A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
A járási rendszer megújítása
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
Körzetközpontok és vonzáskörzetük viszonya, perspektívái a jogszabályi változások tükrében DR. KOVÁCS FERENC NYÍREGYHÁZA MJV POLGÁRMESTERE.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Sásdi Többcélú Kistérségi Társulás SÁSD, június 28.
Sok kicsi sokra megy? avagy, Települési önkormányzatok vagy járási tanácsok? A regionális tudomány társadalmasítása PÉCS, május 4. Dr. Zongor Gábor.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Az önkormányzati finanszírozási rendszer A XX. ORSZÁGOS JEGYZŐ-KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA Keszthely Szeptember 27. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
Baranya Megyei Önkormányzat
Önkormányzati rendszer átalakítása
Önkormányzatok az alapfokú oktatás átalakulása után XXI. Országos Jegyző-közigazgatási Konferencia Keszthely Szeptember 19. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
Közigazgatási alapismeretek
Közigazgatási alapismeretek
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Dr. Lamperth Mónika Budapest október 18.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
MAGYAR KÖZGAZDASÁGI TÁRSASÁG PÉNZÜGYI SZAKOSZTÁLY Kossuth klub: április 14. Dr. Lóránt Zoltán (az önkormányzati gazdálkodás nehézségei Magyarországon)
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Az önkormányzatiság európai jó gyakorlata VIII. Országos Kistérségi Konferencia Miskolc-Lillafüred, november 24. Dr. Zongor Gábor TÖOSZ főtitkár.
Az önkormányzatok érdekképviselete
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
ÁLLAM ÉS ÖNKORMÁNYZATOK
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A területi államigazgatás átalakítása
Az önkormányzati érdekképviselet Magyarországon. I. A keletkezés 1989 –
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Schmidt Jenő TÖOSZ elnök
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
Iskola és közösség Iskola és közösség I: Iskola és település (oktatásökológiai megközelítés) Iskola és közösség II: Az iskola funkciói (funkcionalista.
2009. április 7.. I. A jegyzői tisztség kialakulása és fejlődése a tanácsrendszer létrejöttéig 1. A jegyzői tisztség a kezdetektől 1871-ig 2. A jegyző.
Parlamenti választások 2014-ben a 10 ezer főnél népesebb települések eredményeinek néhány sajátossága, érdekessége A Politikatörténeti Intézet konferenciája,
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
KISTÉRSÉG ÉS REGIONALITÁS A KÖZMŰVELŐDÉSI GYAKORLATBAN Pap István Megyei Művelődési Központ, Békéscsaba.
J EGYZŐI ÉRTEKEZLET ÉHOT T ÖRVÉNYESSÉGI F ELÜGYELETI O SZTÁLY Pécs, február 29.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
Kárpátaljai megyei egészségügui főosztály helyettes igazgatója
TOP vas megyei aktualitásai
A polgármesterség változásai Veresegyház október 15. Dr
Pécs, március 6. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal
„KISTÉRSÉGI” MŰKÖDÉS – járások - tankerületek
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Előadás másolata:

A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO 2015. április 22 A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO 2015. április 22. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök, delegáció vezető

A magyar közigazgatás térképe

A magyar településhálózat lakossági struktúrája – 2014. október 12. Az összes települési önkormányzat száma: 3178 50 főnél kisebb községek száma: 27 (legkisebb: Iborfia 12 lakos) 200 főnél alacsonyabb lakosságszám: 352 500 főnél alacsonyabb lakosságszám: 1 048 (33%) 1000 főnél alacsonyabb lakosságszám: 1 719 (54%) 2000 főnél kisebb települések száma: 2 365 (74%) – ebből 6 város! 10 ezer lakos alatti települések száma: 3033 (95%) 50 ezer feletti: 20 (0,6%) - ebből - 100 ezer feletti: 9 Egy településre jutó átlagos lakosság szám: 3153 Vidéki településre jutó átlagos lakosság szám: 2630

Egy település / lakos megoszlása megyei viszonylatban

Településkategóriák és népesség struktúrája

Önkormányzati struktúra - 2014 I. Települési önkormányzatok - 3178 községi, (nagyközségi) – 2809 (104) Városi – 346 (-175-1 =170) járásszékhely városi – 175 (-23=152) megyei jogú városi - 23 Fővárosi -1 fővárosi kerületi - 23 II. Területi önkormányzat - 20 Megyei önkormányzat – területfejlesztés, vidékfejlesztés, területrendezés, koordináció Fővárosi önkormányzat

Járás 175 járási hivatal és 23 kerületi hivatal 2013. január 1-től. Az államigazgatás alsó középszintű szervei, a járási székhelyeken (kirendeltségeken, települési ügysegédek) működnek. Régiók Tervezési, statisztikai és fejlesztési célokat szolgálnak NUTS 2 szintnek felel meg, az országot 7 régió fedi le ( Közép-Magyarország, Közép-Dunántúl, Nyugat-Dunántúl, Dél-Dunántúl, Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld)

Az új típusú állami szerepvállalás Főbb változtatások - 1 Az új típusú állami szerepvállalás Feladatok – hatáskörök újra osztása – növekvő állami szerepvállalás a közszolgáltatás biztosításában Közoktatás államosítása (Klebelsberg Intézményfenntartó Központ) – 3 ezer lakos alatti településen az állam a fenntartó és a működtető - 3 ezer lakos feletti településen az állam a fenntartó és az önkormányzat a működtető Egészségügy részleges államosítása - Önkormányzati kórházak államosítása, a gazdasági társasági forma megszűntetése - Járó-beteg ellátó intézmények vegyes fenntartásúak Egészségügyi alapellátás és az orvosi ügyelet önkormányzati feladat maradt

Főbb változtatások - 2 Állami igazgatás járási hivatalba szervezése - A jegyzői hatósági ügyek kis része került a járási hivatalokhoz Kistelepülési hivatalok megszűntetése (2000 fő alatt) - Az önkormányzati hivatalok továbbra is ellátnak államigazgatási hatósági ügyeket - A kiemelt elsőfokú építésügyi hatáskör címzettje a járásszékhely város jegyzője Új szereposztás: – polgármester – alpolgármester – jegyző Feladatfinanszírozás és forrásmegosztás finomítása Erős állami felügyelet – 2012-től Hitelfelvétel korlátozása – 2012-től, további szigorítás 2013-tól Önkormányzati adósságkonszolidáció 2012-2013.

Új szemlélet és megközelítés 6. § A helyi önkormányzat feladatai ellátása során: a) támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, együttműködik e közösségekkel, biztosítja a helyi közügyekben való széles körű állampolgári részvételt; b) erősíti a település önfenntartó képességét, feltárja lehetőségeit és hasznosítja saját erőforrásait; c) egyes közszolgáltatások igénybevételét - törvény felhatalmazása alapján - rendeletében feltételekhez kötheti.

Önkormányzati lehetőségek Szubszidiaritás valósággá tétele Járáson belüli mikrotérségek szervezése Együttműködés, partnerség, társulás Új típusú önkormányzati hivatal és szerepek Partnerség erősítése az állam és önkormányzatok, valamint önkormányzatok között Önkormányzati tulajdon védelme

Köszönöm a figyelmet!