Út a sikeres tanuláshoz A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben Dr. Hermann Istvánné
A tanulási környezet hatása Iskolaérettség és az iskolai tanulás összefüggései
Milyen legyen a tanulási környezet? Érzelmileg biztonságos esztétikus környezet, elegendő hely, elegendő idő, az eszközök megléte, célszerű elhelyezése, szeretetteljes, elfogadó, megértő légkör Stimuláló és ingerekben gazdag érdeklődés, meghallgatás, odafigyelés Ösztönző, pozitív, bátorító bátorítás, támogatás, ösztönzés, dicséret, elismerés, nyitottság a gyermek jelzéseire, igényeire, érzéseire, gyermekismeret; öröm, büszkeség kimutatása Felfedezhető, manipulálható önállóság, próbálkozás lehetősége, felfedező, alkotó légkör biztosítása Aktív, mozgásos szabadságérzet biztosítása
Terem berendezése Vegye figyelembe a gyermek fejlődési periódusát Tágas osztályterem Megfelelő bútorzat Padok célszerű elrendezése Megfelelő világítás Falak színe Szemléltető képek elhelyezése Tábla helye
Óvoda és iskola kapcsolata Kölcsönös hospitálások Közös programok Óvodai szülőértekezleten jelenlét Ismerkedés az iskolával (foglalkozás)
Alapkészségek, alapképességek fejlődésének jellemzői (Forrás: Nagy, 2000)
A szülők, a gyermek szerepe a felkészülésben A gyermek feladata: Elválás szeretteitől Idegenek elviselése Tömeg elviselése Kritikák elviselése Nem mindig dicsérik Önálló munkavégzés Csendben figyelni Szóbeli kifejezőkészség Szükséges készségek birtoklása Hogyan segíthet a szülő: Leválasztás Kortársakkal programok Tapasztalatszerzés Önbizalom, önuralom erősítése Túldicsérés mellőzése Feladatok adása, elvégzése Összpontosítás (játék) Beszélgetés, szóbeliség Segítés, fejlesztő tevékenykedtetés
A tanítók munkáját meghatározó alapelvek: Légkör, környezet Szokásrend kialakítása Életkori sajátosságok és az egyéni különbségek figyelembevétele Beilleszkedés segítése Személyhez kötődés elősegítése Érdekes, élményszerű tanítás Önálló munkavégzés elsajátíttatása Nyugodt tanulási feltételek biztosítása Haladási tempó kialakítása Egészséges terhelésre odafigyelés Folyamatos ellenőrzés Fejlesztő értékelés (viszonyítás) Önértékelés képességének kialakítása ( ? ) Segítségnyújtás Együttműködés a partnerekkel Taneszközök mértéktartó és gondos kiválasztása