A környezettudományi képzés az ELTE-n, együttműködési lehetőségek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gazdaság és az oktatás együttműködése
Advertisements

2007. március 22.DE TEK TTK Földtudományi BSc - szakirányválasztás Március óra I. terem Szakirány választás rendje a Földtudományi BSc szakon.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Természettudományok fizika, kémia, biológia Céljaink  Szemléletformálás (tanórán és azon kívül is)  Gyakorlatias tudás  Egyéni tehetséggondozás  Felkészítés.
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
ELTE BOLYGÓTUDOMÁNYI NAP Az ELTE Planetológiai Műhely bemutatása Sik András ELTE Természetföldrajzi Tanszék A program az ELTE jubileumi rendezvény-sorozatának.
Az ELTE-TTK BSc szakjai, szakirányai, tervezett mesterszakok
A földtudományi alapszak (BSc)
Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar
375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője március 25.
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Vegyész és kémiatanár mesterképzések
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
A SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KÖRNYEZETTUDOMÁNYI KÉPZÉSEI A képzések szakmai felelőse: a Környezettudományi Intézet Fő feladata a tudomány területek közötti.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Nyílt Nap december 18. Tanulmányi és Információs Központ: Kongresszusi terem.
Molekuláris Bionika.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Nyílt Nap december 17. Szeged, TIK.
Kémia Alapszak „Vegyülj Velünk !”.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP /1/A Interdiszciplináris.
Anyagmérnöki Alapszak
Egységes tankönyvek a természetvédelmi mérnök képzés szolgálatában
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Készítette:Keresztes Katalin Borbála KEKOAAF.PTE II. éves szabad bölcsészet szakos hallgató Óra: Kommunikáció az egyetemen Oktató:Viszket Anita
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
Gyógyszerügyi szervezéstan február 3. Dr. Zelkó Romána.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Biomérnök alapszak (BSc)
Környezettan alapszak (BSc)
Környezetvédelmi képzés vegyipari alapozással
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Biológus Tanszékcsoport
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Tanárképzés a Debreceni Egyetemen Prof. Dr. Gaál István Prof. Dr. Gaál István TEK oktatási és tanárképzésielnökhelyettes
Az ELTE-TTK BSc szakjai, szakirányai, tervezett mesterszakok
A BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
Környezettan Előadás Ajánlott irodalom:
Környezettan BSc Diploma előtt
Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézet
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
ELTE informatikus vegyész szak
Környezetmérnöki szak
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Vegyész szak.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
Eötvös Loránd Tudományegyetem A legősibb és legnagyobb magyar egyetem.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
A BSc-MSc rendszerű tanulmányok tapasztalatai a műszaki és a természettudományi felsőoktatásban II. MŰHELYKONFERENCIA AZ ELTE BOLYAI KOLLÉGIUMÁBAN 2008.
Innovációs programok a Szent István Egyetemen Regionalitás és együttműködés Figler Kálmán, kancellár Dr. Szabó István, külkapcsolati igazgató, dékán.
Környezettudomány mesterszak (MSc) Analitikai, Környezettudományi és Limnológiai Intézet Pannon Egyetem, Mérnöki Kar.
Bemutatkozik az EKF Természettudományi Kara Pénzesné Dr. Kónya Erika dékán.
Az átjárhatóság vizsgálata a Gyógy-és fűszernövény-termesztő technológus és a Természetvédelmi mérnöki szakok között Horváthné dr. Baracsi Éva egyetemi.
Természetvédelmi mérnök alapszak. Előzmények, alapítás Természetvédelmi szakmérnök- képzés indulása (Dr. Szabó, Dr. Sey) utolsó szakmérnöki.
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
A képzés szeptemberében indul!
A tanárképzésről Tél Tamás ELTE.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Élelmiszertudományi Kar Szakmai Konzultáció október 25.
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
PANNON EGYETEM KÉMIA ALAPSZAK.
PANNON EGYETEM VEGYÉSZ MESTERSZAK.
Élelmiszertudományi Kar
Milyen idő lesz holnap? Időjárás-előrejelzés az ELTE-n
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
BME VBK tájékoztató 1.
Előadás másolata:

A környezettudományi képzés az ELTE-n, együttműködési lehetőségek Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem A környezettudományi képzés az ELTE-n, együttműködési lehetőségek Kiss Ádám ELTE Atomfizikai Tanszék és Környezettudományi Centrum 2011. október 21.

Az előadás célja: A képzés kezdeteinek áttekintése A jelenlegi helyzet Áttekintés a jelenlegi helyzetről Együttműködési lehetőségek a Sapientiával

Társadalmi igény (a válság gyengíti): Környezetvédelem, természetvédelem Megújuló energiák A vízprobléma, szennyvizek Környezetkímélő technológiák Zajvédelem Élelmiszerbiztonság Hulladék-elhelyezés Sugárvédelem (ionizáló, nem-ionizáló) A problémák zöme a környezetet érinti!

1990-es évek eleje: Környezettan tanárszak, 1995-re mindenütt ELTE későn indult: ok erős szakterületek Első felvétel: 1997 (Környezettan – X tanárszak) 2004: Környezettudomány szak 2005: BSc akkreditálása, 2007: MSc 2006: Környezettudományi Doktori Iskola

Környezeti oktatás stratégiája: A problémákról mindenképpen halljanak a hallgatók Nem kell az egyes területeknek megfelelő szakembert képezni Ezért: A gondolkodás, a szemlélet a fontos, ez nevelési kérdés Rugalmas szakemberek kellenek Gyakorlati képzés elengedhetetlen

ELTE TTK Az ELTE TTK a kutatók számát tekintve az ország legnagyobb kutatóintézete Minden természettudományi szakterület a legmagasabb szinten van képviselve Laboratóriumok, félmillió könyv, számítógépi ellátottság, hálózat

A környezettan képzés jelene az ELTE TTK-n: Kétszintű (Bolognai-) képzés 2006-tól Környezettan Alapképzés (BSc) 3 év, 180 kredit 120 kredit mindenkinek kötelező alapozó és szakmai törzsanyag 50 kredit szakirányos (környezetkutató, geológia, geofizika, meteorológia) 10 kredit szakdolgozat

Általános és szakmai alapozó tárgyak (120 kredit) - Kritériumtárgyak: matematika, fizika, kémia, biológia (gimnáziumi alapismeretek) - Általános természettudományos (pl. matematika, fizika, kémia, stb.) tárgyak - Földtudományi (pl. geológia, légkörtan, stb.) tárgyak - Biológiai (pl. állattan, növénytan, stb.) tárgyak

Szakmai törzsanyag: multidiszciplináris Földtudomány (pl. geológia, geofizika, stb.) Biológia (pl. genetika, mikrobiológia, stb.) Kémia (pl. analitika, szerves kémia, stb.) Fizika (pl. környezetfizikai módszerek, stb.) Természet- és környezetvédelem Jogi és gazdasági ismeretek

A környezettan alapszak kimenetelei Környezettan alapszak BSc Környezettudományi MSc Környezettan – X tanár szakpár MSc Környezettan alapszak BSc Geofizika MSc Geológia MSc Környezettan – Természettan tanár szakpár MSc Meteorológia MSc

Környezettudomány mesterképzés (MSc) Két év, 120 kredit, szakirányok: Környezetföldtudomány Környezetfizika Alkalmazott ökológia Műszeres környezeti analitika Általános

A jövő: elhelyezkedési lehetőségek BSc után: Környezetvédelemmel foglalkozó szervezetek, vállalatok Természetvédelmi felügyelőségek Önkormányzatok MSc után: Környezetvédelemmel és környezetgazdálkodással foglalkozó hazai és nemzetközi cégek, Doktori Iskolák, Kutatóintézetek, Hivatalok, önkormányzatok, Természetvédelmi felügyelőségek, Nemzeti Parkok Általános és középfokú oktatási intézmények (tanár szakosok)

Terepgyakorlatok

Gyakorlatvezetők Meteorológia Talajtan Kartográfia Környezetkémia Környezetfizika Hidrogeológia Környezetföldtan Ökológia Gyakorlatvezetők

Gyakorlati képzés: Laboratóriumi gyakorlatok Terepgyakorlatok Mindkettő fontos! Példa: mintavételezés (ELTE) Gyakorlatok arra, hogy megbízható-ak legyenek a mérések, ne szennyeződjenek el Az elhelyezkedés egyik fő feltétele!

2006-tól: két-ciklusú rendszer 2011: 467 hallgató

Kiértékelendők: Az MSc felvételik tapasztalatai Alapképzettség szerepe, hiányos-ságok Képzési stratégiák között: csak felkészült hallgatók bent hagyása Szakdolgozati témák kiválasztása Gyakorlati képzés

Megjegyzések a mai helyzethez: A dolgok alakulását nem tudjuk érdemben befolyásolni A célok továbbra is a korábbiakkal egyeznek Az első tapasztalatok pozitívnak tekinthetők az MSc-vel Legfontosabb tennivaló: tanárképzés újraindítása

Együttműködési lehetőségek: Közös laboratóriumi képzés Közös terepgyakorlatok Szakdolgozatok a másik egyetemen Oktatási anyagok közös fejlesztése Oktatók cseréje Közös pályázati lehetőségek Együttműködés: Felsőoktatási Környezettudományi Képzési Ankét

Környezettudományi alapok tankönyvsorozat A Társadalmi Megújulás Operatív Program támogatott projektje Környezetfizika Környezettudományi terepgyakorlat Környezeti ásványtan A környezetvédelem alapjai Környezeti mintavételezés Mérések tervezése és kiértékelése Környezetkémia Talajtan környezettanosoknak Környezetminősítés Környezeti áramlások A környezettan alapjai Environmental Physics Laboratory Practice

Köszönöm a figyelmet!

Környezetfizika Szennyezések áramlása, terjedése Sugárszennyezések, elektromágneses sugárzások, radioaktív sugárzások Környezetkímélő anyagok, környezettudatos technológiák Az energetika és a környezettudomány Zaj, zajártalmak, zajvédelem

Környezetkémia Zöld kémia: hulladékmentes technológiák, környezetkímélő anyagok Felszín alatti, felszíni vizek (pl. Tisza) cianid- és nehézfémszennyezés Légköri aeroszolok, levegőminőség Nehézfémek: növényfiziológiai sztresszfolyamatok Szennyvíztisztítás és szennyvíziszap hasznosítás

Környezetbiológia Környezetminősítés és hatás-vizsgálatok biológiai jellegű kérdései Környezetfejlesztési, környezet-védelmi, természetvédelmi kutatási és szakhatósági feladatok Biomonitorálás, biofilmek minősítése Megújuló energiaforrások kutatása

Környezetföldtudomány Föld és szféráinak tér-időbeli változása, egymásra való hatásainak megismerése Földtudományi-földrajz kutatási módszerek elsajátítása (geológiai, geofizikai, geokémiai, meteorológiai, talajtani) Környezeti hatásvizsgálat, környezet-minősítés, hulladékelhelyezés

ELTE TTK Környezettudományi Centrum                                                                                                                                                                                                             ELTE TTK Környezettudományi Centrum http://kornyezet.elte.hu Kiss Ádám egyetemi tanár 3722500/6312 kissadam@ludens.elte.hu