meglevő sémák – akkomodáció Intrinsic motiváció – a tanulás öröm

A tanulás motiválása Humanisztikus nézőpont Maslow: a motiváció alapja a szükséglet (+)

A tanulás motiválása Maslow Deficit-igények Szabadulni akarunk tőle. Cél a kellemetlen feszültség csökkentése. Kielégülése megkönnyebbülést eredményez. Kívülről irányítottá tesz. Mások segítségére szorulunk. Növekedési igények Törekszünk az elérésére. Cél az örömérzet fenntartása. Kielégülése további vágyat ébreszt. Belülről irányítottá tesz. Önmegsegítés.

A tanulás motiválása Motiváció A motiváció a cselekvést elindító, cselekvésre késztető erő, a cselekvés szervezője. Indít, szervez, fenntart, leállít. A motívum az a cselekvésre indító elem, téma, helyzet, ami neki adekvát viselkedésformát vált ki. A motiválás a motivált állapot kiváltását és fenntartását célozza.

A tanulás motivációja A spontán tanulásnak feltétlen reflexes indító bázisa van. Ez az orientációs reflex, vagy explorációs késztetés. =kíváncsiság A cselekvés beindításához nem szükséges külső hatótényező, a cselekvés független a külső jutalomtól és büntetéstől. Jutalom magának a cselekvésnek a végzése. A cselekvés eredménye a sikerélmény. Önjutalmazó motiváció: Önmagát erősíti. Önmagát tartja fenn.

A tanulás motivációja Az iskolai tanulás közvetlen motivációi: Kíváncsiság Funkcióöröm Kompetencia-késztetés Konkrét ismeretek Játékosság, versenyszerűség

A tanulás közvetett motivációja Kozéki alapján: Affektív motiváció – szociális motívumok összessége Kognitív motiváció – ismereti alapú késztetés Normatív motiváció – szabályokhoz igazodás

A tanulás motiválása Az egyén motivációs bázisa közvetett motivációkból alakul ki. A motivációs bázis alapja a teljesítmény-motiváció

A tanulás motiválása Igényszint és teljesítmény Igényszint: az önmagunktól elvárható teljesítményszint, előzetes célkitűzés. Teljesítmény: az a szint, amit az egyén elér. Céldiszkrepancia: az igényszint és a teljesítmény tényleges színvonala közötti különbség Igényszint ↔teljesítmény →siker ↔kudarc Siker és kudarc erős motivációs tényezők.

A tanulás motiválása Igényszint és teljesítmény Siker: az igényszint elérése után bekövetkezett állapot. (csak erőfeszítés árán) Kudarc: az igényszint el nem érése

A tanulás motiválása Igényszint és teljesítmény A siker az igényszint emelését eredményezi.(Lásd magasugró, aki emelteti a lécet.) Az egyszeri kudarc „csakazértis” beállítódást eredményez, az igényszint megtartásával. Sorozatos kudarc: Igényszint jelentős csökkentése Igényszint irreális mértékű emelése

A tanulás motiválása Igényszint és teljesítmény Siker – igényszint emelés- sikerkeresés Kudarc – indokolatlan mértékű igényszint emelés vagy csökkentés - kudarckerülés

A motivált tanulás eredménye Önálló tanulás képesség Egyéni motivációs bázis Ismeretek Műveleti képességek Egyéni tanulási stílus Önfejlesztő tanulási stratégiák

Motiválási módszerek Csoportképzés Önként jelentkezés Szerződéskötés Játék-és szimulációs programok Programozott tankönyvek Dicséret és bátorítás Indoklás Segítség felajánlása Jutalmazás előnyben részesítése A másság elfogadása

A pedagógus A szociális hatalom típusai Jutalmazó Kényszerítő Referens Szakértői Törvényes Információs

A pedagógus hatékonysága Tulajdonságlisták Kelemen: Hivatása az értékek átszármaztatása Mély meggyőződés Magas szintű szaktudás Közlőképesség Humánum

A pedagógus hatékonysága Tulajdonságlisták Kuzmina: Pedagógiai megfigyelőképesség Pedagógiai képzelet Pedagógiai igényesség Pedagógiai tapintat Megosztott figyelem Szervezőképesség Alkotóképesség

A pedagógus hatékonysága Tulajdonságlisták Rogers: Kongruencia (hitelesség) Feltétel nélküli elfogadás Empátia

A pedagógus hatékonysága Tulajdonságlisták Sallai: Kommunikációs ügyesség Gazdag és rugalmas viselkedésrepertoár Gyors helyzetfelismerés Erőszakmentesség Kreativitás Együttműködés igénye Pedagógiai helyzetek, jelenségek elemzésének képessége Mentális egészség

Hatékony tanári viselkedésmódok Alapvető viselkedések Világosság Változatosság Feladatorientáltság Tanulási idő kihasználtatása Átlagosnál több sikerélmény biztosítása

Hatékony tanulást elősegítő tanári viselkedésmódok Katalizálók A tanulói ötletek hasznosítása Strukturálás Kérdezés Elmélyedésre késztetés Lelkesedés

Irányítás és fegyelmezés Irányítási technikák (Kounin) Semmi sem kerüli el a tanár figyelmét. Egyszerre előadódó helyzetek kezelése Lendületes óravezetés Egész osztály bevonása a munkába Változatos óratartás A tanuló viselkedésének és nem személyiségének a bírálata.

„Rendetlenséget” okozó tanári viselkedés Szélsőséges negatív viszonyulás Kifejezett parancsuralmi rendszer Túlreagálás Az egész osztály megbüntetése Hibáztatás Világos oktatási cél hiánya Vég nélküli ismételgetés Az órák menetének megtörése Hosszú foglalkozás egy diákkal Képességbeli különbségek figyelmen kívül hagyása

Jól vezetett osztályok jellemzői A diákok tudják, mit várnak el tőlük A diákok állandóan el vannak látva munkával A vezetés tanárközpontú Alig van üresjárat Az órák légköre fegyelmezett, nyugodt, barátságos

A sikeres óravezetés kulcselemei Év elején pontos szabályismertetés Annak tudatosítása, hogy a helytelen viselkedésért büntetés jár Első időben formális foglalkozás – sikerélményt biztosító feladatok Kezdeti összerázódás után Kounin technikák alkalmazása Utasítások félreérthetetlenül világosak – a haladás számontartása.

Fegyelmezési módszerek Önfegyelemre nevelés Szituációhoz kötődő segítségnyújtás Tudatosítás, a helyes magatartásra való rámutatás Büntetés

Fegyelmezési módszerek Önfegyelemre nevelés: Jelzések Proxemitáskontroll Érdeklődéskeltés Humor

Fegyelmezési módszerek Szituációhoz kötődő segítségnyújtás: Akadályelhárítás Kiszámíthatóság Figyelmeztető célzatú kiállítás Megfékezés A csábító tárgyak eltávolítása Előrelátó tervezés

Fegyelmezési módszerek Tudatosítás, a helyes magatartásra való rámutatás: Hivatkozás a következményekre Elmarasztalás és bátorítás Határok megvonása Szituációt követő megbeszélés Viselkedés értelmezése

Fegyelmezési módszerek Büntetés: A büntetésnek a vétekhez való igazítása Kiváltság megvonása Helyben marasztalás (bezárás) Büntetési célzatú kiállítás Külső tekintélyhez folyamodás

Tanulási stílus A tanulási stílus egyfajta hajlam, fogékonyság egy sajátos tanulási stratégia alkalmazására. Az egyén által leginkább preferált külső és belső feltételek és módok, melyek között a tanulás végbemegy. (+)

Tanulási stílus Kolb és Rubin (1979) A tanulási stílus dinamizmusai: észlelés feldolgozás Emberek típusai: divergens feldolgozó konvergens alkalmazkodó (+)

Tanulási stílus Witkin (1978) A tanulási stílus: Mezőfüggő: kicsiny és fontos részletekre összpontosít, de nehézsége van az összefüggések megtalálásával. Mezőfüggetlen: összefüggéseket ismer fel, de nehézséget okoz számára a részletek felismerése (+)

Tanulási stílus Svensson (1988) Holisztikus – a tanuló arra törekszik, hogy a megtanulandó anyagot egészében megértse, átlássa. Atomisztikus – a tanuló az anyag egyes részleteire fókuszálja a figyelmét. (+)

Tanulási stílus Marton: mély és felszínes megközelítés mély megközelítés: figyelemirányítás szerző szándékára végpont szem előtt tartása összefüggésbe hozás rész-egész viszony szöveg alapstruktúrája aktivitás dolgok kiderítése saját következtetések levonása szerző érvelés-logikájának felfedezése (+)

Tanulási stílus Marton: mély és felszínes megközelítés összpontosítás a „szövegre” megpróbálja az anyagot memorizálni csak a műveletre figyel túlzott szándék nincs összefüggésbe hozás a részekkel elszigetelten foglalkozik részletekre összpontosít nem mérlegel, nem gondolkodik elméje passzív, kényszerűen irányított (+)

Tanulási stílus Bernáth-Horváth-Mihály-Páldi preferált érzékszervi modalitás vizuális auditív mozgásos preferált társas környezet egyéni stílus társas tanulási stílus adekvát válaszok tendenciája reflektív - érvel impulzív – nem tud indokolni

Egyéni munkastílus A legjobb tanulási állapot elérése Környezet megszervezése A megfelelő hangulat megteremtése A korai tevékenység alapvető A megfelelő agyhullám Szólaltassuk meg a zenét! Döntsük le a tanulás akadályait! Vizualizáljuk a célunkat! Keltsünk érzelmeket!

Kulcsok a jó prezentációhoz A pozitív légkör és kapcsolatteremtés A teljes képet mutassuk be először Vonjuk be a tanulásba valamennyi érzékszervet! Lépjünk ki az előadói szerepből! Fordítsunk figyelmet a „nem tudatos” tanulási folyamatokra! Fontos a sok szerepjáték és „szerep” Szervezzünk sok „állapotváltást”! Tegyük a tanulás tanulását minden kurzus kulcsfontosságú részévé!

Sikerre való programozás Indulj ki a sportból! Merj álmodni – és elképzelni a jövőt! Tűzz ki egyértelmű célokat és határidőket! Szerezz be gyorsan egy lelkes mentort! Indulj ki a „nagy képből”! Kérdezz! Keresd meg az alapelvet!

Sikerre való programozás Kutasd fel a három legjobb gyakorlati könyvet! Tanulj meg újra olvasni – gyorsabban, jobban, könnyebben! Bevésés képek és hangok segítségével. Csinálva tanulni. Elmetérkép – lineáris jegyzetek helyett.

Sikerre való programozás Könnyed felidézés. A nyugodt ébredés művészete. Gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni! Ismétlés és reflexió. Agykapocs és memóriafogas. Csak játékosan! Tanítva tanulni. Irány a gyorstanuló kurzus!