KBSZ SZAKMAI NAP 2015 – HAJÓZÁS Budapest, május 5. Wimmer Gábor

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nemzetközi közúti árufuvarozás
Advertisements

– az elmúlt két évben történt balesetek tapasztalatai alapján
ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18
2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Sárközi Szilárd
EN Önök a Center Teleívzió encsi helyistudiójának teszt adását látják. Elérhetőségeink: Tel: mail: Várjuk észrevételeiket!
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
TŰZESET A BALATONFÖLDVÁRI KIKÖTŐBEN - Vitorlás kishajó tűz 2010
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
PannonRIS – Az AIS rendszer bevezetése Magyarországon
PannonRIS üzemeltetési tapasztalatok
RIVER INFORMATION SERVICES
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
A kibocsátási jelentések elkészítésével kapcsolatos tapasztalatok a Holcim Hungária Zrt. Hejőcsabai cementgyáránál június 27.Balatoni István.
Fukusimai atomerőmű-baleset
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS SIÓFOK október 24. Orosz Dalma főosztályvezető KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY megalakulása és tevékenysége (Azért dolgozunk,
MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
A BALATONI HAJÓZÁS BIZTONSÁGI KÉRDÉSEI
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
2012. ÉVBEN VIZSGÁLT HAJÓZÁSI ESEMÉNYEK
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április 24. Wimmer Gábor
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KITŰZŐ JELEK ELSODRÁSA, ELSODRÓDÁSA
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
KBSZ Vízi közlekedési Szakmai Nap Budapest
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság
Hajóút kitűzés a KDV-KÖVIZIG területén
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
Az „ÓRIÁS 469” uszály süllyedése Balatonlelle – június 11.
Az SL 2537 bárka süllyedésének vizsgálata
Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, május 6.
Budapest turisztikai marketingje
megújuló hatósági felügyelete
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
DUNA A MAGYARORSZÁGI SZAKASZA ÉS DUNAPARTI MAGYAR VÁROSOK.
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
Veszélyes áruk vízi szállítása
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
A „HULLÁM” termes személyhajó ütközése két szállodahajóval
HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY évi tevékenysége KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS
1 Hajóról, csónakból vízbe esett, eltűnt személyek 2015-ben KBSZ, SZAKMAI NAP Budapest, május 5. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető Hajózási.
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET Hajózási Főosztály
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
A polgári légiközlekedés általános repülésbiztonsági helyzete 2016-ban
XI. Országos Vízirendészeti Rendőr Járőrverseny
Előadás másolata:

Súlyos vízközlekedési baleset a Dunán Tolatmány ütközése hídpillérrel Baja, Türr István híd KBSZ SZAKMAI NAP 2015 – HAJÓZÁS Budapest, 2015. május 5. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető

Tolatmány ütközése hídpillérrel Az esemény bejelentése a KBSZ felé: 2014. szeptember 13-án 15 óra 12 perckor történt A KBSZ a helyszínre 18 óra 5 perckor érkezett és 20 óra 10 perckor távozott. Az eset időpontja: 2014. szeptember 13-án 14 óra 30 perckor történt. A hajó az eseményt a 10-es VHF csatornán bejelentette Az esemény bejelentése: Az eseményt a Gemenc Zrt. egy dolgozója látta a partról és jelentette a főnökének, aki értesítette a Mohácsi Vízirendészeti őrsöt. Innen adták az utasítást a bajai MNK irodának, hogy bejelentés érkezett, hogy egy hajó ütközött a bajai híddal, majd ezután a bajai MKB irodából kivonultak a helyszínre. Egy fő vizsgáló a Mohácsi Vizirendészeti Őrsről is elindult a vizsgálat lefolytatására. A délután folyamán egy hídmérnök érkezett a helyszínre, ellenőrizte a hidat, de számottevő sérülést nem állapított meg. Az NKH részéről is érkezett a helyszínre egy vizsgáló a Mohácsi irodából

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel Az eseményvizsgálat: A Vb az esemény helyszínére utazott, és a lekötött bárkák mellet elhelyezkedő Mercur 203-as tolóhajót és a sérült bárkát átvizsgálta. A Vb a járművek okmányait ellenőrizte, a hajó parancsnokát és első tisztjét meghallgatta. A helyszínről, az úszóegységekről és a sérülésektől fényképfelvételeket készített. Az NKH-n keresztül az RSOE által rögzített AIS adatokat a Vb bekérte. A DVRK-tól az ügyben keletkezett dokumentumokat másolatban beszerezte. Az Alsó-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság által üzemeltetett (ÁTI kikötő gabonatárház tetején elhelyezett) webkamera által készített fénykép felvételeket a Vb letöltötte. Az eset elemzését, következtetéseit a Vb ezen dokumentumok alapján végezte. A hajó és a sérült bárka adatai: A Mercur 203 tolóhajó adatai: Tolóhajó, épült: 1988, Giurgiu hossza: 34,64 m, szélessége: 10,1 m, merülése: 1,8 m, szabad oldal:0,85 m, vízkiszorítása: 411 tonna, teljesítménye: 1766 kW; (2400 Le)

Tolatmány ütközése hídpillérrel A Mercur 203 tolóhajó okmányának érvényessége: 2017. január 23. Előző szemléje: 2012. január 20. Galati Az 1080 jelű bárka adatai: 1080 jelű bárka okmányának érvényessége: 2015. szeptember 28. Mérete: 61,35 x 10,99; T: 2, m; vízkiszorítása: 1340 t A hajó ugyan rádión a 10-es csatornán bejelentette, hogy nekiütközött a hídpillérnek, de a bejelentést alapvetően a mögötte közlekedő Greifenstein önjáró karavánjának szánta, akit nem sokkal korábban megelőzött és tudta, hogy nemsokára ők is odaérnek a hídhoz. A Gerifenstein önjáró három bárkával közlekedett szintén völgymenetben. A szintén nagyméretű egység, nem akart, (már nem tudott) a völgymenetei normál hídnyílásban áthaladni. Rádión meggyőződött arról, hogy hegymenetben nem közlekedik senki, igy áthaladt a hegymeneti hídnyíláson. Ezt jelentették a bajai vízirendészeti KMB irodának.

Tolatmány ütközése hídpillérrel Időjárási körülmények, vízállás: Nappali, jó látási viszonyok, levegő hőmérséklete 23-27 oC, gyenge légmozgás, a vízállás Bajánál: 371 cm, A időjárási körülmények nem befolyásolták a baleset kialakulását. Az esemény leírása: A Mercur 203 tolóhajó nyolc bárkával (4x2) „B” üzemmódban indult el 8 fő személyzettel, 2014. szeptember 13-án 5 óra 30 perckor. A személyzet képesítései és orvosi engedélyei rendben volt. Az út a bajai Türr István hídig eseménytelenül telt el. A híd előtt a bal oldalon elhelyezett két bárka csatoló kötelei elszakadtak és levált a tolatmányról. A két bárka közül a hátsó, az 1080-as jelű nekiütközött a völgymeneti hídnyílás 3-as számú hídpillér jobb oldalának. A hajó kapitánya a kötél ismeretlen okból történt hirtelen elszakadásával, az erős áramlással, valamint az áthelyezett hídnyílás miatt megnehezedett hajózhatósággal magyarázta a baleset bekövetkeztetését. Elmondása szerint tudott a 37Du2014 HSZH-ról.

Tolatmány ütközése hídpillérrel A tolatmány a hídlábbal ütközést megelőző manőver közben elsodorta a híd bevezető zöld radareflektoros úszóját. Szerencsére még át tudott menni a bárkára a személyzet és így horgonyát le tudták dobni. A két bárka lefordult és megállt a híd alatt mintegy 100-120 méterre, a völgymeneti hídnyílás jobb szélén kb. a hídpillér vonalában. A Mercur 203 tolóhajó haladt és6 db bárkáját lekötötte lejjebb a lekötőn és visszaindult a két leszakadt, lehorgonyzott bárkáért. Azokat is megfogta és szintén a többi bárka mellé állította. A bárkák összeállítása, ekkor már nem egyezett meg az eredeti összeállítással. Az NKH-tól is érkezett a helyszínre egy vizsgáló és megvizsgálta a bárkát, majd jegyzőkövet vett fel, melyben előírta, hogy úgy kell összeállítani a tolatmányt, hogy a „sérült” bárka két másik bárka között és a tolóhajó előtt legyen, hogy szükség esetén szivattyúzni tudjon a hajó a mentő szivattyújával. Végső megállapítás, hogy a tolatmány üzemképes, elhagyhatja az országot.

Tolatmány ütközése hídpillérrel A baleset során személyi sérülés, lékesedés környezet szennyezés nem történt. A bárka csatoló kötelei elszakadtak és egy kikötőbak, illetve kötélbak kiszakadt a helyéről.

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel Az esemény elemzése: A Mercur 203 tolóhajó 8 bárkával völgymenetben haladt a bajai Türr István híd felé, Dunaújvárosból indulva. A szállított összes áru mennyisége: 2 852 305 kg (2852,305 t) 1210 (konténer) 1523 (vashulladék) 751 (üres) 468 (konténer) 749 (üres) 738 (vashulladék) 1080 (vaslemez) 1524 (vashulladék) Mercur 203 186,46 m 45,2 m

Tolatmány ütközése hídpillérrel Eredeti hajózó hídnyílások jelzései

Tolatmány ütközése hídpillérrel A megváltozott állapot a 29Du2014 és a 37Du2014 HSZH rendelkezése szerint A Mercur 203 tolatmányával elsodorta a híd előtti zöld úszót

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Üzemképességi érvényessége Tolatmány ütközése hídpillérrel Bárka száma Mérete (m) Induló Kikötő Érkező kikötő Merül (dm) Üzemképességi érvényessége Árufajta Áru (kg) tömege 1210 75,91 x 11 Budapest Constanta 10 2016. 11. 23. Konténer 113 200 468 76,07 x 11 2019. 05. 13 1523 71,05 x 11,6 14,1 2016. 06. 30. Vas hulladék 620 443 738 14,8 2016. 12. 12. 626 390 1524 14,2 2019. 04. 25. 622 960 1080 61,35 x 10,99 Dunaúj- város Belgrád 18 2015. 09. 28. Vaslemez 756 104 749 76,02 x 11 5 2015. 11. 03. Üres - 751 76,0 x 11,05 2016. 01. 18.

Tolatmány ütközése hídpillérrel A Mercur 203 hajóparancsnokának helyszínrajza

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel Gemenc ms kishajó a hídban

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel

Tolatmány ütközése hídpillérrel

DIACÍMEK

Tolatmány ütközése hídpillérrel Szöveg betűtípus: Arial betűméret: 16, félkövér betűszín: kék igazítás: sorkizárt sorköz: 1.0

Tolatmány ütközése hídpillérrel A Patrik ms hegymenetben

Tolatmány ütközése hídpillérrel A Ladjar I. és a Mercur 203 útvonalának összehasonlítása

Tolatmány ütközése hídpillérrel LadjarI. és a Ladjar II. útvonala a híd előtt völgymenetben

Tolatmány ütközése hídpillérrel Az elemzés összefoglalása: A Vb a kiadott Hajósoknak Szóló Hirdetményt az Automatikus Hajóazonosító Rendszer adatait és a web kamera fényképeit, valamint a hajóparancsnok jelentését elemezte. A hajó parancsnoka ugyan elismerte, hogy a tudott a 37Du2014 HSZH-ról, azonban mint a AIS adatok, mint a web kamera képei arról győzték meg a Vb-t hogy a hajó parancsnoka elvétette az áthajózásra kijelölt hídnyílást, és már későn kezdte meg azt a manővert amivel még sikeresen a áthaladhatott volna az ideiglenesen kijelölt hídnyíláson. Szerencsés kimenetelű baleset következett be, mert hasonló helyzetekben már történt sokkal súlyosabb víziközlekedési baleset, pl. 2010-ben a Dunaföldvári hídnál hegymeneti karavánnal és 2006- ban a Lágymányosi híddal történt ütközés után. Mindkét esetben szétszakadt a tolatmány és egy-egy bárka rakománnyal elsüllyedt.

Tolatmány ütközése hídpillérrel KÖVETKEZTETÉSEK: A tolóhajó nagyméretű tolatmányával későn vette észre, hogy nem a megfelelő hídnyílást közelítette meg A hajó a híd előtt erőteljes kormányzással próbálta meg a kijelölt hídnyíláson átvezetni a hajót Az erőteljes kormányzás hatására a jobb oldali két bárka csatolókötele elszakadt, és a két bárka elszabadult és nekiütközött a hídpillérnek. Szerencsés módon a bárka nem sérült meg komolyabban, nem lékesedett, és a hídban sem keletkezett kár Személyi sérülés nem történt Biztonsági ajánlás kiadására a Vb nem tesz javaslatot A baleset alapvetően emberi tényezők miatt következett be.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! wimmer.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu