A megyei és települési értéktárak és bizottságok szerepe, működése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Az új kisebbségi joganyag főbb elemei Köszönti Önöket a 15 éves Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal.
2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
A Fővárosi Önkormányzat civil stratégiája
Emberi Erőforrások Minisztere alapította,
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Tájékoztatás a as EMVA társfinanszírozású vidékfejlesztési program évi éves végrehajtási jelentésben foglalt eredményekről ÚMVP MB 2013.
Közigazgatási alapismeretek
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Mecsek-Völgység-Hegyhát Egyesület ÚMVP IV. tengely LEADER.
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Értéktár Bizottság munkája, tapasztalatai Budapest, május 21.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
Helyi értéktől a hungarikumig Nemzeti értékek és hungarikumok törvényi szabályozása Széles Ivett szakreferens Hungarikum Bizottság Titkárság.
Értéktárak Pest megyében
Nemzeti értékek és hungarikumok törvényi szabályozása
Széles Ivett szakreferens Hungarikum Bizottság Titkárság
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
A Magyar Mérnöki Kamara belső eljárásrendje az Országos Építésügyi és Településrendezési Tanács (OÉTT) munkájához kapcsolódóan Budapest, július 13.
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Hungarikumok a Parlamentben II Gyaraky Zoltán főosztályvezető Gőgös Zoltán államtitkár.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Horváth Zsuzsa Hungarikum Bizottság Titkársága koordinációs referens
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Mezőnagymihály, december 9.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Az önkormányzatok településfejlesztési
A választási feladatok ellátásával összefüggő aktuális információk Jegyzői Értekezlet december 3.
A NAKVI feladatairól, a vidékfejlesztés általános kérdéseiről és a Nemzeti értékekről Kerekes Ferenc Béla NAKVI vidékfejlesztési referens
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A Vas Megyei Önkormányzat Európai Uniós és hazai pályázatkezelési rendszere Készítette: Horváth Ádám oktatási, kulturális pályázati referens Vas Megyei.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
Szeged, december 09. Tájékoztató a helyi önkormányzati képviselők számára szervezett képzések tapasztalatairól.
Magyar Mudi Egyesület. Rövid történetünk február 21-én alakultunk 1 elnök 2 helyettes – 3 tagú elnökség 21 alapító tag és még ban 4 taggal.
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
„Menetrend” Kórházi – Klinikai Területi Szervezet megalakulására vonatkozó speciális és általános szabályok időrendben.
A régészeti örökség védelmének intézményrendszere.
Önkormányzat és állam.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
Török Ádám, az MTA főtitkára, az AKT elnöke
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Előadás másolata:

A megyei és települési értéktárak és bizottságok szerepe, működése Dr. Veres Zoltán Komárom-Esztergom Megyei Önkormányzati Hivatal

Áttekintés Bevezetés Jogi háttér A nemzeti értékek rendszere A megyei értéktárak és bizottságok feladatai, szerepe A Komárom-Esztergom Megyei Értéktár Bizottság A helyi értéktárak és bizottságok feladatai, szerepe Értékek gyűjtése és felvétele az értéktárakba

I. Bevezetés „Örökségünk a jövő alapja”- ezért a magyar kultúra évezredes értékeit, a magyarság szellemi és anyagi alkotásait, ember alkotta és természet adta értékeit átfogó értéktárban kell összesíteni (Htv, Preambulum) A különböző értékőr mozgalmak, mint előzmények nyomán a 2000-es években fokozatosan kialakultak az értékek gyűjtésének, rendszerezésének jogi keretei

II. Jogi háttér Alaptörvény (2011) – Preambulum és P) cikk Hungarikum-kerettörvény és végrehajtási rendelete: 2012. évi XXX. törvény a magyar nemzeti értékekről és a hungarikumokról (a továbbiakban: Htv.) 114/2013. (IV. 16.) Korm. rendelet a magyar nemzeti értékek és a hungarikumok gondozásáról (Vhr.) Egyéb jogi aktusok, pl. 32/2004. (IV. 19.) OGY határozat a védett őshonos vagy veszélyeztetett, magas genetikai értéket képviselő tenyésztett magyar állatfajták nemzeti kinccsé nyilvánításáról 77/2008. (VI. 13.) OGY határozat a hungarikumok védelméről

III. A nemzeti értékek rendszere Nemzeti érték meghatározása: magyar alkotótevékenységhez, termelési kultúrához, tudáshoz, hagyományokhoz, tájhoz és élővilághoz kapcsolódó, nemzetünk történelme, valamint a közelmúlt során felhalmozott és megőrzött minden szellemi és anyagi, természeti, közösségi érték, vagy termék – Htv. 1.§ (1) bek. j) pont E feltételeket kell az ajánlás során valószínűsíteni – pl. támogató, ajánló levelek formájában

III. A nemzeti értékek rendszere

IV. A megyei értéktárak feladatai, szerepe A megyei értéktár: a megye területén fellelhető nemzeti értékek adatait tartalmazó gyűjtemény – Htv. 1.§ (1) bek. c) pont A megyei önkormányzat megyei értéktárat hozhat létre. A megyei önkormányzat Megyei Értéktár Bizottságot hozhat létre, amely szervezi a megye területén azonosított települési és tájegységi értéktárak adatainak összesítését, gondoskodik a még nem azonosított, de a megye területén fellelhető nemzeti értékek azonosításáról, létrehozza a megyei értéktárat és megküldi azt a Hungarikum Bizottságnak. – Htv. 4.§ (1)-(2) bek. Amennyiben a megyei önkormányzat döntése szerint MÉB jön létre, úgy az összesíti és rendszerezi a települési és tájegységi értéktárakat. A megye területén fellelhető nemzeti értékek adatainak összesítése során a MÉB gondoskodik arról, hogy a több településről beérkezett, azonos nemzeti értékek egy nemzeti értékként kerüljenek nyilvántartásra. A megyei értéktárban elhelyezett nemzeti értékek adatait a MÉB-ok az értéktárba történő felvételt követő 8 napon belül megküldik a HB részére. – Htv. 7.§

IV. A megyei értéktárak és bizottságok feladatai, szerepe (II.) A Magyar Értéktárban nyilvántartott nemzeti értéknek hungarikummá nyilvánítására javaslatot tehetnek (többek között) a MEB-ok is – Htv. 12.§ (1) bek. c) Az értéktár bizottság működési szabályzatát a helyi önkormányzat képviselő-testülete határozza meg. Az értéktár bizottság: a) legalább három tagból áll; b) munkájába bevonja a helyi, illetve megyei közművelődési feladatellátás országos módszertani intézményét, továbbá értékek gyűjtésével, megőrzésével, hasznosításával foglalkozó országos és területi illetékességű szakmai és civil szervezeteket; c) félévente, legkésőbb a félévet követő hónap utolsó napjáig beszámol tevékenységéről a helyi önkormányzat képviselő-testületének (Vhr. 3.§) Az értéktár bizottság működéséhez és feladatainak ellátásához szükséges pénzügyi, tárgyi és ügyviteli feltételeket a helyi önkormányzat maga biztosítja. – Vhr. 3.§ (1) – (2) bek. A települési, tájegységi, illetve megyei értéktárban nyilvántartott nemzeti érték adatait a helyi önkormányzat az önkormányzat honlapján közzéteszi. – Vhr. 14.§ (1) bek.

IV. Megyei értéktárak az országban Ezidáig 19 megyei értéktár jött létre (Budapest nem hozott létre értéktárat, a 19 megye igen) 2014 nyarán a megyei értéktárakban mintegy 110 db nemzeti értéket tartottak nyilván – a legtöbb tételt Tolna megye értéktára tartalmazta (35 db) (Forrás: Gyaraky Zoltán: A nemzeti értékekről és hungarikumokról szóló szabályozás, mint nemzeti tudatot erősítő, nemzetegyesítő eszköz. In: Minőség és Megbízhatóság, 2014/3. 130. o.)

www.kemertektar.hu

V. A Komárom-Esztergom Megyei Értéktár és Értéktár Bizottság – www V. A Komárom-Esztergom Megyei Értéktár és Értéktár Bizottság – www.kemertektar.hu A megyei közgyűlés 44/2013. (IV. 25.) számú közgyűlési határozattal döntött a létrehozásáról A KEM MÉB elnöke a közgyűlés elnöke, tagjai a főjegyző és a Területfejlesztési Bizottság tagjai A KEM MÉB SzMSz-e értelmében a bizottság ülésein tanácskozási joggal részt vehet a NMI, a Kuny Múzeum, az Edutus Főiskola és a Megyei Könyvtár munkatársa

V. A Komárom-Esztergom Megyei Értéktár Bizottság tevékenysége, működése Működése alapvetőn kétirányú: A bizottság testületi munkája Ülések előkészítése, határozatok, nyilvántartás vezetése Évente a szükséges számú ülés tartása A bizottság értékfeltáró tevékenysége Tájékoztatók tartása Értékek bemutatása, propagálása

VI. A települési értéktárak és értéktár bizottságok MEGHATÁROZÁS: települési értéktár: a települési önkormányzat területén fellelhető nemzeti értékek adatait tartalmazó gyűjtemény – Htv. 1.§ e) pont Ugyanazon megye területén lévő több szomszédos település önkormányzata közös Települési Értéktár Bizottságot is létrehozhat, amely elkészíti a tájegységi értéktárat és az adatait megküldi a megyei önkormányzat részére. A TELEPÜLÉSI ÉRTÉKTÁR BIZOTTSÁGOK: A települési önkormányzat települési értéktárat, valamint Települési Értéktár Bizottságot hozhat létre, amely azonosítja a településen fellelhető nemzeti értékeket, létrehozza a települési értéktárat és nyilvántartás céljából megküldi azt a megyei önkormányzat részére. A települési önkormányzat a települési értékek azonosításával, a települési értéktár létrehozatalával és annak gondozásával, valamint adatainak a megyei önkormányzat részére történő megküldésével megbízhat a település területén működő, már korábban is nemzeti értékek azonosítását, gondozását végző állami, települési önkormányzati, egyházi vagy társadalmi szervezet által fenntartott intézményt, szervezetet vagy azok szervezeti egységeit, vagy a településfejlesztésben tevékenykedő külső területfejlesztési, vidékfejlesztési szervezetet (a továbbiakban együtt: települési szervezet). A Települési Értéktár Bizottság létrehozásáról vagy a feladat ellátásával történő megbízásról az érintett települési önkormányzat a létrehozást, illetve a megbízást követő 30 napon belül tájékoztatja a HB-t és a megyei önkormányzatot.

VI. A települési értéktárak és értéktár bizottságok A települési önkormányzat települési értéktárat, valamint Települési Értéktár Bizottságot hozhat létre, amely azonosítja a településen fellelhető nemzeti értékeket, létrehozza a települési értéktárat és nyilvántartás céljából megküldi azt a megyei önkormányzat részére.

VI. A települési értéktárak és értéktár bizottságok A települési önkormányzat a települési értékek azonosításával, a települési értéktár létrehozatalával és annak gondozásával, valamint adatainak a megyei önkormányzat részére történő megküldésével megbízhat a település területén működő, már korábban is nemzeti értékek azonosítását, gondozását végző állami, települési önkormányzati, egyházi vagy társadalmi szervezet által fenntartott intézményt, szervezetet vagy azok szervezeti egységeit, vagy a településfejlesztésben tevékenykedő külső területfejlesztési, vidékfejlesztési szervezetet (a továbbiakban együtt: települési szervezet). A Települési Értéktár Bizottság létrehozásáról vagy a feladat ellátásával történő megbízásról az érintett települési önkormányzat a létrehozást, illetve a megbízást követő 30 napon belül tájékoztatja a HB-t és a megyei önkormányzatot.

VI. A települési értéktár bizottságok - Működés A bizottságok működési szabályzat (SZMSZ, ügyrend) alapján működnek Összetételre vonatkozó előírások: min. 3 fő, bevonva a közművelődési és civil szervezeteket Munkájáról legalább félévente beszámol a képviselő testületnek

VII. Értékek gyűjtése és felvétele az értéktárakba Az értékeket a Vhr. Által felsorolt valamely ágazatba, kategóriába kell besorolni Valamely érték értéktárba történő felvételére bárki javaslatot tehet, a Vhr. Mellékletében található Javaslattételi nyomtatvány kitöltésével és az értéktár bizottság részére történő megküldésével – akár elektronikusan is Csatolni kell valamilyen vizuális dokumentációt és annak felhasználására vonatkozó nyilatkozatot

VII. Értékek gyűjtése és felvétele az értéktárakba (II.) A javaslattétel ingyenes A benyújtott javaslatokat az értéktár bizottság megvizsgálja, és azt elutasítja – nem jelent örökös elutasítást annak kiegészítésére hívhatja fel a javaslattevőt („hiánypótlás”) dönt a javaslatban foglalt nemzeti érték értéktárba történő felvételéről A felvett értékekről a települési ÉB tájékoztatja a MÉB-ot

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. veres. zoltan@kemoh Köszönöm megtisztelő figyelmüket! veres.zoltan@kemoh.hu info@kemertektar.hu