Pervasiv fejlődési zavarok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Útvesztő számukra a világ…
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
Gyermekkori görcsállapotok
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Az autizmusról Cubáné Horváth Klára.
Mikor beszélünk koraszülésről?
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kommunikációs stratégiák
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Down dada babamasszázs oktató élményei saját babájával Baráthné Nagy Edina 2010 V. Tudományos Továbbképző Konferencia Csecsemőmasszázs Oktatók Számára.
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Az autizmus spektrum zavarok klinikai
Gyermekkori depresszió
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Értelmi fogyatékosságok kórtana
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
Beilleszkedési zavarok
Pszichikus működés zavarai
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése.
Skizofrénia.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Pszichológiai Ismeretek
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Fogyatékosok gondozása
Egyenlő Bánásmód Hatóság TAPASZTALATÁTADÓ TALÁLKOZÓ Diszkrimináció és autizmus
Az antiszociális viselkedés és a magatartászavar gyerekekben és fiatalokban: felismerés, intervenció és kezelés NICE Clinical Guidline 158 guidance.nice.org.uk/cg158.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Speciális gyermekvédelem
A mozgás szükséglete.
Gének, környezet, viselkedés
Tévhitek az autizmusról előadások nem csak szakembereknek
Személyiségfejlődési zavarok
TÖRTÉNET §Autos = önmaga §Ernst BLEUER 1911; – szkizofrénia egyik tünete §Leo KANNER 1943; Baltimore §Hans ASPERGER 1944; Bécs.
Korai fejlesztés a gyermekneurológus szemszögéből Készítette: Dr. Darvas Éva március 24.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Pervasiv fejlődési zavarok Dr. Nagy Zsuzsanna

BNO-10 V. főcsoport F84 alcsoport Életreszóló zavar a szociális-, és kommunikatív képességeknél Minőségi károsodás Gyermekkori autismus F84.0 Atipusos autismus F84.1 Rett-syndroma F84.2 Egyéb gyermekkori desintegratív zavar F84.3 (Heller-syndroma) Mentális retardatioval és stereotyp mozgászavarral társuló túlzott aktivitás F84.4 Asperger-syndoma F84.5

Rett-syndroma F84.2 Csak lányokon alakul ki 7-24 hónap közt beszéd, motoros készségek, kézhasználat részleges, vagy teljes elvesztése, hyperventillatio, szociális és játék fejlődés érintett. 4 éves kor után choreoatetoid mozgászavar, majd súlyos mentalis retardatio

Heller-syndroma F84.3 Normál fejlődés, majd hónapok alatt bizonyos készségek elvesztése Környezet iránti érdeklődés elvész Sztereotip mozgások, manirok Szociális interakciok károsodása Ok: encephalopathia

Mentalis Retardatioval és stereotyp mozgászavarral társuló túlzott aktivitás F84.4 IQ 50 alatt Hyperaktivitás, csökkent figyelem, stereotyp viselkedés Serdülőkori semmittevés Ok: alacsony IQ vagy agyi károsodás

Autismus XIX. Században már említik 1943. Leo Kanner 1943-44 Hans Asperger írták le tüneteit, viselkedésformáinak közös elmeit, sajátos vonásait Ma a köztudatban az Esőember alakja él Hazai kutatói: Dr. Gerő Zsuzsa Dr. Weiss Mária Dr. Oláh Róza Dr. Vikár András Székely Margit, László Zsuzsa gyógypedagógusok Szervezeteik: 1989. Autisták Érdekvédelmi Esógyesülete Autisták Háza Alpítvány 1998. Autismus Alapítvány: Dr. Balázs Anna főigazgató Autismus Szakmai Egyesület Autistákat Segítő Központok Egyéb: ELTE: HANDS PROJECT

Autismus „Magába fordult”, „Zárkózott” 10000/2-5 fő ill. 10000/15-20 fő (Byron 1988.) Fiú-lány arány 3-4:1 Nem értelmi fogyatékosság és nem érzelmi zavar!

Autismus Fő tünetcsoportok: ( Wingi-triász) A szociális interakciók minőségi károsodása A kommunikáció minőségi károsodása Szűk spektrumú repetitív, stereotyp viselkedés, érdeklődés ( Wingi-triász)

A szociális interakciók minőségi károsodása Legsúlyosabb, legspecifikusabb fogyatékossági tényező (Volkmar 1987.) Összetett non-verbalis viselkedésmódok károsodása: Szemkontaktus hiánya Arckifejezéseket nem értik   Gesztusok (főleg érzelmiek) értelmezési nehézsége Testtartásokból nem tudnak következtetni érzelmekre, gondolatokra: „Szociális dyslexia” Észlelteken túli dolgokat nem értik Saját érzéseiket sem tudják megfogalmazni Kortárs kapcsolataik szegényesek vagy nincsenek: Elhúzódva magányosan játszanak Tárgyak részei érdeklik őket Szerepjátékot nem játszanak Szociális viselkedésükben nincs adok-kapok jelleg.

Kommunikáció minőségi károsodása Beszélt nyelv fejlődése késik, vagy ki sem alakul: 50% nem beszél (gyakori az értelmi fogyatékosság társulása) 50% beszél, de kommunikációjuk deviáns marad: Nem kezdeményez és tart fent beszélgetést Nyelv használata stereotyp és repetitív Abnormis vokalizatio (monotónia, vagy éneklő) Echolalia: helyzethez és érzelmi megnyilvánuláshoz kötődő Névmások cseréje (önmagukat E/2, E/3 személyben említik) Neologismák Nem tudnak általánosítani Metaforákat, átvitt értelmű, elvont szavakat nem értik Viszonyszavak megértése nehézkes Intelligenciájuk tartalmas, stabil és mérhető: Súlyos értelmi fogyatékosságtól átlagon felüli szintig terjed (75%-nál 70 alatti) Kognitív struktúrájuk meghatározott felépítésű (téri-vizuális készségek jók, verbalis absztrakciós, fogalaomalkotási készségek gyengék)

Korlátozott repetitiv, stereotyp viselkedés, érdeklődés Egy, vagy több stereotyp, korlátozott érdeklődési kör, mely intenzitásában vagy tárgyában abnormis Merev ragaszkodás sajátságos, nem funkcionális rutinhoz Stereotyp, repetitiv mozgások, manírok Tárgyak részletei a fontosak, az egész nehezen értelmezhető

Egyéb nem specifikus tünetek Eltérő érzékelés: Tapintási túlérzékenység Szeretnek szagolgatni Hallási túlérzékenység Tárgyak érzékelhető tulajdonsági érdeklik (szín, szag, íz) Csökkent fájdalomérzet Egyes ingerekre bizarr reakciók Furcsa étkezési szokások (extrém válogatás) Alvászavar (éjjel órákig játszik) Hangulati élet zavara (ok nélküli sírás, nevetés, félelem) Önagresszió (kézharapdásás, fej falba veregetése) Kényszerességek (tömegiszony, állatoktól való félelem, szakállas embertől való félelem)

Az autismus okai Neuroanatómia: kp. idegrendszerben eltérés képalkotó eljárásokkal sem volt (Baumann 1991.) Neurofiziológia: gyakoribb EEG rendellenességek, epilepsziás görcsök kisded és serdülő korban (Ornitz 1978.) ; serdülőkori viselkedésromlás. Kiváltott potenciál: auditiv információk csökkent jelentősége (Young és mások 1982.) Neurokémia: értelmi fogyatékos autistáknál (1/3 rész) serotonin szint emelkedés Neuropsychologia : halántéklebeny elváltozás? (kommunikációs fogyatékosság) homloklebeny elváltozás? (érzelemszegénység, motoros sterotypiák, gyenge motiváltság; Maurer 1978.)

Autismus okai 2. Neurobiológia: (Menshew 1991.) Genetika: PKU, neurofibromatosis, sclerosis tuberosa Súlyosabb autismus, alacsonyabb verbalis IQ esetén a családi terheltség nagyobb Öröklődési arány: egypetéjű ikrektől az elsőfokú rokonok felé csökken Autistának a testvére háromszor gyakrabban autista (fiú esetén nagyobb esély) Egészséges testvérnek minimális az esélye autista utódra Ezek alapján az autismus poligénes öröklődésű. Genetikailag heterogén.

Az autismus lezajlása Két évesen már abnormitások, megkésett fejlődés (25% beszédcsökkenés, szociális magatartásváltozás; Rogers és Dilalla 1990.) Lassú javulás vagy változatlanság 10 évesen flexibilisebbek, szociálisan érdeklődőbbek, de kis részüknél regresszió (agresszivitás, epilepszia) Felnőtt kor elérése elhúzódó: huszas évek végén viselkedésbeli és szociális javulás lehet. Az autismus egy életre szól, önállóvá válás korlátozott, értelmi fogyatékosok önellátásban is segítségre szorulnak.

Lemp az autismusról Normál eset autista

Lorna Wing típusai Különc, furcsa, bogaras, de ha jó szociális háttere van, normál iskolába jár. Jól tolerálják, de megmosolyogják. Autista jegyek Normál jegyek A pathologiás jegyek befedésétől függ, hogy milyen közösségbe kerülhet, mennyire tud alkalmazkodni, képes lesz-e önálló életre. Autista jegyek Normál jegyek

Diagnosztika Több lépcsős, multidiszciplináris Szülők, pedagógusok megfigyelése utáni anamnesis. Szakemberek megfigyelése és standardizált felmérések utáni diagnózis: Súlyos halláskárosodás, durva elhanyagolás kizárása Kérdőívek, tesztek: Autismus Diagnosztikai Interjú Átdolgozott Kiadás Vineland Adaptiv Viselkedési Skála Psychologiai Fejlesztési Profil Autista Viselkedési Tünet Skála (1980.) Gyermekkori Autismus Pontozó Skála (1986.)

Diagnosztika 2. Kognitív felmérés skálái: Wechsler Skála (1971.) Differenciális Képesség- Skálák (1990.) Raven Mátrixok (1956.) Nonverbális tesztek Bailey-féle Csecsemőfejlődési Skála Mullen-féle Skála (1989.) Kommunikáció-beszéd felmérés Teljesítménytesztek Orvosi vizsgálat: neuropsychiátriai fejlettség, hallás-látás vizsgálata, bőrvizsgálat, anamnesis (családi, perinatalis)

Differenciáldiagnosztika Elektív mutismus (F94.0) Rett syndroma (F84.2) Heller syndroma (F84.3) Expressiv és receptiv beszédzavar (F80.1-F80.2) Schizophrenia (F20) Asperger syndroma (F84.5) Atipusos autismus (F84.1)

Therapia Orvosi: Gyógypedagógiai és speciális ellátás: Szomatikus betegségek (látás-hallás sérülés) Gyógyszeres kezelés (agresszió, depresszió, epilepszia, serotonin emelkedés) Gyógypedagógiai és speciális ellátás: Életre, munkára való felkészítés fejlesztéssel: Viselkedésprobléma megoldása, sikerarány növelése Kiszámíthatóság, előreláthatóság növelése Egyéni fejlesztés (beszéd, mozgás, foglalkoztató és psichoterápia) Környezet lassú változtatása kompromisszummal Stereotyp viselkedés felhasználása leendő munkaként Családterápia (genetika, prognózis, psychés és fizikai támogatás)

Prognosis Egyesek az önkiszolgálásig vagy csak a környezet elviseléséig jutnak, mások egyetemet végeznek Minden autista segítségre szorul abban, hogy az ő világából a mi világunkba amennyire tud, beilleszkedhessen Az alkalmazkodásnak mindig a mi oldalunkról kell indulni. Biztosítani kellene: befogadó iskolarendszert, védett munkahelyeket és otthonokat.