Fékberendezések II Tárcsafékek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

a sebesség mértékegysége
Súroló H 402 Kézi használat. ERGONOMIKUS PROFESSZIONÁLIS SÚROLÓ SZÁRÍTÓGÉP.
1. Hány darab vészfék kar van elhelyezve a járműben?
A BIZTONSÁGTECHNIKA ALAPJAI
Mechanikai munka munka erő elmozdulás (út) a munka mértékegysége m m
Fékberendezések III ABS, ESP
A vonat csomagtartójához hosszú fonalat erősítettünk
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
Vezetékes átviteli közegek
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
1. Mivel tudjuk becsukni a jobb első ajtót, ha a reteszkulccsal nyitottuk ki? a) A reteszkulccsal belülről becsukom. b) Az „összes ajtó” nyomógombbal becsukom.
Az EAL-NET rendszer a hallgatók szempontjából Készítette: Forgó Melinda és Gyenes Gábor.
A folyadékok nyomása.
Járművek és mobil gépek II. Lánctalpas haladóművek
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Széchenyi István Egyetem
Különleges eljárások.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Városi tömegközlekedés
Rögvest kezdünk gsz_08.
Fékberendezések IV Légfékek I
Fékberendezések II tárcsafékek
Üzemi viszonyok (hidraulikus felvonók)
Az emberi tanulás.
a forgácsleválasztás kinematikája mindkét esetben azonos
3.2. A munkadarabok felfogása és központosítása
Köszörülés rugalmas (flexibilis) köszörűszerszámokkal
DIÁKKONFERENCIA 10.A Miskolc, június 5.
GÉPJÁRMŰVEK ERŐÁTVITELI BERENDEZÉSEI
Új “Energiatakarékos” szivattyú: több mint 20% energia megtakarítás
Erőtan Az erő fogalma Az erő a testek kölcsönös egymásra hatása.
Minőségtechnikák I. (Megbízhatóság)
Fékberendezések II Tárcsafékek
Fékberendezések I csoportosítás, dobfékek
A HŰTENDŐ KÖZEG HŐMÉRSÉKLETÉT KÖZVETLENÜL ÉRZÉKELŐ TERMOSZTÁTOK
A SZÍVÓOLDALI PRESSZOSZTÁT - Ismertesse a feladatát a hűtőrendszerben!
Nyomtatók.
Kapcsolók, kontaktorok és motorvédő-kapcsolók
hajtások funkció: energia átvitele és átalakítása mozgatáshoz
INtelligens KADCpcsoló család
Vezérlés Ha a szakasz modellezhető csupa kétállapotú jellel, akkor mindig alkalmazható vezérlés. Lehet analóg jellemző (nyomás, szint, stb.), de a modellhez.
Szervopneumatika.
CCD spektrométerek szerepe ma
Dobfékek.
Csővezetéki szerelvények csoportosítása funkció szerint
Csővezetéki szerelvények csoportosítása funkció szerint
Aknaajtók Szerkezet és biztonság. Aknaajtók.
Anyagmozgató- berendezések I.
ELEKTRONIKUS KERÉKPÁR VÁLTÓ- RENDSZEREK KÖŐ KATALIN EC58AW.
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
IV Előadás Emelőgépek elemei
Tengelykapcsoló Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Hajtások.
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
 Az Active Body Control (ABC) egy intelligens felfüggesztés, melyet a Mercedes-benz fejlesztett ki, és már 1999-ben alkalmazták bizonyos típusokban.
Fékberendezések II Tárcsafékek
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Hidraulikus mentőszerszámok HOLMATRÓ Típusismeret.
Járművillamosság-elektronika
Mágneses szenzorok.
Kiss Bettina Hosszú Norbert
RFID és Telemedicina Dr. Ficzere Andrea RFSUGMED.
Tesztlap Teszt megkezdése.
Kapacitív közelítéskapcsolók
Készítette Ács Viktor Villamosmérnök hallgató
Általános szabályok-targonca
Automatikai építőelemek 3.
Alváz- és karosszériaszerkezetek
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Fékberendezések II Tárcsafékek

A tárcsafék olyan mechanikus fékrendszer, ahol a kerékkel együtt forgó tárcsát az alvázhoz rögzített féknyeregben található fékpofák képesek lassítani. A tárcsaféket működtetheti: Tokos huzal (bowden) elsősorban kerékpárokon, motorkerékpárokon Hidraulikus szerkezet elsősorban személyautókon Pneumatikus szerkezet elsősorban teherautókon, autóbuszokon

Kis és közepes teljesítményű személyautókon az első kerekek fékezésére; Nagy teljesítményű személyautókon mind a négy keréken Nagy igénybevételű kerékpárokon (downhill), ahol a magasabb árat elfogadhatóvá teszi a nagy teljesítmény, és a talajtól való nagy távolság; Teherautókon autóbuszokon, sűrített levegős működtetéssel.

Előnyei A tárcsafék előnyei a dobfékekhez képest: érzékenysége kicsi és megközelítően állandó értékű, ismételt fékezéskor a hatásossága kevésbé csökken, hőhatásra nem deformálódik, hőelvezetése jobb, öntisztító, a kismértékű fékhézag folytán, a fékkésedelem kisebb gyártás tekintetében egyszerűbb, a fékbetétek ellenőrzése egyszerűbb automatikus után állítás

a szabadon forgó tárcsa miatt jelentősen nagyobb energia felemésztésére képes, kisebb tömeg mellett (A nyomóerő nagyobb lehet, alakváltozás veszélye nélkül.) Az örvényáramú fékkel ellentétben alkalmas a kerekek állóra fékezésére

A súrlódó felület alakja szerint lehet dobfék, vagy tárcsafék

Feszítő szorítás tárcsaféken

Előnyei A tárcsafék előnyei a dobfékekhez képest: érzékenysége kicsi és megközelítően állandó értékű, ismételt fékezéskor a hatásossága kevésbé csökken, hőhatásra nem deformálódik, hőelvezetése jobb, öntisztító, a kismértékű fékhézag folytán, a fékkésedelem kisebb gyártás tekintetében egyszerűbb, a fékbetétek ellenőrzése egyszerűbb automatikus utánállítás

Hátrányai A tárcsafék hátrányai a dobfékekhez képest: nagy pedálerőre van szükség, mivel belsőáttéte kicsi, szervo rásegítőt igényel, rögzítőfékként csak körülményesen alkalmazható, az ébredő nagyobb hőmérséklet miatt, magasabb forráspontú fékfolyadékkal üzemeltethető, nagyobb nyomástűrésű betétanyagot igényel, a súrlódó felületek közé könnyebben jut nedvesség, szennyeződésre érzékeny, üzemi nyomása: 50-80 bar gyorsabb kopás, rövidebb szervizintervallum,

A tárcsafék nyugalmi állapotban A tárcsafék fékezéskor A tárcsafék fékezés kezdetén

Axiálisan eltolható kengyel veszi körül a féktárcsa egy részét Axiálisan eltolható kengyel veszi körül a féktárcsa egy részét. Egy dugattyú nyomja csak a fékbetétet a tárcsára. A másik betétet a reakcióerõ az eltolható kengyellel nyomja a tárcsára. Kisebb helyigény. Rögzített kengyel veszi körül a féktárcsa egy részét. A fékbetéteket mindkét oldalról dugattyúk nyomják a féktárcsára. Nagy helyigény.

A belső áttétel Az érzékenység

Continental Teves Carbon-Keramik-Scheibe Hybrid-Bremsscheibe

Scania

Az Audi A8 EPB-funkciói Az Audi A8 (gyártási sorozat: D3 vagy típus: 4E), a BMW 7-es E65-ös gyártási sorozat, a Lancia Thesis és a Jaguár S-típus átdolgozott változata elektromechanikus rögzítő fékkel/kézifékkel (parkolófék), EPB-vel is rendelkezik. Márkánként és rendszerbeszállítókként számos egyedi megoldással találkozhatunk. Ide sorolható az Audi és a BMW 7-es elektromechanikus rögzítő féke is. Az Audi A8-as EPB-funkciói Az Audi A8-nál az EPB aktuátorait (működtetőegységeit), melynek rendszerbeszállítója a TRW Auto¬motive, a hátsó féknyergekre csavarozták fel. Az aktuátor elektromotorja több sebességfokozattal rendelkezik, ahol az utóbbi hajtóműve csavarorsó hajtású, és a nyomást egy anya viszi át a kerékfékhengerre

Audi A8 elektromechanikus kéziféke (EPB) a féknyeregre csavarozott aktuátorral

Az automatikus és hőmérsékletfüggő után feszítéssel működő rögzítőfékhez további különleges funkciók társulnak, mint az: - Elindulási asszisztens: azaz a kézifék fokozatos kioldása, emelkedőn történő elindulás során megakadályozva a jármű visszagurulását. Ennek észlelésére a vezérlőkészülékbe egy lejtésszög-érzékelő szenzort építettek be.  - Vészfékezés: ez a folyamat az EPB- kapcsolónak a behúzásával és tartásával– maximálisan 8 m/s2 lassítást feltételezve –, 8 km/h járműsebesség felett az ESP működtetésével (azaz a nyomás felépítésével mind a négy keréken), míg 8 km/h sebesség alatt az EPB zárásával játszódik le.

az A8-as EPB-kapcsolója balra a Tiptronic-kulissza mellett

- Betétkopás-felismerés: kb - Betétkopás-felismerés: kb. 1000 km-es időközönként, a leparkolt jármű esetén (gyújtászár reteszelve, EPB nyitva) a fékbetétek nyugalmi helyzetükből elindulva nekinyomódnak a féktárcsának, és a Hall-adó által megadott értékre mozdulnak vissza.  - Fékbetétcsere: a VAS 5051 diagnosztikai műszerrel az orsómeghajtás ide-oda működtethető. Néhány műszergyártó cégnél ez a funkció a saját márka független készülékének a szoftverébe is integrálható.  - Vizsgálópad-felismerés: ha a hátsó kerekek egy görgős fékpadon állandó 3–9 km/h sebességgel forognak, bekapcsolt gyújtás esetén 3 másodperc után vizsgáló moduszként felismeri azt. Az EPB módosítja a zárási viszonyokat, az azonnali zárás helyett egyenkénti rövid idejű kapcsolóbehúzással zár. Az Audi EPB-je így mintegy mechanikus kézifékként vizsgálható. Feszültségkiesés vagy az elektronika meghibásodása esetén a zárt kézifék mechanikus úton is oldható. Ebből a célból található az A8 fedélzeti szerszámai között egy kétoldalas Torx-kulcs . A kulcs egyik oldalával az aktuátorok szerelhetők le a féktárcsáról, míg a másik oldalával az orsó-meghajtó mű forgatható vissza.

szerszám az elektromosan meghibásodott EPB mechanikus oldásához