MKSZ KONGRESSZUS DEBRECEN 2015 ÁPRILIS 23. Fendler Judit, Budapest

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közérdekből közkedvelt közreműködést Avagy közreműködői szerződés és szakmai felelősség.
Advertisements

Hulladékgazdálkodás állami irányítása Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Az egészségügy átalakítása Holló Imre Pénzügyi csúcstalálkozó II szeptember 16.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Gondolatok a jubileumi XX. Magyarországi Egészségügyi Napokról
Egészségügy Betegjogok.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Szolgálatból szolgáltatás avagy változó egészségügy, bővülő betegjogok, szélesedő kártérítési felelősség.
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Dr. Hermann Csaba, Töreki Andrea, Dr. Dávid Gyula
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
Egészségpolitika.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Nemzeti Egészségügyi Számlák
Közhiteles nyilvántartások
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
. 1/12 Az egészségügy átalakításának új szakaszáról Budapest, Január 22. Dr. Kökény Mihály.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Az ügyeleti szabályok től módosult rendelkezései
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
HATÁRON ÁTNYÚLÓ ELLÁTÁSOK NÓGRÁD MEGYÉBEN A ÉVBEN Debrecen, április 23.
Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
UNIÓS BETEGEK ELLÁTÁSA KÖZFINANSZÍROZOTT KAPACITÁSON
Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Családtámogató ellátások
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Lantos Csaba. Egészségügyi kiadások a GDP százalékában között OECD átlag Egészségügyi kiadások a GDP százalékában 2012-ben Forrás: OECD Health.
CÉL – ADAT - ELLÁTÁS Törvénynek hosszútávon megfelelő költség- hatékony rendszer működtetése Szakember szükséglet optimalizálása Szempont: 16 – 08 óra.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Szakmapolitikai fórum
Menedzsergyakorlatok a gazdasági vezetők szemszögéből
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Kórházátalakítási pályázat
Adómentes juttatás 2019-ben? Igenis létezik!
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

MKSZ KONGRESSZUS DEBRECEN 2015 ÁPRILIS 23. Fendler Judit, Budapest Térítéses ellátások lehetősége a közkórházban, a Magyar Honvédség Egészségügyi Központ specialitásai Magánellátások etikai, gazdasági és jogszabályi kérdései az egészségügyi közintézményekben MKSZ KONGRESSZUS DEBRECEN 2015 ÁPRILIS 23. Fendler Judit, Budapest

ALAPVETÉSEK Az esélyegyenlőség, az egészségügyi szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférés biztosítása kiemelt hazai egészségpolitikai és Uniós cél, A lakosság egészségben eltöltött munkás és nyugdíjas évei maximalizálásának egyik eszköze az egészségügyi ellátórendszer fejlettsége, A fentiek egyik biztosítéka és a magyar egészségügy deklarált célja a nemzeti kockázatközösség fenntartása, azaz nem kívánja a tehetősebbek számára lehetővé tenni a járulékfizetés eltérítését a társadalom-biztosítási rendszeren kívülre. Magyarországon az egészségügyre fordított közkiadások 2006, a Konvergencia Program beindítása óta reálértéken 20-25%-kal csökkentek, a Visegrádi Négyek közül a legalacsonyabb szinten vagyunk, és ez megmutatkozik szinte minden népegészségügyi mutatónkban. Azaz, amellett, hogy növelni kellene az egészségügyre fordított közkiadásokat mind reálértéken, mind a GDP %-ban, el kell érni, hogy lakosság azon részének plusz forrásai, akik magasabb anyagi, információs és/vagy kapcsolati tőkével rendelkeznek, hatékony és transzparens módon elsősorban a közellátás hatékonyság-javulását szolgálják.

PÁR ADAT AZ ELLÁTÓRENDSZERÜNK HATÉKONYSÁGÁHOZ* A közkiadások aránya %-osan nálunk a legalacsonyabb, vásárlóerő-paritáson csak Lengyelországot előzzük, de Lengyelországban a közkiadások 30%-kal nőttek 2006 óta, míg nálunk 22%-kal csökkentek (tendencia!). A magánkiadások elsősorban a gyógyszerköltségeket, a magán-egészségügyben elköltött összegeket és a hálapénzt foglalják magukba. DE a magyar ellátórendszer forráshiánya ellenére egyelőre hatékonyabb sok területen, mint akár az OECD átlag , TARTALÉK arányaiban sok orvost képzünk (egyelőre a külföldnek) a diagnosztikában a kevés gépünkkel jóval több vizsgálatot végzünk, stb. *2013-as OECD Health Data adatok és módszertan

TÉRÍTÉSES ELLÁTÁSOK A KÖZKÓRHÁZAKBAN okok, tények és tévhitek Állami ellátás insufficienciáit kompenzálja (várólisták, szűkülő ellátási paletta a kiskórházakban,) Hálapénz helyett fizetendő (??) Jobb elhelyezést, komfortosabb ellátást szeretne a biztosított, A magánszolgáltatókhoz képest szélesebb szakmai paletta, jobb műszerezettség, Szélesebb szakmai háttér, Nagyobb szakértelem, több és jobb, folyamatosan rendelkezésre álló szakember, Nagyobb biztonságérzet, Bevétel a kórháznak, érdekeltség az orvosnak, A „szabad kapacitásokon” történik, azaz közellátást igénybe vevő beteg érdeke nem sérül (!?) MINDENKINEK ELŐNYÖS (?)

Amire pénzt lehet kérni magyra biztosítottól: JOGSZABÁLYI HÁTTÉR Magyar biztosítottnak nyújtható közintézményben végzett térítés ellenében nyújtott ellátás szabályozása 1997. évi LXXXIII. Törvény a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól 38/A. § Ha az egészségbiztosító az ellenőrzés során megállapítja, hogy az egészségügyi szolgáltató a) a finanszírozási szerződés szerinti, b) más forrásból megtérülő, c) el nem végzett ellátásért a biztosítottal térítési díjat fizettetett, kötelezi az egészségügyi szolgáltatót a térítési díjnak a biztosított részére történő visszafizetésére. Tiltása a közkórházban nyújtott fizetős ellátásnak- a nemzeti kockázatközösség fenntartása érdekében! Amire pénzt lehet kérni magyra biztosítottól: Emelt szintű komfortfokozat (mi minősül annak…) Nem OEP-finanszírozott egészségügyi ellátások (esztétikai plasztika, stb.) Szabad orvosválasztás (korlátozottan, érdekeltség nincs benne) Területen kívüli beteg (ld. fenn)

MI A SZABAD KAPACITÁS A MAGYAR EGÉSZSÉGÜGYBEN? A jogszabály azt engedi meg, hogy a kórház térítéses ellátást (pl. külföldi biztosított számára) csak szabad kapacitásai terhére, térben és időben elkülönítve nyújthat! Értelmezés: munkaerő szabad kapacitása – folyamatos orvos-és szakdolgozó-hiány mindenütt, 48 órás heti munkaidő-maximum (+12 óra „önként vállalt túlmunka” lehetősége, fővárosi kórháza nem tudnak ügyeleteket kiállítani) infrastruktúra szabad kapacitása egyágyas vagy emelt szintű szobák nem a térítéses ellátásra épültek , hanem a nemzeti kockázatközösség részére. Célzott térítéses eü. infrastruktúra Uniós pénzből tiltott. Térbeni elkülönítés nehezen értelmezhető, hiszen a jelenlegi VIP szárnyak is közellátásra készültek, közpénzből. eszközök szabad kapacitása amortizált, régi eszközök. Fogyóanyag, rezsi , overhead tételes elkülönítése Szürke zóna! Szabad kapacitás meghatározása a közellátáshoz szükséges kapacitás meghatározása után lehetséges csak.

ETIKAI HÁTTÉR, DILEMMA A KÓRHÁZAK FINANSZÍROZÁSA NEM FEDEZI A BETEGELLÁTÁS SZÜKSÉGLETEIT A kórházak kényszerből szürke eszközökhöz folyamodnak, hogy csökkentsék a hiányt. A döntéshozó eddig nem szabályozta a területet, ami melegágya a félreértéseknek, egyenlőtlen elbírálásnak (semmi nem szabályozza a kórházak térítéses díjszabását), a várólisták kikerülésének. A betegek nagy része nem is érdekelt benne, hiszen a magas anyagi és információs előnnyel bíró réteg a hálapénz formájában megveszi a jobb!/gyorsabb szolgáltatást a választott orvostól. Ezzel az orvos több pénzt kap, a beteg kevesebbet fizet, mintha piaci áron eladná a kórház a szolgáltatást (ld. Protézisműtét költsége) Így tovább nőnek a társadalmi egyenlőtlenségek, a kevésbé tehetősek lehetőségei beszűkülnek, szétválik az ellátás informálisan

ELSŐ LÉPÉSEK Térítéses és közfinanszírozott ellátások teljes törvényi szétválasztása Közszolgáltatás (OEP ellátások) finanszírozásának megteremtése (kapacitások megszüntetése/racionalizálása, felesleges beavatkozások kontrollja, érdekeltség és ellenőrzés megteremtése, stb.), Térítéses ellátások a DEFINIÁLT szabad kapacitásokon, amire a kórház fenntartója és az OTH kimondja, hogy eladható kapacitás (most olyat adunk el, ami nem a miénk), Alapcsomag (mi jár a közszolgáltatás keretében) definiálása, ideértve az ellátási időt is,amit vállal az állam (pl. 6 hónap szürkehályog-műtétre, ha korábban akarom az ellátást, megvehetem), Az alapcsomagon túli tételekre egységes módszertan alapján díjszabás Ahhoz, hogy a betegek ne egyszeri kifizetéssel vegyék meg az ellátást, kiegészítő biztosítás lehetőségének megteremtése,

Magyar Honvédség Egészségügyi Központ sajátosságai

MH EK ERŐSSÉGEI - nagykövetségek, nemzetközi szervezetek Magyarországon élő külföldi munkatársainak emelt szintű ellátása, - foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás –VERSENY, ELTÉRŐ SZINTŰ SZOLGÁLTATÁSOK - nagyvállalati szűrővizsgálatok - civil és katonai alkalmasság-vizsgálatok hazai és külföldi jelöltek részére (hivatásos és kereskedelmi pilóták, búvárok) - háttérintézményi szerződések (SZAKRENDELŐK, EGYNAPOS ELLÁTÓK RENDEZVÉNYEK) - KLINIKAI VISZGÁLATOK – TRANSZPARENS ELSZÁMOLÁS, NÖVEKVŐ BEVÉTEL, FEJLESZTENDŐ (FÁZIS 1) - ellátás-szervezők által közvetített külföldi páciensek aktív és rehabilitációs szakellátása – SOK A SZERENCSELOVAG

PROBLÉMÁK -A határon átnyúló egészségügyi ellátásra vonatkozó 2011/24/EU irányelv (2011. március 9.) alapján az EU állampolgárokat belföldi költségmértéken kell ellátni- JELENTŐS BEVÉTEL-KIESÉS -2015. január 1-i hatállyal módosult az Ebtv., melynek alapján magyar biztosítási jogviszonnyal rendelkezők részére csak a kötelező egészségbiztosítás által le nem fedett, az Egészségbiztosítási Alap terhére igénybe nem vehető vizsgálatok, beavatkozások elvégzésére van lehetőség térítési díj megfizetése mellett. (PONTOSÍTÁS), -MAGYAR BIZTOSÍTOTTAK ELLÁTÁSA KÖZINTÉZMÉNYBEN: EGÉSZSÉGPÉNZTÁR, SZOLGÁLTATÁSVÁSÁRLÓ KFT., VÁSÁROL (?) JOGVISZONY NEM VÁLTOZTATHATÓ MEG -”POTYAUTASOK” – SÜRGŐSSÉGGEL AZ ELLÁSÁT IGÉNYBE VEVŐ KÜLFÖLDIEK, NEM BIZTOSÍTOTT RENDEZVÉNYEK (SZIGET FESZTIVÁL), ÁVI TÖBB TÍZMILLIÓS VESZTESÉG - MAGÁNRENDELŐBŐL BEKÜLDÖTT VIZSGÁLATKÉRÉSEK (??) , ORVOSOK JOGVISZONYA, SZAKEMBER-MEGTARTÁS

AMIÉRT PÉNZT KÉRÜNK, AMIÉRT PÉNZT LEHET KÉRNI

NAPIDÍJ, Hévíz, Balatonfüred

EMELT SZINTŰ HOTELSZOLGÁLTATÁS, VITALITÁS, PODMANICZKY UTCA

TÉRÍTÉSES OSZTÁLY (?), RÓBERT KÁROLY KÖRÚT KÉPALKOTÓ DIAGNOSZTIKA (?)

Pár értelmezés Kapacitás: S z a b a d k a p a c i t á s : a kapacitás azon része, melyet a szolgáltató nem használ ki közfinanszírozott ellátás végzésére. Kapacitás: a jogszabály által meghatározott ágyszámok (fekvőbeteg-ellátó intézményeknél) finanszírozási szerződésben meghatározott szakorvosi óraszám és ügyeleti idő teljesítményvolumen-korlát (TVK)???-intézményi vagy osztályos? ÁNTSZ működési engedélyben meghatározott rendelési idő és az államháztartás terhére törté-nő finanszírozás nélküli rendelkezésre állási idő. Tájékoztatás: A jogszabályok széleskörű tájékoztatási kötelezettséget írnak elő a térítés szükségességéről, lehetősé-géről, okairól és mértékéről az ellátásban részt vevő szinte valamennyi szereplőnek. Így például az orvosnak az ellátást megelőzően kell tájékoztatnia a beteget arról, ha az ellátás térítés ellenében történik, és a várható térítési díjat is közölnie kell. A szolgáltatónak ki kell függesztenie a térítés ellenében igénybe vehető szolgáltatások jegyzékét és árát, illetve az ellátást követően számlát kell adnia a beteg-nek stb.

KÖSZÖNÖM A FIGYLEMET FENDLER JUDIT, FENDLER.JUDIT@HM.GOV.HU