Civil érdekérvényesítés kistérségi szintén Egy megyei szintű helyzetfeltáró kutatás tanulságai Kinyik Margit Szocio East Egyesület Nyíregyháza „Szövetség.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
Önszerveződési folyamatok Heves megyében. Alaphelyzet A szervezetek a megyénkben önszerveződő valódi hálózatként működnek (komplex, osztott, skálafüggetlen)
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Szektorok közötti együttműködés tapasztalatai a kerékpáros érdekképviseletben Csikai Mária Nyíregyháza, május 27. A program.
MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
1 Pont, 3 Szervezet Unió Alapítvány •A helyzethez képest életben maradtunk •Árvíz, rémhírek, rossz idő •Működtettük, túléltük •Az első pályázat.
Nizák Péter Az intézményi fejlesztés kérdése a civil szektorban Budapest, november 29. Táncsics Alapítvány, Friedrich Ebert Stiftung.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
AME ma és holnap. A teljes független iskolai kör nevében Legitim- ha lehet - egyetlen ernyőszervezet Tagtoborzás személyesen, megyénként kistérségenként.
„INTER-CIVIC: Vývoj dvojjazyčného portálu a digitálnych obsahov pre NGO”
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Közigazgatási alapismeretek
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Közigazgatási kommunikáció
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A társadalmi egyeztetés alapfogalmai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője február.
Kuti Éva Szociális gazdaság, nonprofit szektor, civil társadalom Versengő koncepciók és intézményi leképeződésük.
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG LEADER Program a sikeres magyar vidékért Közösség, Összefogás, Tudás.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
Régió, megye, járás (kistérség): múlt- jelen- jövő Pálné Kovács Ilona MTA KRTK, Regionális Kutatások Intézete Pécs,
„Talpraállástól az intézményesülésig” Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei civil szervezetek komplex szervezetfejlesztése (TÁMOP / ) Vágvölgyi.
"Civil szervezetek közötti együttműködések tapasztalatai helyi kutatások alapján" Kinyik Margit Szocio East Egyesület, Nyíregyháza Nyíregyháza május.
Az önkormányzatok érdekképviselete
A közösségi részvétel lehetőségei Mit tanulnak a fiatalok a közösségben, avagy mi az önkormányzat felelőssége? Nyíregyháza, december 1. Kósa András.
PARTNERSÉG. Schwertner János Mi a partnerség? Különböző (magán, társadalmi, gazdasági) kapcsolatokban: Különböző (magán, társadalmi, gazdasági) kapcsolatokban:
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
Foglalkoztatás-politika
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Szórvány és nemzetépítés – Nemzetközi konferencia – Civil szerepek és önépítkezés szórványban Kovács Katalin – Szórvány Alapítvány Temesvár, május.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A civil szektor helyzete Békés megyében; hálózatépítési technikák Kondoros április 24.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
ÖNKORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE II. 1. ÖNKORMÁNYZATI HORIZONTÁLIS ÉS VERTIKÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÉS KOORDINÁCIÓS MECHANIZMUS KITERJESZTÉSÉT.
KISTÉRSÉG ÉS REGIONALITÁS A KÖZMŰVELŐDÉSI GYAKORLATBAN Pap István Megyei Művelődési Központ, Békéscsaba.
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Előadás másolata:

Civil érdekérvényesítés kistérségi szintén Egy megyei szintű helyzetfeltáró kutatás tanulságai Kinyik Margit Szocio East Egyesület Nyíregyháza „Szövetség a közösségi részvétel fejlesztéséért” Budapest, december 2.

A „jó kormányzás” felé… Önkormányzati reformok II. világháborút követő jóléti közigazgatási rendszer túlburjánzása, civil társadalomtól való eltávolodása, állampolgárok passzivitása. Állami/önkormányzati rendszer reformjai: Első hullámban költségcsökkentő, eredmény centrikus, intézményi szervezeti szintű (NPM). Második hullámban minőségi, környezet felé nyitó, állampolgári részvételre építő. Civil szerepvállalás Demokrácia deficit érzékelése. Nonprofit szektor növekedése. Közösségi részvétel iránti igény.

Magyarországi tendenciák a rendszerváltás után Önkormányzati rendszer Decentralizáció, amelynek eredménye a széttagoltság, közszolgálati szerepkör gyengülése, átfedések. Önkormányzati reformtörekvések: integráció. Civil részvétel Civil nonprofit szektor növekedése. „Fórumosodás”. Ágazati és területi érdekképviseletek foltszerű megjelenése. Közösségszervezés újjáéledése. Civil érdekképviselet újra és újra megjelenő koncepciója.

Önkormányzati társulások Magyarországon Társulások, kistérségi közigazgatás hagyománya (járások, városkörnyéki igazgatás). A kötött és szabad társulások népszerűsége a rendszerváltás után. Integrációs törekvések – a kistérségi szint preferálása. A kistérség, mint preferált szint Többlépcsős lehatárolás. KSH definíció (1994), melyet a területfejlesztés is használ. (Jelenleg 174 kistérség). IDEA program: komplex kistérség (önkormányzati-közszolgáltatói, területfejlesztési, államigazgatási funkciók). Társulási forma, nem közigazgatási egység. Civil szerepvállalás: Kistérségi Civil Fórum (CEF) becsatolása a „partnerség” jegyében, 4 térszinten. Kritériumok: Az adott térszint településeinek vagy lakosságának legalább felét lefedő, igazolható tevékenységi hatókör. Kistérségnél magasabb szinteken: horizontális szempontoknak való megfelelés is! Felhatalmazás: területfejlesztési döntéshozatal.

A program és a kutatás körülményei A program célja: A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében működő 12 CEF működésének feltárása, a problémák és fejlesztési lehetőségek megfogalmazása. A kutatás módszerei: A 12 működő kistérség társadalmi-gazdasági helyzetének leírása. A 12 kistérség nonprofit szektorának leírása. A CEF-re vonatkozó tapasztalatok megismerése interjúk segítségével (12 interjú a kistérségi munkaszervezet vezetőkkel, 12 interjú a CEF elnökökkel). Fejlesztési lehetőségek: Képzés Tréning. A program időtartama: június – május.

A kutatás eredményei: a kistérségi társulások nézőpontja Társulások szerepfelfogása Nem letisztult identitás, domináns a központi ösztönzők nyomása, de halad a termékeny együttműködés irányába. Gyenge vertikális és horizontális koordináció. Együttműködési hajlandóság: kis és nagy települések egyensúlya. Veszteségek és nyereségek. Többcsatornás finanszírozás, biztos financiális alapok. Ugyanakkor pályázati kényszer. Szervezeti jelleg hasonlósága a civil szervezetékéhez. Erős menedzsment szemlélet.

A civil szervezetek és a CEF megítélése A civilek támogatás-orientált, laikus, fenntarthatósági problémákkal küzdő szervezetek. Partikuláris civil kapcsolatok, „szektorként” kevésbé érzékelik. Felszíni nyitottság a civilek felé, jogi normakövető magatartás. A CEF-et „nem látják”, képviselőket, személyeket látnak (ez általában nem a CEF elnöke, hanem a delegáltja). A CEF „egyéni partizánakciókban” nyilvánul meg, nem lokális civil összefogásként. Gyakorlatilag nincs rendszerszerű működése.

A kutatás eredményei: a civil oldal a CEF elnökök véleményeinek tükrében A megalakulás körülményei: Egy nap alatt, a Közigazgatási Hivatal bábáskodásával. A teljes folyamatban megyei szinten alig két tucat civil szervezet vett részt. A bekapcsolódó civil szervezetek többsége a megyeszékhelyen működik. Többszörös átfedések. A kezdeti blokkolódás kihatása: nincs további fejlődés (új belépő). CEF felépítése a megyében: Átlagosan 6-8 szervezet. Elnök-delegált. Nincs SZMSZ.

A CEF-ben résztvevő szervezetek jellemzői Megyei (nagy) szervezetek: Kevés kistérségi/lokális érdekeltség. Magas szintű intézményesültség. Széles, kiterjedt kapcsolati rendszer. Összefogásban, „érdekképviseletben” szerzett tapasztalat. Azonban: érdekképviselettel kapcsolatos általános negatív és szkeptikus attitűd. Az érdekképviseleti tevékenység mint egyéni kapcsolatépítési és információszerzési forma. Időmenedzselési problémák. (Kis) helyi szervezetek: Alacsony fokú intézményesültség. Gyenge és partikuláris civil kapcsolati háló. Korlátozott és behatárolt „civil szektor tudat”.

A CEF megszületéséről alkotott kép, bekapcsolódási motivációk Motivációk: Szervezeti megjelenés és személyes ambíciók (küldetéstudat). Legitimációs feszültségek: „Nagy” és „kis” szervezetek „benyomulása”. Helyi felhatalmazás. Elnökök és delegáltak közötti feszültség (szerepkörből adódó különbségek). Tagság negligálása.

Önkormányzati kapcsolatok általában A lokalitás a kiemelt szint. Partikuláris kapcsolatok, amelyekben egyértelműen a szervezeti érdekek dominálnak. Alárendeltség. Negatív tapasztalatok, kiábrándultság, pesszimizmus.

Működés(képtelenség)i tényezők a CEF szintjén Teljes információhiány (CEF, jogi szabályozás, szerepkörök, mechanizmusok). Teljes készséghiány (belső működés szabályozatlansága, kommunikáció képtelenség, az érdekérvényesítés „diplomáciai” készséganyagának teljes hiánya). Idealisztikus, valóságtól távol álló szerepfelfogás. Frusztrált, alárendelt pozíció érzete.

A makroszintű érdekképviselet hazai tapasztalatai Együttműködési készség hiánya (nem mindenkit érdekel, érint). A civil szervezetek humán kapacitásának minősége, együttműködési „tudáskészlet” hiánya. Kulturális és történelmi reflexek, beidegződések, attitűdök. A szervezeti erőforrások mennyiségi korlátai. Ellenérdekeltségi tényezők, személyes kapcsolatok. Rövid távú „szervezeti” gondolkodás. A kistérségi CEF, mint állatorvosi ló.

Konklúziók Önkormányzati-civil együttműködés vonatkozásában: A kistérség nem identitás kategória (egyelőre). A lokalitás kiemelt szerepe (a helyi önkormányzattal való viszony). A „partnerség” fogalmának kiüresedése, súlytalansága. Alapvető jogi gátló tényezők. Civil szervezetek közötti együttműködések vonatkozásában: Infrastrukturális, szervezeti fenntarthatóságra nyilvánvalóan pozitív hatású, konkrét materiális előnyöket rejtő együttműködések felé tolódás. Együttműködési „tudás” teljes hiánya. Az együttműködés a „nagy” szervezetek luxusa. A nagyok számára az együttműködés (személyes) kapcsolatépítést, információszerzési lehetőséget jelent.

Köszönöm a figyelmet!