Az Audi önműködő parkolási rendszere Készítette: Mészáros Nóra BBCM5J
Parkolást segítő rendszerek Különböző autógyárak mérnökeikkel karöltve már hosszú évek óta azon dolgoznak, hogy járműveik új rendszereivel komfortosabbá, egyszerűbbé tegyék a vezetést számunkra.
A parkolást segítő rendszer magában foglalja a parkolási manőver megtervezését, a parkolóhely nagyságának vizsgálatát. A parkolás segítő célja, hogy támogatást nyújtson a jármű vezetőjének a parkolási manőver során. Ez többféleképpen is megvalósítható: Parkolóradar (APS - Acoustic Parking System) Parkoló kamera Automatikus parkoló rendszer
Parkolóradar (APS - Acoustic Parking System) A parkolóhelyre történő beállást segíti az akusztikus parkolórendszer. Ismétlődő figyelmeztető hang jelzi a vezetőnek, mekkora távolság van még az akadályig. A távolság csökkenésével az akusztikus jel, ismétlődési gyakorisága nő. A rendszer ultrahangos érzékelőkkel dolgozik, és úgy a jármű hátsó, mint az elülső részén beszerelhető. Az első lökhárítóba beépített radar az elől álló jármű 0,8 m-re történő megközelítésnél kezd jelezni. http://www.kresztanulasotthon.hu/tananyagok/varakozas/video06.mp4 A parkolóhelyre történő beállást segíti az akusztikus parkolórendszer. Ismétlődő figyelmeztető hang jelzi a vezetőnek, mekkora távolság van még az akadályig. A távolság csökkenésével az akusztikus jel, ismétlődési gyakorisága nő. A rendszer ultrahangos érzékelőkkel dolgozik, és úgy a jármű hátsó, mint az elülső részén beszerelhető. Az első lökhárítóba beépített radar az elől álló jármű 0,8 m-re történő megközelítésnél kezd jelezni. A parkolóhelyre történő beállást segíti az akusztikus parkolórendszer. Ismétlődő figyelmeztető hang jelzi a vezetőnek, mekkora távolság van még az akadályig. A távolság csökkenésével az akusztikus jel, ismétlődési gyakorisága nő. A rendszer ultrahangos érzékelőkkel dolgozik, és úgy a jármű hátsó, mint az elülső részén beszerelhető. Az első lökhárítóba beépített radar az elől álló jármű 0,8 m-re történő megközelítésnél kezd jelezni.
Parkoló kamera A gépkocsi hátsó részén elhelyezett kamera valós idejű képet közvetít a műszerfalon gyárilag, vagy utólagosan beszerelt monitorra. A monitoron a hátrameneti fokozat bekapcsolásával egyidejűleg megjelenik a jármű mögötti terület. A vezető részére ezáltal holttér nélküli terület válik láthatóvá. http://www.kresztanulasotthon.hu/tananyagok/varakozas/video07.mp4
Automatikus parkoló rendszer A parkoló radar és a parkolást segítő kamera együttes alkalmazásával a gépkocsi gyártók kifejlesztették az automatikus parkoló rendszert. A rendszer az első és hátsó lökhárítóba beépített radar segítségével kiméri a helyet, ahova a jármű befér. Ez megjelenik a képernyőn. Ezután jármű megindul a várakozó hely irányába, s közben a kormányszervó berendezés a feladat végrehajtásához szükséges kormányzást elvégzi. http://www.kresztanulasotthon.hu/tananyagok/varakozas/video08.mp4
Az Audi rendszere Az Audi rendszere Az Audi rendszere A rendszer immár közvetlenül gyakorlati tesztfázisa küszöbén áll, az Audi jelenleg szereli fel az egyik ingolstadti parkolóházat a szükséges műszaki berendezésekkel. Az új technika segítségével az autók önállóan állhatnak be- illetve ki a parkolóházak helyeiről, amit a vezető a megfelelő okostelefon-alkalmazás útján aktiválhat.
Az ötlet nagyon egyszerű: Amikor a vezető megérkezik a parkolóházhoz, kiszáll az autóból, előveszi telefonját, bekapcsolja az alkalmazást, megnyom egy gombot, majd az autó magától beáll a parkolóház egy szabad helyére.
A parkolóház központi számítógépe részben átveszi az irányítás feladatát, s WLAN-hálózat segítségével vezeti az autót a legközelebbi szabad parkolóhelyre. Mivel a modern parkolóházak már mind több szintesek, a GPS-alapú pozícionálás nem jöhetett szóba.
A járművek mozgását a parkolóház lézeres érzékelő-rendszere követi, amelyeket a központi számítógép a pontos helymeghatározás érdekében további mozgásparaméterekkel együtt értékel ki. Ezen információk alapján határozza meg végül az útvonalat, a kiindulási ponttól egészen a célig biztosítva az adott jármű szabad útját.
Az autó mozgáza a műszerfalon megjelenő képernyőn is nyomonkövethető.
A szenzorok Az autó menet közben összesen 12 ultrahangos érzékelővel felügyeli környezetét, amelyekhez a jövőben négy videokamera is társul majd.
Ultrahangos szenzorok Az első és hátsó lökhárítón elhelyezett érzékelők a távolságot mérik a környező dolgoktól. A szenzor akusztikus impulzusokat ad ki, a vezérlő egység pedig méri az időközöket a kibocsátás és a visszaverődő jel beérkezte között, így kalkulálja ki a távolságot.
Az Audiban található szenzor Akár 10 centiméteres pontosságra is képes.
Mivel a rendszer hanghullámokon alapszik, van rá esély hogy a lapos vagy pont az autó felé mutató hosszanti irányú tárgyakat kevésbé veszi észre. Ezért fontos, hogy a járművet a parkolóház lézeres érzékelő-rendszere is követi. A jövőben azonban ez valószínűleg feleslegessé válik, hiszen az autógyártó olyan lézer szenzoron dolgozik, amely magának az autónak az alvázába lesz beépítve.
Ricky Hudi, az Audi elektronikai részlegének vezető mérnöke bemutatta a készülő lézer szenzor prototípusát, mely már be lesz építve az autók új generációjába.
Az Audi a jövő automatikus autózására kifejlesztett technikái az amerikai egyesült államokbeli szakértők körében is komoly elismerésre találtak. A „Popular Science” magazin egyenesen a „Jövő termékének” („Product Of The Future”) választotta az Audi parkolóházakba kifejlesztett önműködő manőverező rendszerét. A szerkesztőség e módon azon rendkívül fontos fejlesztéseket kívánta elismerni, amelyeket az Audi a 2013-as Las Vegas-i Consumer Electronics Show (CES) alkalmával mutatott be. A „The Verge” szakmai médiahálózat szintén az idei CES kiállítás „Legjobb autós technikája” díjjal ismerte el az Audi rendszerét.
Az Audi mára az autók önálló közlekedésének számos technológiáján dolgozik teljes gőzzel, amelyek már nem csupán a parkolóházakban, hanem a közlekedési torlódások során, illetve a kültéri pakolóhelyeken és az otthoni garázsokban is hatékonyan segíthetik a vezetőt – mindenkor egyéni igényei szerint.
A hallottak összefoglalásaként: Videó
Források: Wikipédia www.audi.hu www.tesztauto.hu
Köszönöm a figyelmet!