Neveléslélektan Debrecen 2010..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

(A vezető magatartása, stílusa)
Komplex Instrukciós Program
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
Tanulásszervezés 3. Bemutató
Szervezetpszichológia
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A tanulók társas helyzete az iskolában
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A pedagógus és diák szerep értelmezési lehetőségei
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Képesség? Kompetencia?.
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Szociális tanuláselmélet
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
A fejlesztő értékelés.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Szocializáció és személyiségfejlődés
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Struktúrált gyakorlatok I. Yalom Alkalmazásuk célja: a csoport céljától és a csoportfolyamatoktól függ Funkcióik:  kezdeti társas rituálék időszakának.
A team-munka elméleti alapjai
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3. KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
Tanári szerep, hatalom és tekintély problémái
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az emberi agresszió.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Az iskola, mint szervezet
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A vezetésről.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Az iskolai tanítás és tanulás pszichológiája Kötelező irodalom
Coachinggal a sikeres nyelvtanulásért
2. el ő adás Tanári szerep, hatalom és tekintély problémái.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Az iskola arculata Az iskola világa III.. Az iskola arculata Szervezetkutatás Szerepelméleti megközelítés Vezetéstudományi megközelítés Hermeneutikai.
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
A pszichológiai mérés alapjai
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Szociális kompetencia
„SENKI SEM KÖVETHET EL NAGYOBB HIBÁT, MINT AZ, AKI AZÉRT NEM TESZ SEMMIT, MERT AMIT MEGTEHET, AZ KICSINY.” (E. Burke)
6. A szerep fogalma a szociálpszichológiában
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Neveléslélektan Debrecen 2010.

A tanári szerep jellemzői Szerepfogalmak A szerep státusokhoz kötött, normák által szabályozott viselkedés.

Szerep A szerep megszokott, beidegzett, automatikus és legtöbbször öntudatlanul zajló viselkedési lánc, mely jellemző szociális attitűdök, emóciók és én-azonosulások közepette zajlik.

Szerepelvárások Kann: személy - személy Soll: csoport - személy Muss: társadalom – csoport, réteg

Szerepek fajtái Pervazív (átható) szerepek Kivívott szerepek Alkalmi szerepek

Szerepkonfliktus fajtái Szerepek közötti konfliktus Szerepen belüli konfliktus Szerepbeilleszkedésből adódó konfliktus Szerep-én konfliktus Státus-inkongruencián alapuló konfliktus

Feszültségoldási lehetőségek Morális igazodás Kibúvókeresés Morális kibúvókeresés Instrumentális cselekvések Figyelemváltás Vélemények megváltoztatása Nyugtatók és serkentők alkalmazása Sikertelen konfliktusfeloldás

A szereptanulás módjai Modellkövetés Utánzás Azonosulás

A tanári szerep jellemzői Trencsényi (1993) Nevelő Szakember Tisztviselő, hivatalnok

Tanárral szembeni elvárások kutatási eredmények 70-es évek Korrektség Szolgálatkészség Igazságosság Figyelmesség Barátságosság 80-as évek Gyermekszeretet Segítőkészség Kedvesség Igazságosság Jó tanítási képességek Nagy szaktudás Szigorúság Vidámság Csinosság

Szerepelvárások dimenziói Szabó (1999) Személyiségvonások Intellektuális viselkedés Tanítási módszer és készség

Kapcsolatban jelentkező tekintély A tekintély Farell (1995) Személyes tekintély Kapcsolatban jelentkező tekintély

Kiérdemelt vagy feltételezett tekintély Hatalmon alapuló tekintély A tekintély Gordon Kiérdemelt vagy feltételezett tekintély Hatalmon alapuló tekintély

A hatalomgyakorlás lehetőségei Vezetés Sears (1994) A vezető olyan személy, aki képes hatást gyakorolni egyes emberekre, csoportokra meghatározni bizonyos szabályokat, normákat dönteni kritikus helyzetekben modellt nyújtani bátorítást adni

Vezetői tulajdonságok Byrne (1994) Hajtóerő Őszinteség és becsületesség Vezetői motiváció Önbizalom Kognitív képesség Szakértelem Kreativitás Rugalmasság

Autokratikus – kemény tekintélyelvű Vezetési stílus Lewin Autokratikus – kemény tekintélyelvű Demokratikus – együttműködve irányító Laissez-faire – magára hagyó, nemtörődöm

Quinn vezetői stílusok és szerepek rugalmasság Újító szerep Képviselő szerep Kifelé irányultság Feladatorientált szerep Irányító szerep kontrolláltság Ellenőrző szerep Befelé irányultság Koordináló szerep Csapatépítő szerep Támogató szerep Személyorientált stílus Konzervatív stílus Fejlesztő stílus Célorientált stílus

Fegyelmezés A vezetői szerepkör része Befolyásolja a: csoport jellemzőit működési dinamikáját tanár-diák viszonyt

A fegyelmezési szabályalkotás szempontjai Ne legyen túl sok Vonjuk be a gyerekeket is Legyenek rugalmasak Legyenek egyértelműek Legyenek ellenőrizhetőek és betarthatók Legyenek szembeötlőek

Irányítás és fegyelmezés Irányítási technikák (Kounin) Semmi sem kerüli el a tanár figyelmét. Egyszerre előadódó helyzetek kezelése Lendületes óravezetés Egész osztály bevonása a munkába Változatos óratartás A tanuló viselkedésének és nem személyiségének a bírálata.

Fegyelmezési módszerek Önfegyelemre nevelés Szituációhoz kötődő segítségnyújtás Tudatosítás, a helyes magatartásra való rámutatás Büntetés

Fegyelmezési módszerek Önfegyelemre nevelés Jelzések Proxemitáskontroll Érdeklődéskeltés Humor

Fegyelmezési módszerek Szituációhoz kötődő segítségnyújtás Akadályelhárítás Kiszámíthatóság Figyelmeztető célzatú kiállítás Megfékezés A csábító tárgyak eltávolítása Előrelátó tervezés

Fegyelmezési módszerek Tudatosítás, a helyes magatartásra való rámutatás Hivatkozás a következményekre Elmarasztalás és bátorítás Határok megvonása Szituációt követő megbeszélés Viselkedés értelmezése

Fegyelmezési módszerek Büntetés A büntetésnek a vétekhez való igazítása Kiváltság megvonása Helyben marasztalás (bezárás) Büntetési célzatú kiállítás Külső tekintélyhez folyamodás

Ellenőrzés, értékelés Szükség van-e értékelésre? Reformpedagógiai törekvések - nem Hurlock kísérlete - igen Ágoston György vizsgálata - igen

Ellenőrzés, értékelés Előnyei Fokozza a teljesítményt Folyamatos tanulást biztosít Visszajelzés a tanulóknak Visszajelzés a tanárnak Az ismétlést szolgálja Siker esetén növeli az önértékelést Informálja a szülőket Hátrányai Szorongást okoz Fokozza a rivalizálást Nem reális Konfliktusforrás a tanár és a diákok között Időigényes Kudarc esetén csökkenti az önértékelést Csökkenti a kreativitást