Az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának adaptációja Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Egész nap iskola?! – a pilot program bemutatása
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A nevelési-oktatási program előzményei
A kerettantervek fejlesztése
Műhelyvezetők, tanácsadók szakmai napja Csizmazia Sándorné Szakmai vezető Pécs, nov. 10.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Gyermekvilág régen és ma
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Erdei barátaink – Szakács Sándor.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
TÁMOP – A- 12/1. ALAPVETŐ CÉL  HH és HHH tanulókat nevelő iskolák kapcsolatfelvétele, programkínálatuknak bővítése  testvériskolai kapcsolat.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Tanórán kívüli tevékenységek gazdagítási lehetőségei Varga Attila február 4.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Barcsák Marianna - KPSZTI
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A szakiskola jelene és jövője
Tervezési folyamat.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
főosztályvezető-helyettes
tananyagfejlesztés TÁMOP E-13/1/KONV
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának adaptációja Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

Az alapkérdés és egy lehetséges válasz Kérdés: Miképpen lehet eredményesebbé és hatékonyabbá tenni az oktatási intézményeket a tanulók és a tanulás támogatása érdekében? Válasz: Egy lehetséges út az egész napos iskola*, a lehetőségek iskolája [*Jogszabályi háttér: Nkt 4.§, Nkt 26.§, Nkt 27.§, Nkt 46.§, 20/2012 (VIII. 31.) EMMI rendelet]

Milyen iskolára van szükségünk? Amelyre a személyre szabott pedagógia alkalmazása, a kompetencia alapú megközelítés a jellemző. Amely elfogadja a változó és sokféle szükségleteket és célokat. Amelyben a tanulói sokféleség kezelését örömforrásnak tartja. Nemcsak a tudás átadásának, hanem a tanulás megszervezésének is a színhelye. Olyan műhely, amelyben a résztvevőknek egyéni tanulási céljaik és ezek megvalósítására szervezett programjuk van. Az egész napos iskola - együttműködve az iskolán kívüli szervezetekkel, ellátásokkal, szülőkkel - egész nap, az oktatás hagyományos keretei mellett több, a tanulókat és a szüleiket célzó tevékenységnek is helyet ad.

Az új paradigma filozófiája Inklúzió – szociális kompetencia Tehetséggondozás, felzárkózás, személyiség gazdagítás Tanulási kudarcok csökkentése Iskolai konfliktusok számának csökkentése Tanulással kapcsolatos motiváció erősítése Szülők bevonása – társadalmi befogadás Magas foglalkoztatás, szociális és területi kohézió Versenyképesség Tudáson és innováción alapuló gazdaság Tudás – tanulási kompetencia Az iskolából kimaradók arányának 10% alá csökkentése

Megismerés -beillesztés Az egész napos iskola nevelési-oktatási programja (NOP) és az intézményi szintű adaptáció lehetséges lépései Pedagógiai koncepció A tanulási- tanítási program Megismerés -beillesztés A tanítási – tanulási egységek leírása Eszközök Alkalmazás Az értékelés és eszközei Célzottan fejlesztett továbbképzési programok támogatás, tanácsadás, szakmai fórumok, a program karbantartása Fenntartás

Mi támogatja a hétköznapokat? Modulok

A hétköznapok ritmusa Kerete az RJR-modell alapján (ráhangolódás, jelentésteremtés, reflexiók) A szakasz funkciója 7.45 – 8.30 45 perc Modulok: bevezetés, ráhangolódás Ráhangolódás 8.30 – 10.00 (90 perc) Tanóra Jelentés-teremtés, (tartalomfel-dolgozás, fejlesztés, felkészülés, szabadidő eltöltés stb.) 10.00 – 11.00 (60 perc) Modulok: sport – pihenés 11.00 – 12.30 Egyéni menü: differenciálás, felzárkóztatás, tehetséggondozás, egyéni (házi) feladat adás. 12.30 – 13.30 Ebéd, szabadidő 13.30 – 14.30 60 perc Modulok: tudomány, művészet 14.30 – 15.30 15.30 – 16.00 (30 perc) Modulok – zárás Reflexiók

Az egész napos iskola modulrendszere Modulok Tanítási-tanulási folyamathoz köthető tevékenységek modul Szociális kompetenciák fejlesztéséhez köthető tevékenységek modul Szabadidőhöz köthető tevékenysé- gek modul Pedagógusok kézikönyve modul Tematikus egységek Tehetséggondo- zás Önismeret, együttműködés Mindennapos testnevelés Módszertár Felzárkóztatás, korrepetálás Konfliktus- kezelés Hobbi, játék Eszköztár Differenciálás Beilleszkedés Életmód Útikönyv Különleges igények

A modulok adaptációja I. A modulfeldolgozás-alkalmazás folyamata Modellezés („moderálás”): feladatadás Egyéni, csoportos, felfedező, differenciált stb. feladatvégzés Fejlesztő értékelés, önértékelés Monitoring értékelés – hogyan valósultak meg a közös célok Reflexiók – a ciklus újraindítása Ráhangolódás, előkészítés: nyílt, tanuló-központú, interaktív

A moduladaptáció lépései II/a. A modul címe Körülíró vagy figyelemfelkeltő-szemléletesen fejezze ki a tartalmat Témaválasztás A modul rövid leírása Egy-két mondatos összefoglaló (esetleg alcímek) A témaválasztás megerősítése Célok/részélok A modul célját ismerteti. Kifejtése konkrét Mit szeretnék elérni? Beavatkozási lehetőség 1. A modul feldolgozásra szánt időkeret Modulfeldolgozásra szánt idő-tájékoztató jellegű. A javasolt időkeretet és az alkalmazás idejét (délelőtt, délután) jelzi Mikor, Mennyi ideig tart? Beavatkozási lehetőség 2. Felhasználási terület Az oktatási-nevelési folyamat melyik szakaszában ajánlott használni a modult (egy modul kapcsolódhat valamely hagyományos tantárgyhoz is, de gyakran több területen feldolgozható) Hol használható? A tervezés fázisa – Beavatkozási lehetőség 3.

A modul-adaptáció lépései II/b. Eszközrendszer A leírás utal azokra az eszközökre, amelyek a modul megvalósításához szükségesek. Esetenként javaslatot tesz ezek használatára. Beavatkozási lehetőség 4. Háttér Szakmai háttér: azok a tudományos, művészeti, gyakorlati stb. ismeretek, amelyekre a pedagógusoknak szükségük van ahhoz, hogy az egész napos iskolában eredményesen használják fel a modult. Az adaptációs folyamat ellenőrző állomása Pedagógiai háttér: azoknak a pedagógiai készségeknek és módszertani eljárásoknak a leírása, amelyek birtoklására szükség van ahhoz, hogy a modul használata során elérhetők legyenek a kitűzött célok. „Mit tudok megoldani és miben kell változtatnom?” Változatok Az ajánlott feldolgozási mód alternatíváinak leírása pontokba szedve, sorszámmal ellátva. Ezek segítségével a felhasználók saját helyi igényeikhez igazíthatják a programot. A változatok pontjai között szerepelhetnek például érdekes ötletek, más eszközigénnyel alkalmazható, illetve módszertani kidolgozásuk tekintetében eltérő megoldások. Az adaptáció kulcsfontosságú lépése: az erőforrások ismerete birtokában dönthetünk a modul teljes/részleges vagy alternatívákat magában foglaló megoldások felhasználásról

A modul-adaptáció lépései II/c. Ajánlott feldolgozási mód Ez a szempont a modulleírásnak különösen hangsúlyos eleme. Itt szerepel a tanítási-tanulási folyamat részletes bemutatása, a tennivalók – sorszámmal ellátott pontokba szedett – rendszere. Fontos, hogy ez a leírás reális, részletes, közvetlenül alkalmazható megoldásokat kínáljon. Tartalmazhat alternatívákat, elágazásokat is. Itt van lehetőség arra, hogy a fejlesztők intenzívebb tanítási módszerekre, érdemi differenciálásra, kooperatív tanulási technikákra, projektmunkák szervezésére stb. ösztönözzék a felhasználókat. Az alapkérdés: „Hogyan valósítsam meg?” A kidolgozás fázisa Értékelés Érdemes felhívni a pedagógusok figyelmét a folyamat közbeni tanulói önértékelést segítő lehetőségekre. Hogyan illeszthetők a modulértékelések az intézmény értékelési kultúrájába? Források Ebben a pontban papír alapú vagy elektronikus formában rendelkezésre álló olvasnivalók, multimédiás anyagok ajánlhatók a modul tartalmához kapcsolódóan, külön a pedagógusoknak és külön a tanulóknak. Milyen olvasnivalókat ajánlunk még? Mellékletek A modulhoz kapcsolódó egyéb anyagok tanulói és tanári segédletek. Pl. munkalapok  

Kutató-fejlesztő innovációs központok kialakítása Bázisiskolák létrehozása

Miért fontos ebben a folyamatban a bázisiskola hálózat? 1. Tudja működtetni gyakorlatban az egész napos iskolát 2. Ezt a tudást szervezett keretek között át tudja adni a fejlesztésre felkészült iskoláknak – segíti az adaptációs folyamatot

Köszönöm a figyelmet! www.ofi.hu