A politikai kultúra Cseresnyés Ferenc habilitált egyetemi docens.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A tanári munka értékelése
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Tudás, közösség, hatalom
A turizmus rendszer környezete
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Fontosabb fogalmak Képesség :
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Negyedik előadás Március 11
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Ápolásetika.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Nemzetek közötti kommunikáció Bevezetés Kulcsszavak definiálása.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Kommunikációs egyenlőtlenségek B 18. tétel A médiaelmélet fő kérdései: hatalom egyenlőtlenség.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Tanuló szervezet.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Minőség menedzsment 6.előadás
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
A vásárlási döntési folyamat Alternatívák értékelése
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
LEADER, Identitás, Sport
Értékek.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kultúra és kommunikáció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
A politikai rendszerek tipológiája I.
Előadás másolata:

A politikai kultúra Cseresnyés Ferenc habilitált egyetemi docens

A politikai kultúra fogalma A politikai kultúra kutatás két klasszikusa (Gabriel Almond és Sidney Verba) így határozta meg a fogalmat: „A stabilan és hatékonyan működő demokratikus kormányzati rendszer fejlődése valamitől jobban függ, mint a kormányzati rendszer struktúrájától és a politikai folyamattól. Ez pedig az emberek politikai folyamatokkal kapcsolatos beállítódása, attitűdje. Az emberek politikai kultúrája határozza meg tehát leginkább a demokrácia fejlődését” (Lásd a Weimari Demokrácia sorsát!)

Ellentmondás: A politikai kultúra egyfelől alapvető jelentőségű a politikában ( a politikai intézményes keretek – polity – részének tekintik), másrészt viszont szinte láthatatlan a politikai folyamatban. Ezért sokan hajlamosak jelentőségét érték alatt kezelni, ami viszont súlyos félreértelmezésekhez vezethet. A politikai kultúra ezért nem annyira egy normatív modell, amihez alkalmazkodni kell, hanem inkább a valóban hatékony tájékozódások, értékek, beállítódások és szokások összessége, amely a mindenkori közösség valódi cselekvésének értelmet és irányt szab.

A politikai kultúra szintjei Példák: inter- akciók aktív / passzív értékelések „elhasználódott a (evaluations) kormány” vélemények „alulról kell kormányozni” magatartások Civilkurázsi (attitudes) Indulat, érzelem Félelem a szabadságtól értékek Egyenlőség

A politikai kultúra vizsgálata A már említett weimari tapasztalatok („demokraták nélküli demokrácia”) tették például szükségessé a kérdéskör kutatását. A szintén említett amerikai szerzőpáros tanulmánya e tekintetben máig megkerülhetetlen alapműnek bizonyult („The Civic Culture” – Almond/Verba 1963) A politikai kultúra esetében olyan kollektív sajátosságokról van szó, amelyek egy egész társadalomra, vagy a társadalom csoportjaira (elitek, miliők, társadalmi osztályok, etnikai csoportok, korosztályok, szakmai végzettség, stb. szerint) jelmezők. Mivel a kollektív tulajdonságok a mindenkori csoport magatartását átfogóan jellemzik a politikai kultúra a politika minden dimenziójában működik. A közügyek intézményeit a politikai kultúra tölti meg élettel, dönt a problémák jelentőségéről, fontossági sorrendjéről, és (a problémák megoldása során) magának a politikai folyamatnak is sajátos jelleget kölcsönöz. Ugyanis a politikai kultúra meghatározza annak menetét és módját, hogy közben milyen módon vegyék igénybe az intézményeket

Almond és Verba a politikai élet komplexitásából négy elemet emeltek ki, amelyek kialakítják a polgárok politikával kapcsolatos irányultságait: 1.A politikai rendszer mint egész 2.Bemeneti (input) oldal 3.Kimeneti (output) oldal 4.Maguk a személyek

Ezek után 1959/1960-ban öt ország politikai kultúrájának jellemzőit és különbségeit vizsgálták (kérdőívek és interjúk segítségével). Az eredmények kiértékelését követően a politikai kultúra 3 alaptípusát és 3 (vegyes) altípusát állapították meg. (Rögzítve természetesen, hogy az ideáltípusok a gyakorlatban aligha fordulnak elő, természetesnek a vegyes típusok tekinthetők) 1.Parochiális (helyi-lokális) politikai kultúra (Mexikó, Dél- Olaszország) 2.Alattvalói politikai kultúra (Németország, Olaszország) 3.Résztvevői politikai kultúra (USA, Nagy-Britannia) (Ideális az angolszász vegyes kultúra: Civic Culture)

A politikai kultúra típusai (Almond-Verba osztályozása) Típus Rendsz. Mint egész Input tényezők Output tényezők Az egyén mint résztvevő Paro- chiális 0000 Alatt- valói 1010 Részt- vevői 1111

A politikai kultúra dimenziói A politikai kultúra mindig többdimenziós. Először is átfogja a szubjektív irányultságokat, amelyek egy politikai közügyben uralkodnak az egészben, illetve a részkollektívákban, de a politikai cselekvés látható manifesztációit is megmutatja az ügyben: ilyenek az ünnepnapok, zászlók és ornamentika, szerepek és rituálék, az építmények és ceremóniák. A politikai kultúra átfogja nem csak a tudást, amely a cselekvőknek a rendelkezésére áll a politikában, hanem az ezzel kapcsolatos érzelmi beállítódásokat, és értékmeggyőződéseket a politikai világ elemeiről.

A politikai kultúra elemei 3 Dimenzió: 1.Kognitív (tudás) 2.Affektív (érzelem) 3.Evaluatív (értékelő) 3 Típus: 1.Parochiális (helyi-lokális) politikai kultúra 2.Alattvalói politikai kultúra 3.Résztvevői politikai kultúra 3 Szint: 1.Polity-kultúra 2.Policy-kultúra 3.Politics-kultúra

A politikai kultúra változásai Az ezredforduló utáni demokratikus társadalmakat a politikai kultúra magas szintű belső differenciálódása jellemzi. Bekövetkezett a társadalom eltérő szociál- esztétikai miliőkre történő belső tagozódása. (sarkosabban fogalmazva: szétesése; 6-10 csoportosulás) A politikai kultúra mai megjelenési formája abban nyilvánul meg mindenek előtt, hogy a miliőkhöz tartozó személyek egymástól igen eltérő értékek mentén élik mindennapjaikat a munka világában éppúgy, mint nyilvános megnyilvánulásaikban. A miliőhöz való tartozást nem eszmények alapján, és elsősorban nem is a réteg-hovatartozás társadalmi, demográfiai jegyei (beosztás, jövedelem, életkor) alapján mérik.

Ezeket a jegyeket a politikatudományi kutatás az 1980-as évekig tekintette a politikai beállítódás és a politikai magatartás különbségei fő kritériumainak. A modern szolgáltató társadalmakban azonban ezek már elveszítették kifejező erejüket. A különböző társadalmi nagycsoportok politikai kultúrája azóta sokkal pontosabban leírható a miliő-modell alapján. Mert ez a valódi beállítódás, azon értékek, cselekvési irányultságok és preferenciák alapos tapasztalat- tudományi megismerésére épül, melyeket a miliőkhöz tartozók mindennapi életükben valóban követnek. A miliők tehát azonos életfelfogású szociális nagycsoportok, melyek tagjai hasonló az életfelfogásúak és az életmódúak, és ezt természetesen a politika világában is érvényesíteni törekszenek.

Az azonosságok és különbségek, amelyekről a miliőkben, illetve azok között szó van, többek között a munkához való viszonyra, a teljesítményre, a családra és a partnerségre, a szabadidő- és a kommunikációs magatartásra, az életcélokra és –stílusra, az esztétikai alapértékekre, a stílusvilágra, és mindenek előtt a politikai érdekekre és álláspontra, a rendszerrel való elégedettségre, miként a társadalmi problémák észlelésére és feldolgozására, a környezetre, a biztonságra, a gazdaság- és szociálpolitikára vonatkoznak. Látható hogy a különböző miliők reprezentatív kérdőívei a politikai kultúra sajátosságairól meglehetősen valóság közeli adatokat szolgáltatnak, amelyekből következtetni lehet a valódi politikai magatartás irányultságaira. Arra is következtetni lehet, hogy a politika mely tartalmait, a politikusok milyen kommunikációs kínálatát fogadják el és támogatják, illetve melyeket nem.

Főbb politikai nagycsoportok, miliők: 1.Konzervatív jellegű miliő (hagyományos munkáskörnyezet, kispolgári miliő, konzervatív technokrata miliő): az alapértékek megőrzésében, a tulajdon biztonságában érdekelt, és ennek megfelelően fontos számára a gazdasági növekedés és az akadálytalan gazdasági- technikai fejlődés. Ezért a hagyományos politika-modell felé orientálódnak, és respektálják a politikai elit vezető szerepét is (a hagyományos nagypártok szavazói általában) 2. Fogyasztó- és életélvező miliő (hagyománynélküli munkásmiliő, társadalmi felemelkedés-orientált miliő, modern polgári miliő, modern munkásmiliő, hedonista miliő): az élet minden fontos területén a fenti célok elérésére törekszenek. (politikai döntéseiket a napi ajánlatok és hangulatok szerint hozzák, erős esetükben a médiabefolyásoltság)

3. Posztmodern miliő (liberális, intellektuális miliő, modern munkavállalói miliő): az értelmes élet megvalósításának értékeire törekszenek, a személyes tapasztalatot preferálják, valamint a közös sikeres szakmai karrierépítést. A pártokat időszakosan (az adott helyzet szerint) támogatják, vagy nem. A miliők dinamikus konstellációk, az új generációk belépésükkel a modern miliő szegmenseket erősítik. A politikai pártok amennyiben aktív, sikeres politikai részvételre számítanak, muszáj alkalmazkodniuk a rendkívül differenciált miliők (itt említett) politikai és kulturális eltéréseihez. (Ezért a kisebb pártoknak jobbak a lehetőségeik)