Környezetjog és környezetvédelmi szakigazgatás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Fémkereskedelem szabályozása
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
A helyi jelentőségű védett természeti területekkel kapcsolatos jogszabályi háttér Sándor Edina Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,Természetvédelmi és.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A környezetvédelem intézményrendszere
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet változásai Nyíregyháza, október 2.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
A környezetvédelem története és alapfogalmai
Természeti erőforrások védelme
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Az Európai Unió ökológiai hálózata
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Némethy Tímea igazgató ATI-KTVF
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
TÁMOP H ulladékgazdálkodás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
A Tvt. és a Ktv. V. ea.. A) Kvt évi LIII. tv. A környezet védelméről, hatályba lépés: dec. 19. Célja: - ember és környezet harmonikus kapcsolatának.
Levegőtisztaság védelme
Környezetjogi alapelvek
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Ember és környezetének viszonya
A kémiai biztonságról közérthetően
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Levegőtisztaság- védelem 6. A légszennyező anyagok kibocsátásának szabályozása.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
TÁMOP /1-2F Környezetvédelmi gyakorlatok 11. évfolyam Környezeti hatástanulmány készítése egy gyakorlati példán keresztül Fürchtné Mayer.
Hulladékgazdálkodás – veszélyes hulladékok szállítása
Az állam környezetvédelmi tevékenysége dr. Ötvös Tünde 2015.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A kommunális szennyvíziszapok mezőgazdasági kihelyezésének jogszabályi háttere, engedélyeztetése BAKA GYÖRGY Környezetvédelmi szakmérnök Öko-Eco Bt.
Önkormányzat és állam.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
A természetvédelem.
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Előadás másolata:

Környezetjog és környezetvédelmi szakigazgatás

A jog szerepe a természet és a környezet védelmében Sokáig legyőzendő ellenfélnek tekintették a természetet. Ipari forradalmak - változás a megítélésében Szankciók az szennyezőkkel szemben - de még nem a környezet védelme érdekében. (1700-as évek, London)

Kétféle jogi szabályozás Másodlagos szabályozás: nem önálló jogszabályban. Nincs egységes szemlélet a szabályozásban. Nem a védelem a szabályozás tárgya. Elsődleges: általában önálló jogszabály. Egységes szemlélet, tárgy a védelem.

A szabályozási filozófia Hagyományos (emberközpontú) szabályozás. alapja a pillanatnyi kihívásra adott gyors jogi válasz. célja a jelen nemzedék problémáinak a megoldása. jellemzően nem figyel a jövőre.

Jövő generáció védelmét szolgáló szabályozás: nem a pillanatnyi helyzetet igyekszik orvosolni. célja a jövő generáció szükségleteinek kielégítése. Természet, egyes környezeti elemek védelmét szolgáló közvetlen szabályozás.

Környezetjog A környezeti elemek, rendszerek, a környezet mint egész meghatározására, fenntartására és kezelésére, a környezeti ártalmak megelőzésére, illetve csökkentésére hivatott jogi normákat rendszerezi. A környezetjog másrészt magában foglalja a tág értelemben felfogott (természetes, illetve művi) környezet valamennyi elemét egyként, illetve külön-külön érintő anyagi jogi, valamint a vonatkozó szervezeti-eljárásjogi jogszabályösszességet.

A környezetjog struktúrája Nemzetközi jogi rész: Jelentősége elsősorban az EU szabályoknak és a multilaterális nemzetközi egyezményeknek van. EU: kb 400 közösségi jogszabály foglalkozik a környezettel, második legnagyobb szabálytömeg az agrárjog után.

Az EU VI. környezetvédelmi programja (2002-2010) Négy terület, ahol fejlődésre van szükség: Klímaváltozás (Kiotói Egyezmény) Természet, biológiai sokféleség (megőrzés) Környezet és egészség, életminőség Természeti erőforrások (fenntartható hasznosítás) és hulladékkezelés

EU szabályozás Rendeleti vagy irányelvi szintű. Horizontális szabályok: a környezetvédelmet teljeskörűen átfogó, általános környezetvédelmi és szabályozási kérdésekkel foglalkoznak. (országhatáron átterjedő környezeti hatások vizsgálata, környezeti információkhoz való hozzáférés, információs és megfigyelő hálózat, öko-címkézés, környezetvédelmi teljesítményértékelés, stb.)

Levegőtisztasági és hulladékgazdálkodási szabályok (jogharmonizáció rendben, néhány területen derogáció) (benzin ólomtisztaságának szabályozása, diesel járművek kibocsátása, levegőtisztaság, levegővédelem, mérőhálózatok, ipari üzemek levegőszennyezése elleni küzdelem, veszélyes hulladékok égetése,CO2 és egyéb üvegházhatású gázok kibocsátásának megfigyelőrendszere és mérése, stb.)

Hulladékgazdálkodási szabályok egyrészt liberalizálódik a mozgása a tagállamok között (áru), másrészt az EU-n kívülre veszélyes hulladékot nem lehet szállítani. Legkiterjedtebb szabályozás az EU-n belül. Derogáció (átmeneti mentesség) (hulladékképződés megelőzése, hasznosítás, újrahasználat, ártalmatlanítás, hulladékkezelés- lerakás, égetés, szállítás, stb)

Vízminőségvédelem: Természetvédelem: (vízgyűjtő-gazdálkodás, vízminőségi határértékek) Természetvédelem: legtöbb rendelet ezen a téren, 2 irányelv (madarak védelme, természetes élőhelyek - Habitat)

Ipari szennyezés (IPPC irányelv: a tevékenységükkel a környezetre jelentős hatást gyakorló ipari és mezőgazdasági cégek kibocsátásainak megelőzését, csökkentését és ellenőrzését szabályozza. A hatálya alá tartozó létesítmények környezeti tevékenységének szabályozására az illetékes hatóságoknak (Magyarországon a területileg illetékes Környezetvédelmi Felügyelőségeknek) integrált engedélyt (magyar neve: egységes környezethasználati engedély) kell kiadnia.

Vegyi anyagok, GMO: a vegyi anyagok termelési adatainak szolgáltatása, az állatkísérletekkel összefüggő engedélyezések és nyilvántartások végzése-vezetése, az azbeszt kibocsátás ellenőrzése, a kiemelten veszélyes anyagok külkereskedelmi engedélyezése és a vonatkozó információszolgáltatás, végül a genetikailag módosított szervezetekkel (GMM és GMO) összefüggő védelem biztosítása a közösségi jog szerint tagállami feladat.

Nukleáris anyagok, reaktorok, energiatermelés szabályozása. Zaj és rezgés elleni védelem (kb 15 irányelv) még gyerekcipőben jár...

Az EU szabályozás átvétele Valamennyi EU-s irányelvnek megtörtént a magyar jogszabályi átvétele.

Átmeneti mentességek Magyarország számára Csomagolási hulladékok: 2005. december 31-ig mentességet kaptunk az összes csomagolási hulladék legalább 50 százalékos hasznosítása, illetve az üveg és műanyag csomagolóanyagok hulladékainak legalább 15 százalékos újrafeldolgozásának követelménye alól. Az átmeneti időszak elsősorban a lakossági szelektív hulladékgyűjtés megszervezéséhez szükséges.

Veszélyes hulladékok égetése: Egyes hazai berendezéseknél az EU-követelmények - a technológiák korszerűtlen színvonala, a füstgáz tisztításának és az égetési technológia folyamatos ellenőrzésének hiányosságai miatt - csak korszerűsítéssel vagy teljes kicseréléssel teljesíthetők. Erre kaptunk 2005. június 30-áig tartó átmeneti mentességet.

Települési szennyvíz elvezetése és tisztítása: A szervesanyag-felhalmozódás következményei (pl. algásodás) miatt veszélyeztetett területek 2008. december 31-ig, a 15 ezer lakosú agglomerációkat illetően 2010. december 31-ig, a kétezer és 15 ezer közötti lélekszámú agglomerációkat illetően 2015. december 31-ig, illetve a négyezer vagy annál nagyobb lakos-egyenértéknek megfelelő kibocsátású, meghatározott üzemekkel kapcsolatos követelmények tekintetében 2008. december 31-ig kaptunk átmeneti mentességet.

A nagy tüzelőberendezések légszennyezőanyag-kibocsátásának korlátozása: Meghatározott berendezéseknél 2004. december 31-ig terjedő átmeneti időszak áll rendelkezésre a technológia fejlesztésére mind az energiaipari, mind az energiaiparhoz nem kapcsolódó szektorban (pl. cukorgyárak).

A környezetjog magyar szabályozása Alkotmány: jog az egészséges környezethez. elidegeníthetetlen emberi jog és egyben állami feladat is! 1995. évi LIII törvény a környezet védelmének általános szabályairól= kerettörvény. 1996. évi LIII törvény a természet védelméről = részletesen szabályozó tv. Hulladéktörvény: nagyon sok felhatalmazás, rengeteg jogszabály

A környezetvédelem alapelvei Elővigyázatosság, megelőzés és helyreállítás: Leghatékonyabb megoldás- elérhető legjobb technika Felelősség Együttműködés Tájékozódás, tájékoztatás és nyilvánosság

A környezetvédelem eszközrendszere Közgazdasági eszközök: versenysemlegesség és hatékonyság követelmény. A környezetvédelmi törvény díjcentrikus környezetterhelési díj vízre, levegőre, talajra (2004. jan.1):elméleti alapja a „szennyező fizet” elv, valójában adóként működik igénybevételi járulék: gyakorlatilag nincs - a bányajáradék hasonló hozzá)

Termékdíj: 1992 óta létezik (üzemanyag, kenőolaj, csomagolóeszközök, hűtőközeg, reklámhordozók, stb). Olyan termékek forgalmazása után kell fizetni, amelyek a környezetre különös kockázatot jelentenek. Ez is adóként viselkedik.

Betétdíj: nincs még meg a jogi háttér, gyakorlatilag nem működik. A díjak mértéke a környezethasználót a környezet igénybevételének csökkentésére kell, hogy ösztönözze.

Közigazgatási eszközök: Megelőzést szolgáló eszközök, egyben eljárások (5 féle). engedélyezés környezetvédelmi teljesítményértékelés anyagok, termékek, technológiák környezetvédelmi minősítése környezeti hatásvizsgálat környezetvédelmi felülvizsgálat

Az igazgatási szervezet felépítése Miniszter (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium) irányítja: törvényben vagy kormányrendeletben feladatkörébe utalt környezetvédelmi tevékenységeket, a nemzetközi szerződésekből adódó környezetvédelmi feladatok végrehajtását, a feladat- és hatáskörébe tartozó környezetvédelmi igazgatást;

elemzi és értékeli: a környezet állapotát és védelmének helyzetét, a természeti erőforrásokkal való gazdálkodás folyamatait, a környezet védelmének, szabályozott használatának és tervszerű fejlesztésének tapasztalatait, a környezeti veszélyhelyzet kialakulásának megelőzését, valamint a környezeti veszély- és katasztrófahelyzet elhárítását szolgáló környezetvédelmi szakmai tevékenységeket az illetékes szervekkel együttműködve;

Az elvégzett értékelés tapasztalatai alapján kidolgozza, és a Kormány elé terjeszti a Programtervezetet. Közreműködik a természeti erőforrások felhasználására vonatkozó szakmapolitikai koncepciók kialakításában; Közreműködik a környezetvédelmi szakképesítési rendszer kialakításában és működtetésében.

Tanácsadó, állásfoglalást készítő szerv az - legfeljebb 22 tagú - Országos Környezetvédelmi Tanács. A Tanács az Országgyűlés vagy a Kormány hatáskörébe tartozó döntésekkel kapcsolatos állásfoglalásait a Kormány elé terjeszti.

A Tanácsban egyenlő arányban vesznek részt a környezetvédelmi céllal bejegyzett társadalmi szervezetek, valamint a szakmai és gazdasági érdekképviseleti szervek a maguk által meghatározott módon választott, a tudományos élet, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke által e tisztségre megbízott képviselői.

Területi szervek (2005 jan 1-től) Környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőségek (KÖTEVIFE) hatósági jogkörrel rendelkeznek. Elsőfokú hatóság és szakhatóság. Környezetvédelmi és vízügyi igazgatóságok Nemzeti Park igazgatóságok

Helyi önkormányzat: polgármester és jegyző járhat el hatósági jogkörrel. pl. jegyző: zajkibocsátási határértéket állapít meg, zajbírságot szab ki, elhagyott hulladék elszállítására és ártalmatlanítására kötelezi a hulladék, vagy az ingatlan tulajdonosát, hulladékbírságot szab ki, stb..

A környezethasználati engedélyezési eljárás Az engedélyezési eljárás kérelemre indul, kivéve, ha a tevékenység környezeti hatásvizsgálat köteles. A hatásvizsgálat köteles tevékenységek esetében az eljárást a felügyelőség a környezetvédelmi engedély jogerőre emelkedését követően hivatalból indítja meg.

Az eljárásba minden esetben be kell vonni: az illetékes nemzeti parkigazgatóságot és az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) megyei intézetét.

Esetlegesen bevonandó szakhatóságok: települési ök jegyzője, erdészeti szolgálat illetékes igazgatósága, helyi növény- és talajvédelmi szolgálat, illetékes körzeti földhivatal, Magyar Geológiai Szolgálat, illetékes vízügyi igazgatóság, illetékes megyei katasztrófavédelmi igazgatóság,kiemelt építésügyi hatóság, stb, stb, stb....

Biztosítani kell a társadalmi részvételt, azaz: kérelmet el kell küldeni az illetékes települési ök jegyzőjének, a szomszédos ök-k jegyzőjét értesíteni kell engedélyt, az eljárás megindításáról szóló határozatot elküldeni a jegyzőknek A jegyzők a kézhezvételt követő 5 napon belül hirdetményben 15 napig közzéteszik.

A hirdetménynek tartalmaznia kell: a telepítés helyét, a tevékenység rövid leírását, a kérelem hol és mikor tekinthető meg, felhívást az észrevételezési jogra.

A környezetvédelmi engedély A környezethasználati engedély meghatározott időre, de legalább 5 évre adható meg. Az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás lefolytatásának határideje 90 nap,amely egy alkalommal 30 nappal meghosszabbítható. A környezethasználati engedélyben foglalt követelményeket és előírásokat legalább 5 évente - a környezetvédelmi felülvizsgálatra vonatkozó szabályok szerint - felül kell vizsgálni.

Az engedély nélkül folytatott tevékenységet a felügyelőség: korlátozhatja, felfüggesztheti megtilthatja . Plusz: környezetvédelmi bírságot szab ki arra az időre, amíg a tevékenység engedély nélkül zajlott.

A környezetvédelmi felelősség Eszközök a felelősség érvényesítésében: közigazgatási büntetőjogi polgári jogi

Közigazgatási eszközök Környezetvédelmi bírságok: objektív alapú, nincs szükség szándékosságra, vagy gondatlanságra. Csak az eredmény számít - pl. határérték átlépése, előírás megszegése. Arányos legyen az okozott kárral. Nem mentesít egyéb felelősség alól. Több típusuk van ( csatornabírság, levegővédelmi bírság, stb..) Lehet tevékenységhez kötődő, vagy mulasztáshoz kapcsolódó is.

Speciális bírság az engedély nélküli tevékenységhez kapcsolódó környezetvédelmi bírság: mértéke napi 100.000 Ft/nap. Engedélytől eltérés: 200000-500000 Ft bírság + max. hat hónapos határidő az engedélyben foglaltak teljes betartására és intézkedési terv. Adatszolgáltatási kötelezettség megszegése: napi 10000 Ft a mulasztás bepótlásáig.

Végrehajtási bírság: Segítségével kikényszeríteni próbálja a hatóság a teljesítést. pl. tájrendezést írtak elő határidőre, ha nincs teljesítés max 150.000 Ft/nap bírság és ismételten is kiszabható. Elvégezhető az illető költségére is.

Szabálysértési bírság: Csak szándékos, vagy gondatlan elkövetés esetén szabható ki, ha a felelősségre vonás feltételei fennállnak. Környezetvédelmi szabálysértés: 150000 Ft

Büntetőjogi eszközök Környezetkárosítás: elég elvont meghatározás, nem kell, hogy eredmény bekövetkezzen, elég az alkalmasság és 3 évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható, de lehet öt év is (jelentős károsítása a környezetnek, vagy valamely elemének).

Természetkárosítás: aki nemzetközi szerződés hatálya alá tartozó, vagy fokozottan védetté nyilvánított élő szervezetet, élő szervezet bármely fejlődési alakjában vagy szakaszában lévő egyedét, fajok kereszteződéseként létrejött élő szervezetet, élő szervezet származékát jogellenesen megszerez, tart, forgalomba hoz, az országba behoz, onnan kivisz, az ország területén átvisz, azzal kereskedik, vagy azt elpusztítja

vagy védett természeti területet, élő szervezetek életközösségét, barlangot jogellenesen jelentős mértékben megváltoztat, bűntettet követ el, és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. Elmehet öt évig, ha tömeges pusztulást, helyrehozhatatlan károsodást, vagy megsemmisülést eredményez.

Környezetre veszélyes hulladék jogellenes elhelyezése: vonatkozik a szállításra, gyűjtésre, tárolásra, kezelésre is! Engedély nélkül, vagy kötelezettség megszegésével, és alkalmas arra, hogy emberi egészséget, állatokat, növényeket veszélyeztessen, vizet stb szennyezzen: 5 év, ha gondatlan, akkor 2 év.

Polgári jogi eszközök Kárfelelősség. a fokozott veszéllyel járó tevékenységekre vonatkozó szabály szerint = nehezebb a kimentés (akkor, ha bizonyítja, hogy a kárt olyan elháríthatatlan ok idézte elő, amely a fokozott veszéllyel járó tevékenység körén kívül esik.) Kell keresetindító, ez lehet akár a miniszter is. A A jogsértő tev-t folytató jogutódja is felelősségre vonható!