Herzog Csilla - Racsko Réka Eszterházy Károly Főiskola, Eger
I. Bevezetés: a médiaműveltség fogalma II. A médiaműveltség kutatás egy lehetséges iránya III. A kutatás kvantitatív és kvalitatív módszerei IV. Eredmények közlése V. Összegzés
„ A médiaműveltség olyan készségek, ismeretek és értelmezési képességek összességét jelenti, melyek alapján a fogyasztók hatékonyan tudják használni a médiát. A médiaműveltség hatékony használatán értjük: - a médiatartalmak tudatos választását - a médiatartalmak és szolgáltatások jellegének megértését - képesek legyünk hasznosítani az új kommunikációs technológiák által nyújtott lehetőségek teljes körét” (Forrás:
Forrás: (Forrás: Study on Assesment Criteria for Media Literacy Levels. Final Report edited by EAVI for the European Commission. Brussels,
I. Kvantitatív módszerek: Kérdőíves kutatás 2 saját fejlesztésű papír-ceruza mérőeszközzel (N=2954 tanuló) A.) Az elektronikus médiumok használatára vonatkozó kérdőív B.) A mozgóképkultúra és médiaismeret tárgyhoz kapcsolódó tudáselemek, ismeretek, készségek és képességek NAT-ra épített vizsgálata II. Kvalitatív módszerek: 1. Tanári interjú (N=111 tanár) 2. A mozgóképkultúra és médiaismeret órák osztálytermi folyamatainak teljes jegyzőkönyvezése ( N=105 tanóra ) 3. A tizenévesek médiaszövegeinek narratív elemzése (N=60) 4. A tanulók fókuszcsoportos foglalkozásokon történő megfigyelése (8 csoport, összesen 107 tanuló)
Miskolc Székesfehérvár Budapest Szeged Debrecen NyíregyházaEger Békéscsaba Szolnok Salgótarján Kecskemét
N=2954
Mennyire értesz egyet azokkal a kijelentésekkel, melyek a tévével kapcsolatosak? - Tévénézés közben is lehet hatékonyan tanulni - A televízió rossz irányba befolyásolja az embereket - A televízió jó irányba befolyásolja az embereket (kontroll kérdés) - A tévében mindenkinek azt szabadna néznie, amit akar - Válaszlehetőségek: nagyon egyetértek / egyetértek / nem értek egyet / nagyon nem értek egyet
Mint ahogy tudod, a tévében különböző műsorok vannak. Szerinted mennyire igazak / valósághűek az általuk közölt információk? Valóság-show-k (olyan televízió műsorok, ahol a szereplőket különféle életszerűnek tűnő helyzetekbe helyeznek – mint pl. a Big Brother, A sziget, Való Világ, stb.) Hírműsorok ( pl. a TV2, az RTL Klub, Duna TV) Természettudományos műsorok (pl. a Duna TV, Magyar Televízió 1, National Geographic, Spektrum ) Karikázd be a műsorok mellett azt a számot, ami a Te véleményedet tükrözi! 1-5 attitűdskála (mindig igaz / legtöbbször / néha / sosem / nem tudom + Nem nézek ilyen műsort opció)
Mennyire kerülsz hatása alá a következő televíziós szövegfajtáknak? (1-től 5-ig számmal jelöld, hogy érzésed szerint mennyire hatnak rád az alábbi médiaszövegek!) 1= Egyáltalán nincs rád hatással 5=Nagyon erősen hat rád Tudományos- és ismeretterjesztő műsorok, vígjáték, hírműsorok
N=2956
Kiképzett kérdezőbiztosok Az interjú személyes megkereséssel készült (N=111, ebből 58 általános, 53 középiskolai tanár) A kérdéssort tartalmazó űrlap a 2009-ben lefuttatott pilot study eredmény figyelembe vételével készült A szóbeli interjú 7 zárt végű és 4 nyílt végű kérdést tartalmazott Vizsgálat főbb kérdései: 1. A közoktatási intézményben melyik évfolyamon, és heti hány óraszámban tanítják a mozgóképkultúra médiaismeret tárgyat; 2. A médiaoktatás integráltan, vagy önálló tanórai keretben folyik-e; 3. A szaktanár milyen képzettséggel rendelkezik 4. Mi a médiaoktatás célja 5. Milyen a médiaoktatás technikai feltétele 6. Élnek-e a speciális, általában tanórai kereteken kívül történő oktatási formákkal (Pl: Sajtó és Tanulás=SÉTA; Hírlapot a diákoknak= HÍD)
Kérdés: Önálló tárgyként vagy integrált formában folyik a médiaoktatás? Önálló tárgy 79 intézményben (71,2%) Integrált forma 32 iskolában (28,8%) Kérdés: Milyen tantárgyba integrálják szívesen a Mozgóképkultúra és médiaismeret tárgyat? Magyar irodalom (17 ) Rajz és vizuális kommunikáció (12) Számítástechnika (5) Kérdés: Milyen végzettséggel rendelkezik a médiaoktató? Miért ő tanítja? Egyetemi szakirányos diplomával: 37 fő (33,3%) 120 órás továbbképzés: 34 fő (30,6%) Hiányzó óraszám miatt: 12 fő (10,8 %) Más ok miatt: 28 fő (25,2%)
Végzettség foka, és szak Módszertan (hagyományos /klasszikus, interaktív és újgenerációs módszerek) Sokszínű médiatapasztalat, információszerzés csatornáinak folyamatos változása