A kohéziós politika lehetőségei Magyarországon két évvel a belépés után és héttel az első teljes pénzügyi tervezési ciklus vége előtt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
HU Áttekintés Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG 2004 December HU 1 A kohéziós politika és pénzügyi eszközei
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
KAP ALBIZOTTSÁG TÁJÉKOZTATÁS DIT-UMVP MB MÁRCIUS 13-I ÜLÉSÉRE Szilvássy István.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Regionális Gazdaságtan Tanszék
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az NFÜ által megfogalmazott célok, azok összhangja az ágazati célkitűzésekkel „Építészet a gyógyulásért 2010” konferencia Budapest, NEFMI december.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A támogatásra jogosult terület
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
2004. november 4Dr. Surján Lászó november 4Dr. Surján Lászó Homokvárat építünk, ha az EU a reményünk Mindent (?) megtesz értünk, de semmit sem.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
A kohéziós politika jövője
1 Pályázati lehetőségek civil szervezeteknek Észak-Magyarországi régióban Stehlik Ágnes Eger, február Előadó:
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Pályázatírás módszertana
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
HU Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG Harmadik jelentés a kohézióról február Konvergencia, versenyképesség és együttműködés.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG 2004 December HU Szabályozás 1 Kohéziós politika ( ) A Bizottság új rendeleteket érintő javaslata július.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
Regionális gazdaságtan 6.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A határmenti programok aktuális állása
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

A kohéziós politika lehetőségei Magyarországon két évvel a belépés után és héttel az első teljes pénzügyi tervezési ciklus vége előtt

Évfordulók 2007: –50 éves a Római Szerződés –20 éves a középtávú tervezés – 5 éves az euró

A hagyományos költségvetési vita állandó konfliktussal járt. Ezért 1988 óta a kereteket Intézményközi Megállapodások rögzítik “Puha törvény” – nincs benne a szerződésben Nemcsak pénzügyi keretekről szól, hanem jogforrás is. Intézményközi megállapodás

NYERETESEK ÉS VESZTESEK 2002-BEN - ÁLLAMONKÉNT In MIL EUR

NYERTESEK ÉS VESZTESEK 2002-BEN EGY FŐRE VETÍTVE In EUR

A feladathoz képest kevés a forrás A szűkös pénzügyi eszközök intelligensen és hatékonyan legyenek koncentrálva, a lehető legnagyobb európai többletérték elérése érdekében.

Az előző parlament hagyatéka EP kiadás indoka: hozzáadott érték –Szolidaritás? (nem szerepel, mint érv!) Az alkotmány szellemében * Öt éves időkeret * A 2013 terjedő mg. kifizetések terve nem kötelező * Kötelezettség vállalás és kifizetés aránya nem érthető * Az EDF bekerül a költségvetésbe * Általános korrekciós mechanizmus *

A COM(2004) 487 két részlete Other proposals will follow, covering areas including external relations, environment, research, and freedom, security and justice. These proposals make concrete the principles contained in the February Communication: they pursue clear political objectives; they offer real added value; they reflect a process of simplification and respect principles of good governance. Many of these proposals are now ready.

A holland elnökség menetrendje A Bizottság javaslata (2004 közepe) Egyetértés az elvekben 2004 december A tárgyalások befejezése 2005 (2006 tavasz) Tartalmi kérdések A Prodi Bizottság szövege alapján A szükségletekről és nem a számokról Óvatosan…

A pénzügyi keretterv születése feb. 26. Az Európai Bizottság: Közös jövőnk építése júl. 14. Az Európai Bizottság: A kohéziós politika reformja jún. 8. Az Európai Parlament állásfoglalása: Böge jelentés jún. 17. A luxemburgi elnökség javaslata: kudarc dec. 1. Az Európai Parlament megerősíti a Böge jelentést dec. 5. A brit elnökség első javaslata: kudarc dec. 14. A brit elnökség második javaslata. dec. 17. Az Európai Tanács megállapodása jan. 11. Az Európai Parlament (COBU) elutasítja a Tanács javaslatát. IIA felmondás? jan. 23. Háromoldalú intézményközi tárgyalások kezdete február Az Európai Bizottság új javaslata ápr. 04. Felszabadultunk: Megállapodás a trialógusban máj. 17. A Pénzügyi Keretterv aláírása

Kötelezettségvállalások

Kötelezettségvállalások

Remények és eredmények Pénzügyi keretterv –Kötelezettségek - kifizetések Éves költségvetések –Kötelezettségek – kifizetések Tényleges felhasználás 1,09 – 1,01 – 0,98

El nem költött pénzek 2005-ben a tagállamok a strukturális támogatások milliós teljes keretéből nem használtak fel 58 millió eurót (0,2%). Az előcsatlakozási stratégia 3428 millió eurós keretéből 463 millió eurót (13,5%) nem költöttek el. A felhasználás Európa szerte javul: éles lesz a verseny.

A SIKER TITKA Strukturális hiányosságok listája régiónként Hosszú távú stratégia régiónként A környezetvédelmi megfontolások Az elmaradt térségek felemelése Programíró kapacitás fejlesztése, programmenedzselés régiónként MINDEZ FELADATA

Konvergencia célkitűzés 81,7% a legkülső régiók és térségek speciális programjait is ideértve (251,3 milliárd euró ) Programok és pénzügyi eszközök TámogathatóságPrioritások Előirányzatok Európai Területi Együttműködés célkitűzés 2,5% (7,8 milliárd euró) Regionális Versenyképesség és Foglalkoztatás célkitűzés 15,8% (48,79 milliárd euró) Kohéziós politika, célkitűzés Költségvetés: 307,6 md euró (az EU GNI 0,37%-a) Regionális és nemzeti programok ERFA ESZA Kohéziós Alap Az EU25 átlagának 75%-a alatti GDP/fő mutatójú régiók Statisztikai hatás: Az EU15 átlagának 75%-a alatti és az EU25 átlagának 75%-a feletti GDP/fő mutatójú régiók Az EU25 átlagának 90%-a alatti GNI/fő mutatójú tagállamok  innováció  környezetvédelem/ kockázat-megelőzés  elérhetőség  infrastruktúrák  emberi erőforrások  közigazgatási kapacitás  közlekedés (TEH)  tartós szállítás  környezetvédelem  megújuló energiaforrások 57,6% = 177,29 md euró 4,1% = 12,52 md euró 20% = 61,42 md euró Regionális programok (ERFA) és nemzeti programok (ESZA) A tagállamok javasolják a régiók listáját (NUTS1 vagy NUTS2) Fokozatos bevezetés: A 2000 és 2006 között az 1. célkitűzés alá tartozó, de a Konvergencia célkitűzés alá nem tartozó régiók  innováció  környezetvédelem/ kockázat-megelőzés  elérhetőség  európai foglalkoztatási stratégia 15,5% = 38,4 md euró 3,4% =10,38 md euró Határon átnyúló és transznacionális programok és hálózatok (ERFA) Határmenti régiók és nagy transzna- cionális együttműködési régiók innováció környezetvédelem/ kockázatmegelőzés elérhetőség kultúra, oktatás

Új helyzet, új kihívások 2007-től változik a szabályozás 10 (12) új támogatandó állam Az elnéptelenedés is növeli a regionális különbségeket A városok fejlődése nélkül nem fejlődhetnek a régiók A város és környéke egységet alkot, egymás terhére nem fejleszthető.

Néhány jellegzetesség Eltérő igények: az ipari régiók, vidéki régiók, városok és városi területek, gyéren lakott és ultraperiferiális, valamint a sziget-, hegyvidéki és határrégiók nem kezelhetők egyformán Kiemelt strukturális hátrányok: –Elnéptelenedés, –Elöregedés, –Nehéz megközelíthetőség

Az Európai Parlament Sürgeti a PPP-k létrehozását szabályozó rendelkezések megalkotását Egyszerűsítést kér a programmenedzsment- és monitoringeljárások terén.

Nagyobb nyilvánosságot Az Európai Bizottság kötelezően nyilvánosságra hozná kedvezményezettek listáját, még ha a tagállamokkal együtt menedzselnék azokat. Az uniós program mintegy 75 százaléka ilyen. Ide tartoznak a mezőgazdasági támogatások és a felzárkóztatási alapok is. Jelenleg csak azoknak a nevét hozzák nyilvánosságra, aki tisztán az EU által menedzselt programban (pl. Média plusz) vesznek részt. Az új javaslatokat a tagállamoknak egyhangúlag, az Európai Parlamenttel közösen kell jóváhagyniuk.

A Tanács tervei „Újrahasznosítás” nemzeti keretek között. Prémium: 3 százalékos tartalék, amelyet 2011 után a legjobbak kaphatnak meg. A vissza nem téríthető áfa költségként elszámolható mindenkinek május

Jeremie Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises Kis- és közepes vállalkozások számára könnyebbé válhat a társfinanszírozás

További menetrend: június 12. – A Tanács elfogadja a közös álláspontot a rendeletekről június Az EP REGI Bizottsága szavaz a rendeletekről július 2-5. – EP plenáris ülése szavaz a rendeletekről július 11. – A Tanács (EP hozzájárulását követően) elfogadja az általános rendeletet és a Kohéziós Alapról szóló rendeletet július 20. A rendeletek közzététele az EU Hivatalos Lapjában július 26. Az Európai Bizottság új javaslata a Közösségi Stratégiai Iránymutatásokról július 29. A Tanács megkezdi a Közösségi Stratégiai Iránymutatások tárgyalását október 10. A Közösségi Stratégiai Iránymutatások hatálybalépése november - A tagállamok benyújtják a Nemzeti Stratégiai Referenciakeretet és az operatív programokat.

A Közösség stratégiai iránymutatásai a kohézióról a Bizottság javaslata, a Tanács elfogadása, az Európai Parlament jóváhagyása 1 Nemzeti stratégiai referenciakeret a tagállamok javaslata a partnerségi elv alkalmazásában; az Unió irányzatát követve a nemzeti stratégia és programozás megállapítása; Bizottság végleges határozata 2 Operatív programok egy program alaponként, tagállamonként vagy régiónként, a prioritások, az igazgatás és a pénzügyi források leírása; tagállam vagy régió javaslata; Bizottság végleges határozata 3 A programok igazgatása és a projektek kiválasztása a tagállamok és a régiók által; „megosztott igazgatás” elve = egyeztetés a Bizottsággal 4 Stratégiai iránymutatások, programozás és nyomon követés5 Stratégiai nyomon követés és éves beszámolás az Európai Tanács tavaszi csúcstalálkozóján, alapja a Bizottság és a tagállamok éves jelentése

4 Általános rendelet a strukturális alapokról és a Kohéziós Alapról ERFA rendelet ESZA rendelet Kohéziós Alap rendelet Végrehajtó bizottsági rendelet Információ,pénzügyi ellenrzés, pénzügyi korrekció Tanács: egyhangúan, EP: hozzájárulás ERFA, ESZA: együttdöntés; Kohéziós Alap: hozzájárulás Együttdöntés A döntési eljárás Az európai területi együttműködésről szóló rendelet (EGTC)