Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Az olvasástanítás módszere:
Médiapedagógia.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Az intézményes nevelés stratégiái
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Az emberi tanulás.
Projektmunka.
A pedagógusok mindennapi küzdelmei
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
PROJEKT OKTATÁS.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Tanulásszervezési módszerek
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Neveléslélektan Szocializációs hatások, iskolai tanulás.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana Dr. Hermann Istvánné

„Ha nem akarsz lemaradni, tanulj meg gondolkodni, majd tanulni!” (Edward deBono)

A hatékony tanulás módszerei Szemkontaktus Az agyféltekék használata Zene Megfelelő ingerkörnyezet Partnerek Kérdések Felfedezés Hibázás Valódi feladatok

Tanulói sajátosságok figyelembe vétele a tervezés szintjén A mai ifjúság sajátosságai (a különbségek más nemzedékekhez képest) Nemzeti tantervek Az adott iskola tanulóinak sajátosságai (különbségek más iskolák tanulóihoz képest) Az iskola helyi tanterve Egy adott tanulócsoport sajátosságai (különbségek, más tanulócsoportokhoz képest) Tanmenetek, tematikus tervek Az egyes tanulók sajátosságai (különbségek a tanulócsoporton belül) Belső differenciálás

Az önálló tanulási módszerek kialakítása Három problémaköre van: Elemi és összetett tanulási stratégiák Értelmi képességek fejlesztése és önálló tanulás Tanulási stílusok mélyrehatoló reprodukáló szervezett

Tanulási technikák Mindazok a gondolkodási és cselekvési műveletek, melyek a tanulás gyakorlati megvalósulását jelentik. Olyan módszerek, a tanulás apróbb lépései, amelyek elősegítik a tanulnivaló megértését, rögzítését, előhívását, egymással kapcsolatba hozását.

Tanulási stratégiák A tanulásra vonatkozó tervek, elhatározások rendszere, melyek meghatározott célra irányulnak, tartósak, ugyanakkor az új helyzetekre jól adaptálhatók, és variálhatók az információgyűjtés, feldolgozás tárolás és előhívás terén. A tanulási feladat végrehajtása, során a tanulási technikák egységes műveletsorokká rendeződnek, így alakítva ki a tanulási stratégiát.

Komplex tanulási stratégiák (egy lehetséges változat) előzetes áttekintés, kérdezés, elolvasás, átgondolás, felidézés, ismétlő áttekintés

Értelmi képességek fejlesztése és az önálló tanulás Négy nagy képesség együttes játszik közvetlen szerepet az egyéni tanulási módszerekben: figyelem, emlékezet, megértés, problémamegoldó gondolkodás.

Tanulási stílusok Auditív Vizuális Mozgásos Társas Egyéni Impulzív Reflektív

A tanulás tanításának célja Viszonyformálás Tanulási szokások formálása Képességfejlesztés Tanulási módszerek, tanulási technikák elsajátítása

A tanulási stratégiák Mélyrehatoló: A dolgok átlátására, megértésére törekszik, az új ismereteket igyekszik a régiekhez kapcsolni, önállóan próbál véleményt alkotni. Reprodukáló: A részletek megjegyzésére épül, a tanulás célja a minél pontosabb felidézés az összefüggések feltárása nélkül. Szervezett: Jó munkaszervezéssel törekszik a legjobb teljesítményt elérésére

Stratégiák Prezentációs Előadás Kérdés – felelet Szemléltetés Tanulói kiselőadások Optimalizációs Programozott oktatás

Megtanítási stratégia Feladatrendszeres oktatás Kooperatív tanulás Tanítási dráma Projektmódszer Interkulturális nevelés Médiapedagógiai stratégiák Felfedezéses és kutatásos tanulás Számítógépes (internetes) tanulás

Projekttanulás Egy folyamat Egyéni érdeklődésnek megfelelő munka Egyéni kifejezésmód Kapcsolatfelvétel új formája Projekttéma: (egy sajátos tanulási egység) órai projekt, projektnap, projekthét, külső projekt

Jellemzői újfajta tanár – diák kapcsolat nagyfokú szervezőkészséget igényel résztvevők nagyfokú szabadsága, önállósága kilép a tantárgyi keretekből hármas alapelv: átélés – ismeretszerzés – megértés

A projektmódszer pozitívumai Aktivitás Erős motiváció Fejlesztő hatású Egyéni képességeket is figyelembe vesz Gyakorlati tudást nyújt Örömteli az együttműködés Új tanár – diák kapcsolat

Mi a kooperatív tanulás? A kooperatív tanulás nem csoportmunka Kooperatív tanulásról akkor beszélünk, ha a következő négy alapelv érvényesül: Építő egymásra utaltság Egyéni felelősség Egyenlő részvétel Párhuzamos interakció

Kooperatív tanulás jellemzői Nem a tanár a tudás forrása (frontális), hanem a csoport valamennyi tagjának érdeke, hogy valamit közösen megtanuljanak Együttműködő készség fejlesztését tartja szem előtt Egyenlő esélyt biztosít minden gyermek számára függetlenül a tudás szintjüktől, etnikumuktól,nemüktől Közösségépítő szerepe van A csoport tagjainak aktív részvételét teszi lehetővé

"...kizárólag az a tanulás befolyásolja jelentősen az ember viselkedését, amely a felfedezésen alapul, és amely egy belső igényt elégít ki" (Carl Rogers)