Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében Dr. Farkas Marianna főosztályvezető OEP Általános Finanszírozási Főosztály Magyar Kórházszövetség XXVII. Kongresszus Debrecen, 2015. április 22. Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Az egynapos ellátás meghatározása Egynapos sebészeti ellátás keretében az egészségügyi szakellátás társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 9/1993. (IV. 2.) NM rendelet 9. számú mellékletében felsorolt beavatkozások végezhetők, feltéve, hogy a beteg 24 óránál kevesebb időt tartózkodik a beavatkozást végző egészségügyi intézményben. Egynapos sebészeti beavatkozás Több hazai meghatározás létezik, az itt megjelölt definíció a legteljesebb, az OEP Szabálykönyvből kivonatolt meghatározás. Jogszabályi definíció jelenleg nincs, amelynek hiányában az egységes alkalmazás kérdéses. Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Az egynapos ellátás meghatározása Az ellátás végzésének feltétele, hogy a beteg általános állapota jó, nem igényli a műtét utáni szoros megfigyelést; várhatóan vérátömlesztést nem igényel; otthoni gondozása biztosított. A beteg továbbá nyilatkozik arról, hogy lakás- és higiénés körülményei megfelelőek; tartózkodási helyétől az ellátó egészségügyi intézmény 30 perc alatt elérhető; tartózkodási helyén telefon biztosított; hazaszállításakor és a tartózkodási helyén a műtétet követő éjszakán részére a felügyelet, valamint szükség esetén a megfelelő egészségügyi ellátáshoz jutás lehetősége biztosított; hozzájárul a műtét egynapos sebészeti ellátás formájában történő elvégzéséhez. Egynapos sebészeti beavatkozás végzésének feltételei Több hazai meghatározás létezik, az itt megjelölt definíció a legteljesebb, az OEP Szabálykönyvből kivonatolt meghatározás. Jogszabályi definíció jelenleg nincs, amelynek hiányában az egységes alkalmazás kérdéses. Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság! Jogszabályi háttér Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. Rendelet Az egészségügyi szakellátás társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 9/1993. (IV. 2.) NM rendelet (9. sz. melléklet) Az egynapos sebészeti és a kúraszerűen végezhető ellátások szakmai feltételeiről szóló 16/2002. (XII. 12.) ESzCsM rendelet egynapos beavatkozással összefüggésben nem rendelhető el otthoni szakápolás; problémát okozó, az egynapos sebészet elterjedését gátló tényező bizonyos területeken , biz. betegkörben Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Az egynapos ellátások csoportosítása „E” feladatkód – Jellemzően az egynapos sebészeti ellátásra kiírt pályázaton nyertes szolgáltatók, valamint a 2012 júliusától megszűnt aktív fekvőbeteg-szakellátási szakmákban engedélyezett egynapos osztályok, akik külön egynapos TVK-val is rendelkeznek „J” feladatkód – Járóbeteg-szakellátásra megállapított TVK terhére elszámolható egynapos beavatkozást végző egységek „1” feladatkód – Egynapos beavatkozást is végző aktív fekvőbeteg-szakellátást nyújtó osztályok, ahol a felvétel és a távozás időpontja között nem telik el 24 óra és az elszámolás típuskódja „3”. Ennek finanszírozása az aktív fekvőbeteg-szakellátásra vagy az egynapos ellátásokra megállapított TVK terhére történik. „J” – aktív kasszából, egynapos TVK terhére; „E” – önálló egynaposok fekvő háttér nélkül, pályázatos vagy megszűnt szakma, de lehet aktív is; „1” – aktív fekvő osztályon végzett egynapos Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Az egynapos ellátások finanszírozása Finanszírozása az aktív fekvőbeteg-szakellátás előirányzatából történik HBCs szerinti súlyszámérték azonos a nem egynapos ellátások súlyszám értékével Az „E” feladatkódú ellátások esetén az ellátások tervezhetősége miatt csak a TVK mértékéig történik a finanszírozás „E” feladatkód: nincs degresszió, a TVK-n felüli teljesítményt nem számoljuk el (tervezhető ellátás) Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Egynapos ellátásként is jelenthető beavatkozások számának változása (2010-2014) 58,22% 57,65% 54,43% 47,05% 36,85% 2010-ben az egynaposként elvégezhető esetek 36,85%-nál, 2014-ben 58,22%-nál történt egynapos ellátás Azon HBCs-k, amik egynaposként is végezhetők Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Egynapos ellátásként is jelenthető beavatkozások számának változása (2010-2014) Az ellátás a 48 órát meghaladta Az ellátás 48 órán belül befejeződött Egynapos ellátásként jelentett 9/1993. (IV.2.) NM rendelet 9. sz. mellékletében nevesített eljárások. Az egynaposként ellátható esetek számának lényeges emelkedése 2011-2012-ben következett be. 2011. július 1-től bővült az egynaposként ellátható eljárások köre. 2014-ben az összes műtéti eset 29%-a egynapos ellátás keretében történik. Az egynaposként elvégezhető beavatkozásoknak pedig közel 60%-t végezték egynaposban. Súlyszám szempontjából ez az érték 11%, illetve 50% körül van. Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Egynapos beavatkozások esetszámának változása az összes műtétes esethez viszonyítva (2010-2014) Egynapos ellátásként nem elszámolható esetek Egynapos ellátásként jelenthető lett volna Egynapos ellátásként jelentett Az egynaposként ellátható esetek számának lényeges emelkedése 2011-2012-ben következett be. 2011. július 1-től bővült az egynaposként ellátható eljárások köre. 2014-ben az összes műtéti eset 29%-a egynapos ellátás keretében történik. Az egynaposként elvégezhető beavatkozásoknak pedig közel 60%-t végezték egynaposban. Súlyszám szempontjából ez az érték 11%, illetve 50% körül van. A HBCs-k alapján vettük figyelembe. Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Egynaposként elszámolt esetek száma az ellátó intézmény feladatkódja szerint (2014) (2014. finanszírozási év) Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Egynaposként elszámolt esetek száma az intézmény típusa szerint (2014) „1” feladatkód Az egynapos beavatkozások 88,65%-a fekvőbeteg ellátó intézményekben történik. Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Egynapos beavatkozások finanszírozási adatai (eFt) Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Országos TVK alakulása (2010-2014) Súlyszám összeg Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Régiók TVK-kihasználtságának eltérése az országos átlagtól (2014) Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
A 10 leggyakoribb egynapos beavatkozás esetszám- és súlyszámaránya az összes egynapos esethez viszonyítva a 2014. évben Esetszám % Szemlencse műtét 64 803 29,43 Nőgyógyászati küret 33 879 15,39 Terhesség megszakítás 25 506 11,59 Vesekőzúzás 11 565 5,25 Szívkatéterezés 9 306 4,23 Ízület tükrözés 7 393 3,36 Sérvműtét 5 919 2,69 Visszérműtét 5 615 2,55 Szem sárgafolt elfajulás kezelése 4 029 1,83 Méhnyakműtét 4 009 1,82 TOP 10 összesen 172 024 78,14 Egyéb 48 134 21,86 Összesen 220 158 100,00 A 10 leggyakoribb egynaposként végzett ellátás az egynaposként végzett összes ellátás 78%-át teszi ki. Az időskori macula degeneratio az éleslátásért felelős sárgafolt sorvadásos betegsége, mely típusosan 50 éves kor felett jelentkezik. Vezető vaksági ok, a vakok 22-25 százaléka emiatt veszíti el látását. Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Egynaposként elszámolt esetek számának megoszlása szakmánként (2014) Az egynapos esetek 65%-át a szemészet és a szülészet nőgyógyászat végzi, a szemészet súlyszám-részesedése a legnagyobb, 41%. Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Egynapos esetek számának változása az egyes szakmákban (2010-2014) A szemészeti egynapos ellátások száma 2010 óta meredeken emelkedik. Bár ellátható új tevékenységként 2011. július 1.óta a neuroendovascularisatióval járó maculadegeneratió belépett, az emelkedő trend ívét lényegesen nem változtatja meg. Az ortopédia-traumatológia esetszámainak 2011 -2012 évben bekövetkezett emelkedését az magyarázza, hogy 2011. július 1-től bővült OENO-k köre főként az ortopédia-traumatológia szakmát érintette. 2011.07.01.: Új OENO-k Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Egynapos esetek száma az ellátó intézmény megyéje szerint (2014) Régió Lakosságszám Esetszám Dél-Alföld 1 299 167 24 477 Dél-Dunántúl 933 931 23 119 Észak-Alföld 1 473 216 30 162 Észak-Magyarország 1 182 785 22 681 Közép-Dunántúl 1 090 593 23 621 Közép-Magyarország 2 984 933 74 464 Nyugat-Dunántúl 993 345 21 634 Országos esetszám összesen: 220 158 Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Egynapos esetek ellátása az ellátó intézmény megyéje szerint (2014) Megyén kívüli lakos legnagyobb arányú ellátása Budapesten, Pest,Hajdú-Bihar, Csongrád és Fejér megyében történik. Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság! Összegzés A betegbiztonság érvényesítése elsődleges Az egynaposként végezhető ellátások köre felülvizsgálatot igényel Tervezhetőség Finanszírozás megújítása A hazai helyzet megfelelő reprezentálása Az egynaposként végezhető ellátások köre mint korlátozó tényező Az egynaposként végzett ellátások aránya az egynaposként végezhető ellátások körében értelmezhető, e kör növelése szakmapolitikai döntést igényel az alapelvek, szabályok figyelembevételével (tervezhetőség, betegbiztonság…) A betegbiztonság érvényesítése mint korlátozó tényező Esetösszetétel, betegbeválasztás, megfelelő infrastruktúra – Súlyosabb esetekben orvosi mérlegelés és egyéni döntés függvénye, hogy az adott esetet egynaposként látják-e el, ebből az irányból az egynaposként végezhető esetszám növelésére finanszírozói ösztönző nem építhető be a rendszerbe - A szükséges infrastruktúra, szakszemélyzet rendelkezésre állása szintén korlátozhatja az esetszámot; ezek rendelkezésre állásának mérlegelése nem finanszírozói feladat, de monitorozása szakmapolitikai döntések meghozatalához szükséges lehet Tervezhetőség elve mint a betegvándorlást befolyásoló tényező A beteg szerepe: intézmény- vagy orvosválasztás, információs előny – Tervezhető ellátások területi igénybevételi adatainak vizsgálatakor elengedhetetlen annak figyelembevétele, hogy tervezhető ellátásról van szó, így nem egyértelműen a helyileg felmerülő szükségleteket mutatja. Befolyásolja a beteg előzetes tájékozottsága és a rendelkezésére álló információk (vagy információk hiánya), az ez alapján történő intézmény, vagy konkrét orvos választása (ismerősök ajánlása, internetes fórumok). A nemzetközi összehasonlítás korlátainak ismerete Egynapos ellátás meghatározása – Az egyes országokban eltérően határozzák meg az egynapos ellátásokat, ez az esetszámok leválogatásában eleve eltérést eredményez Alkalmazott indikátorok – Amennyiben valamilyen elv(ek) mentén egy korlátot szabunk az egynaposként végezhető ellátásoknak, úgy az összes műtéthez viszonyított arány összevetése olyan országokéval, ahol nincs ilyen korlát, hibás következtetéseket eredményez. Az egynapos ellátások helyzetének javítása finanszírozói szempontból – a hazai helyzet javításának többféle aspektusa lehet (pl. esetszám-növelés, új OENO-k egynaposként végezhetőségének megadása, beteghozzáférés javítása, szakmai szereplők nagyobb mértékű bevonása a döntéshozatalba, adatszolgáltatások), de az esetszám-növelés a leggyakrabban szóba kerülő, amely minden szereplő szempontjából támogatandó, azonban a finanszírozó szempontjából a legkevésbé releváns jelenleg. Finanszírozói eszközök nem állnak rendelkezésre, azonban a döntéshozók támogatása érdekében a finanszírozó mint adatszolgáltató szerepe meghatározó a TVK felülvizsgálata és ennek kapcsán javasolt módosítások alátámasztásában Szakmapolitikai eltérítés, preferencia alkalmazása Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság! Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Az egynaposként végezhető ellátások köre mint korlátozó tényező Az egynaposként végzett ellátások aránya az egynaposként végezhető ellátások körében értelmezhető, e kör növelése szakmapolitikai döntést igényel az alapelvek, szabályok figyelembevételével (tervezhetőség, betegbiztonság…) A betegbiztonság érvényesítése mint korlátozó tényező Esetösszetétel, betegbeválasztás, megfelelő infrastruktúra – Súlyosabb esetekben orvosi mérlegelés és egyéni döntés függvénye, hogy az adott esetet egynaposként látják-e el, ebből az irányból az egynaposként végezhető esetszám növelésére finanszírozói ösztönző nem építhető be a rendszerbe - A szükséges infrastruktúra, szakszemélyzet rendelkezésre állása szintén korlátozhatja az esetszámot; ezek rendelkezésre állásának mérlegelése nem finanszírozói feladat, de monitorozása szakmapolitikai döntések meghozatalához szükséges lehet Tervezhetőség elve mint a betegvándorlást befolyásoló tényező A beteg szerepe: intézmény- vagy orvosválasztás, információs előny – Tervezhető ellátások területi igénybevételi adatainak vizsgálatakor elengedhetetlen annak figyelembevétele, hogy tervezhető ellátásról van szó, így nem egyértelműen a helyileg felmerülő szükségleteket mutatja. Befolyásolja a beteg előzetes tájékozottsága és a rendelkezésére álló információk (vagy információk hiánya), az ez alapján történő intézmény, vagy konkrét orvos választása (ismerősök ajánlása, internetes fórumok). A nemzetközi összehasonlítás korlátainak ismerete Egynapos ellátás meghatározása – Az egyes országokban eltérően határozzák meg az egynapos ellátásokat, ez az esetszámok leválogatásában eleve eltérést eredményez Alkalmazott indikátorok – Amennyiben valamilyen elv(ek) mentén egy korlátot szabunk az egynaposként végezhető ellátásoknak, úgy az összes műtéthez viszonyított arány összevetése olyan országokéval, ahol nincs ilyen korlát, hibás következtetéseket eredményez. Az egynapos ellátások helyzetének javítása finanszírozói szempontból – a hazai helyzet javításának többféle aspektusa lehet (pl. esetszám-növelés, új OENO-k egynaposként végezhetőségének megadása, beteghozzáférés javítása, szakmai szereplők nagyobb mértékű bevonása a döntéshozatalba, adatszolgáltatások), de az esetszám-növelés a leggyakrabban szóba kerülő, amely minden szereplő szempontjából támogatandó, azonban a finanszírozó szempontjából a legkevésbé releváns jelenleg. Finanszírozói eszközök nem állnak rendelkezésre, azonban a döntéshozók támogatása érdekében a finanszírozó mint adatszolgáltató szerepe meghatározó a TVK felülvizsgálata és ennek kapcsán javasolt módosítások alátámasztásában Szakmapolitikai eltérítés, preferencia alkalmazása Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!